lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hoe eigenlijk je ketting te smeren?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

ketting schoonmaken ????
stoomcleaner er op en hij blinkt weer wel goed invetten thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

zijn je lagers en afdichtingen dan ook gelijk schoon.....
mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:
zijn je lagers en afdichtingen dan ook gelijk schoon.....

goed lezen laugh ketting schoonmaken
dus niet op je lagers richten met de stoom cleaner
wat ik ook niet lees een beetje benzine en een kwastje
werkt ook prima thumbsup
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

met de stoomcleaner spuit je idd wel snel water IN de ketting, dus door de o-ring afdichtingen.. en dan gaat ie van binnenuit roesten en snel stuk.

Benzine is ook niet erg goed voor die afdichtingen... neem dan liever diesel! (werkt ook beter, want vervliegt niet zo snel: Stink wel smiley )

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
met de stoomcleaner spuit je idd wel snel water IN de ketting, dus door de o-ring afdichtingen.. en dan gaat ie van binnenuit roesten en snel stuk.

Benzine is ook niet erg goed voor die afdichtingen... neem dan liever diesel! (werkt ook beter, want vervliegt niet zo snel: Stink wel smiley )

ja ik weet het is een beetje de ouderwetse manier
vroeger in de cross ketting eraf en in de diesel
stoomcleaner is zo warm dat de o-ringketting echt niet nat blijft
water is zo verdampt maar smeren daarna is wel belangrijk
Naar boven
tafella

BerichtGeplaatst: Do, 28 Mei. 2009, 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Benzine is ook niet erg goed voor die afdichtingen...
neem dan liever diesel! (werkt ook beter, want vervliegt niet zo snel: Stink wel smiley )

Lampolie van bv Kruidvat kost 1 euro de liter, stinkt niet, is
beetje vet en werkt uitstekend om je ketting schoon te maken.

gr.
Richard

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

idd lampenolie werkt ook prima! goeie tip!!
Errrwin

BerichtGeplaatst: Do, 11 Jun. 2009, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

In de regen 1 keer per week smeren, als het droog is eens in de maand. Dat bij zo'n 250km per week woon-werk. Helaas niet op een KTM, maar een ouwe CB750. Tien minuutjes werk per keer.

Forté Red Chain grease dus. Smile
Naar boven
tuxdelux

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Jan. 2013, 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
goed genoeg om de ketting vet te houden, niet heel erg goed, zodat het vuil er met de olie ook weer af komt en de ketting niet echt vies wordt (zoals je met vet hebt).

Maar goed: Stel dat je uitgaat van gewoon all-year weggebruik en wil smeren met de spuitbus:

- smeer als je thuis komt (ook als het regende!): De ketting is dat nog warm en je voorkomt roest
- effe op de middenbok voor de garage, in zijn 1 ...
- Een o/x-ring ketting is vanbinnen gesmeerd, dus daarvoror doe je het niet
- Het smeren is alleen om roest te voorkomen, de o-ringen aan de buitenkant vettig te houden, en de buitenste rollen gesmeerd te houden
- Smeer dus genoeg om de ketting lekker vettig te houden zodat ie niet roest, maar meer niet.

Waarmee: Ik gebruik wel eens die 'keramische' kettingspay van Polo: Blijft goed hangen, maar plakt niet zo erg: het worden iig geen zand-vet klodders, want das nog erger dan niet smeren volgens mij.
ze hebben ook kettingreiniger: Zo af en toe eens gebruiken kan geen kwaad.

Topic nog eens wat nieuw leven inblazen argue . Zat me dit WE ook af te vragen hoe dat nu weer zat met die O-ringen en na wat zoeken book2 toch nog een interessant artikeltje gevonden idea2 : http://www.motorcyclistonline.com/howto/122_0506_motorcycle_chain_lube/. Gewoon dus de O-ringen en rollen proper en vettig houden is de boodschap. Nu vraag ik me wel af hoe je dat met zo'n ketting oiler - met slechts één uitgang - langs beide zijden van de ketting doet huh2 rolleyes5
2 pijpjes of een borsteltje op de uitgang lijken me beter.
En wat gebeurt er met de olie als die nog maar net op je ketting ligt? Zwiert die er niet onmiddellijk terug af als je gas geeft op de autostrade huh2 ?
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Jan. 2013, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

de automatische smeersystemen zijn druppelaars. Af en toe een druppel, het aantal afhankelijk van bepaalde factoren, hangt weer af van hoe automatisch je systeem is. Die mini-druppels vliegen er niet af, die worden meteen ultrafijn verdeeld over de vele schakels die aan hoge snelheid passeren.
Sommige systemen hebben trouwens inderdaad twee injectoren ipv één.

Mijn osco-oiler is een handmatig systeem, met één injector die mikt op de rolletjes. Het vloeit op de rolletjes en wordt meteen "open" gereden. Ik let er inderdaad op dat ik dit aan erg lage snelheden doe, om te vermijden dat men achter mij besmeurd wordt met de olie.

Anders - als ik geen smeersysteem heb - doe ik het gelijk Bean zegt : vlak na een rit, moto in eerste, op de binnenkant van de ketting. En nooit reinigen, het vuil vliegt er sowieso af.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
the riding man

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Jan. 2013, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Reinigen doe ik hoe langer hoe minder, uiterst zelden zelfs nog tegenwoordig. Maar als ik het doe gebruik ik wd40. Smeren doe ik met dry lupe. Ik weet het, voor regenrijden niet het meest ideale maar oh zo proper en makkelijk in gebruik. Ipv 30k gaan mijn kettingssets 25k mee. Wat minstens 2jaar rijden voor mij is. Dat is mij het gebruiksgemak waard.
the riding man

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jan. 2013, 0:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Met het voorkomen van roest als basisgedachte - en gesteund door enkele leden van het advrider forum - spuit ik als experiment alleen rijkelijk en vaak WD40 op de ketting. Het zand aan de ketting komt bij mij niet meer voor. Of de ketting lang mee gaat, moet nog blijken....

Groeten, Erik

En ik ben dus heel nieuwschierig naar je bevindingen van uitsluitend WD40 te gebruiken. Is eigenlijk een klein beetje zoals mijn dry lube (alleen dat dry lube toch wel iets of wat van hechtingskracht heeft en WD40 niet). Kan je ons wat meer vertellen over dit experiment?

BikeBrother

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jan. 2013, 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

the riding man schreef:
Quote:

Met het voorkomen van roest als basisgedachte - en gesteund door enkele leden van het advrider forum - spuit ik als experiment alleen rijkelijk en vaak WD40 op de ketting. Het zand aan de ketting komt bij mij niet meer voor. Of de ketting lang mee gaat, moet nog blijken....

Groeten, Erik

En ik ben dus heel nieuwschierig naar je bevindingen van uitsluitend WD40 te gebruiken. Is eigenlijk een klein beetje zoals mijn dry lube (alleen dat dry lube toch wel iets of wat van hechtingskracht heeft en WD40 niet). Kan je ons wat meer vertellen over dit experiment?

ik maak mijn ketting ook schoon door met wd40 in te spuiten (lost vuil vet op) en dan met een oude lap schoon/droog te vegen. dan gewoon insmeren met kettingvet uit een spuitbus. kettingset op de lc8 adv gaat zo zeker 35.000 km mee.

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
EP

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jan. 2016, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

BikeBrother schreef:
the riding man schreef:
Quote:

Groeten, Erik

ik maak mijn ketting ook schoon door met wd40 in te spuiten (lost vuil vet op) en dan met een oude lap schoon/droog te vegen. dan gewoon insmeren met kettingvet uit een spuitbus. kettingset op de lc8 adv gaat zo zeker 35.000 km mee.

De ketting is vorig jaar bij ca.25.000km vervangen. Vind ik niet verkeerd aangezien ik vnl onverhard rijd. De ketting was wel echt af.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: