Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Harry

|
Geplaatst: Ma, 6 Jul. 2009, 22:04 Onderwerp: LED koplamp op de LC8: de ervaringen. |
|
|
Naar aanleiding van het topic over xenon op de LC8 ben ik gaan nadenken over de lichtopbrengst van mijn 2003 Adventure S.
Het dimlicht is met een Motovision H7 eigenlijk best voor elkaar, maar het grootlicht met die H3 is waardeloos.
Xenon werd me voor grootlicht afgeraden, dus op zoek naar iets anders.
Op Marktplaats kwam ik echter SMT LED's tegen, gemonteerd op de lampvoet van een H3 (ook te krijgen op basis van andere halogeen lampen)
Nog geen idee wat het resultaat is, maar ik heb inmiddels een setje op proef gekregen (ziet er uit als een stukje huisvlijt, maar als het werkt is het goed) en de komende week zal ik hier de ervaringen plaatsen, met voor/na foto's. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 12:55 Onderwerp: |
|
|
Zo, de H3 zit erin. De allereerste indruk in mijn garage is ronduit teleurstellend. Maar goed, dat is dus in de garage. We moeten het nachtelijk resultaat nog eventjes afwachten, wie weet ziet dat er heel anders uit. En zo niet, dan is het dus op het moment nog geen aanrader.
Wordt vervolgd!  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:11 Onderwerp: |
|
|
LEDs.... nuttig hier en daar, maar nog veel te veel een hype... ooit eens lampjes gekocht die volgens de handleiding moesten dienen om je keukenaanrecht verblindend hel te verlichten zodat je je afwas in een zee vna licht kon doen. Vergeet het maar. Hooguit een onaangenaam bleek sfeerlichtje was dat. Heb ik terug naar de winkel gebracht en geld terug gekregen. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 7 Jul. 2009, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Jep... ik vind het ook wel grappig hoe ze een 2W ledlamp vergelijken met een 7W spaarlamp en dan weer met een 40W gloeilamp.
maar echt: Een 2W led geeft veeeeel minder licht dan een 7W spaarlamp en die geeft echt ook minder licht dan een 40W gloeilamp.
LED's zijn maar nauwelijks efficienter dan een spaarlamp, en halen zeker niet het rendement van een pure gasontladingslamp (natrium, kwik of andersoortig) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 12:14 Onderwerp: |
|
|
Och, ik heb tenminste eens de moeite genomen om ze te testen bij gebruik in de motor. Als niemand dat doet, zal ook niemand er duidelijk onderbouwde conclusies aan kunnen verbinden. Ook de verkopende organisatie kon me er eigenlijk niks zinnigs over zeggen en heeft me daarom een proefsetje toegestuurd, wat ik er nu dus in heb gezet.
En nu de objectieve resultaten: WAARDELOOS!
Het enige waaraan je ziet dat het grootlicht is ingeschakeld, is het blauwe LEDje in de cockpit. Voor je zie je helemaal niets gebeuren als je het in- of uitschakelt, dus de NA-foto's heb ik maar niet eens meer gemaakt.
Dus is het aan te bevelen om nu al deze LEDs in te bouwen? Nee, absoluut niet!
Maar dit neemt niet weg dat het interessant blijft om de ontwikkeling op dit gebied te volgen. Met pakweg 5 jaar zou het er wel eens heel anders uit kunnen zien en wie weet test ik dan weer eens een set. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 18:57 Onderwerp: |
|
|
Super ! Dan hoeven wij de moeite niet meer te nemen om er ook maar even over te twijfelen. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2009, 19:34 Onderwerp: |
|
|
HArry, SUPER dat je dit effe voor ons getest heb! dan hoeven wij het niet meer te doen.. want ik ben zelf best een ledjes liefhebber
Ik heb overigens in het stadslichtje wel een ledje zitten: Zón super helder witte (blauwachtig). Gewoon te koop bij de autozaak, in de juiste fitting.
Handig bij het sleutelen en snachts als je langer ergens staat: duidelijk lichtpuntje, en zeer laag stroomgebruik natuurlijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|