Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 14:40 Onderwerp: Re: fun bike |
|
|
KP schreef: | KTM is een fun motor. Dat de motor meer benzine gebruikt dan een BMW, AT, etc is duidelijk.
Maar de KTM geeft zoveel meer.......
Met vriendelijke groeten,
KP |
Soms is minder meer... |
|
Naar boven |
|
|
dj.verhulst
Geregistreerd op: 20-5-2009 Berichten: 8 Woonplaats: Almelo, the Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 18:25 Onderwerp: |
|
|
[quote="Daan"] arjen schreef: | dj.verhulst schreef: | ik denk dat KTM echt meer werk moet maken van het verbruik. de benzine prijzen gaan echt weer stijgen over een tijd(je)
en aangezien ze alleen een 690 hebben en het 990 blok , waarom geen 750 V Twin die iets meer heeft dan de 690 maar dat over een bredere gebied en dan wel wat zuiniger is en geschikter om te toeren |
Met andere woorden.... "het wordt tijd dat KTM ook saaie motorfietsen gaat bouwen"
Ik hoop van niet |
praktisch is wat anders dan saai ,, vind m'n AT ook niet saai ,, ding is wel heel dociel vergeleken met een KTM ,, maar dat rijd wel makkelijk en toegankelijk voor een hele brede groep rijders.
KTM hoeft geen 2e honda te worden , maar iets meer aandacht voor bepaalde aspecten is genoeg dan helemaal niet .......
dirk pauwels schreef: | Zuinig is niet altijd hetzelfde als saai....Ik snap trouwens niet hoe KTM erin slaagt om op 6.5-7l te zitten, gebruik makend van de modernste technieken....Mijn GS1150 van 2001 verbruikte maar 5.5-6l en die woog een pak meer dan mijn SMT. De GS1200 verbruikt nog minder en die rijdt echt wel lekker, helemaal niet saai. en die is zwaarder, en meer luchtweerstand dan de KTM
Nu is het niet enkel KTM die wat zuiniger zou kunnen, ook Morini, Benelli en consoorten zijn in het zelfde bedje ziek.
Het gaat er bij mij niet in dat je een dijk van een motor kunt bouwen en dan er niet in slaagt om de boel een beetje zuinig te houden. De tijd dat sportief en krachtig synoniem was met benzine zuipen is al lang voorbij.... |
als ik kijk wat ze bij Honda voor elkaar hebben gekregen ,, de carburateurs versie van de Varadero zoop als een orgeldraaier ,, bij een beetje door rijden 1 op a 13 a 14,4 ,,, en als je hem opnieuw liet afstellen kon je 1 op 17 halen maar dan moest je wel heel piano aan rijden ,,, sinds men er injectie op gezet heeft één van de modernste en een lange 6e versnelling loopt ie altijd wel een 1 op 17 en is 1 op 19 haalbaar
een DL1000 is ook geen zuinigheid wonder al is het ook beter geworden in de jaren ,, en een beneli of aprillia caponord die zuipen ook als een tempelier of orgeldraaier ,, 1 op 11 niet normaal ,, ze rijden wel goed
het is een kwestie van willen en prioriteiten stellen ,, veel zit in de geadvenseerheid van de injectie ,, wel of geen luchtmeter hoe meer parameter er gebruikt worden hoe nauwkeuriger de juist ontsteking en inspuiting gebeurt ,, en de gebruikte constructie speeld ook een rol....
wat ik wel geinig vind dat een ducati 2 kleps 1000c behoorlijk zuinig is
en een Harley met 1200 cc en 90 pk blok ook niet enorm zuipt en dat zijn oude blokken met een moderne injectie ,, blok is wel op details gemoderniseerd
KP schreef: | KTM is een fun motor. Dat de motor meer benzine gebruikt dan een BMW, AT, etc is duidelijk.
Maar de KTM geeft zoveel meer.......
Met vriendelijke groeten,
KP |
ben het niet met je eens ,, dat fun gekoppeld is aan de hoeveelheid benzine ,, heb eens ochtend op een Yamaha XT660Z Teneré flink gegast maar 50 pk maar fluitend 1 op 23 gereden met een grijns stapte ik van die motor af.
het kan echt met weinig benzine lol hebben _________________ Niet gehinderd door enige vorm van inzicht |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 18:46 Onderwerp: |
|
|
idd , een van de redenen dat een ktm minder zuinig is dan bijv de 1200gs is dat de gs een veel complexer (nee niet geavanceerder, maar simpel weg complexer) injectiesysteem heeft.
Om precies de juiste hoeveelheid brandstof te hebben onder alle condities moet je dat hebben.. anders moetje genoegen nemen met zo af en toe te veel (want te weinig geeft vervelend rijden).
KTM heeft bewust gekozen voor een injectiesysteem wat ook bij offroad heel blijft. Een lucht-massameter kan je dan bijv al niet gebruiken.
Daarbij komt natuurlijk wel dat BMW al jaaaren injectieervaring heeft, en ktm niet: Zij hebben een carburateurblok gepakt, en daar een standaard injectie met relatief weinig sensors op gegooid, die het ook blijft doen als de helft uitvalt.
Lees bijv. even het bmw forum na op 1200 en electrische problemen... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dj.verhulst
Geregistreerd op: 20-5-2009 Berichten: 8 Woonplaats: Almelo, the Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 18:55 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | idd , een van de redenen dat een ktm minder zuinig is dan bijv de 1200gs is dat de gs een veel complexer (nee niet geavanceerder, maar simpel weg complexer) injectiesysteem heeft.
Om precies de juiste hoeveelheid brandstof te hebben onder alle condities moet je dat hebben.. anders moetje genoegen nemen met zo af en toe te veel (want te weinig geeft vervelend rijden).
KTM heeft bewust gekozen voor een injectiesysteem wat ook bij offroad heel blijft. Een lucht-massameter kan je dan bijv al niet gebruiken.
Daarbij komt natuurlijk wel dat BMW al jaaaren injectieervaring heeft, en ktm niet: Zij hebben een carburateurblok gepakt, en daar een standaard injectie met relatief weinig sensors op gegooid, die het ook blijft doen als de helft uitvalt.
Lees bijv. even het bmw forum na op 1200 en electrische problemen... |
injectie maken ze al meer dan 20 jaar ,, ook voor race motoren ,, de ergste kinderziektes zijn er allang uit gehaald.
de gebruikte CU's zijn super simpel vergeleken met een goeie smartphone, hoe sneller * krachtiger de CU hoe meer parameters die aankan ,, het is mogelijk als je veel parameters gebruikt een noodloop te gebruiken als bepaalde sensoren uit gevallen zijn..
en een luchtmeter met een hittedraad hoeft helemaal niet zo kwetsbaar te zijn ,, omdat ie tussen de gasklep en luchtfilter in zit....
en de problemen waar jij op doelt komen meestal door matige kwaliteit materialen ,, bij de honda varadero die een behoorlijk complex systeem heeft hoor je nauwelijks electro narigheid .....
de 950 is een echt carb blok maar de 990 is van meet af aan injectie geweest ,, en wat ik eerder schreef kijk eens naar bepaalde ducati blokken het basis ontwerpt is uit de vroege jaren 70 wel een paar keer aangepast maar doet het helemaal niet slecht met injectie...... _________________ Niet gehinderd door enige vorm van inzicht |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 18:57 Onderwerp: |
|
|
als ik met m'n 990 adv "normaal" woonwerk verkeer rij dan loopt hij ook 1op18, en dan trek ik tussendoor ook nog wel eens een wheelie of trek hard op om die patser in die sportauto een lesje te leren
En dat terwijl er voor een 16 tands op zit, als ik er 17 op zou zetten, dan zou hij nog zuiniger lopen.
ik bedoel maar... het zit hem voornamelijk in het "rechterpolsje" _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
dj.verhulst
Geregistreerd op: 20-5-2009 Berichten: 8 Woonplaats: Almelo, the Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 19:16 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | als ik met m'n 990 adv "normaal" woonwerk verkeer rij dan loopt hij ook 1op18, en dan trek ik tussendoor ook nog wel eens een wheelie of trek hard op om die patser in die sportauto een lesje te leren
En dat terwijl er voor een 16 tands op zit, als ik er 17 op zou zetten, dan zou hij nog zuiniger lopen.
ik bedoel maar... het zit hem voornamelijk in het "rechterpolsje" |
dat bedoel ik juist ,, de meeste mensen op een KTM gaan harder dan ze anders doen , zeker op de SM ........ _________________ Niet gehinderd door enige vorm van inzicht |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2009, 12:42 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | als ik met m'n 990 adv "normaal" woonwerk verkeer rij dan loopt hij ook 1op18, en dan trek ik tussendoor ook nog wel eens een wheelie of trek hard op om die patser in die sportauto een lesje te leren
En dat terwijl er voor een 16 tands op zit, als ik er 17 op zou zetten, dan zou hij nog zuiniger lopen.
ik bedoel maar... het zit hem voornamelijk in het "rechterpolsje" |
Ik heb er net 1700 km op zitten in een ruk, met volledige bepakking en een gemiddelde over die 1700 km van exact 100 km/uur. Je kan dus stellen dat ik met die 950 aardig heb doorgereden, aangezien dit inclusief de tankstops en koffiepauzes is geweest. En toch is het gemiddeld verbruik tussen 1 op 14 en 1 op 15 geweest. Ik kan daar nou niet echt over klagen eerlijk gezegd.
En wat verder nog geldt... 1 op 14 kan je uitdrukken in geld... Maar de fun die ik onderweg heb gehad is ONBETAALBAAR!!! Daar komt een Africa Twin, hoe goed hij ook mag zijn, in de verste verte niet eens in de buurt. Die is sinds ik op de LC8 ben overgestapt op slag gedegradeerd tot oersaai, zelfs al is hij nog zo goed... Het is dus maar net wat je vergelijkingsmateriaal is. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|