lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Toch nog iets over een voortandwiel en de snelheidsmeter

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjeutje

BerichtGeplaatst: Za, 21 Feb. 2009, 23:07    Onderwerp: Toch nog iets over een voortandwiel en de snelheidsmeter Reageer met quote

Dr_Bean, ik zag dat je het onderwerp had afgesloten vanwege de vermeende onzin.

Laat ik de tip dan anders omschrijven. Met de aanpassing van het voortandwiel naar 16 tanden en de wielmaat in de tellerpartij naar 19" heb je ineens een verdomd nauwkeurige snelheidsmeter.

Zoals gezegd heb ik het gemeten mbt een GPS. Ik heb misschien maar 4 postings maar ben beroepsmatig met GPS bezig. Aangezien mijn KTM de 600km/uur niet haalt (dan gaat het meten van je snelheid met de GPS de mist in) werd ik zeer enthousiast over de nauwkeurigheid van de teller.

Dat wilde ik met jullie delen. Punt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 0:21    Onderwerp: Re: Toch nog iets over een voortandwiel en de snelheidsmeter Reageer met quote

Sjeutje schreef:
Dr_Bean, ik zag dat je het onderwerp had afgesloten vanwege de vermeende onzin.

Laat ik de tip dan anders omschrijven. Met de aanpassing van het voortandwiel naar 16 tanden en de wielmaat in de tellerpartij naar 19" heb je ineens een verdomd nauwkeurige snelheidsmeter.

Zoals gezegd heb ik het gemeten mbt een GPS. Ik heb misschien maar 4 postings maar ben beroepsmatig met GPS bezig. Aangezien mijn KTM de 600km/uur niet haalt (dan gaat het meten van je snelheid met de GPS de mist in) werd ik zeer enthousiast over de nauwkeurigheid van de teller.

Dat wilde ik met jullie delen. Punt.

zou ook een kontaktje kunnen zijn in je voor wiel
maar dit kun je niet oplossen met je teller op 19 inch te zetten
en als je niet gelooft dat het op je voor wiel zit, ik zou zeggen zet hem eens op je bok en geef een slinger aan je voorwiel.
Naar boven
Johan

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig zijn sommige mensen niet eigenwijs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
f@zertje

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

tip: 16 tandwiel thumbsup
Alleen heb ik nu dat regelmatig dat de teller langzamer oploopt en dan weer ineens 150 aan geeft rolleyes4
Heb je daar een verklaring voor ?

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 10:29    Onderwerp: Re: Toch nog iets over een voortandwiel en de snelheidsmeter Reageer met quote

Sjeutje schreef:
Dr_Bean, Met de aanpassing van het voortandwiel naar 16 tanden en de wielmaat in de tellerpartij naar 19" heb je ineens een verdomd nauwkeurige snelheidsmeter.
.

Sjeutje,
Ik ben het met je eens dat de teller 5a10 km overdrijft, maar dat heeft ABSOLUUT niets met je voortandwiel te maken.
Jij zegt dat je teller nu veel nauwkeuriger is, zet er maar eens het 17 tands tandwiel op terug, je teller zal dat nog steeds even nauwkeurig zijn wink3

Een factor die WEL je tellernauwkeurigheid kan beinvloeden is de keuze van voorband, een hogere band zou een langzamere snelheid aangeven
(wiel moet immers een langere afstand afleggen om een volledig omwenteling te bereiken).

Of zoals jij hebt gedaan een kleinere diameter voorband in de teller invoeren . ( ik zal het zelf ook eens uittesten).

Je komt alleen ongeloofwaardig over omdat je stug blijft beweren dat het met het voortandwiel te maken heeft , WAT NIET ZO IS wink3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, met een 17 tandwiel deed ik op teller 120, GPS gaf dan 128 aan, bij een toerental van ongeveer 4000 rpm in zesde.

Met een 16 tandwiel doe ik op teller 120, GPS geeft nog altijd 128 aan, maar het toerental is nu ongeveer 4500 rpm in zesde....

Totdaar mijn bijdrage goofy .

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Tjaffel

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Verder is het niet iets raars dat een snelheidsmeter iets afwijkt. max. 10 % afwijking is zelfs toegestaan voor een type goedkeuring.

Om maar eens wat te noemen, de snelheidsmeter van de politievoertuigen moeten een conversietabel hebben als oom agent deze wil gebruiken om de snelheid te meten van een ander rijdend voertuig. book2

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koen

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Wel, met een 17 tandwiel deed ik op teller 120, GPS gaf dan 128 aan, bij een toerental van ongeveer 4000 rpm in zesde.

Met een 16 tandwiel doe ik op teller 120, GPS geeft nog altijd 128 aan, maar het toerental is nu ongeveer 4500 rpm in zesde....

Totdaar mijn bijdrage goofy .

Klopt, heb de zelfde ervaring 127/128 op teller is 120 op GPS, los van het aantal tanden. 'Moet' nu wel meer meters maken om de tank leeg te krijgen met het extra voortandje (1:17/18 tov 1:13/14) 2thumbsup , doe ik met veel plezier,

Groeten Koen

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

bijna alle auto's en motoren wijzen ongeveen 6% te veel aan.

Dit heeft idd te maken met de goedkeuringseisen: Een meter mag namelijk nooit te weinig aangeven, maar wel 10% te veel.

Neem daarbij de slijtage en keuze van licht verschillende voorbanden (scheelt toch net een paar procent) en dan kom je uit op iets tussen 0 en 10%, waardoor het voor de eisen juist is...

Voor de echte snelheid kijk ik idd zo af en toe eens op de GPS. Met streep 53km/h voorbij een flitspaal rijen is toch moeilijk met de adventure.

ALs je uitrekent:
21" 8 25.4mm/inch +2x (bandhoogte=) 0.9*90mm
of
19"* 25.4 +2x81

dan zal je op je reklenmachine snel kunnen nagaan dat dat idd zo'n 7,5% scheelt. Waardoor je snelheidmeter waarschijnlijk bij een nieuwe band net 1 a 2% te langzaam uitkomt, en bij een gemiddeld versleten band precies goed is... maar WHO CARES?

het heeft iig niks met je voortandwiel te maken.

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Als de snelheidsmeter overdrijft, (wat we allemaal eigenlijk al wisten),
zou dan ook de kilometerstand overdrijven?
Ik bedoel dus, je denkt dat je 100 km gereden hebt, terwijl je in het echt dan slechts ongeveer 94 km gereden hebt.

De tellerstand wordt tenslotte door dezelfde sensor aangedreven.

voor de dealer is dit ook wel prettig, je denkt dat je aan een 15.000km beurt toe bent, terwijl je eigenlijk maar 14.000 hebt gereden undecided

Of zou ktm alleen maar de snelheidsmeter "ruim" afgesteld hebben?

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

antwoord is nee.

km afstand wordt 'berekend' door wielomtrek * aantal pulsjes, en dat klopt wel.

Ik kan je dat verzekeren, omdat ik met een rally-ico ernaast rij, en bij de rally de aftsanden dus moeten kloppen.

Meet zelf anders maar eens met Hectometer paaltjes

maw: Als je 19" instellt, staat je snelheidsmeter misschien wel goed, maar klopt je KMteller niet meer.

erwindob

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Feb. 2009, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

f@zertje schreef:
tip: 16 tandwiel thumbsup
Alleen heb ik nu dat regelmatig dat de teller langzamer oploopt en dan weer ineens 150 aan geeft rolleyes4
Heb je daar een verklaring voor ?

mmmm, gaat dat gepaard met een rookwolkje en een piepend geluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: