Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Do, 18 Jun. 2009, 22:29 Onderwerp: Binnenbanden |
|
|
Hoi,
In mijn zoektocht naar de volgende motor stuitte ik toch wel op een twijfelpuntje bij de Adventure. Ik zou graag mensen hun mening en ervaringen willen weten.
Een reactie van iemand met een GS:
Quote: | Een binnenband is voor mij no-go. Een proppensetje helpt je (bij tubeless) tot de volgende handel, binnenband is levensgevaarlijk (klapband net voor een bocht is crashen) |
In hoeverre is dit gelul en in hoeverre zit hier een kern van waarheid in? Het is iets waar ik echt heel onzeker over ben. Hoewel ik al heel lang geen spijker in mijn band heb gehad weet ik wel dat banden om echt niks lek kunnen gaan bij fietsen. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 18 Jun. 2009, 23:08 Onderwerp: |
|
|
er zit een dikke kern van gelul in, maar ook een korrel waarheid. Maar ah, zit dat niet in elke bewering, door welke dwaas ook geuit?
De kern van gelul = de absurde angst voor een klapband.
de korrel waarheid = de infinitesimaal kleine mogelijkheid op een klapband....
Klapbanden zijn namelijk buitenbanden die exploderen ten gevolge van een bizar ernstige beschadiging. Daar heeft de aan- of afwezigheid van een binnenband niks mee te maken. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 0:02 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Klapbanden zijn namelijk buitenbanden die exploderen ten gevolge van een bizar ernstige beschadiging. Daar heeft de aan- of afwezigheid van een binnenband niks mee te maken. |
Idd...heb ooit een klapband gehad op de GSX-F, vooraan dan nog. Dat was een tubeless...
En met klapband bedoelen we een knal gevolgd door stukken rubber die in het ronde vliegen in combinatie met een hoop stuntwerk om de meubelen heel te houden. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
Geregistreerd op: 16-7-2008 Berichten: 419 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 6:16 Onderwerp: |
|
|
Binnenbanden hebben ook voordelen, je kan beschadigingen hebben aan je buitenband zonder dat ie per direct leeg loopt... _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 9:38 Onderwerp: |
|
|
BJ schreef: | Binnenbanden hebben ook voordelen, je kan beschadigingen hebben aan je buitenband zonder dat ie per direct leeg loopt... |
Of aan je velg, met een gedeukte velg kun je gewoon doorrijden,
nadat je al dan niet de binnenband hebt vervangen.
Daarom horen op een avonturen/reis motor binnenbanden te zitten,
omdat je jezelf daarmee altijd wel kunt redden, een tubelessvelg met een flinke deuk er in daarentegen kom je nooit meer mee thuis.
(band blijft leeglopen via de velg).
en wat dacht je van zelf onderweg ff een bandje er op leggen?
met een tubless velg/band is dat veel gevoeliger/moeilijker,
en daarna heb je heel veel lucht nodig om hem lucht dicht op zijn plaats te krijgen, (dus niet met patronen of een voetpompje). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 10:04 Onderwerp: |
|
|
.....en dan hebben we het nog niet over het feit dat je een
tubeless band na lekraken eigenlijk dient te vervangen
en niet te repareren.
Rij je lek met een binnenband dan vervang je de binnenband.
stukken goedkoper dan een nieuwe buitenband.
Enige nadeel is volgens mij dat als je met een binnenband lek rijd
ook direct alle lucht eruit is, terwijl een tubeless langzamer leegloopt
omdat de schroef of spijker meestal het gat redelijk afsluit.
Zorg gewoon dat je een spuitbusje bij je hebt voor als je lek rijd,
werkt meestal wel en werkt het niet dan rij je gewoon op je lekke
band naar de eerste de beste bandenhandel om de boel te laten
repareren.
kortom; laat je keuze niet afhangen van wel of geen binnenbanden
maar koop gewoon de motorfiets waar je het meeste plezier mee denkt
te hebben (....en KTM rijders weten wel welke dat is... )
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 10:38 Onderwerp: |
|
|
Klapband krijg je alleen als de BUITENband in een keer scheurt... en dan maakt het niet uit of je een binnenband hebt of niet.
De velg van de adventure heeft een speciale rand, waardoor de band blijft liggen als ie lek raakt: Hierdoor kan je met een lekke band dus nog steeds veilig door de bocht. Daarmee is ie eigenlijk veiliger dan een tubeless constructie.
voor lekke banden: Spuitbusje.
Voor mensen die offroad of op reis willen is binnenbanden helemaal een plus: Gewoon plakken onderweg, en hij is weer als nieuw! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 11:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt allemaal voor de geruststellende reacties
Het leek me ook wel een beetje onzin (waarom zouden fabrikanten binnenbanden als een optie zien als het zo gevaarlijk was).
Mijn doel is in de eerste instantie lange reizen. Maar ik ben ook van plan een off-road cursus te volgen en weekendjes te offroaden in de ardennen (en op lange reizen in Noorwegen kom je vaak alleen op de mooiste plekjes als.... .
Dus.... prioriteiten:
1. Reizen.. lang...ver...leuk...
2. Off-road wat meer als 'erbij' geld.
Daarom stuit ik op de 2 motoren waar iedereen bijna op vast loopt als een sompige modderige poel. de BMW R 1200 GSA en de KTM Adventure.
Hoewel de BMW misschien wat praktischer is op sommige punten vind ik de Adventure toch meer bij mijzelf passen (BMW heb ik alleen nog op gezeten maar vond ik erg groot en log overkomen, al zal dit tijdens een proefrit misschien niet zo zijn).
Dit was alleen even een puntje waarbij ik toch wat gebruikservaring wou weten Het is voor mij nu zeker geen obstakel meer om voor de Adventure te gaan (binnenbandjes meenemen en een spuitbusje en gaan!)
@Richard, bij het BMW forum zeggen ze precies het tegenovergestelde over je laatste zin haha  |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 12:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Daarom stuit ik op de 2 motoren waar iedereen bijna op vast loopt als een sompige modderige poel. de BMW R 1200 GSA en de KTM Adventure. |
vergeet ook de F800GS niet.
Ik heb de knoop nog niet zo lang geleden doorgehakt, maar de eerste afvaller was de 1200gs, wegens nogal groot, onhandig, duur (bijna alles wat de ktm standaard heeft, zoals abs,spaakwielen,... is een betalende optie op de 1200gs) en eigenlijk wat te "luxueus".
De F800gs leek mij beter geschikt voor het gebruiksdoel. De bepalende factor voor de keuze voor KTM waren voor mij uiteindelijk de betere veerelementen en de iets krachtigere motor. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Good point... ik ga me erin verdiepen. Op het eerste gezicht zijn alle pluspunten die de GSA op de KTM had weg op de F800 GS (cardan, etc...)
Dus dan zou de KTM het eigenlijk 'hands down' winnen... (eigenlijk, in mijn partijdige hoofdje zoek ik stiekem naar redenen om de KTM te nemen).
Ik weet dat ik daarop mijn beslissing niet mag laten vallen, maar ik ben echt bijna verliefd op de KTM. Ik vind hem echt heel mooi en gaaf en hij rijdt NOG beter. Plus, KTM is gewoon een erg mooi merk. Maar ik wil ook ECHT op de BMW (even goed nadenken welke nu) even proef gereden hebben voor ik mijn beslsssing wil nemen. Het is soms best moeilijk om ergens objectief te bekijken :( |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
Geregistreerd op: 16-7-2008 Berichten: 419 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 14:34 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij denk je te veel... je hebt de keuze allang gemaakt.  _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 17:05 Onderwerp: |
|
|
Effe terug op die binnenbanden, en wisselen onderweg.
Ik heb het nog niet voorgehad, lekrijden in het veld, maar die achterband van de KTM loskrijgen is niet simpel, net door dat randje in de velg. (daar is een BMW GSA weer héél goed voor
Ik weet wel, zijpikkel en zo, maar lijkt me nogal tricky als je daar alleen staat, met een moto zonder achterwiel.
Kunnen de ervaringsdeskundigen hun tips en tricks even delen? |
|
Naar boven |
|
 |
EP

Geregistreerd op: 3-10-2008 Berichten: 161 Woonplaats: Drenthe
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Een klapband heb ik met al mijn km's op motoren nog nooit gehad. Lekke banden vaak genoeg.
Met mijn paar duizend km op de Adventure zelfs al twee keer een lekke achterband (pech door schroeven). Inderdaad kon ik met een behoorlijk safe gevoel stoppen én doorrijden tot ik op een plek was waar mijn vriendinnetje me met de auto en kar op kon pikken. Juist omdat de band goed om de velg bleef. Ik vind dat een behoorlijke pré.
Band plakken in het veld heb ik met deze motor nog niet gedaan.
Groeten, Erik _________________ PPM |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Vr, 19 Jun. 2009, 21:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb eens na een lekke achterband met de 990 nog 30 km snelweg doorgereden naar huis, met een gangetje van 70/80kmh.
door die rand bleef de buitenband mooi op z'n plek, velg was niet beschadigd, buitenband natuurlijk wel aan gort gereden, maarja ik was tenminste thuis  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|