Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:44 Onderwerp: |
|
|
Het was vlak na een stoplicht wel op de snel weg met constante snelheid gereden.
Snap fysisch nog niet helemaal hoe je ijs met lucht van 4 graden krijgt, zal wel iet te maken hebben met de (onder)druk of ergens warmte uit blijven trekken.
Ik ga alles in de gaten houden. Kan je trouwens zonder pomp rijden (als je tank goed vol zit)?
weer bedankt & groeten,
Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Die lucht (of eigenlijk het vocht in de lucht) bevriest door de luchtversnelling in de carburateurdoorlaten, (versnelde lucht koelt af).
Denk maar aan een vliegtuigvleugel waar ijsafzetting op komt, mindert het vliegtuig snelheid, dan wordt de ijsafzetting minder (ik ben jaren piloot geweest )
Ja, je kunt zonder pomp de tanks ongeveer half leeg rijden, maar dan moeten er wel een paar slangen omgezet worden,(bypass om de pomp heen maken).
Het is ook slim om de standaard weggooi slangklemmetjes van de pomp te vervangen door gewone schroefklemmen, want dan kun je makkelijker de pomp omlussen als je eens onderweg met panne staat.
Als de pomp echter stuk is dan laat hij helemaal niets meer door, dus ook niet bij een volle tank..
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 22:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan,
het wordt misschien wat theoretisch maar heb je in je pilotentijd ooit je hoofd uit het raam gehad? Is het daar zowiezo niet onder nul?
Ik rij wel eens auto en bij 4 graden nog nooit ijs op mijn ramen gezien.
Waarom zou versnelde lucht afkoelen (P*V*T=c heb ik ooit onthouden, de druk of volume of beiden zullen wel zakken)?
Kan je met de bestaande slangen deze bypass maken? Of moet ik stukje extra(uit mijn been ) halen,
groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 22:53 Onderwerp: |
|
|
Koen,
ik herhaal eigenlijk alleen maar de praat die in topic "carb verwarming" al besproken is, dus voordat ik mezelf klem lul stop ik hier maar mee
Ik zou zeggen, lees die topic zelf maar eens door (als je een avondje de tijd hebt ).
Je hebt geen extra slangen nodig voor die bypass, maar zorg dan wel dat er "hergebruikbare" slangklemmetjes op zitten, en niet die standaard wegwerpdingen.
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | koen warnar schreef: |
Ik denk niet dat het de carb waren. Wij hadden nergens last van.
Gr Koen |
Bevroren carbs krijg je alleen bij een constante snelheid op de snelweg,
zeker niet bij off road rijden, je "speelt" dan nl met het gas, de schuiven
krijgen dan niet de tijd om vast te vriezen, en ook de doorstroomsnelheid is dan minder, minder luchtsnelheid, dus minder kans op bevriezen. |
Hoi Daan,
Wij zijn daarna ook weer 40km over de A2 naar huis gereden, constant 130.
Bevriezen carburateurs (gasnaalden); luchtsnelheid door de carburateurs speelt een belangrijke rol, luchtvochtigheid moet boven een bepaald punt zitten ---> als benzine (gelijk welke vloeistof) verdampt, dan ontrekt het de warmte die nodig is om te kunnen verdampen, aan zijn omgeving.
In het geval van de carburateur is dit de aan gezogen, "vochtige lucht" (tussen de 0 en 8 graden C). Het benzine/luchtmengsel zal op dat moment in temp. zaken. T<0 graden C, water wordt ijs.
Zoals Koen eerder vermeld heeft, het niveau in de eene tank (rechts) zakt sneler dan in de andere. Hij heeft veel lopen bl'e'e'e'eren en gassen in de blubber en een afstand van 90 km afgelegt (normaal verbruik 1/14 is gelijk 120km per tank. offroad 1/10 +/-100km per tank). Vandaar dat ik denk dat hij gewoon 1 tank heeft leeg gereden en daarom stil kwam te staan. Als ik me niet vergis heeft de rechter tank de centrale kraan naar de pomp?? Dat is ook de tank die hij heeft leeg gereden.
Nou ja, ik wil niemand tegen spreken natuurlijk. Dit is een beetje een toelichting op mijn gedachte gang.
Koen ik ben benieuwd hoe het gaat nu de ontluchting van je linker tank weer open is.
Stuckses!
Gr Koen
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 23:03 Onderwerp: |
|
|
Hier nog een beschrijving van DR Bean hoe je de pomp als noodreparatie kunt overbruggen.
Geplaatst: Zo, 21 Mei. 2006, 11:26 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
(afgesplitst dus)
De LC8 pomp is NIET precies hetzelfde als de AT pomp: De lc8 pomp heeft een ontluchtingsslangetje, en dat zorg juist ervoor dat er niet steeds vocht in het huisje komt waardoor de contacten oxideren en verder inbranden.
Desalniettemin:
Je kan idd de pomp makkelijk onderbreken en dan nog steeds de tank zo goed als leeg rijden zonder pomp.
Tis in principe een kwestie van slangen verwisselen, dus je hoeft niet eens echt wat meee te nemen.
- Haal de carterplaat naar onderen, en de linker tank eraf.
- haal de leiding van de benzinekraan naar de pomp los aan de kant van de pomp. (gezien de tank eraf is heb je nu dat stukje leiding in je handen)
- haal de benzineleiding van de pomp naar de carb los bij het koppelstuk achter de tank (koppelstuk laten zitten).
- steek nu de leiding van de kraan (dat losse stukje) aan het koppelstuk
- monteer de tank weer en steek het stukje leiding nu ook echt op de benzinekraan.
- haal de stekker van de benzinepomp los (je weet nooit of ie het weer gaat doen/stroom trekt
- monteer de carterplaat weer.
MAAR: Origineel zit iig onderaan bij de pomp aan de slang die je los moet halen een zogenaamde 'oorklem', en die krijg je niet makkelijk los, en zeker niet meer vast.
Ik heb toen in het noodgeval (toen ik stilstond) de slang gewoon afgesneden direkt achter de klem. Je zou het thuis kunnen voorbereiden door daar alvast een benzineslangklemmetje te zetten ipv de oorklem.
(de aanvoerkant is zowieso drukloos, de pomp pompt overigens ook slechts hele lage druk)
Tot slot: Ik heb zelf ipv het koppelstuk een benzinefiltertje (kleinste maat papierfiltertje). Zelfs met papierfiltertje kon ik nog zonder pomp rijden.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 22:03 Onderwerp: |
|
|
Dank je voor de quote Daan
KOEN: Als je rechter tank echt leeg was (wat je aangaf) en de linkerkant vol, en tevens stotteren bij wegrijden bij een stoplicht... dan was het dus duidleijk benzinegebrek!
Oorzaak ook duidleijk: Verstopte ontluchting.
Hoe werkt die ontluchting...:
In de dop zit een kanaaltje wat lucht door de dop naar dat buisje aan de zijkant van de dop leidt, dat buisje sluit dan weer (bij gesloten dop) op een gaatje net naast de tankdoprand in de tank. Dat gaatje komt dan weer uit in het slangetje aan de voorkant van de tank (via een intern slangetje in de tank).
Doe de dop maar dicht, en blaas op het slangtje aan de voorkant: Je kunt dan een beetje duk opbouwen op de tank (met de tankdop dicht natuurlijk....)
De overloop gaat via een klein gaatje onder in de rand van de tankdop, en loopt naar de achterkant van de tank (tussen het frame, alleen zichtbaar als je de tank eraf haalt). Dat slangetje loopt dan naar beneden, achter het blok of langs de koppelingscilinder.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Wo, 28 Jan. 2009, 1:05 Onderwerp: |
|
|
Dank Gerben,
moet je haast doctor voor zijn om een ontluchting te begrijpen,
Het lijkt allemaal weer goed te gaan. Links en rechts evenveel getankt. Wel sinds kort veel knallen (onverbrande benzine?) bij gas terug en bij koude motor soms 'luchtplof uit blok.'
Verder een tevreden man met de verwarmde zooltjes en handschoenen,
Groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 21:21 Onderwerp: |
|
|
Zet net de motor in de tuin, terug van een grote beurt, ligt er een plas benzine onder.....
Had wel flink vol getankt (net in Belgie ) voor ik thuis kwam
Het lijkt de rechter overloop te zijn (ondanks dat hij op de zijstandaard links stond)
Heb de rechter tank dop open gedaan om het nivo te laten zakken (ontluchting slang klem?). Vreemd genoeg stijgt(!) het nivo....
Tank wel warm, koude benzine die uitzet?
Als ik de linkertank dop nu open maakt, lijkt het nivo rechts wel te zakken
Is dit gewoon te vol getankt of is er iets niet goed in elkaar gezet?
Groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 23:30 Onderwerp: |
|
|
Bij het monteren van je linker en je rechter kuipdeel moet je altijd effe goed opletten dat er geen knikje komt in het slangetje van de tankontluchting/overloop.
Dit is zelf vrij makkelijk te controleren
succes Johan
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 27 Jun. 2009, 12:05 Onderwerp: |
|
|
dan zit idd de tankontluchting dicht (dat slangetje voor-boven aan iedere tankhelft, wat in je kap aan de voorkant netjes in een boog hoort te lopen.
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 22:22 Onderwerp: |
|
|
Vanochtend links vanzelf (op de bok) het nivo opgelopen. Stuk gaan rijden en ze zakken beide goed. Vol (maar niet te vol) getankt en weer het zelfde gedonder: na een paar minuten thuis rechts weer een flinke pas.
Rechts open gemaakt, niks aan de hand met de ontluchting (werk als de overloop). Links open, wel slang klem (handig zo'n dealer).
Hopelijk nu opgelost. Vielen nog drie andere dingen op na de beurt:
- Ventilator maakt mechanisch geluid bij afslaan
- wat olie op koppelings hevelaar
- op de Scorpion band staat tubeless radial, ook geschikt voor binnenband?
Groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 22:24 Onderwerp: |
|
|
alle tubeless banden mogen ook met binnenband. Tubetype banden worden eiegnlijk niet meer gemaakt.
Olie op je handel: Misschien hebben ze het handeltje dan wel gesmeerd: Netjes toch ?
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Ik wist de naam niet meer maar zie foto.
Trouwens de standard KTM ketting blijkt toch een DID te zijn
Groeten Koen
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
55.82 KB |
Weergegeven: |
6439 keer |

|
Beschrijving: |
|
 Download |