lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

CO-stelschroefjes
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

bon
testrit achter de rug, zowel op weg als op niet-weg Smile

- hij trekt al enorm sterk vanaf iets minder dan 3000 toeren, ipv vanaf ongeveer 4000 toeren. Dat viel al meteen op bij 't verlaten van mijn oprit toen 'm veel rapper en harder aan mijn armen begon te trekken.

- het tamelijk luide plopperdeplopperdeplop-geluid dat me serieus stoorde bij 't afsluiten van het gashendel is geheel verdwenen.

- over het hele toerental is er precies toch wel wat power bijgekomen. Zo kan ik nu met een volle tank ook powerwheelies (van ongeveer een meter ver.... ik ben daarin nogal onhandig.... ) maken, iets wat me anders enkel lukte met een quasi lege tank.

- moto laten wegdriften bij 't uitkomen van een bocht (off-road vaneigens) gaat een pak geleidelijker en controleerbaarder !

- Of hij ter hoogte van de rechterenkel minder heet wordt, is moeilijk te zeggen, het verschil tussen schandalig heet en heel erg heet is nogal moeilijk te bepalen zonder thermometer....

Kortom, ik ben tamelijk content. grin

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

nou nog effe wachten tot de eerste keer het bezinelampje aangaat.. dat gebeurt toch wat sneller met de naalden 1 stapje hoger. (niet alleen omdat ie rijker staat.. maar ook omdat dat uitnodigd de hendel nog verder open te schroeven.

laugh

arjen

BerichtGeplaatst: Di, 15 Sep. 2009, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Bij 236 km vandaag. Wel lekker aan het gassen geweest tussendoor! Na de rit tijdens het TMW was ik nog niet helemaal tevreden. Dus vandaag de hele mikmak weer uit elkaar gehaald (de naald stond al een standje hoger), de "sommers door" mod uitgevoerd en de mengsel schroef nog een 1/4 slag verder open (nu 3 slagen open). Het is alweer iets beter maar nog niet helemaal perfect. Maar ja, een honda zal het (gelukkig) nooit worden... Moet zeggen dat ie nu gevoelsmatig onderin wel ietsje beter oppakt en trekt, maar dat kan ook wishfull thinking zijn. Ik heb wel het gevoel dat het weer meespeelt. Kou, en lagedrukgebied? Want de laatste dagen liep hij weer iets minder mooi. Morgen maar weer naar mijn werk ermee lekker tussen de files door. Hopelijk is het nu goed genoeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 15 Sep. 2009, 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

je co-schroeven staan op 3 ????? Man, da's toch bijna twee keer teveel ! Overal op advrider.com raden ze aan om ze op 1 3/4 te zetten als de naald in 't derde gleufje steekt. En dan nog staat ie eigenlijk te rijk !
Binnenkort zet ik 'm nog eens op de testbank en dan ga ik de twee krommes hier plaatsen.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 15 Sep. 2009, 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

CO schroeven hebben alleen effect op stationair en het allereerste stukje oppakken. Het is juist wel lekker al ie daar rijk staat, dan loopt ie makkelijker onderin.

Bovendien komt de winter er aan.. dus mag het mengsel best wat rijk.

Naalden is middenbereik: Dat is waar je het meest gebruik van maakt.

arjen

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Sep. 2009, 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
je co-schroeven staan op 3 ????? Man, da's toch bijna twee keer teveel ! Overal op advrider.com raden ze aan om ze op 1 3/4 te zetten als de naald in 't derde gleufje steekt. En dan nog staat ie eigenlijk te rijk !
Binnenkort zet ik 'm nog eens op de testbank en dan ga ik de twee krommes hier plaatsen.

Op advrider zijn bijna allemaal amerikanen en die zijn niet te vertrouwen, dat weet toch iedereen. lipsrsealed2 Zonder gekheid, het zou mij niets verbazen als de afstelling (sproeiers) daar heel anders is als hier. Ivm emissie eisen en zo. Is bekend gegeven dat importfietsen uit de younaaitmesteeds vaak heel anders afgesteld staan en hier niet lekker lopen (daar ook niet denk ik dan..) Ben wel van plan de CO meter er binnenkort even in te hangen, dan heb ik een aardige indicatie. Voorlopig gaat het veel beter zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 17 Sep. 2009, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

zowieso: Als je een amerikaan hebt die in Colorado woont, dan zit ie op minimaal 1500 meter hoogte... want bijna alles in die omgeving ligt zo hoog!

Reken maar dat de standaard afstelling van de adventure dan al veeel te rijk is.

Rups

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Okt. 2009, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het het handigst als je een afspraak maakt bij een tune-bedrijf met rollenbank. Bij mij in de buurt zit bijv Henk de boer..HdB in Sleen.
Hij heeft alle know-how en apparatuur om de laatste pk uit je motor te peuteren.
Geld ook voor de EFI-s onde ons....in combinatie met n powercommander schijn je je brommer niet meer terug te herkennen. Hij stelt elke cylinder afzonderlijk af....meer vermogen en zuuniger
Kost je misschien wat geld,maar bespaart je ellenlang in en uit mekaar schroeven voor de juiste afstelling...die je ws nooit vind,want t blijft n beetje in het duister tasten zo lijkt me.

Ik geloof meteen dat ze standaard te arm staan...moet je je uitlaatbochten es bekijken....en dr zit niet voor niks allemaal emissie-shit op zo-n ding.
Geldt overigens voor alle 2 cylinders tegenwoordig (Guzzi,Harley,etc)...staan allemaal te krap met enorme koppel-deuken in het midden-gebied...
Is gewoon zonde..zo hebben de constructeurs het niet gewild..
Gewoon dr af halen die zut...powerjet-setje dr op en af laten stellen.
Ga ik ook doen
Grtz Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 17 Okt. 2009, 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Rups schreef:
Misschien is het het handigst als je een afspraak maakt bij een tune-bedrijf met rollenbank. Bij mij in de buurt zit bijv Henk de boer..HdB in Sleen.
Hij heeft alle know-how en apparatuur om de laatste pk uit je motor te peuteren.
Geld ook voor de EFI-s onde ons....in combinatie met n powercommander schijn je je brommer niet meer terug te herkennen. Hij stelt elke cylinder afzonderlijk af....meer vermogen en zuuniger
Kost je misschien wat geld,maar bespaart je ellenlang in en uit mekaar schroeven voor de juiste afstelling...die je ws nooit vind,want t blijft n beetje in het duister tasten zo lijkt me.

Ik geloof meteen dat ze standaard te arm staan...moet je je uitlaatbochten es bekijken....en dr zit niet voor niks allemaal emissie-shit op zo-n ding.
Geldt overigens voor alle 2 cylinders tegenwoordig (Guzzi,Harley,etc)...staan allemaal te krap met enorme koppel-deuken in het midden-gebied...
Is gewoon zonde..zo hebben de constructeurs het niet gewild..
Gewoon dr af halen die zut...powerjet-setje dr op en af laten stellen.
Ga ik ook doen
Grtz Rob

powerjet-setje helemaal niet nodig gewwon laten afstellen door een pro
Naar boven
Rups

BerichtGeplaatst: Di, 20 Okt. 2009, 2:26    Onderwerp: Reageer met quote

Precies mr wheely...maar dan zul je toch een assortiment sproeiers en gasnaalden moeten hebben om je motor af te kunnen stellen.

Ik weet uit ervaring hoe oeverloos lang je hier zelf mee kunt lopen knoeien...is niet alleen n kwestie van co uitdraaien en gasnaalden hoger hangen om dr vervolgens achter te komen dat je motor 1 op 12 rijdt terwijl dat ook 1 op 18 kan zijn.
Let wel..te rijk is beter als te arm!!!
Fabrikanten lopen te utteren om die emissie/eisen te halen...en dat gaat ten koste van de correcte afstelling.

Als je bijv een nwe Harley koopt ist eerste wat je doet de uitlaten vervangen,luchtfilter open maken en een Dyna/jet set dr in zetten...soms moet je zelfs nog een gaatje in je gasschuif uitboren....maar dan herken je je brommer ook niet weer!!

Het is zonde dat het zo moet,maar het is niet anders

De meesten geven met alle liefde een kapitaal uit aan een vervangings/uitlaat om vervolgens te beknibbelen op een goeie afstelling van de carbs.
Volgens mij kun je het beter andersom doen...slijp je uitlaten open,verwijder de kats,las het spul in mekaar ...kost niks..'en geef je centen uit bij een tuner die je brommer perfect afstelt.
En je zult zien...dr moeten toch andere sproeiers in en een andere gasnaald.
Gelukkig zijn er bedrijfjes die hier handig op in springen ...gat in de markt....kost een paar centen,maar dan is het ook klaar en bespaar je jezelf ellenlang experimenteren.
Grtz Rob
Naar boven
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Di, 20 Okt. 2009, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Rups schreef:
Precies mr wheely...maar dan zul je toch een assortiment sproeiers en gasnaalden moeten hebben om je motor af te kunnen stellen.

Ik weet uit ervaring hoe oeverloos lang je hier zelf mee kunt lopen knoeien...is niet alleen n kwestie van co uitdraaien en gasnaalden hoger hangen om dr vervolgens achter te komen dat je motor 1 op 12 rijdt terwijl dat ook 1 op 18 kan zijn.
Let wel..te rijk is beter als te arm!!!
Fabrikanten lopen te utteren om die emissie/eisen te halen...en dat gaat ten koste van de correcte afstelling.

Als je bijv een nwe Harley koopt ist eerste wat je doet de uitlaten vervangen,luchtfilter open maken en een Dyna/jet set dr in zetten...soms moet je zelfs nog een gaatje in je gasschuif uitboren....maar dan herken je je brommer ook niet weer!!

Het is zonde dat het zo moet,maar het is niet anders

De meesten geven met alle liefde een kapitaal uit aan een vervangings/uitlaat om vervolgens te beknibbelen op een goeie afstelling van de carbs.
Volgens mij kun je het beter andersom doen...slijp je uitlaten open,verwijder de kats,las het spul in mekaar ...kost niks..'en geef je centen uit bij een tuner die je brommer perfect afstelt.
En je zult zien...dr moeten toch andere sproeiers in en een andere gasnaald.
Gelukkig zijn er bedrijfjes die hier handig op in springen ...gat in de markt....kost een paar centen,maar dan is het ook klaar en bespaar je jezelf ellenlang experimenteren.
Grtz Rob

Daar is iets van...nu is mijn SMT een injectie fiets, dus zonder powercommander/rapidbike toestand is daar ook door een expert niet veel meer uit te halen vermoed ik. Maar mijn Bonneville heb ik zelf voorzien van 2 aparte K&N's, luchtfilterkast eraf en andere sproeiers en de hele reutemeteut....Ondertussen al 3 keer aangepast, zonder vermogen bank en CO meter weet je niets of toch heel weinig. De bougie geeft wat hints, maar toch...dan moet je al een volgas rit doen, koppeling in, contact af, laten uitbollen en dan bougies eruit langs de kant vd weg....
Ga met de Bonnie toch ook maar eens naar Frederiks deze winter....Meten is weten.

Rups

BerichtGeplaatst: Do, 29 Okt. 2009, 2:37    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen dagen groot onderhoud gedaan...kleppen etc. en meteen het powerjet-setje gemonteerd.
Stat sproeiers van 42 naar 45 (enigste stat.sproeiers in de set)
Basis-stand co op 2-1/2 ...Das standaard uitgangspositie.
Stonden op 2-1/4 en 2.
Gasnaalden in groef 2 van boven...ouwe naalden idem
Hoofdsproeiers 172 voor 175 achter....was 155 160

Ik denk dat dit een goede basis is en eerst maars kijken hoe hij rijdt en of het geplopper weg is.
Heb de hele tijd het idee dat hij vooral tot een 1/4 gas te arm staat(geplopper/rukkerig rijden bij lage snelheid en af n toe s n slag missen..backfire??)
Wat dat betreft zullen de stat-sproeiers beter zijn, en de gasnaalden zijn in het dikste gedeelte 0,05 mm dunner...dus iets rijker onderin.
Vorm verder nagenoeg gelijk

En dan van de winter maars op de rollenbank om te kijken hoe t mengsel is over de hele linie.
Maak ook meteen het linker luikje open, en n gaasfilter dr op..(sommers-door)

Weet met mn Guzzi en Enfield hoe ellenlang je hier mee door kunt experimenteren...bougies bekijken en verbruik in de gaten houden.
Gasnaaldje zus ,sproeiertje zo...en bij dat ouwe spul kun je dr nog erg gemakkelijk bij!!!..
Mot dr niet an denken om dat bij mn adventure te moeten doen...carbs is een drama en bougies kom je al he-le-maal niet bij.

Ben nog niet klaar met t opbouwen van de KTM maar hou jullie op de hoogte.
Grtz Rop
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Do, 29 Okt. 2009, 5:04    Onderwerp: Reageer met quote

Even een vraag van een leek op het gebied van afstellen carburateurs...
Ik lees net dat het verstellen van de CO schroefjes alleen in vloed heeft op het stationaire lopen van het blok.
Als je de air/fuel-ratio toch verandert (armer of rijker) dan heeft dat toch wel degelijk invloed op de manier hoe het blok oppakt en loopt, ... bucktooth

De eigenlijke vraag is; welke factoren zorgen ervoor dat je CO afstelling verloopt. Ik zelf heb namelijk het idee dat als het blok door een profie op de bank is afgesteld (lees co en sinchroniseren) echt wel een stuk beter loopt, zeker als hij voorheen te krap stond afgesteld.

Rups

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Okt. 2009, 2:25    Onderwerp: Reageer met quote

Koen..in principe zouden je co-schroefjes niet verlopen,net als je synchronisatie. Maar het ken geen kwaad om het zo af en toe eens te controleren.
Vaak staan nieuwe motoren fabrieksmatig erg krap ivm emissie-eisen...niet alleen het co,maar soms ook de vorm van de gasnaald en sproeierbezetting is dan niet optimaal.
Ga je ook nog wat aan het uitlaatsysteem of luchtfilter veranderen wordt dit alleen maar erger,met een niet lekker en te heet lopende motor als gevolg.

De co-schroefjes regelen het stationaire mengsel...uitschroeven rijker/inschroeven armer. Als je de schroefjes meer dan een halve slag moet uitdraaien t.o.v. 2-1/2 slag (basis-stand)betekend dat er een grotere stationaire sproeier inmoet.
Bij dit type carburateur zorgt het schroefje nl ook voor het overgangs-gebied van stationair-gebied naar de gasnaald/gasbuis-regelgebied.
De laatste bepaald het mengsel van ongeveer een 1/4 tot 3/4 gas-stand.
De vorm en afmetingen van gasnaald en buis bepalen het mengsel,maar ook de grootte van de afschuining van de gas-schuif.....kleinere afschuining is rijker...groter is armer
Bovenstaand verhaal bepaald het oppakken van je motor

Dr zijn tientallen types naalden beschikbaar en verschillende grootes gasbuizen en sproeiers...en gasschuiven
Met name de naald/gasbuis is erg lastig om zelf goed voor mekaar te krijgen zonder referentie van geleverd vermogen en mengselverhouding.

Al met al kun je er eindeloos mee lopen knoeien....
Ik heb er een powerjet-setje ingezet...die gasten hebben het meeste werk al voor je gedaan,en met hun geadviseerde instelling moet je redelijk in de buurt zitten.
Grtz Rop
Naar boven
Rups

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Okt. 2009, 2:46    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag motor afgebouwd en gereden met aangepaste setting vd carbs.
(Powerjet-set)

Aanpassingen:
Stationaaire sproeiers van 42 naar 45
Gasnaalden 0,05mm dunner in het dikke gedeelte,clip in 2-e groef van boven.
Co-schroeven op 2-1/2
Hoofdsproeiers van 155/160 naar 172/175
Sommer-door gemaakt.
Akra,s zonder db-killers
16 tands voor ,45 achter

Geplopper bij gasafsluiten is weg...rommelt nog een beetje...pakt op vanaf 2200 tpm.
Onrustig lopen bij bv 50kmh bij +/- 2000tpm is n stuk verbeterd..is nog steeds niet waar die zich 100% prettig bij voelt,maar is goed te doen...(is ook geen BMW natuurlijk.)
Voelt smeuiger en lineairder over het hele gebied

Al met al vindt ik het zelf een aanrader (verbruik nog ff afwachten..)...prijs van het setje is belachelijk,maar so be it
In zn 2 op gas wheelies thumbsup thumbsup maar mss was dat ook al zo...

Wat een geweldige motor!!!!!

Hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben
Grtz Rop
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: