Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Do, 2 Apr. 2009, 16:16 Onderwerp: Inrijden |
|
|
Ik vond ergens iets wat men "de ideale inrijprocedure" noemt:
-Gebruik 10w50 niet-synthetische olie (vult KTM niet standaard met een volsyntheet?)
- Eerst 15 minuten op de stand laten lopen met toerentallen tussen 2500 en 4000, dan volledig laten afkoelen
-Daarna de eerste rit: vlot rijden, veel schakelen bij lage toeren
-als de motor mooi warm is: 4-5 snelle acceleraties met half gas tot 50% van het maximale toerental, direct gevolgd door remmen op de motor.
-Vervolgens 4-5 snelle acceleraties op 3/4 gas tot 75% van het bereik in toeren en telkens terug remmen op de motor
-Ten slotte 4-5 snelle acceleraties, vol gas tot het maximale toerental (net niet in de rode zone dus)
-erna olie en filters wisselen (nog steeds niet-synthetisch)
-pas op 2500 km overgaan op een synthetische olie.
(bron: http://www.ktm950.info/how/breakin/engine_breakin.html)
Dit is nogal wat anders dan het 1000 km onder 6500 toerenverhaal... Wat is nu de zin en onzin van elke inrijmethode? Steekt het echt zo nauw? En wat met de volsyntheet die -denk ik- standaard in de KTM gegooid wordt?
Ik probeerde de zoekfunctie al, maar ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat.
Uitkijkend naar jullie meningen en ervaringen!
MoD _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2009, 1:57 Onderwerp: |
|
|
Als er vol synth inzit zou je nie binnenmoeten voor een 1000km beurt .Er zit volgens mij gewone minerale olie in.
Die inrij methode...ik wordt er al moe van als ik het lees.....Ik heb talloze moteren ingereden ( ge wil nie weten hoeveel) en nooit motorische problemen gehad. Dus gewoon een paar 100 km rustig, nadien gewoon vlot, met veel toerental wisselen en geen constante snelheid, dan is ie het snelste los... |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2009, 18:47 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: |
Die inrij methode...ik wordt er al moe van als ik het lees.....Ik heb talloze moteren ingereden ( ge wil nie weten hoeveel) |
Helemaal mee eens......... ik ook heb er heel veel ingereden, ben zelfs nu momenteel een SMT-demo van m'n dealer in aan het rijden, gisteren opgehaald met oooooo op de totaalteller
dat "rustig aan doen" doe ik vanzelfsprekend op een nieuwe motor omdat ik nog aan heel de motor moet wennen.
gewoon respect voor de motor hebben, in de opwarmfase rustig aan doen,wisselend belasten, lekker veel schakelen als het kan.
Pas na een paar honderd kilometer ga ik me afvragen hoe het voelt als je eens doortrekt, en dat kun je dan ook best een paar keer doen.
15 min op de standaard laten draaien?? lees ik hierboven, of dat nou zoo goed is? zonder rijwindkoeling?.
Nou ja, in ieder geval heeft de dealer dat al met elke injectie-KTM gedaan,
om de injectie te laten "inleren".
je wilt ook niet weten hoeveel toeren hij al ( koud) heeft gedraaid in de fabriek bij de eindcontrole
Gewoon lekker gaan rijden met dat ding, vooral goed warm draaien, (moet je altijd doen), en na 500 km vind ik het altijd welletjes en kan de gaskraan open  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|