Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Koen

|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 9:45 Onderwerp: Afslaan, sputteren & knallen.... |
|
|
Gisteren sloeg mijn 950 4 keer af bij stationaire draaien of net wegrijden.
Van morgen bij warmdraaien (choke aan) sloeg hij spontaan af. Onderweg stotteren bij 120 km/h en afslaan, hij start altijd weer zonder probelem.
Wat kan dit zijn? Benzine toevoer? Onsteking?
De laatste tijd draait hij "rauwer" en geeft veel 'knallen' bij gas terug,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:44 Onderwerp: |
|
|
rauw lopen en knallen bij gas terug nemen => te arm lopen (of een lekke uitlaat).
Het wordt nu wat kouder, dus heb je een rijker mengsel nodig: dus ga je het nu merken. Maargoed, dat is natuurlijk niet de oorzaak...
Mogelijk carburateur een beetje vuil?, pomp ok? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Gerben,
het is nog geen Dr_Bean pomp maar wel een verse (10k nu) en de (akra) uitlaten zien er goed uit. Ook was het vandaag nog niet echt koud (in het zuiden).
Vanmiddag weer bij volle choke (+hoge toeren) sloeg hij spontaan twee keer uit.
Zouden het ook nog de kleppen kunnen zijn? Vuile benzine?
Wat is het meest verdacht (sproeier?) in een carabarateur en wat doe ik eraan?
Zit wel dicht tegen een kleine beurt aan en merk dat de olie ook wat oud is (met schakelen, koud koppelen),
andere tips welkom,
Groeten Koen
P.S. de schakelaar bij de standaard moet je die kortsluiten of juist niet om te kunnen rijden? _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 22:44 Onderwerp: |
|
|
kleppen: nee
vuile benzine: Ja, Carb schoonmaken = veel werk; Je kunt het met een flesje carb-reiniger in de tank proberen, daarmee krijg je iig evt waterdruppels etc weg.
andere oorzaken ook mogelijk:
- ergens iets los (accukabel...)
- bougiekap niet goed vast (en daardoor vies)
? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
deon

|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 14:37 Onderwerp: |
|
|
ik zit met een gelijkaardig probleem. de mijne is een injectie model 2007.
bij het starten draait ie meteen 2000 toeren, soms 3000, en het stationair toerental zakt niet. na een kwartiertje zakt het stationair toerental dan naar 1000 toeren, en slaat ie soms af (ook bij het schakelen, als ie dan een seconde in vrijloop komt).
als ik dan de motor afzet en opnieuw start lijken alle problemen opeens weg. even parkeren, opnieuw starten en hopla, opnieuw naar 2000 toeren.
iemand een suggestie?  |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 15:40 Onderwerp: |
|
|
deon schreef: | ik zit met een gelijkaardig probleem. de mijne is een injectie model 2007.
bij het starten draait ie meteen 2000 toeren, soms 3000, en het stationair toerental zakt niet. na een kwartiertje zakt het stationair toerental dan naar 1000 toeren, en slaat ie soms af (ook bij het schakelen, als ie dan een seconde in vrijloop komt).
als ik dan de motor afzet en opnieuw start lijken alle problemen opeens weg. even parkeren, opnieuw starten en hopla, opnieuw naar 2000 toeren.
iemand een suggestie?  |
lambda sonde kapot of vuil ????? |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 19:40 Onderwerp: |
|
|
Het inzicht van Dr_Bean lijkt te kloppen: het ''klassieke'' carburatuer bevriezen lijkt in mijn geval de oorzaak.
Vochtige ochtende bij 10 C en een konstante snelheid lijken de ingerdienten voor het effect. Geen probleem (vooralsnog) bij mijn middagritjes.
Vraag nu (zoek oplossing, geen mooi weerrijder ):
- hoe goed bevalt de carburateur verwarming?
- hoe effectief is de badstop oplossing?
- ............
vast weer bedankt,
Groeten Korn _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 25 Sep. 2009, 8:40 Onderwerp: |
|
|
deon schreef: | ik zit met een gelijkaardig probleem. de mijne is een injectie model 2007.
iemand een suggestie?  |
Zeker niet hetzelfde probleem, want bij jou gaat het om een injectiemodel en die hebben geen last van bevriezingen.
Maar ok: Heb je de "reset"procedure al eens geprobeerd??
-> ZONDER gas starten, en 10 minuten laten draaien (warm, 15 minuten vanaf koud) ZONDER ergens aan te zitten !! Daarna afzetten en dan zou het goed moeten zijn.
De injectie regelt zo opnieuw in en slaat de nieuwe waarden op. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Eriq
Geregistreerd op: 27-3-2008 Berichten: 31 Woonplaats: ergens in de buurt van Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 1 Okt. 2009, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Heb hetzelfde gehad met een 950 adventure van 2006.
Ik heb de carter ontluchtingsslang van het luchtfilter losgekoppeld.
In verband met milieu eisen is het de bedoeling dat de olie die verdampt uit het carter komt door de motor verbrand wordt.
De carterontluchtingsslang komt precies boven de voorste luchtinlaat het luchtfilter in.
De olie die bij de benzine komt kan voor het niet goed lopen, sputteren en knallen zorgen.
Carterontluchtingsslang met een filter afgedopt en een rubber dopje op het luchtfilterhuis.
Sloeg hierna niet meer af en liep weer constant stationair.
Bij mij werkt het.
Lijkt me het proberen waard. |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2009, 23:59 Onderwerp: |
|
|
Hoi Eriq,
dank voor je tip. Ik heb even mijn kleine beurt afgewacht met nieuwe olie (+schoonmaken carburateur nog onduidelijk) en merk geen duidelijk verschil. Zou het toch nog aan de karterontluchting kunnen liggen (ondanks verse olie)?
Ze hebben (om nog onduidelijke redenen voor mij) de achterste sproeier naar 170 verhoogd zonder effect lijkt (buiten het verbruik...). Is dit eenvoudig zelf terug te veranderen?
Iets wat me wel heel duidelijk opvalt dat de linker Akra veel meer druk geeft dan de rechter. Kan dit de oorzaak zijn van het onregelmatig lopen en knallen bij gas terug?
Kan het slijten van de demping zijn (50K) en wat zou ik er an kunnen doen?
Of is dit druk verschil normaal (leek mij altijd ongeveer gelijk in het verleden),
vast weer bedankt,
Groeten Koen
P.S. is niet meer afgeslagen (=bevriezing geweest?) _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2009, 8:53 Onderwerp: |
|
|
Dat met de carterontluchting had mijn dealer ook gedaan bij mijn motor die dezelfde symptomen vertoonde, zonder resultaat.
Het probleem was maar eerst verholpen door de carbs te sychroniseren en terug af te stellen.
Ik heb voor dat het eindelijk opgelost was enekele keren de motor tegen de grond heb laten vallen omdat hij afsloeg bij het keren
De eerste keer was de tweede dag dat ik hem had bij wegrijden thuis naar men werk  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2009, 20:19 Onderwerp: |
|
|
hoofdsproeier vergroten is idd onzinnig naar mijn idee: en dan al helemaal niet alleen de achterste (of hebben ze de oude achterste naar voren gezet en is het dus nu 165/170..? dan is het logisch)
Terugwisselen kan je wel zelf, maarja dat is dus wel carbs er helemaal uithalen...
Wat bedoel je met "druk"op de uitlaat?? Als je 1 kant dichthoud loopt het toch gewoon via de andere kant?? Of bedoel je gewoon als je je hand er achter houdt, bij stationair draaien? -> dan is het idd kwestie van synchronisatie van de carbs.
grts
Gerben _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
deon

|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2009, 20:42 Onderwerp: |
|
|
hey Mr B, die reset procedure heeft, jammer genoeg, niet gewerkt
'k heb hem maar binnengedaan (en toen liep ie perfect, natuurlijk...als je naar de tandarts gaat is je tandpijn ook verdwenen als je binnenstapt)
ze gaan hem nu een nachtje laten buitenslapen daar en morgenvroeg eens checken. men vermoedt een electriciteitsprobleem (vals contact..)
on a positive note: ik heb voor enkele dagen een SMT meegekregen, leuk speelgoed!  |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 4:21 Onderwerp: |
|
|
Mss dat je zelf een foutcode kunt uitlezen van het injektie-systeem?
Bij mn ouwe GS1100 kon je een weestandje en Ledje aansluiten en gaf de computer een code zodat je kon zien wat er aan de hand was.
Weet jij dat Gerben of er ook zoiets voor de Ktm-injektie-modellen is ??
Zou wel makkelijk zijn voor Deon...zou wel es de temp-sensor of bedrading kunnen zijn
Rop |
|
Naar boven |
|
 |
deon

|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 10:50 Onderwerp: |
|
|
men had eerst de luchtmassa meter vervangen omdat de computer daar, in de "history", een fout op had. dat heeft het probleem niet verholpen (geen gerust gevoel als je in Schotland in the middle of nowhere bent).
men is nu opnieuw aan het "zoeken" naar het probleem, de computer geeft jammer genoeg geen fout...
ik heb, aan de pluskant, een SMT meegekregen als vervangmoto. dat verzacht het lijden wat
benieuwd hoe lang dat zoeken gaat duren... |
|
Naar boven |
|
 |
|