Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2009, 14:27 Onderwerp: Kleding en protectie |
|
|
Dat je een stevige helm en laarzen nodig hebt weet iedereen, maar wat heeft een beginnende allroader zoal nodig van extra's als hij wil gaan offroad rijden?
Met andere woorden: investeren jullie allemaal zwaar in harnas, knie-en elleboogbeschermers, niergordels en heupbeschermers?
Waar kan je die dingen zoal kopen? Hier in BE is crossmateriaal bij de gewone motorkledingwinkels niet dicht bezaaid... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2009, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Ikl ben natuurlijk geen beginnende offroader meer. Maar ooit wel geweest.
Wat ik nu zeker zou aanschaffen al beginnende offroader:
- een paar 'cross'laarzen met goede scheenbescherming
- een paar kniebeschermers: De meest simpele (zonder heel scharnier etc) doen het eigenlijk al best redelijk. Goeie bescherming in de broek is ook al redelijk)
- Een body-harnas: Zo'n gaas-vestje met alle protectors erop (dan heb je dus al rug, rib, schouder, elleboog-protectie): Onmisbaar!!
- een schuim nek-kraagje (bijv die van UFO): doet het al heel goed.
- een rally jas en broek met veel ventilatie zodat je het niet te warm krijgt.
- een paar goeie 'enduro'handschoenen' Niet te warm, maar wel beschemring voor op de weg in offroad.
- Niergordel NIET: heb ik nooi aan kunnen wennen. Is meer voor cross, maar is ook persoonlijk.
Ik heb nu zelf iets meer:
- ktm-leatt brace
- knie-brace (medisch), met knieprotector
- soms een polsband tegen oude blessure _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2009, 18:25 Onderwerp: |
|
|
Een schuimkraag heeft volgens mij pas echt zin als je hogere snelheden gaat rijden.
Een goede rally jas is eigenlijk overbodig als je een goed body-harnass hebt. Als het warm is heb ik niet eens een jas aan maar een simpel T-shirt over de harnas.
Rally broek is ook nog niet eens echt nodig. een rally broek is meer voor het comfort. (Licht, ventilatie, etc) Ik ging eerst offroaden met m'n lederen broek. (En volgens mij geeft dat nog een betere bescherming ook)
De rest wat van het lijstje van Dr_Bean acht ik ook als noodzakelijk. _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2009, 20:16 Onderwerp: |
|
|
bon, serieus investeren dus... gelukkig is het om ongelukken te voorkomen. Jammer dat het allemaal zo duur is... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2009, 22:28 Onderwerp: |
|
|
och.. wat heet duur:
- Helm: heb je toch nodig; ik rij op de weg met dezelfde helm met bril als bij offroad. Arai VX-pro, voor 250 euro op de beurs gescored, helaas niet in de kleuren die ik wilde... maar dat neem ik dan wel voor lief
- laarzen: Ik rij al weer 4 jaar met een setje van 150 euro ofzo
- rallypak: HG jasej, van 49 euro (helaas nu stuk.. dus moet ik wat nieuws kopen, en die aanbieding zal wel niet meer zijn nu)
- broek: 79 euro meen ik, was een lengtemaat... van POLO, hebben ze helaas niet meer
- bodyharnas: In de aanbieing bij BDM gekocht, ik meen 130 euro
- schuimkraagje: overgenomen van iemand die heb niet fijn vornd, voor 25 euro dacht ik.
Vergeleken bij de motor waar ik op zit en de onderdelen (ketting/banden etc ) die ik verslijt... Is het niet echt veel geld voor noodzakelijke veiligheid. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2009, 16:31 Onderwerp: |
|
|
Prijs van die dingen valt wel mee, kan je ook vaak 2de hands vinden. Ik heb een (gekregen) crossbroek van fox, sidi's van hoffman in promotie, smith bril, 2de hands lazer cross helm, ufo netharnas, kun je ook op de weg gebruiken: rug, borst, schouder elleboog, onderarm beschermers in een "net" jasje, crosshandschoen kun je in de zomer ook op de weg gebruiken, en een tuareg jasje van HG. Aangezien in de broek geen protectoren zitten gebruik ik ook nog kniebeschermers van ufo en een KTM short met bescherming op de heupen.
veel bij van Zeebroeck, hoffman en HG gekocht
aangezien ik niets meer heb om off road mee te rijden ligt alles ongebruikt in de kast, maar ooit komt er mss nog wel eens een 250 of zo voor wat te stoeien.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2009, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Dat van die crosshandschoenen in de zomer is niet echt een goeie tip,iig niet als je op de weg op je plaat gaat! Dat heb ik eens meegemaakt en die crosshandschoenen helpen niet tegen warm asfalt! Ik rijd meestal met endurohandschoen(die zijn steviger) of gewone leren handschoenen,die zijn ook sterker.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2009, 21:39 Onderwerp: |
|
|
ivm de halsprotector, je kan aan lage snelheid - lees 40 km/u max - lekker over kop gaan hoor ! Heb ik met m'n GS mogen ondervinden in de zomer van 2006 toen die met z'n achterpoten stampte. Ik hoorde m'n nek kraken toen ik "touch down" deed en m'n helm was echt wel lelijk toegetakeld.
Maar ik rij nog steeds zonder zo'n kraag.
verder zijn motorlaarzen belangrijk. Daar geef ik met plezier 150+ aan uit. goede harde plastieken Kniebeschermers met natuurlijk zachte binnenkant daarentegen kosten maar 20 euro of zo. Idem met gewone luchtige motorkledij.
Een harnas daarentegen loopt gemakkelijk tegen de 150 aan ! _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2009, 23:37 Onderwerp: |
|
|
Heb ook een harnas van Jopa met een niergordel eraan vast, houdt het harnas ook goed op z'n plek. Destijds gekocht bij de importeur in Enter (NL). Kon je daar gewoon cash afrekenen. Ook de simpele kniebeschermers heb ik daar vandaan. Wat het gekost heeft weet ik niet meer. En inderdaad gewoon een crosshirt erover heen in warme dagen, waait lekker door. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
|
Geplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 6:59 Onderwerp: |
|
|
Wat is zo'n beetje het merk als je een gespierde spijker bent zoals ik? Een cross/body harnas lijkt mij wel wat. De jassen die ik nu gebruik zijn alleen passend met de wintervoering erin. "t is dat ik als een engeltje rij , want anders :P _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Over handschoenen, wat zijn geschikte handschoenen voor het allroadwerk?
Ik heb momenteel Held Moreno zomerhandschoenen zonder voering. Geschikt of toch maar wat anders zoeken?
 _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 5 Mei. 2009, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Hangt er van af hoe veel "offroad" je wil... voor echt offroad werk heb ik "cross-handschoen" die wel van die kapjes hebben op de knokkels, en flink stevige laag aan de binnenkant (leer/kevlar e.d.), maar de vingers dun hebben.
Voor meer allroad werk, waarbij je ook nog wel eens koude vingers kan krijgen bij regen etc: Idd, dunne ongevoerde zomerhandschoenen, die lekker om je vingers zitten en veel vrijheid geven. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
deon

|
Geplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 16:05 Onderwerp: |
|
|
ik heb net 2 weken rally achter de rug (Trans Tunisia).
mijn bevindingen ivm protectie:
-helm met zonneklep, bril die tegen opvliegende stenen kan! mijn helm zit vol deukjes van die stenen, mijn bril vol krassen..als je dat in je ogen krijgt...
-leatt brace (draag 'em onder je jas!) één keer uit een piste gevlogen en op treinrails terechtgekomen met helm..
-full body harnas, zo'n net-jacket met alle protectie bovenlichaam in, let erop dat je schouderbladen beschermd worden! (heb 2 weken met een Thor plastic harnas gereden: veel te warm en zeer oncomfortabel , gevolg: een geknelde zenuw in mijn arm..deze zijn goed voor een dagje, maar niet om dagen aan een stuk mee te rijden )
-knieberschermers
-degelijke laarzen
-handschoenen met knokelbescherming
-steeds een rally jas aan, behalve in de duinen (koop een met voldoende ventilatie!)
van een goede 50 mensen zijn er 4 gerepatriërd:
-gebroken onderbeen (te weinig protectie?)
-gebroken duim (weggeslagen stuur tegen rots, kan je weinig aan doen...)
-gebroken teen (hond op de piste, uitgeweken en in greppel gegaan)
-gebroken pols/duim + hersenschudding (tegen rostblok aangereden bij snelle afdaling, en tegen de grond, slecht neergekomen)
deze mensen droegen allemaal voldoende bescherming, wees gerust dat de schade anders veel groter zou geweest zijn! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 16:27 Onderwerp: |
|
|
deon schreef: | ik heb net 2 weken rally achter de rug (Trans Tunisia).
-gebroken duim (weggeslagen stuur tegen rots, kan je weinig aan doen...)
|
daarvoor helpt een stuurdemper dus wel... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|