Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Booom
|
Geplaatst: Zo, 11 Jan. 2009, 1:26 Onderwerp: Waterpomp |
|
|
Vandaag in Heteren geweest om de nieuwe modellen te zien.
Er stond een open gewerkt blok, kon ik lekker verwarmd met een bak koffie kijken hoe de boel in elkaar stak.
Zelf een koel vloeistof lekkage die volgens mij bij de pomp zit. Een van de KTM mensen erbij gehaald voor wat tekst en uitleg. Lekker uitgebreid en geen verkoop proat.
Volgende misschien interesant voor degene die toe is aan een nieuwe pomp.
De pomp (binnen werk / "schoepenblad") van een RC8 blijkt ook te passen. Hiermee zou je meer doorstroming krijgen waardoor er een betere koeling zal ontstaan.
Dit is nog niet toegepast. Iemand die dit aandurft?
Of toch een revisieset van een 990 gebruiken. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 11 Jan. 2009, 2:17 Onderwerp: |
|
|
ik betwijfel of je daar ook echt meer koeling mee krijgt: De rally 950 destijds had dezelfde pomp, alleen een grotere radiator. Dat suggereert dat de flow genoeg is, maar de radiator capaciteit een limiterend.
Ik heb die ervaring zelf ook:
- Zelfs bij 35 graden in de zandduinen is de keoling genoeg, zolang de radiator goed open is en de fan loopt. Een tweede fan aan de andere kant (die heb ik!) helpt ook veel.
- bij een modderritje in NL, bij 10 graden buiten waarbij de radiator een beetje dicht slaat, gaat het fout en gaat het rode lampje aan (dan is er nog geen nood aan de man, maar 't is wel een waarschuwing om de motor effe wat rust te geven, of je radiator schoon te maken). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 1:07 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | - bij een modderritje in NL, bij 10 graden buiten waarbij de radiator een beetje dicht slaat, gaat het fout en gaat het rode lampje aan (dan is er nog geen nood aan de man, maar 't is wel een waarschuwing om de motor effe wat rust te geven, of je radiator schoon te maken). |
Wel, na een paar modderritjes waarbij zowat het gehele gat vooraan aan de uitlaat + de radiator tot éénzelfde massa herleid waren, is dat rode lampje nog nooit aangegaan. Niet met de originele radiatorbeschermer en al helemaal niet met dat alu open exemplaar.
Waar zou dat verschil dan zitten... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 14:10 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Dr_Bean schreef: | - bij een modderritje in NL, bij 10 graden buiten waarbij de radiator een beetje dicht slaat, gaat het fout en gaat het rode lampje aan (dan is er nog geen nood aan de man, maar 't is wel een waarschuwing om de motor effe wat rust te geven, of je radiator schoon te maken). |
Wel, na een paar modderritjes waarbij zowat het gehele gat vooraan aan de uitlaat + de radiator tot éénzelfde massa herleid waren, is dat rode lampje nog nooit aangegaan. Niet met de originele radiatorbeschermer en al helemaal niet met dat alu open exemplaar.
Waar zou dat verschil dan zitten... |
Ik denk dat dat de verschillen zijn in wat jij onder een modderritje verstaat en wat Gerben onder een modderritje verstaat.
Bij Gerben is het denk ik gewoon een grote klerezooi waardoor de radiator gewoon helemaal dicht slaat. Ik heb zelf ook de nodige modderritjes gereden en heb daar dan ook nog nooit last van gehad.
Wat ik wel een keer heb gehad is dat het voorwiel niet meer wou draaien door de drek. Dit waren zulke extreme omstandigheden en komt gelukkig niet zo vaak voor waardoor het voor mij geen reden was/is om een hoog voorspatbord te monteren.
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 19:20 Onderwerp: |
|
|
Dit valt toch wel onder de categorie "modderrit" dacht ik dan :
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Dit valt toch wel onder de categorie "modderrit" dacht ik dan :
 |
Ja dat denk ik ook, maar zo te zien heb je hier nog zonder nopjes gereden
Met nopjes gooi je nog meer modder omhoog tegen je radiator aan.
Maar zo als ik al schreef ik heb er ook nooit last van gehad dat de motor te heet werd( lampje ging branden)
Stil staan in de zandduinen bij 30+ na een heftig gebruik kan ik me die extra fan dan ook goed voorstellen.
Het soort grondslag modder/leem /klei kan ook nog voor de nodige verschillen zorgen.
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Booom
|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 22:32 Onderwerp: |
|
|
Goed om te horen dat het blok niet warm loopt bij normaal gebruik, inclusief modder / zandduinen enz.
Blijf wel van mening dat een pomp die meer vloeistof verwerkt meer koeling kan geven. Denk aan weinig toeren en stilstand of file.
Rijwind en vuil hebben hier natuurlijk ook hun invloed.
Is mijn pomp aan vervanging toe zal ik het verder uitzoeken. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 12 Jan. 2009, 22:42 Onderwerp: |
|
|
Booom schreef: | Goed om te horen dat het blok niet warm loopt bij normaal gebruik, inclusief modder / zandduinen enz.
Blijf wel van mening dat een pomp die meer vloeistof verwerkt meer koeling kan geven. Denk aan weinig toeren en stilstand of file.
Rijwind en vuil hebben hier natuurlijk ook hun invloed.
Is mijn pomp aan vervanging toe zal ik het verder uitzoeken. |
een pomp heeft niks met koeling te maken als je de kraan open zet
maakt het toch ook niet uit of hij vol open staat of maar half het water is dan niet kouder of warmer
als de pomp te snel gaat krijgt het water geen tijd om te koelen
het ligt allemaal aan je fan of radiateur en rij wind daar komt de koeling vandaan |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 13 Jan. 2009, 0:04 Onderwerp: |
|
|
ik bedoel idd nog wel iets meer modder dan dat.. alhoewel dat op dat plaatje je al wel wat verminderde koeling zal geven, en de fan wat eerder zal aanslaan, zal je niet snel een rood lampje ermee krijgen denk ik (bij nl-temperaturen).
en idd: Stroming van de koelvloeistof heeft niet veel invloed op de koeling: Immder is het verschil tissen temp van de koelvloeistof in het blok en die in de radiator echt niet heel veel (denk aan een graad of 10), terwijl het verschil van de temp van het water met de buitenlucht een graad of 80 a 90 is. Stel dat je dus perfect rond kan pompen, en je die 10 graden extra ook in de radiator krijgt... dan win je nog niet meer dan 10% warmteafgifte.
Waarom alles altijd groter maken?? Als je echt koeling extra wil hebben bij file e.d.: moteer dan rechts een EXC fan als extra. Dat heb ik ook gedaan, voor de extreme gevallen in de Duinen etc. Sindsdien heb ik daar ook nooit meer een rood lampje mee gehad.
Verder: Zorg dat je zijkappen goed aan sluitten op de radiator zodat er geen lucht langs gaat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

|
Geplaatst: Do, 19 Feb. 2009, 14:10 Onderwerp: |
|
|
Is het nog steeds nodig dat je om de zoveeel km de waterpomp moet reviseren. Op het ADVrider forum lees ik dat veel mensen tussen de 10.000 - 30.000km de revisie moeten hebben doen.
Nu staat er zo'n 8.000km op de teller van mijn SE met de OER voor de deur. Ik wil niet met panne langs de weg komen te staan maar die revisie is nog een behoorlijke klus waar ik eigenlijk geen zin in heb.
Wat is raadzaam? _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 19 Feb. 2009, 14:24 Onderwerp: |
|
|
Als het niet kapot is, moet je niet gaan proberen om het te maken .....
Neem een revisie setje mee, je hebt genoeg ervaring bij je o m het ter plekke te repareren. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 19 Feb. 2009, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Mijn ex 950 staat inmiddels 70k op, met de originele pomp
M'n 990 staat inmiddels ook al 72.000 op,
ook met de originele pomp. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|