Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 0:28 Onderwerp: Vraagje over TKC |
|
|
En meerbepaald de vorm / ronding van de voorband.
De reden waarom ik me dit afvraag, is omdat de TKC's die op raketvrouw haar Funduro liggen een ietwat rare vorm hebben. De voorband heeft een bijna plat loopvlak (nieuwstaat) waardoor je een enorm kantelmoment kan beleven bij het insturen. Let wel, het went en de band verzet zich eigenlijk niet (ook niet op nat) maar je voelt 'em dan werkelijk op dat buitenste randje noppen rijden.
Zijn 90-90 / 21" TKC's ook zo, euh, vierkant van loopvlak of zijn die "ronder" ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 3:24 Onderwerp: Re: Vraagje over TKC |
|
|
Raketman schreef: | En meerbepaald de vorm / ronding van de voorband.
De reden waarom ik me dit afvraag, is omdat de TKC's die op raketvrouw haar Funduro liggen een ietwat rare vorm hebben. De voorband heeft een bijna plat loopvlak (nieuwstaat) waardoor je een enorm kantelmoment kan beleven bij het insturen. Let wel, het went en de band verzet zich eigenlijk niet (ook niet op nat) maar je voelt 'em dan werkelijk op dat buitenste randje noppen rijden.
Zijn 90-90 / 21" TKC's ook zo, euh, vierkant van loopvlak of zijn die "ronder" ? |
harder op pompen dan worden ze vanzelf rond  |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 10:35 Onderwerp: |
|
|
Zeker dat daar de juiste maat op ligt en dat ze hard genoeg zijn opgepompt? _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 15:38 Onderwerp: |
|
|
kom kom, gene zever aub.
Raket kent zijn wereld.
Hem is daar vooral curieus naar omdat hij oa bij mijn ouwe GS gezien heeft dat die TKC een ander ronder profiel heeft.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 16:38 Onderwerp: |
|
|
hoe de band op zijn velg staat heeft te maken met de breedte van de velg.
welke breedte maat velg adviseert continental voor de tkc ??van .....inch tot .....inch, hoe smaller de velg des te ronder de band staat.
Al met al heb ik laatst ook de tkc op de lc8 gezet maar moet zeggen dat de scorpion op straat duidelijk beter presteert. In het zand is de tkc weer beter en staat stoerder, het blijft een compromis.
succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 18:33 Onderwerp: |
|
|
Een beetje redenering heeft de oplossing gebracht.
Raketvrouw beweegt zich dus voort met een Funduro. Die ik (lang voor de KTM er was) ook wel eens gebruikte om wat offroad te rijden.
Daarvoor had ik een tweede setje velgen, waar ik TKC's laten opzetten heb.
Wat blijkt nu ? De normale, originele velgenmaten van een Funduro zijn 19" voor en 17" achter. De maten van de 2de set blijkt 18" voor en 17" achter te zijn. Daar heb ik me dus in de luren laten leggen bij de aankoop, want die werken als een "setje voor Funduro" verkocht. Zullen er dus van een Strada geweest zijn.
Ik heb die velgen binnengedouwd bij de bandenboer, en die beste man heeft op die 18" - 17" combinatie TKC's gelegd, zoals gevraagd.
Wat blijkt nu : voorbanden in 18" bestaan niet voor de TKC, dus die beste man heeft daar, jawel, een ACHTERBAND opgezet. Daarstraks in het lijstje gekeken van Continental en de bandenmaat die er vooraan opzit (3.50 - 18 M/C) blijkt een achterband te zijn . Welliswaar een dunne, maar toch een achterband.
Vandaar dus dat de buitenrand van de noppen nogal aan de hoge kant zijn ...
Hilarisch gewoon
Bij gelegenheid de velgen voor on-en offroad ff wisselen dus... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 20:21 Onderwerp: |
|
|
Raket, je slaagt me gewoon met stomheid man ! Je verhaal overtreft de gekste fantasiën ! Niet echt vrai sympa van Smetjen toch....
ROFL  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6792 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 21:22 Onderwerp: |
|
|
en niet eens ongevaarlijk: Een duidelijk verkeerd gebruik van een achterband kan enge gevolgen hebben
heb je al eens naar de snelheidsindex van dat bandje gekeken? voordat je er 150 mee probeert te rijden...
en een achterband voor kan wel, maar draai dan iig de looprichting om! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
erwindob

Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Di, 27 Jan. 2009, 22:59 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de eerste keer met m'n offroad velgen (2004) een TKC voor gehad (een 21" dus echte voorband) op een 1,85" velg.
Ik herken precies wat Raketman zegt (heb dat toen ook nog beschreven in een draadje over velgen en dacht dat een 1,65" velg misschien beter zou zijn geweest)
Ik rij tegenwoordig een Metzeler Karoo voor icm een TKC achter als ik een dergelijk soort band wil (met relatief goede wegeigenschappen dus). Die staat wel netjes rond.
De TKC voorband zit in no time op de rand en het stuurgevoel is zacht gezegd erg vreemd. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Wo, 28 Jan. 2009, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Erwin, welke karoo. karoo "T"??
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
erwindob

Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Wo, 28 Jan. 2009, 21:47 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Erwin, welke karoo. karoo "T"??
Gr Koen |
Yep, die. |
|
Naar boven |
|
 |
|