lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke GPS?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
deon

BerichtGeplaatst: Do, 6 Aug. 2009, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

zijn er Garmin GPS60 CSX gebruikers die wat tips hebben over de instellingen?

ik heb er vorige week een aangeschaft en totnutoe vind ik het nogal frustrerend:

-kaartscherm is te klein en de juiste weg is in een drukke stad bijna niet te volgen, de idee om in een oogopslag te kijken waarheen je moet is een illusie, je moet echt turen en lezen, waardoor je te weinig aandacht aan de weg kan schenken.
-het scherm met de pijltjes ontbreekt (althans voor zover ik zie) de optie om slechts 1 of 2 pijlen te laten zien, waardoor die groter en duidelijker zouden zijn. ik hoef op de moto niet meteen te weten wat ik drie bewegingen verder moet doen.
-als je in een stad een bepaalde straat niet in mag, en je draait noodgedwongen een andere in, dan duurt het herberekenen zodanig lang dat je al de volgende straat voorbij bent voor ie zegt dat je daar had ingemoeten, en het euvel herhaalt zich bij de volgende straat..
-als de battterij leeg is geweest, wil hij de volgende 10 minuten niet navigeren...hij toont wel waar je zit (kleine driehoekje op kaart), maar niet waar je naartoe moet, de eerste aanwijzing (van bij je vertrek) blijft bevroren op het scherm. na 10 minuten "herpakt" hij zich...
-als ik de optie "vermijd snelwegen" aanvink, stuurt hij me toch gewoon nog op de ring rond Brussel en daarna op de E40 naar Leuven...waarschijnlijk zijn "snelwegen" niet hetzelfde als Highways in 't Engels, een vertaalprobleem me dunkt.

ik neem aan dat je een dorp wel zal vinden, maar om veilig en heelhuids naar een adres in een stad te rijden tijdens de spits...nou!

enige tips?

thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 8 Aug. 2009, 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

Die verschillende punten van kritiek zijn toch typisch voor oneigen gebruik van zo'n GPS60 ? Dat is een wandel-en fiets GPS, dus daar de functionaliteiten van een motor GPS zoals de Zumo van verwachten lijkt mij dan nogal, euh, moeilijk confused ...

Dat te kleine scherm, kan je niet echt veel aan veranderen lijkt me. De herberekeningssnelheid is afgestemd op fiets en wandelsnelheden, dus tja undecided . Misschien nog doenbaar offroad, maar als je die gekocht hebt met de verwachting om vlot door drukke stadscentra te navigeren op een motorfiets heb je imho gewoon een dikke miskoop gedaan...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 8 Aug. 2009, 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

ieder zijn voorkeur natuurlij, maar een aantal van de genoemde 'minpunten' zijn misschien te voorkomen met de juiste instellingen.

- De 60 kan heel goed een duidelijke gekleurde lijn laten zien die je route is: kleur, dikte etc kan je allemaal zelf instellen
- het pijltjesscherm ??? is waarschijnlijk het zogenaamde highway-view: die zit er gewoon op (hoewel die niet zo duidelijk is als bij een dom-dom.
- kaartdetail kan je instellen, tot in details zoals grootte van icoontjes e.d. en ook zoomfactor waar-onder of waarboven bepaalde details wel of niet worden weergegeven
- zoom: kan je automatisch kiezen, of handmatig.
- misschien maakt het ook nog uit welk kaartmateriaal je gebruikt.

Maar goed: een 60 heeft gewoon niet zo'n groot scherm... daar is niks aan te doen. Andersom: voor echt wandelwerk is een 60misschien weer wat te groot/zwaar. kortom: Voor mij is het de ideale GPS voor allerhande 'outdoor' activiteiten: MTB, wandelen, offroad etc, en voor gewoon motor of zelfs auto op de weg is ie ook nog wel ok. Maarja, wil je alleen op de weg... dan moet je een Zumo of Nuvis ofzo nemen, en geen 60.

tot slot: Mocht je naar iets nieuws kijken: Garmin heeft nu een nieuwe DAKOTA serie: beetje zoals de 60X, maar dan zonder knoppen en met touchscreen: Hierdoor is het scherm bijna 2x zo groot en het apparaat hetzelfde. Daarbij alles een beetje geupdate!

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 8 Aug. 2009, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het een kwestie van gewoon worden is: Ik rij al 3 jaar met een gps uit de 60-serie en ik vind feilloos mijn weg in gelijk welk druk verkeerscentrum.
Wat ik doe is het volgende:
Op de kaartpagina laat ik weergeven hoeveel km het nog is tot de volgende keer dat je iets moet uitvoeren (afst. tot volg.) en minder belangrijk: eta (estimated time of arrival). Zo kan je gewoon als je aan het rijden bent in een oogopslag zien hoe ver je nog zorgeloos kan rijden zonder te hoeven denken waar je zal moeten afslaan.
Een andere handige view is de roadbookview: je ziet gewoon het systeem met pijltjes in een lijst en ernaast telt een tripcomputer af tot wanneer je moet uitvoeren wat er staat.
De snelwegview is niet handig om in een stadscentrum te gebruiken, maar bij landelijke wegjes is ook deze functie handig.
Wat het vermijden van snelwegen betreft: dat doet de mijne wel... Je kan best ook "kortere afstand" kiezen voor routeberekening als je snelwegen wil vermijden.
De rekensnelheid is inderdaad niet zo snel als bij echte automotive gpssen. Om de rekentijd wat in te korten kan je best je routes in verschillende stukken kappen. Je moet dan wel regelmatig een nieuwe route activeren, maar het scheelt echt wel in rekentijd.
Als je vooraf gereden routes wil rijden heb ik nog een tip: je zal zien dat de gps zelf de route opnieuw berekent aan de hand van de via punten en dat dit vaak een significant verschillend resultaat kan opleveren van wat je eigenlijk wilde doen. Maak daarom op de computer zoveel mogelijk viapunten aan in je route en zorg dat je routeringsinstellingen voor de gps dezelfde zijn als die je op de computer gebruikte voor het maken van de route. Als ultieme backup kan je met wingdb de route laten omzetten in een track (max 500 trackpoints per track!), zodat je je vooraf gemaakte route als lijntje op je kaart ziet, naast de herberekende route. Schakel dan de optie "vermijd u-bochten" in en volg, als de route van de track afwijkt, altijd de track. Je zult zien dat de route herberekend wordt en normaal ook de track zal gaan volgen.

Als je echt een "niet nadenken maar gaan" gps wil zal je toch naar een zumo of de goedkopere nuvi 510 moeten, liefst nog met spraak in de helm. Wel allemaal stukken duurder dan de zeer multifunctionele 60-serie.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Aug. 2009, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heb net een nieuwe 60csx gekocht. Mede omdat ik er positive reacties over hoor. Had zelf al een E-TREX voor te wandelen en te geocachen (gebruikers menu lijkt op die van de 60csx).
Ben dik tevrede tot nu toe en vind het ook wel bij de motor passen.
€251,- kaal bij www.redcoon.de thumbsup

Lecram

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Aug. 2009, 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom moeilijk doen met een 60-serie als het veel beter (lees: voor op de motor) kan? Ik gebruik al jaren de Zumo 550 op de motor en zonder toestanden werkt die perfect. Okee, is wat duurder, maar je doet er vele jaren mee.
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Aug. 2009, 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

De 60-reeks is:
-beter af te stellen op je behoeften
-compacter, lichter en draagbaarder
-multifunctioneler
-beter met tracks
-onafhankelijker (2*AA-batterij)
-maar vooral: goedkoper!!

Uiteraard zijn er ook minpunten tegenover de zumo reeks, maar het is en blijft afwegen wat je behoeften zijn.
Mijn hoofdmotivatie voor de 60-reeks was het feit dat ik 1 gps kon gebruiken voor het motorrijden, mountainbiken, wandelen en snowboarden. Ik reed een paar keer met de zumo ook, maar vond dat deze niet voldeed aan wat ik ervan verwachtte.

deon

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Aug. 2009, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

afgelopen weekend wat liggen experimenteren met de instellingen (thanks for the tips guys) en met wat goede wil geraak ik waar ik moet zijn.
in steden memoriseer ik nu stukjes van het traject voor ik ze inrij. dat helpt het geheugen wat te trainen ook Smile

..de Dacota (en Colorado) had ik ook bekeken, maar leken me minder robuust.

Wat voor mij doorslaggevend was is het feit dat het ding ook zijn nut bewijst als het niet op mijn motor hangt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: