Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 17:00 Onderwerp: Balhoofdlagers...opnieuw |
|
|
Naar aanleiding van de vorkrevisie gooi ik m'n vork eruit, en dan blijkt dus dat de lagers alweer ingeslagen zijn in het centerpunt. Ik had het nog niet eens gevoeld al rijdend maar het is pijnlijk duidelijk.
Die rommel is dus welgeteld 7000 km geleden al voor de 2de keer onder garantie vervangen. Dus op 18.000, 48.000 en 56.000 km tijd 3 keer .
In de laatste 7000 km heb ik welgeteld 4x offroad gereden, telkens op een hele rustige manier (wegens veel modder).
Wat gaat hier gvdmme fout ??
Het begint toch wel serieus op m'n zenuwen te werken nu
Ik denk er sterk aan om aftermarket lagers te gaan zoeken. Kent iemand de maten van die dingen, of zit er niet anders op dan ze'r zelf uit te prielen en ermee naar een lagerman te gaan ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 17:44 Onderwerp: Re: Balhoofdlagers...opnieuw |
|
|
Raketman schreef: |
Wat gaat hier gvdmme fout ? |
Wat ik van die balhoofdlagers weet is dat het konische lagers zijn.
Als je deze lagers ruimte geeft dus niet strak genoeg hebt ingesteld dan komen er krachten op waar die niet op is berekent. Stel je het lager te strak dan is het ook niet goed (draait te zwaar).
De goede afstelling is zoveel NM van die grote centrale moer ( te vinden in WPHB). Dit als de vorkpoten gedemomteerd zijn.
Vooral dit laatste wil je nog al gauw niet doen en dan wordt het des te moeilijker om de juiste instelling/afstelling van het lager te vinden.
Hoop dat je er iets mee kunt
succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 19:05 Onderwerp: |
|
|
Aangezien ik ze nu zelf ga monteren ga ik daar eens stevig op letten.
Ik dacht slim te zijn en er SKF lagers in te zetten, maar de originele blijken al SKF te zijn ...
Ga ze toch maar elders bestellen, al ware het niet dat ze daar de helft van de prijs moeten kosten tov het oranje doosje waar ze bij de dealer inzitten. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb eens mee staan kijken toen LC8 proffessor albert van brouwer zwartebroek de balhoofdafstelling stond vast te draaien ,
niet met een momentsleutel trouwens.
Hij deed dit veel strakker dan dat ik ooit had durven dromen,
met een ringsleutel van ongeveer 20 cm lang (die standaard bij een exc zit om de assen los te maken).
Na het afstellen mag je best wel wat weerstand voelen vertelde hij mij,
(uiteraard wel vork/wiel vrij van de grond).
Met deze wat strakke afstelling kun je ook die bekende wobble bij 70km/h er aardig uitkrijgen
Dus, raketman, misschien is de monteur die jouw lagers gewisseld heeft te "lief" geweest
Ik heb het al eerder gezegd, mijn lagers zijn bij 50k voor de eerste keer vervangen, en ik mag graag een wheelie maken _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 21:02 Onderwerp: |
|
|
ps.:
Laatste maal heb ik het dus ook zelf gedaan, zoals boven beschreven, met een Timken lager... en die zijn nu nog steeds heel (na 2 rally's en 15 ? dkm)
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Heb er ook al eens aan gedacht om het zelf te doen, maar bij gebrek aan goed gereedschap heb ik er van afgezien.
Mijn vraag/zorg is dat deze bout na een bepaalde periode (een maand/1500km) nog eens aangehaald moet worden. Dit om de problemen (van raketman) te voorkomen.
Is dat nodig.
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 21:34 Onderwerp: |
|
|
ALS de lager perfect op de zitting zitten is dat niet nodig, maar... 't is altijd mogelijk datze bij het monteren niet meteen perfect zitten, en na KORTE tijd (1000km) nog een keertje nastellen kan dus zeker geen kwaad.
ruimer worden door slijtage kan niet bij dit soort lagers... Als dat gebeurt is het al stuk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 22:54 Onderwerp: |
|
|
Heel veel nuttige info, waarvoor dank !
Tja, ik en zoekfuncties ...
Het hele zaakje is gesloopt ondertussen. Bij KTM gingen ze eens bekijken wat er kon gedaan worden, maar ik denk niet dat ik daar nog op ga wachten. 't Is welletjes geweest zo .
Donderdag een nieuw lager halen. Het onderste was voor zo weinig kilometers gedaan te hebben hard ingeslagen, met een duidelijke put in't midden onderaan : (de flits camoufleert het wel hard)
Ik ga bij het monteren in ieder geval de truuk met de momentsleutel toch maar toepassen; toevallig heb ik er eentje die héél precies is van 10-40Nm. Dat moet dus lukken, ergens een middenwaarde instellen van 22 of 24 en kijken wat dat doet. Speling zat er overigens niet op, enkel een vervelende knik in't midden. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 10 Feb. 2009, 23:44 Onderwerp: |
|
|
mja, die 20 a 25 Nm is proefondervindelijk. Misschien vind je meer fijn, minder dan die 20 zou ik niet doen. Ik gebruik hiervoor een momentsleuteltje voor 1/4"dop, en dan verloopstukjes van 1/4->3/8->1/2 om de grote maat dop erop te zetten.
op het gevoel gaat het ook wel: 25 Nm is immer 10kg trekkracht aan een sleutel van 1/4 meter (25cm). (met een veerunster gaat het ook goed!)
Zoals Daan al zei: er mag best wel wat spanning op staan. Dit komt omdat het balhoofd erg lang is in verhouding tot de overige afmetingen.
ps.: De lagers zijn hetzelfde als van een EXC525....
en euhm... niet zo veel wheelies maken helpt ook, of je voorwiel zachter neerzetten.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 11 Feb. 2009, 0:42 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | en euhm... niet zo veel wheelies maken helpt ook, of je voorwiel zachter neerzetten.... |
Welleuh laat het toeval nou zo zijn dat ik met de 990 eigenlijk nooit wheelie dingen doe...daar heb ik ander speelgoed voor.
Op den duur gaan mensen nog denken dat ik met dat ding de goten uitkuis of hem gebruik als stuntmotor ofzo --> NIET DUS .
Heb zonet de voorste remblokken vervangen. Dat was nog de originele eerste set. Die heeft het dus 55k uitgehouden .
Nog eens nagedacht over wat Daan daar zei van die wobble aan 70 km/h : die was na de laatste balhoofdwissel idd veel prominenter aanwezig. Heb ik toen opgelost met veringsinstellingen. Zal de hele handel waarschijnlijk niet hard genoeg aangetrokken geweest zijn. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 11 Feb. 2009, 12:51 Onderwerp: |
|
|
ik kan confirmeren dat Raketman in tegenstelling tot zijn nickname helemaal geen raketachtige dingen met zijn KTM doet. In tegendeel, in heel de wereld is geen enkele KTM die beroepsmatig zo traag rijdt.... en daarbuiten trouwens ook.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Wo, 11 Feb. 2009, 14:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb al wat balhoofdlagerkes gestoken in de kwart eeuw dat ik rij, vooral mijne toenmalige FZR1000 was een lagerkiller om 1 of andere reden, tot ik zag hoe de dealer het deed.....nadien zelf balhoofd afgesteld en nooit meer problemen gehad met dat ding...
Kleine tip, wat we bij de enduro's deden: indien niet aanwezig, monteer een smeernippel op de zijkant van de balhoofdpartij, op die manier steek je met een vetspuit om de zoveel km's het balhoofd vol vet, het oude, vervuilde en dunner geworden vet wordt er uit geperst. Ik weet niet of de constructie van een Adv dat toelaat natuurlijk. Op die manier heb ik met mijn Husky 4 jaar kunnen doen, zonder lager problemen
ik stel mijn lagers redelijk licht af, doe er een paar 100 km mee en stel dan nog eens af, als je het stuur tegen de aanslag zet en er een licht tikje tegen geeft, moet het vlot naar de andere kant rollen. Dan nog eens voorwiel de lucht in en eens aan de vork voelen of er een klik in zit, die moet er uiteraard uit. geregeld worden.
Ik heb niet graag een te vast balhoofdlager, dan stuurt de moto te zwaar.
en veeeeel vet aan de loopschalen doen, beetje vet dat er op zit uit de doos is onvoldoende |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 11 Feb. 2009, 16:35 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | Ik heb al wat balhoofdlagerkes gestoken in de kwart eeuw dat ik rij, vooral mijne toenmalige FZR1000 was een lagerkiller om 1 of andere reden, tot ik zag hoe de dealer het deed.....nadien zelf balhoofd afgesteld en nooit meer problemen gehad met dat ding...
Kleine tip, wat we bij de enduro's deden: indien niet aanwezig, monteer een smeernippel op de zijkant van de balhoofdpartij, op die manier steek je met een vetspuit om de zoveel km's het balhoofd vol vet, het oude, vervuilde en dunner geworden vet wordt er uit geperst. Ik weet niet of de constructie van een Adv dat toelaat natuurlijk. Op die manier heb ik met mijn Husky 4 jaar kunnen doen, zonder lager problemen
ik stel mijn lagers redelijk licht af, doe er een paar 100 km mee en stel dan nog eens af, als je het stuur tegen de aanslag zet en er een licht tikje tegen geeft, moet het vlot naar de andere kant rollen. Dan nog eens voorwiel de lucht in en eens aan de vork voelen of er een klik in zit, die moet er uiteraard uit. geregeld worden.
Ik heb niet graag een te vast balhoofdlager, dan stuurt de moto te zwaar.
en veeeeel vet aan de loopschalen doen, beetje vet dat er op zit uit de doos is onvoldoende |
ik ken de truck heb ik ook bij meerdere XR's gedaan maar het inslaan van lagers heeft niks te maken met smeren maar door speling |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 11 Feb. 2009, 20:31 Onderwerp: |
|
|
ja maar... een KTM is geen Honda en al helemaal geen Yamaha...
- Smeernippel is echt overbodig: Ondanks hogedrukafspuiten en veel offroad is zijn bij mij de lagers nooit verroest of vies-vet.
- gewoon goed vol met vet monteren
- en WEL 'strak' aandraaien, zoals ik hierboven beschreven heb: En dan valt je stuur niet zomaar van de ene naar de andere kant. Maar daar merk je bij de adv niks van, die stuurt vanzelf!
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|