Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
THOMAS
|
Geplaatst: Zo, 9 Aug. 2009, 15:04 Onderwerp: TERUG THUIS !!! WHoooww ! |
|
|
Dag allemaal !!
Zoals 5 weken geleden gezegd ... hopelijk horen jullie van mij tot 8 augustus niets meer en inderdaad 'het sterke paard' heeft het fantastisch gedaan ! We hebben dik 7000 km gedaan over asfalt, zand, stenen, trappen ... Oostenrijk,Italië,Griekenland,Albanië,Montenegro,Kroatië, Slovenië,Italië en terug Oostenrijk ! Geweldige reis met onvoorstelbaar leuk motorplezier !
Echt niets misgelopen bij toch wel heel veel zweet-en zwoegwerk !
Alleen bij de laatste 150 km in Italië, juist Dolomieten over (terug nr.auto en trailer in Oostenrijk) ... TEMPERATUURproblemen !
Geen koeling meer ... rode flash TEMP !
Laten afkoelen en weer verder met lage toeren proberen veel snelheid (70-80) te maken voor zoveel mogelijk luchtstroom ... kon ik temp houden op max balkje zonder rood/flash ... terug wat trager verkeer ... stoppen en afkoelen en weer verder ... De laatste 50 km op de Brennerautostrade en koelere temp buiten kon ik comfortabel 120/130 aanhouden en zakte de temp 2balkjes
Ik mag er niet aan denken moest dit enkele duizenden km vroeger gebeurd zijn ... (Greece 45° in schaduw)
Heb hem juist van de trailer gehaald en morgen wat sleutelen ...
Ik denk dat de thermostaat het heeft laten afweten ... bijgevolg alleen nog beperkte koeling zonder de radiator by te passen ... bijgevolg dat ook de ventilator geen bevel meer krijgt om te gaan draaien !
Wat denken jullie ?
Ik herinner mij ook nog bij het zoeken naar de oliedruksensor (Spanjereis 2007) dat er ook een temperatuursensor aan de linkerkant in het motorblok zit. Zou deze er voor iets kunnen tussen zitten mocht hij stuk zijn ?
Ik hoor het wel !
Beste groet,
Thomas. |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

|
Geplaatst: Zo, 9 Aug. 2009, 19:49 Onderwerp: |
|
|
u water pomp is al gemodificeerd?
Ik had +/- het zelfde voor toen mijn koelvloeistof niveau onder de temperatuur sensor van de radiator gezakt was de ventilator slaat niet meer aan en dan loopt u blokske rap heet |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Ma, 10 Aug. 2009, 12:08 Onderwerp: |
|
|
Dat had ik vorige week ook met de 950s uit 2003 die ik een paar weken geleden gekocht heb. Die deed dit vanaf de eerste rit, dus ik dacht eerst dat het normaal was.. Het bleek dat de 'propellor' van de waterpomp was losgelopen van de as. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 10 Aug. 2009, 12:34 Onderwerp: |
|
|
JanJan schreef: | Dat had ik vorige week ook met de 950s uit 2003 die ik een paar weken geleden gekocht heb. Die deed dit vanaf de eerste rit, dus ik dacht eerst dat het normaal was.. Het bleek dat de 'propellor' van de waterpomp was losgelopen van de as. |
ik ben blij dat het opgelost is jan, ook al heeft het je tijd/moeite en geld
gekost, ik heb daar overigens nooit last van gehad in die 70.000km. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Ma, 10 Aug. 2009, 15:33 Onderwerp: |
|
|
Ik ook! Misschien werd het een keer tijd Verpalen heeft keurig maar een paar uur gerekend, dus dat viel nog mee. |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2009, 9:45 Onderwerp: |
|
|
Heb je een reis verslag ergens staan? Wij gaan namelijk ook in september die reis maken. Zie reizen en albanie.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
THOMAS
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2009, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Bedankt voor de reacties !
Ik ben nog niet aan sleutelen toe gekomen ... ik had eerst nog wat ander dringender werk te doen ... een tuin rust niet als je vijf weken van huis bent en ook bij de kinderen liep er tijdens onze afwezigheid af en toe wat mis: van kapot gewaaide parasols tot lekke fietsbanden etc.
Maar genoeg hierover ...
1. Hoe kan je snel vast stellen dat je waterpomp het niet meer doet ?
2. Mijn gevoel doet me eerder denken aan de thermostaat omdat hij met een goedgevuld koelcircuit toch nog bij voldoende snelheid niet in het rood ging.Ik meen te weten dat er bij een kapotte thermostaat nog beperkte circulatie rond de cilinders en niet langs de radiator loopt.
3.Wanneer de pomp het niet meer doet ... wordt het stationaire water zo warm dat toch nog de fan geactiveerd wordt ?
In mijn geval draaide de fan niet ... omdat ik denk dat het koelwater in de radiator (afgesloten) niet te warm werd of ben ik helemaal verkeerd ?
4. Wat Albanië betreft heb ik voorlopig nog niets geschreven alhoewel er heel wat over te schrijven valt ...
Bedenk wel dat ik, met twee en zwaar beladen niet de meest avontuurlijke bergpaadjes heb gedaan ... die als ik het mij goed herinner jullie juist wel willen gaan doen !
Ik vond echter de 'gewone weg' soms als spectaculair genoeg ... gietijzeren riooldeksels (diameter 0.8m) die zonder meer ontbreken zonder bebakening wel te verstaan , oliesporen, putten en scheuren van enkele tientallen cm dieo, betonijzer dat uit het 'wegdek' steekt, ontbrekende brugplanken over droge rivieren die branden van de gestorte afval, duizenden mercedessen die meer olie verbruiken, hun bestuurders meer Raki drinken ... dan ze diesel verbruiken !
Om maar iets te zeggen ... We zijn van in het zuiden het land binnen gekomen en het helemaal tot het Noorden doorkruist met hier en daar even naar links en even naar rechts ...
Veel met de supervriendelijke en behulpzame Albanezen gesproken over hen en het wel en wee van hun land !
Ik maak er wel eens tijd voor om het neer te pennen ...
Als je echt concrete vragen hebt voor jullie vertrek zal ik die met alle plezier, als ik het kan, beantwoorden !
Grtz.
T. |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 8:56 Onderwerp: |
|
|
Dag Thomas,
1. Ik ben er niet bij geweest, maar ik ga er van uit dat je eerst de thermostaat in een pannetje heet water gooit om te kijken of die opent. Zo ja, dan is het bij voldoende koelwater de waterpomp.
2. Dat was bij mij ook zo. Er is zonder waterpomp altijd wat circulatie door opwarming en afkoeling van de koelvloeistof. Bij mij liep de temperatuur na drie kilometer al op tot het op één na hoogste streepje. Bij voldoende snelheid verder niets aan de hand. Bij een stoplicht ging na een halve minuut het temp-lampje aan en knipperden de streepjes. Daarbij pas ging de ventilator aan. 500 meter rijden en dit hield weer op. De linkerkant van de radiator werd snel bloedheet en de rechterkant bleef zo goed als koud. De voeler van de fan zit rechts waardoor die veel te laat aansloeg. Succes!
Groet, Jan. |
|
Naar boven |
|
 |
|