Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Carbon vs. Alu |
Carbon is sterker |
|
33% |
[ 2 ] |
Alu is sterker |
|
33% |
[ 2 ] |
Maakt niet uit, wat je mooi of praktisch vindt |
|
33% |
[ 2 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 6 |
|
Auteur |
Bericht |
roflastc
|
Geplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 19:10 Onderwerp: Carbon vs. Alu |
|
|
Ik wilde graag weten of Carbon net zo sterk is als Aluminium , bij dezelfde dikte van een paar (zeg 5 a 6) mm.
Ik ben van plan nu eens een ferm bedrag stuk te slaan aan een nieuwe keienplaat waar ik materiaal in kwijt kan maar het hangt om Carbon vs. Alu _________________ Ghetto neger uit het Gooi.
Laatst aangepast door roflastc op Za, 5 Sep. 2009, 22:29, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 19:12 Onderwerp: Re: Carbon vs. Alu |
|
|
roflastc schreef: | Ik wilde graag weten of Carbon net zo sterk is als Aluminium , bij dezelfde dikte van een paar mm.
Ik ben van plan nu eens een ferm bedrag stuk te slaan aan een nieuwe keienplaat waar ik materiaal in kwijt kan maar het hangt om Carbon vs. Alu |
en RVS ???? |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Za, 5 Sep. 2009, 19:16 Onderwerp: Re: Carbon vs. Alu |
|
|
mr wheely schreef: | roflastc schreef: | Ik wilde graag weten of Carbon net zo sterk is als Aluminium , bij dezelfde dikte van een paar mm.
Ik ben van plan nu eens een ferm bedrag stuk te slaan aan een nieuwe keienplaat waar ik materiaal in kwijt kan maar het hangt om Carbon vs. Alu |
en RVS ???? |
lolz niet eens aangedacht eigenlijk... Op zich kan een ander materiaal goedkoper en of sterker zijn. Ik zet er nog een andere optie bij. Het gaat mij vooral om de sterkte van het materiaal.
Edit: poll wijzigen kan niet ? _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 0:34 Onderwerp: Re: Carbon vs. Alu |
|
|
roflastc schreef: | mr wheely schreef: | roflastc schreef: | Ik wilde graag weten of Carbon net zo sterk is als Aluminium , bij dezelfde dikte van een paar mm.
en RVS ???? |
lolz niet eens aangedacht eigenlijk... Op zich kan een ander materiaal goedkoper en of sterker zijn. Ik zet er nog een andere optie bij. Het gaat mij vooral om de sterkte van het materiaal.
Edit: poll wijzigen kan niet ? |
RVS is het sterkst maar ook het zwaarst maar omdat het aan de onderkant zit lijkt me dat niet zo erg |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 0:58 Onderwerp: Re: Carbon vs. Alu |
|
|
mr wheely schreef: |
RVS is het sterkst maar ook het zwaarst maar omdat het aan de onderkant zit lijkt me dat niet zo erg |
Ok maar hoeveel sterker dan? Ik dacht aan een kogelvrije 5mm alu maar als RVS sterker is en dunner kan dan wordt het wellicht niet heel veel zwaarder? _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 1:43 Onderwerp: |
|
|
Och, in hoeverre is sterker nog belangrijk? Je zal behoorlijk moeite moeten doen om in 5mm alu een gat te slaan. Een paar mm materiaaldikte in carbon-kevlar is zeker zo sterk (Mijn Jacky Martens Dakar-LC4 heeft een volledig carbon-kevlar om- en onderbouw en in 2 Dakars en het nodige rally- en offroadwerk is eigenlijk enkel de lak beschadigd.)
RVS is inderdaad erg sterk, maar heeft het nadeel dat het echt niet vervormt als het nodig is, wat aluminium weer wel doet. En carbon-kevlar geeft ook wel mee. Blijft in elk geval je frame heel als het er echt op aan komt. Ook zeker een puntje om mee te nemen. Belangrijker eigenlijk dan die paar gram meer of minder op een LC8...  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 10:06 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zelf ook al eens gekeken om zelf z'n keien vanger te maken van alu of rvs. Hier bij heb ik gekeken naar de sterkte van het materiaal en de dikte.
Hier uit komt naar voor dat het alu plaatmateriaal min 2X zo dik moet zijn als het rvs plaatmateriaal. RVS is dan nog steeds zwaarder maar heeft het grote voordeel dat het veerkrachtig is. Bv een dikke kei op de juiste plek zal het alu "blutsen" terweil rvs netjes mee veert, mede omdat het dunner te verwerken is.
RVS kun je ook beter en mooier lassen, buigen en bewerken (borstelen, spuiten,etc).
Carbon ... ikke niet wete . Wel erg sterk (mits op de juiste manier toegepast) en exclusief. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Zo, 6 Sep. 2009, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Och, in hoeverre is sterker nog belangrijk? Je zal behoorlijk moeite moeten doen om in 5mm alu een gat te slaan. Een paar mm materiaaldikte in carbon-kevlar is zeker zo sterk (Mijn Jacky Martens Dakar-LC4 heeft een volledig carbon-kevlar om- en onderbouw en in 2 Dakars en het nodige rally- en offroadwerk is eigenlijk enkel de lak beschadigd.)
RVS is inderdaad erg sterk, maar heeft het nadeel dat het echt niet vervormt als het nodig is, wat aluminium weer wel doet. En carbon-kevlar geeft ook wel mee. Blijft in elk geval je frame heel als het er echt op aan komt. Ook zeker een puntje om mee te nemen. Belangrijker eigenlijk dan die paar gram meer of minder op een LC8...  |
Dat is zeker waar maar er moet ook nog wat materiaal in wat ook wat weegt. Het zal echter het gewicht van de LC8 hooguit naar boven afronden dat zeker :P
Ik spreek vandaag een maatje van de TU Delft. Eens kijken of hij nog wat kan maken van Alu, Carbon of RVS. Ik ga eerst maar eens voor een testversie van dun carbon wat ik makkelijk kan verzagen/aanpassen. RVS of Alu hangt af van het totaal gewicht (incl spullen) .
Ik heb wel een soort ontwerp maar ik weet nog niet of het gaat lukken met de middenbok en alle uitsteken de dingen naast en onder het blok. De Accu bak zou ook nog roet in het eten kunnen gooien. Zo rond November hoop ik plaatjes te posten. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Ma, 7 Sep. 2009, 23:18 Onderwerp: |
|
|
*schop* weet iemand een vergelijkend statistiekje over de daadwerkelijk sterkte van Carbon, Aluminium en RVS? _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 12:15 Onderwerp: |
|
|
Even iets rechtzetten: Carbon is licht, maar niet impactbestendig, het breekt als glas. Het is juist de mix met kevlarvezels, die het slagvast en sterk maakt.
Voor meer info zou je eens kunnen kijken op het kunststofforum. www.composietforum.nl. Daar kun je alle info krijgen die je zoekt. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 13:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zelf in het verleden al vele dingen zelf gemaakt van Alu, RVS, en composietvezelfs (Carbon, Kevlar, glas icm een Epoxy).
STREKTE is een moeilijk begrip: bedoel je Trekstrekte? druksterke, buigsterkte, buigstijheid, vermormings-stijfheid, sterkte voor herhaaldelijke belasting? zo veel aspecten!
Dan zijn er bijv. ook nog vele soorten aluminium: Van boterzacht to zeeer stijf en/of taai en/of strek!
Stel dat je een plaatje materiaal op 2 punten goed vastschroeft, met afstand tussen de bevestigingspunten en je gaat midden tussen de punten op de plaat drukken totdat ie breekt, of permanent vervormt, dan geldt voor de sterkte bij gelijke plaatdikte zeker: Carbon > Kevlar > RVS > Aluminium.
Maar gewicht:
Carbon < Kevlar <Alu <<RVS
Ik heb in het verleden koffers van RVS gemaakt: erg mooi, erg sterk, .. en altijd heel gebleven!
http://www.xs4all.nl/~klabru/Afrika/stalen_koffers.htm
RVS is ongeveer 2,7 keer zo zwaar als Alu: Dus 0.8mm RVS is ongeveer even zwaar als 2.2mm Alu. Dus de RVS koffers zwaren zeker niet zwaarder van Alu, en wel sterker.. + je hebt minder rek nodig om ze op te hangen!
Dus wat geschikt is hangt van allerlei zaken af, en eigenlijk maar weinig van de sterkte:
Voor een carterplaat:
- Het moet tegen inslag van stenen kunnen: Dat maakt PUUR Carbonvezel (in epoxy) minder geschikt. Gecombineerd met Kevlar is het echter weer heel erg geschikt (Kevlar wordt bijv gebruikt in kogelvrije vesten om de impact van een kogel op te vangen in een paar mm ruimte ...)
Probleem met Kevlar/carbon (naast de verwerking) is ook nog eens dat het moeilijk is de bevestigingspunten sterk te maken: Het zijn immers vezels, dus het wil ook scheuren als een doek!
- Bij hele grote impact moet het liefst vervormen en energie opnemen! Dit doet kevlar een beetje, en Carbon absoluut niet! Stuk is dus stuk... Dat vinden ze in de rally en race niet zo erg: monteer je gewoon een nieuwe!
Aluminium en RVS doet dat veel beter: Daar komt dan gewoon een deuk in... en die kan je er weer uitkloppen als je wil. Als je heel erg sterke aluminium soorten gaat nemen, dan wordne die vaak ook erg stijf en gaan breken en scheuren.
RVS heeft tot slot een beetje de neiging om bij trillingen te willen scheuren (herhaalde buigbelasting): Dat kan dus ook nadelig zijn voor een carterplaat.
En tot slot: Meestal kiest met voor de optiek... immers zijner maar weinigen die de carterplaat echt serieus gebruiken  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Nu alles mooi op een rijtje staat: wat is er dan mis me de standaard carter plaat? (behalve dan dat die wellicht niet zo stoer oogt )
Zijn er veel gevallen bekend van een steen er doorheen, afgebroken, onderdelen beschadigd door het falen van die plaat? En bij welk gebruik was dat dan (zwaar offroad/rally of bij redelijk offroad gebruik al)? Of gaat het gaat het vooral om gewichtsbesparing te halen (en hoeveel is er dan te halen)? Ik vermoed dat de optische reden uiteindelijk de belangrijkste is om een andere plaat te monteren (en daar is best wat voor te zeggen hoor).
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 16:29 Onderwerp: |
|
|
Als we het dan toch wel even over de functie hebben:
De originele plaat is:
- Het middendeel is van een soort gietaluminium: Vrij bros, breekt makkelijk bij steeninslag, en zeker niet sterk genoeg om de motor een keer op neer te zetten
- De zijkanten zijn er aan geschroefd, en van dat zwarte zachte plastic gemaakt: Goed voor impact van kleinere stenen, maar erg slap: Een bump tegen een grotere kei en het ding doet eigenlijk weinig.
maar wat er echt aanschort: Bescherming van de zijkanten van het blok: Rempedaal en koppelingshuis:
Bij een val in de stenen, biedt het ding geen enkele bescherming aan bijv het koppelingsdeksel, waar je snel een gat in hebt zitten.
Maar goed... dat is als je dus in stenige omgeving gaat offroaden (bijv als je aan de OER mee wil doen ofzo) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 17:52 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Ik heb zelf in het verleden al vele dingen zelf gemaakt van Alu, RVS, en composietvezelfs (Carbon, Kevlar, glas icm een Epoxy).
STREKTE is een moeilijk begrip: bedoel je Trekstrekte? druksterke, buigsterkte, buigstijheid, vermormings-stijfheid, sterkte voor herhaaldelijke belasting? zo veel aspecten!
Dan zijn er bijv. ook nog vele soorten aluminium: Van boterzacht to zeeer stijf en/of taai en/of strek!
Stel dat je een plaatje materiaal op 2 punten goed vastschroeft, met afstand tussen de bevestigingspunten en je gaat midden tussen de punten op de plaat drukken totdat ie breekt, of permanent vervormt, dan geldt voor de sterkte bij gelijke plaatdikte zeker: Carbon > Kevlar > RVS > Aluminium.
Maar gewicht:
Carbon < Kevlar <Alu <<RVS
Ik heb in het verleden koffers van RVS gemaakt: erg mooi, erg sterk, .. en altijd heel gebleven!
http://www.xs4all.nl/~klabru/Afrika/stalen_koffers.htm
RVS is ongeveer 2,7 keer zo zwaar als Alu: Dus 0.8mm RVS is ongeveer even zwaar als 2.2mm Alu. Dus de RVS koffers zwaren zeker niet zwaarder van Alu, en wel sterker.. + je hebt minder rek nodig om ze op te hangen!
Dus wat geschikt is hangt van allerlei zaken af, en eigenlijk maar weinig van de sterkte:
Voor een carterplaat:
- Het moet tegen inslag van stenen kunnen: Dat maakt PUUR Carbonvezel (in epoxy) minder geschikt. Gecombineerd met Kevlar is het echter weer heel erg geschikt (Kevlar wordt bijv gebruikt in kogelvrije vesten om de impact van een kogel op te vangen in een paar mm ruimte ...)
Probleem met Kevlar/carbon (naast de verwerking) is ook nog eens dat het moeilijk is de bevestigingspunten sterk te maken: Het zijn immers vezels, dus het wil ook scheuren als een doek!
- Bij hele grote impact moet het liefst vervormen en energie opnemen! Dit doet kevlar een beetje, en Carbon absoluut niet! Stuk is dus stuk... Dat vinden ze in de rally en race niet zo erg: monteer je gewoon een nieuwe!
Aluminium en RVS doet dat veel beter: Daar komt dan gewoon een deuk in... en die kan je er weer uitkloppen als je wil. Als je heel erg sterke aluminium soorten gaat nemen, dan wordne die vaak ook erg stijf en gaan breken en scheuren.
RVS heeft tot slot een beetje de neiging om bij trillingen te willen scheuren (herhaalde buigbelasting): Dat kan dus ook nadelig zijn voor een carterplaat.
En tot slot: Meestal kiest met voor de optiek... immers zijner maar weinigen die de carterplaat echt serieus gebruiken  |
ah, allemaal dingen waar ik niet echt bij stil heb gestaan. Het gaat mij erom dat het steviger is dan de bak die er nu onder zit. Ik heb een week of wat geleden een diepe en lange snee erin getrokken toen er een steen tegenaan kwam op het moment dat ik over een soort heuveltje ging. Als de nieuwe plaat een deuk krijgt wil ik die eruit kunnen kloppen. Bij mij in de buurt zit een bedrijf dat wel wil pogen om een Alu kopie te maken van een Carbon model. Ik denk ook dat ik het een driedelige plaat maak, deels omdat het bevestigen aan het frame makkelijker gaat als ik eerst een middenplaat moet vastmaken. Het idee dat ik heb maakt montage wat lastig als je er van de zijkant bij wil. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 18:05 Onderwerp: |
|
|
Voor SE of voor Adv?
(ik had adventure aangenomen...)
De adventure heeft aan de achterkant een draaipunt: Dus aan de voorkant 2 boutjes losschroeven en de plaat klapt naar onderen: juist handig, ook om evt dingen in de plaat op te bergen bij een lange reis ofzo (zoals remblokjes, VTW etc) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|