lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

CO-stelschroefjes
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 9:18    Onderwerp: CO-stelschroefjes Reageer met quote

yow,

gisteren heb ik de 950 Adventure even op de testbank laten zetten. Kwestie van even te zien waarom die soms zomaar uitvalt als ie allang lekker warm staat.

Wel, hij blijkt dus inderdaad véél te arm te staan onder de 4000 toeren. De oplossing volgens de technicus van dienst is het opendraaien van de CO-stelschroefjes met één volle slag.

Maar volgens het werkplaatshandboek kan dit niet zonder de carbs uit te bouwen?! Is dat waar?

Daan

BerichtGeplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij kan het wel,
via die driehoek-dekseltjes die op de filterbox zitten,
ik geloof zelfs dat er een speciale schroevendraaier voor nodig is.

DR Bean zal het wel weten , maar die is even een weekje weg.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

wel
met de nodige acherdocht ben ik aan het gesleutel begonnen. confused

En inderdaad, er kwamen twee verrassingen bovendrijven :

Ten eerste werd het luchtfilter bij het laatste groot onderhoud - 3000 km geleden - niet gewisseld. Het ziet erg vuil en onderaan - de kant van de carbs - ziet het letterlijk zwart. Ik kan me niet voorstellen dat dit het resultaat kan zijn van zo weinig kms. Natuurlijk begin ik me nu ook af te vragen of de bougies wel vervangen werden, en de oliezeefjes etc etc etc

Ten tweede kan je het schroefje zien zitten, maar je hebt de handen en armen van een dwerg nodig om erbij te kunnen. En je schroevendraaier mag maar 2cm lang zijn.... rolleyes3

Vind ik wel vette kloterij. Om die schroefjes te verdraaien moet je dus minstens twee werkuren rekenen, eerst om de KTM uit te kleden, dan om de carbs los te maken, dan om die twee schroefjes te verzetten en dan om alles weer te monteren. Hoe moet je in godsnaam op deze wijze je motorfiets "finetunen"?????

arjen

BerichtGeplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
wel
met de nodige acherdocht ben ik aan het gesleutel begonnen. confused

En inderdaad, er kwamen twee verrassingen bovendrijven :

Ten eerste werd het luchtfilter bij het laatste groot onderhoud - 3000 km geleden - niet gewisseld. Het ziet erg vuil en onderaan - de kant van de carbs - ziet het letterlijk zwart. Ik kan me niet voorstellen dat dit het resultaat kan zijn van zo weinig kms. Natuurlijk begin ik me nu ook af te vragen of de bougies wel vervangen werden, en de oliezeefjes etc etc etc

Ten tweede kan je het schroefje zien zitten, maar je hebt de handen en armen van een dwerg nodig om erbij te kunnen. En je schroevendraaier mag maar 2cm lang zijn.... rolleyes3

Vind ik wel vette kloterij. Om die schroefjes te verdraaien moet je dus minstens twee werkuren rekenen, eerst om de KTM uit te kleden, dan om de carbs los te maken, dan om die twee schroefjes te verzetten en dan om alles weer te monteren. Hoe moet je in godsnaam op deze wijze je motorfiets "finetunen"?????

lijkt wel of je aan mijn motor hebt gewerkt.... slaat ook af en toe af. Luchtfilter ook vuil. Ik doe er even twee niuewe bougies in maar ik heb mij ook afgevraagd hoe je in godsnaam de luchtregelschroeven moet bereiken... Synchroniseren gaat volgens mij door het luchtfilter eraf te halen maar die luchtregelschroeven zitten onder de carbs. Ze staan wel 2 1/4 slag open zoals in de manual beschreven staat maar ik vermoedt ook dat ie een beetje arm staat. Volgens mij hebben alle 950's last van af en toe afslaan. En de zijstandaard zoals veel beschreven is het volgens mij niet. Blijft de vraag dus: hoeveel moeten die luchtregelschroeven nou open staan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

volgens de testbankman zou ik de schroef nog één volle toer moeten opendraaien (=tegen klok in), met een absoluut maximum van 3.5 toeren, gerekend van volledig ingedraaid. Dus bij jou mag 2 1/4 gaan naar 3 1/4.
arjen

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, ik heb net even een proefrit gemaakt en wat een verschil zeg! Ik heb de luchtregelschroef een halve slag verder opengedraaid en de motor loopt nu heel mooi. Hij liep voorheen bij langzaam rijden een beetje rukkerig en dat is bijna helemaal weg. Hij zou misschien nog wel iets verder open kunnen (die monteur zou dus gelijk kunnen hebben met een hele slag), maar het is wel een rotklusje als je niet zo'n handig luchtregelschroef sleuteltje hebt. Dan moeten de carburateurs er weer af... Afslaan heb ik nog niet gehad. Ik vermoedt zomaar dat de motor standaard veel te arm staat bij stationair en dat veel afslaan problemen hierdoor veroorzaakt worden.
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

wat heb je allemaal moeten doen om die carbs los te krijgen?
arjen

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:

In volgende volgorde demonteren:

bagagevakje (en zekeringhouder)
kuipdelen links en rechts
tankhelften
carterontluchtingslang
bovenkant luchtfilterbak
aanzuigkelken
luchtfilter
luchtfiltersnorkel

Nu kun je de carburateurs zien.

driehoekige zijdeksels verwijderen
bovenste slangenklemmen van de aanzuigrubbers losmaken
(Let op! onderkant aanzuigrubbers laten zitten!)
Benzineslang losmaken
De carburateurs komen als een set los.

Er zitten nu nog wel wat slangetjes in de weg:
carburateurs in zijn geheel omhoog trekken
overloopslangetjes komen mee omhoog
stationair kabel komt ook mee. Doorvoerrubber uit de bak halen en dan door de luchtfilterbak omhoog trekken
benzineslang mee omhoog trekken

Je kunt nu bij de onderkant van de carburateurs en dus de luchtregelschroef.

Misschien is het handiger om zo'n speciaal gereedschap te kopen. Hadden ze bij Sommer (KTM team West) maar waarschijnlijk bij andere zaken ook wel. Dan kun je de carb's laten zitten. Maar aangezien je toch al veel gedemonteerd hebt maakt het eigenlijk ook niet zo veel meer uit.

Succes!
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

arjen schreef:
Muug schreef:

In volgende volgorde demonteren:

bagagevakje (en zekeringhouder)
kuipdelen links en rechts
tankhelften
carterontluchtingslang
bovenkant luchtfilterbak
aanzuigkelken
luchtfilter
luchtfiltersnorkel

Nu kun je de carburateurs zien.

driehoekige zijdeksels verwijderen

Tot daar was ik gisteren al geraakt grin Maar toen kwam vrouwlief en dochterlief thuis en waren er andere dingen te doen. En omdat ik de motorfiets vandaag nodig had om les te geven en ik bovendien toch nog geen proper luchtfilter had liggen, heb ik 'm maar weer in elkaar gestoken. rolleyes3

Ik weet trouwens niet echt over welk speciaal gereedschapje het hebt hoor, in de cataloog van ex-sommer vind ik er niet echt iets over terug en in de werkplaatshandboek ziet dat CO-schroefke er toch uit als een gewoon schroefke? undecided

arjen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Sep. 2009, 7:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad een gewoon schroefje, maar het zit onder de carburateur, dus je kunt er niet met een gewone schroevendraaier bij. Er bestaat een soort haakse schroevendraaier met een klein wieltje eraan zodat je "om het hoekje" kunt schroeven. Sommer artikel 5741 op blz 89. kost 37,60. Misschien kun je ook de van buitenaf verstelbare mengselschroef monteren. (blz 88)
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Sep. 2009, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

arjen schreef:
Het is inderdaad een gewoon schroefje, maar het zit onder de carburateur, dus je kunt er niet met een gewone schroevendraaier bij. Er bestaat een soort haakse schroevendraaier met een klein wieltje eraan zodat je "om het hoekje" kunt schroeven. Sommer artikel 5741 op blz 89. kost 37,60. Misschien kun je ook de van buitenaf verstelbare mengselschroef monteren. (blz 88)

haja, ik ziet het staan. In dat deel van de cataloog heb ik nooit gekeken omdat ik geen ééncylinder heb. grin

Nu, het lijkt me toch een vrij moeilijk te bedienen stukje gereedschap dat meer voordeel biedt op een echte crosser dan op onze 950/990...

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Het schijnt iid met die haakse stelschroevendraaier (bedoeld voor de 1 cilinders) te kunnen, maar carbs loshalen is net zo weinig werk.

ALs je een beetje voorzichtig doet kun je alle kabels gewoon laten zitten: let wel effe goed op de stekkertjes van de carbverwarmings (als je die hebt), anders krijg je over 2 maanden weer andere problemen.

Zoals alle nl motorfietsen staat de Adv standaard rond de 4000 rpm erg krap... Milieu-eis, tja ?!?

Vaak worden de naalden 1 trapje hoger gezet, en de rest standaard. Dan rijdt ie heel fijn, maar beetje erg rijk, zeker als de naalden wat verslijten (>50'000km)

CO-mengsel schroef wat verder open is ook fijn. Je hebt alleen kans dat er dan rond de 3500 - 4500 rpm toch nog een beetje een gaatje valt en de motor effe wat moeilijker doortrekt.

Maarja: Het is een motor waarbij je heel direkt alles van je gas voelt, dus ook iedere hik en ieder beetje inhouden... geen elastiekfiets grin3

Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

en ziedaar, het bewijs is (weer eens) geleverd dat ik niet gek ben.

Al sedert de aankoop van mijn 950 Adventure vond ik hem véél te heet worden, vooral aan de rechtervoet was het absurd heet, ondraaglijk heet zelfs.

Dus moto op de testbank, blijkt onder de 4000 rpm te arm te staan - en niet "enkel" bij 4000 zoals Dr. Bean zegt. Goed, "idle mixture screws" bijregelen dus.

Ah, en als we dan toch zo veel gedemonteerd hebben, waarom ook niet eens gekeken of ik die naaldjes een tandje hoger kan zetten?

Zo gezegd zo gedaan.

Deze middag om 12.30u begonnen met de demontage en tegen 15u zat hij weer in elkaar. Dit zijn de bevindingen :

- achteraan stond de co2-stelschroef op slechts 1 7/8
- vooraan stond die op zelfs nog minder : 1 5/8.

Wetende dat de standaardwaarde van 2 1/4 al wat te arm is, kunnen we dus concluderen dat hij dus inderdaad absurd arm stond ! En dus te heet werd.

Nu, als die carbs dan toch los liggen, dan zou je gek moeten zijn om NIET die naalden te proberen bijregelen. Dus dat heb ik dan ook maar meteen gedaan.

Samengevat:
- naalden staan nu in derde van vijf gleufjes. Was kinderspel om dat aan te passen. Ik had meer misérie om die carbs uit de luchtfilterkast te peuteren. (tip : verwijder de snorkel en de cdi zodat je meer plaats hebt om die zwarte deksels van de voorste carb te verwijderen)
- co-schroefjes staan nu op 1 3/4. Dus wat armer omdat hogere naaldstand het mengsel toch rijker maakt.

En dan was het tijd om dochterlief van 't school te halen. Dus testrit moet ik nog maken. Dat zal vanavond zijn. Ben benieuwd hoe ie zal rijden!

greetz,

Muug

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Moest ik van u zijn, ik had gewacht tot NA de testrit om uw verslag te posten. Seffens krijg ik telefoon dattem nie deftig meer rijdt grin grin

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

furious3 whip rifle :knife hanged furious behead

maal duizend pleased

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: