lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Benzinepomp
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK

BerichtGeplaatst: Do, 23 Jul. 2009, 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb ik hem ook al verteld, Alle AT en ktm 's een dr bean printplaat? tel uit je winst.

Ad

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 23 Jul. 2009, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

hoho.. rustig an !
diskeletlietje

BerichtGeplaatst: Do, 23 Jul. 2009, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Dan heb je alleen het probleem 2x terug:

de pomp schakelt de SPOEL van het relais,
en het relais schakelt de spoel van de pomp.

Daarbij moet je het relais ergens buiten de pomp plaatsen (waterdicht?) en behoorlijk wat bedrading knutselen.

JA, het is 'simpeler', maar wat is er moeilijk aan een electronika print die het doet?? (en waar de gebuiker dus geen omkijken naar heeft?)

Natuurlijk moet nog bewezen worden dat mijn nieuwe printje het 100dkm probleemloos doet, in alle omstandigheden. Dat kan ik echter niet testen: dan zouden jullie hem pas over 10 jaar hebben. Maar ik rij zelf al 30dkm met een experimentele versie ervan rond, en die doet het nog.

grts

diskeletlietje schreef:
Is een relais steken niet veel simpeler
Het is het contact die steeds stuk gaat aan de pomp (omdat die een spoel moet onderbreken heb je vonken) als je nu een spoel van een relais aan stuurt door het contact van de pomp ,
En contact van het relais gebruikt om u pomp te schakelen
Is de enige kost nu en dan een relais terwijl u pomp als nieuw blijft

idea2 ????
klopt dit of ben ik weer te simpel
Smile

ok maar om de spoel van de pomp te schakelen zal je een grotere stroom moeten onderbreken dan de minispoel van een stuurrelais
het contakt van de pomp zal heel veel minder afzien dus de pomp gaat langer mee en de relais zal het grootste stuk van de slijtage voor zijn rekening nemen?
mijn gedacht niet maal 2 maar eerder gedeeld door
(dit is gesproken met een uitgesproken "ik doe da zelf wel" oplosing)
ik kan hier in mijn garage geen printen etsen stars bugger

maar ben wel nieuwschierig hoe die print nu juist opgebouwd is
anxious
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Jul. 2009, 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Natuurlijk moet nog bewezen worden dat mijn nieuwe printje het 100dkm probleemloos doet, in alle omstandigheden. Dat kan ik echter niet testen: dan zouden jullie hem pas over 10 jaar hebben. Maar ik rij zelf al 30dkm met een experimentele versie ervan rond, en die doet het nog.

Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen. wink3
Eigenlijk mag je me ook op 't lijstje van sterk geïnteresseerden zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Jul. 2009, 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

diskeletlietje,

Ja, de relaisstroom is kleiner, en dus zullen de pompcontacten langer mee gaan. Het relais krijgt nu echter wel de volle stroom van de pomp, en de relaiscontacten zullen dus niet langer mee gaan dat de pompcontacten.

Een gewoon relais haalt overigens vaak niet meer dan 1 miljoen schakelingen: dat lijkt veel, maar:

effe voorrekenen:
De pomp schakelt al snel 2x per seconde (0-10x/s).
stel dat je gemiddeld met de motor 50km/uur rijdt.
dan heb je na 50'000km dus 1000 bedrijfsuren
1000 uur a 3600seconden per uur a 2x schakelen = 7,2 MILJOEN schakelingen... dus dan hebje je relais al 7 keer moeten vervangen.
PUUR mechanisch gaat het dus al bijna niet.

OK, je kunt de getallen veranderen en het wat optimistischer maken... maar je zult blijven zien dat een mechanische schakelaar eigenlijk gewoon NIET geschikt is. Eigenlijk doet dat originele pompschakelaartje het al verdomde goed!!

Hoe de print werkt ga ik natuurlijk niet 100% uit de doeken doen (hoewel het toch veel werk is om het te bouwen), maar:

- De detectie is nu met een lichtsluis: geen mechanisch onderdeel meer
- de schakeling gebeurd met een halfgeleider (FET): die hebben geen moeite met 1 miljard schakelingen, mits je ze goed gebruikt
- de spoel afschakelstroom wordt afgedempt. (dit zou ook prima helpen bij de originele schakeling: Maarja, als je dan toch electronica gaat toepassen...

De enige risico's van een print (bij correct design) zijn:
- stuk gaan door trillingen
- corrosie door water/zout/vuil etc
- vervuiling van de lichtsluis (kan je evt schoonmaken)

Ik denk dat ik deze punten voldoen heb afgevangen, maarja... dat weten we pas als iemand er effe 100dkm mee rijdt.

Wout

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Jul. 2009, 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bij IKEA hebben ze altijd van die mooie test opstellingen staan, mischien dat je er daar één van kan lenen.... goofy .

Als het printplaatje spanningsvrij wordt gemoneerd en geen last van trillingen heeft, zie ik het wel zitten. Aangezien de pomp in rubber hangt gaat het alleen over de trilling van de pom. Die lijken mij niet zo heftig. Voordeel is iig dat alles dicht bij elkaar zit en stabiel gemonteerd kan worden. Geen bewegende draden met contacten die kunnen corroderen enz.
Ik heb 40dkm een McCoi kettingsmeersysteem. Alles wat tot nu toe problemen heeft gegeven zijn stekkertjes en de draden naar het dashboard. De print (zelf solderen) doet het prima.
Als je helemaal safe wil zitten zou je de print nog in hars kunnen gieten, dan kan er geen vocht meer bij en het dempt trillingen.

groet
Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, wanneer kan je een print leveren en wat zijn de kosten? Ik reed zojuist de straat uit en kon toen terug lopen. Benzinepomp naar de klote... beadyeyes2 56.000 km, dus de levensverwachting aardig overeen gekomen.

En nu ben ik dus nog meer geïnteresseerd...

Groeten,
Harry

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

als alles goed gaat.. in ongeveer 3 weken (2 weken printboer, 1 week afmontage)
ATAK

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jul. 2009, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, 11 september ga ik naar Albanie met de maten dus dat komt perfect uit.

Ad

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jul. 2009, 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

net effe getest met echte benzine in de pomp... en me echt verbaasd:

De pomp pompt makkelijk een dikke liter per minuut ...
das 60 in een uur ...

bij 200km/h kan je dus nog 1 op 3.4 rijden, en dan houdt de pomp het nog bij.

Nou zuipt ie wel... maar zo slecht hadden ze het toch niet gedacht bijKTM denk ik???

maw: Die pomp had ook 1/2 zo groot kunnen zijn! (dat dacht ik altijd al.. hij weegt ook 1/2 kilo).

Harry

BerichtGeplaatst: Za, 1 Aug. 2009, 4:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog steeds wel geinteresseerd, maar 3 weken is me even een beetje te lang. Op Ebay heb ik een vacuumgestuurde pomp van een TDM850 gekocht en die gaat er vandaag op. Gewoon ouderwetse vertrouwde kwaliteit.
Maar wellicht dat ik als reserve nog een elektrische aanpassing bestel als hij geheel "op de markt is".

Net als bij de LC8 deden ook bij de Africa Twins verhalen de ronde dat deze pompen te weinig zouden opbrengen, nooit last van gehad, ook niet bij een verbruik van 1 op 10. Ik denk eerder dat een juiste plaatsing van belang is.
Maar goed, ik ga het straks wel zien. Keep you informed!

Groeten,
Harry

Harry

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 1:29    Onderwerp: Reageer met quote

De pomp zit erin en is op de motor bij alle verschillende belastingen getest, ook langere duur. Voldoet tot zover prima. Hij kan de vraag naar brandstof gewoon probleemloos verwerken.

Dus wat er ook over vacuumgestuurde membraanpompen beweerd wordt: de opbrengst is ook bij de 950 op vol vermogen weer geen enkel probleem, mits je hem juist plaatst. En het grote voordeel van zo'n pomp is natuurlijk dat hij ontzettend simpel in elkaar zit en overal en altijd te repareren is, mocht hij ooit toch een keer kapot gaan.

Dit hele spulletje heeft me 25 euro gekost op Ebay, dus kostentechnisch is het ook goed te overzien. Zeker het overwegen waard tegenover een elektrische pomp.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

wat bedoel je met je juiste plek voor een vacuumpomp
Ik kreeg deze link een tijdje geleden van Rene+adv, lijkt me ook wel wat:

http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=16557

In eerste instantie wil gaan voor de " BeanMachine ".

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een mikuni vacuum pomp geprobeerd, en die leverde idd genoeg benzine, maar: ALs ie eenmaal droog stond kreeg je de motor nooit meer gestart.

Ben benieuwd wat dat dan voor vacuumpomp is, en wat jij een goede plek vond. (bij mij bijna op de originele plek, dus laag genoeg etc.)

Harry

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

De pomp van een TDM is inderdaad een Mikuni. En mijn ervaring met de Super Ténéré en met de Africa Twin (waar ik ook een Mikuni op had gezet) waren gewoon erg goed.

Inderdaad duurt het even voordat hij na droogvallen weer start. Dat komt doordat de startmotor de zaak op gang moet brengen; door het rondgaan van de motor ontstaat immers het vacuum dat de pomp bedient. Zo heel snel gaat dat niet, in tegenstelling tot de elektrische pomp, die gewoon veel sneller gaat pompen zolang er geen tegendruk is (vlotternaalden die bij volle vlotterkamers sluiten)
Hij start zeer zeker wel met de membraanpomp, het duurt alleen langer voordat hij na droog staan de vlotterkamers zover gevuld heeft dat de motor benzine krijgt. Bij de Ténéré kon dat weleens tot een 40 seconden continu doorstarten duren, bij de Africa Twin wat korter. Maar zo heel vaak komt droog staan nou ook weer niet voor.
En als je je accu hierbij wilt ontzien kan je altijd nog de vacuumslang even los halen en met de mond de pomp in werking stellen tot je vlotterkamers voldoende gevuld zijn.

Verder is de Mikunipomp een zelfaanzuigende pomp. Je hoeft hem dus niet laag te plaatsen. Bij mij zit hij naast de achterste cilinder, min of meer boven de ketting.
Met de aanzuighoogte zijn er natuurlijk grenzen, dus je moet hem niet bij wijze van spreken bovenin de cockpit zetten. dozey

Met de correcte plaatsing bedoelde ik dat je op moet letten of het een liggende pomp (zoals bij de Super Ténéré en eerste generatie TDM) is of een staande (zoals bij de tweede generatie TDM 850- 4TX).
Als je de pers boven houdt, kan hij zichzelf ontluchten en werkt hij veel effectiever. Dus een liggende pomp monteer je horizontaal, een staande pomp verticaal. Ik denk dat hierdoor veel problemen voorkomen kunnen worden.

Ik zal nog wel een fotootje maken zodra ik de bevestiging netjes en definitief heb.
En in de elektronische schakeling blijf ik voor het moment nog steeds geïnteresseerd.

Groeten,
Harry

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: