Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 22:04 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | dju, er waren er al vijf voor mij blijkbaar |
mmm, dat bericht is 4 dagen oud,
zou handig zijn als hij het er even bij zette dat het pompje al verkocht is. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 14:25 Onderwerp: |
|
|
okay dan. Even een update.
koppelingsleiding is nu professioneel ontlucht. Het koppelngshendel heeft een klaar en duidelijk drukpunt. Ontkoppelen gaat probleemloos. Maar dat was eigenlijk al geen probleem.
Het "vrije slag"probleem is echter nog niet van de baan. Als het al een probleem is tenminste. Wat ik alleszins wel al weet is dat het niet veroorzaakt wordt door het falen van het slaafpompje onderaan.
Ik ga dus nog even een poging doen om het fenomeen te omschrijven.
- ik geef gas en beslis om naar een hogere versnelling te gaan
- ik los gas en trek koppeling in (soms geheel, soms gedeeltelijk)
- ik druk 'm in een hogere versnelling
- ik laat het koppelingshendel opnieuw naar zijn rustpositie gaan
- ik merk daarbij dat het hendel in eerste instantie een normale tegendruk geeft, hetgeen normaal is, want de veren van de klok duwen de platen natuurlijk terug tegen elkaar
- ongeveer een cm voor de ruststand van het hendel voel ik dat de tegendruk in het hendel wegvalt, net alsof ie al in zijn ruststand zit.
- als ik dan naar het hendel kijk, zie ik dat het langzaam op 't gemak terugkeert naar de normale ruststand. Langzaam wil hier zeggen 1 à 2 seconden.
- in de ruststand aangekomen voel ik dat het hendel opnieuw op de normale plaats een helder drukpunt kent. Klaar om te ontkoppelen.
Dit fenomeen doet zicih zeer regelmatig voor - zeker de helft van de keren dat ik schakel, maar het lukt me niet om het te reproduceren.
Kortom, nogmaals, het ligt niet aan ontluchten, het ligt niet aan het pompje onderaan.
ah, misschien moet ik dit probleem eens op advrider publiceren. Of op het duitse forum, maar mijn duits is niet genoeg. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 15:35 Onderwerp: |
|
|
je bedoeld dus dat je gewoon 1cm vrije slag hebt voordat 'het koppepunt' in je handel komt, zowel in als uit??
Heb je al eens aan het rode schroefje gedraaid??? waarmee je de vrije slag kan instellen??
Verder is het normaal voor de 950/990 dat je de koppeling half los kan laten, en dan gasgeven: dan pakt de koppeling als het ware vanzelf. Dit komt door de koppelings-kracht versterker die in de kopepling zit: Zodra de koppeling trekkacht levert, trekt ie zeichzelf harder aan (of eigenlijk drukt ie zelf de veren van de koppelingskorf harder aan). Als je dan de koppeling weer in wil trekken voelt ie zwaarder aan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 15:38 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: |
Kortom, nogmaals, het ligt niet aan ontluchten, het ligt niet aan het pompje onderaan.
|
dus blijft nog als mogelijkheid ....de gever.
muug, als je nu eens heel lang (bv meer dan 1 minuut) ingeschakeld met draaiende motor en ingetrokken koppeling stilstaat,
begint dan de koppeling te "pakken"? ( maw wil de motor gaan optrekken?).
ik zou zowieso die gever controleren zoals ik op de vorige pagina (3e bericht) al aangaf, betekend wel weer opnieuw ontluchten dus. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 15:43 Onderwerp: |
|
|
En als het echt zo onvindbaar blijft:
Effe bij een goeie dealer langs en de gever (=komplete handelunit) uitwisselen (20 minuten werk?). Als het dan weg is weet je het zeker. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2009, 16:22 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | je bedoeld dus dat je gewoon 1cm vrije slag hebt voordat 'het koppepunt' in je handel komt, zowel in als uit??
|
Mijn koppeling heeft 25000km op een welbepaalde manier gewerkt. Nu doet ie plots anders. Dus iets is veranderd. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Zo, 26 Jul. 2009, 22:49 Onderwerp: |
|
|
bon
ik heb wat op advrider rondgelezen. Beetje gezocht naar meer info over die clutch booster, waar Dr. Bean het over had. (search doen op "clutch booster" in orange crush) Als er ene 't kan weten is het immers Gerben wel. Dus zijn advies niet op zijn minst dubbelchecken is onverstandig.
Dat ding blijkt dus goed voelbaar te zijn bij 't schakelen van 3 naar 4. Door de extra bekrachtiging van die booster gaat de koppeling rapper pakken en valt de druk in 't koppelingshendel sneller weg. Is iets dat erg goed voelbaar blijkt bij 950 Adventures en dan vooral de beestjes van 2005 blijkbaar. Exact wat ik voorheb. Zal dus dat wel zijn. Blijf ik me toch afvragen waarom mij dat nu meer opvalt dan de voorgaande tienduizenden kms...
Soit, Gerben, thanks, je had het quasi zeker bij het rechte eind.
Merci ook Diskeletietje (of zoiets) om mijn koppeling nog eens extra grondig te ontluchten. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 27 Jul. 2009, 20:42 Onderwerp: |
|
|
omdat dat dinge schuine nokken heeft, waarover die aandrukt... en die slijten. Als ze wat inslijten verandert dat pak-gedrag.
't is idd een bekend fenomeen dat de koppeling vooral bij 3-4 schakelen soms war raar 'langzaam' lijkt terug te vallen. Bij sommige exemplaren vrij duidelijk, bij anderen sporadisch tot nooit voorkomend. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|