lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Offroad newbie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MrHornet

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Okt. 2008, 21:48    Onderwerp: Offroad newbie Reageer met quote

Hallo,

Nu ik 1 jaar een 950 Adventure bezit begin ik steeds meer overtuigd te raken van de allroad capaciteiten van de KTM (ze kozen niet voor niets bij long way round de KTM 2thumbsup ).
Daarnaast heb ik een paar keer op een crosser (tt600) mogen rijden om ervaring op te doen met offroad rijden (geweldige ervaring).

Nu vraag ik me af wat de beste manier is om ervaring op te doen met het offroad gebeuren met de KTM.

* hoe kun je dit het beste opbouwen?
* is het verstandig om gelijk andere banden te kopen of voldoen de pirelli scorpions om ervaring op te doen?
* zijn er verder nog aanpassingen die eigenlijk wel vereist zijn? zoals stuurverhogers ofzo
* zijn er ritten die allroad/offroad zijn om ervaring hiermee op te doen (die freebike cursus lijkt me wel wat)

Verder zijn alle tips welkom natuurlijk.

Ik heb vorig weekend geruime tijd staan kijken bij het enduro evenement in Hengelo (gld). Geweldig om die mannen met hun machine door de modder ploeteren en lastige proeven te zien rijden.

Alleen al qua qua gewicht zal dit teveel zijn voor de KTM maar een mildere variant zou natuurlijk wel geweldig zijn om te kunnen rijden.

Alvast bedankt voor jullie info
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BJ

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Okt. 2008, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me ff aan bij dit topic. ben benieuwd naar de info die komen gaat.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
MrHornet

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Okt. 2008, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

BJ schreef:
Ik sluit me ff aan bij dit topic. ben benieuwd naar de info die komen gaat.

wel grappig om te zien dat meerdere mensen van een race motor afkomen en uiteindelijk een intresse krijgen in offroad rijden (door het bezit van een adventure)
Naar boven
LeBlanc

BerichtGeplaatst: Do, 23 Okt. 2008, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of dit wat is, maar ik rij toch maar eens die kant op: http://www.arjan-brouwer.nl/
Naar boven
BJ

BerichtGeplaatst: Do, 23 Okt. 2008, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Mmm. 1 november al. Ff overleggen maar waarschijnlijk net te vroeg.
deon

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

ben ook benieuwd...maar het blijft rustig anxious
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

zoals de meesten hier wel weten, heb ik veel offroad ervaring met de 950 (ik denk de meeste in NL).

De 950 is zeker offroad geschikt!

Wat moet je veranderen.. tja dat hangt af van wat je wil gaan rijden.
Als je in NL wat flinke modder wil pakken, moet je toch op zijn minste een grovere allroad band nemen, TKC/MT21 etc, zie bandentopics

Het is wel goed om de motor in te richten voor een goede sta-houding (dus stuur iets omhoog en naar voren als je lang(er) bent).

Hij moet ook valbestendig zijn: Dus er gaan krasjes komen, knipperlichtjes breken (dus kleinere kopen, of voor lief nemen), rempedaal achter terugslagnokje geven, betere handkappen (met alu-beugel) monteren

ALs je (in het buitenland) op stenen gaat rijden zal je merken dat de originele velgen te slap zijn =? deuken. Je kunt uit voorzorg een 2e set wielen regelen en daar nopjes op leggen: das natuurlijk erg handig, en in 15 minuten gewisseld.

Ik heb zelf in 2006 de Tuareg rally meegereden, met de LC8, met eigenlijk weinig aanpassingen: Standaard roadbook erop, en Excle velgen. Verder nagenoeg origineel. Ik ben toen 8e geeindigd zonder enige motorproblemen of zo. (bij de profies dus... tussen alle kleine 525EXC's en de echte rally's)

Of je gelijk wat anders wil kopen hangt erg van je budget af: Een setje wielen is duur, maar er is ook veel vraag naar, dus als je ze weer kwijt wil heb je ze zo weer verkocht. Maar het is wel investeren natuurlijk.

leren: Tja, makkelijker is het natuurlijk om op een lichtere fiets te leren, en het dan op de zware toe te passen. Maar de 950 is ook leuk... en als het alleen om de lol gaat, waarom dat niet ook leren op de 950.

Ga samen rijden met mensen van je eigen nivo of hooguit iets beter. Rij niet alleen.
Het beste leer je als het goed gaat, niet als je aan het ploeteren bent, dus begin met landweggetjes etc.
Tochtjes van bijv Allroadmaniacs, kennissen etc, maar ook de roadbooktochtjes van bijv A. Ketelaar zijn geschikt (dan moet je wel een roadbook hebben).
In Nederland is het meeste makkelijk, als het droog is. Als het nat is wordt het snel moeilijk met de relatief zware 950.

Doe dan eens een cursus: Kijk wat je fout doet, onthoudt goed wat je leert en pas dat later weer toe. Freebike cursus is leuk. Seppenwolde (KNMV) cursus is ook leuk: Kan op eigen motor of op een lichter speelfietsje.

Oefen eens (met 2 of 3 personen) op een terreintje in de buurt (een bouwlocatie/wegenbouwlocatie/zanddepot/maasvlakte etc. Meestal niet legaal, maar als je gewoon rustig doet val je niet erg op en wordt je in het ergste geval gewoon weggestuurd.

ok?

KTM_FAN

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 20:28    Onderwerp: Off road Reageer met quote

Ook even een reactie van mij, ben nu zo'n half jaar aan het zandhappen. Ik heb het virus flink te pakken, ik ga meedoen aan de OER. Met de 990 natuurlijk.

Belangrijk vind ik dat je niet bang moet zijn voor wat krassen op je motor. Je gaat namelijk vallen. Technisch kan dat ding er prima tegen en de mijne is echt nog steeds zoals ie was toen ik hem kocht (toen een half jaar oud). Nu heeft ie al flink wat zandervaring. Maar doet ook dienst als woon werk vervoer.

Ik ben 2 meter lang en de volgende dingen gedaan:
- roadbook erop, setje dat kompleet in de cockpit kan. Ideaal.
- stuurverhogers erop, die 5 cm verhogen en naar voren leunen, voor lange mensen een must.
- Noppen erop, MT21 achter en Metzeler sixdays Extreme van voor (wel beperkt tot 130 km/uur). Ik heb een tweede wielset. Als je 1 set wielen hebt, zou ik zowel voor als achter een MT21 doen. Echter van voor is dit geen ideale off road band ben ik achter. Maar het rijdt prima in asfalt bochten !!
- Spiegel rechts eraf, gebeurt vanzelf, want je valt er geheid op. cry2 cry2
- Toch wat tankfolie geplakt tegen de ergste krassen en schuurplekken van je laarzen.

Wat ik nog ga doen is de steppies toch nog verlagen, ik sta nog steeds te krom en krijg last van mijn rug.

Ik zou ook wat extra spieren kweken want het kan maar zo zijn dat je het echt te zwaar vind met de 950/990, dan misschien beter beginnen met iets kleiners (dit is echt ondergrond afhankelijk, diep zand en modder is gewoon echt zweten). En het allerbelangrijkste is dat je goede beschermingskleding koopt !!! veel belangrijker dan je motor preppen...

Onno

ATAK

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan henk Seppenwolde aanbevelen. Van alle instructie dagen/cursussen is die me wel het meest informatief gebleken vooral als je de basis wil leren. Er is ook wel wat te regelen als je het uit de boeken wilt houden voor 4 of drie man.

Succes, Ad

BJ

BerichtGeplaatst: Za, 28 Feb. 2009, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom spreken we niet gewoon een keertje af om een rondje te rijden? Zo kan iedereen elkaar een beetje helpen en van tips voorzien. Er zijn vast wel leuke ritjes in omloop die voor newbie's zoals wij te doen zijn.

Overigens 3 kwart van Almere is 1 grote bouwput, zand en modder zat te vinden hier.

Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mrt. 2009, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

waarom niet beginnen met de adventure cursus van Freebike? Nu op 11 april is er al ene. Raketman en ik gaan die ook doen. thumbsup
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: