lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Accu overleden????
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen warnar

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal gesproken rij ik bijna dagelijks. Met deze koud merk ik dat de accu sneller leeg loopt dan normaal. Hij begint oud te worden (4 jaar).

Gister was hij dusdanig leeg (nadat ik de laatste 2 weken weinig heb gereden), dat ik heb moeten overstarten.
Ik heb meteen de gelegenheid aan genomen om de aansluiting voor de druppellader te maken. -->2 uur laden accu vol en volgens de indicatie van de laaiert een gezonde accu!!!
Damn bucktooth , laat ik nou net een nieuwe accu besteld hebben!

Vraag 1: Wanneer overlijd mijn accu, iets zinnigs over te vertellen?
Vraag 2: Hoe lang kan ik een nieuwe accu, bij kamertemperatuur, in de doos bewaren?

De beste wensen;
Koen

Johan

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet hoe dat met die originele KTM accu zit maar een normale accu moet afgevuld worden voor gebruik. Als de accu nog niet is afgevuld blijft ie volgens mij heeeel lang goed, als die wel is afgevuld dan is ie inwerking. Een accu die het doet ontlaad uit zichzelf en moet je dus onderhouden/gebruiken. Onderhouden doe je door hem regelmatig op te laden of door hem aan een druppellader aan te sluiten.
Als jou accu nu nog goed is zou ik proberen om de bestelling te annuleren

succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
gijssie2

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Of hem door te verkopen aan iemand die wel echt een kapotte accu heeft? rolleyes2 kost dat??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Koen, geloof die indicatie van de laaiert maar niet...

Het kan natuurlijk zijn dat een van de accuklemmen slecht contact maakte en je daardoor niet/moeilijk kon starten, maaar...

4 jaar is wel zo'n beetje einde levensduur voor een AGM accu (zoals die van de LC8).

Waarom geeft die lader dan ok aan? =>
- een slechte accu heeft een hoge interne weerstand... 'lijkt'daardoor snel vol, maar heeft slechts beperkte capaciteit
- een slechte accu kan wel vol zijn, maar geeft bij starten te weinig stroom af (ook te hoge interne weerstand): Een acculader kan dat niet meten, dan zou je er 200 Ampere uit moeten trekken en kijken hoe snel en hoe ver de spanning inzakt. Er zijn accutesters die dat doen; maar dan moet je nog steeds weten wat goed of slecht is... een AGM accu levert namelijk een zeer hoge startstroom als ie goed is (>200 Ampere, voor de lc8 accu). Een 'gewone' loodaccu zal het dus nooit goed doen in de lc8!

-> Een AGM accu komt kant en klaar en kan je niet vullen ofzo. Het is niet zo erg om deze accu lang ongebruikt te laten staan ZOLANG de accuspanning hoog genoeg is (de accu mag dus vooral niet leeg raken!).

Dat laatste gebeurt meestal wel in de motor: Door lekstroompjes (mA), loopt de accu over langere tijd toch leeg (<12V ofzo, afh van de temperatuur!!!) en gaat dan echt stuk.

Het is nu natuurlijk koud... en dan is de capaciteit van een accu zowieso lager (tot minder dan 50% van de warm toestand!)... dus merk je het eerst een zwakke accu.

Verder is de laad accuspanning juist heel hoog bij lage temperatuur (daarom vind je acculader de accu waarschijnlijk vol, omdat dat ding niet goed temperatuur geconpenseerd is... probeer het nog maar eens met de acculader en de accu warm binnen!). (acculaadspanning -18mV/C)

Als het warm wordt kan je accu dus waarschijlijk nog wel een jaartje mee, maar dan sta je komende winter... maar het wordt nog een paar dagen goed koud... dus houdt die nieuwe accu maar paraat! Of vervang het ding gewoon meteen en geniet er van!!

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Koen, je zegt hij begint oud te worden, na 4 jaar??? rolleyes

Ik zou gelijk die nieuwe er in zetten wink3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
KTM_FAN

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 21:08    Onderwerp: accu Reageer met quote

Klopt, lader zegt weinig volgens mij inderdaad

Mijn accu is echt ook overleden. Afgelopen maandag had ik een rit gepland. Ik heb speciaal zaterdags ervoor de lader eraan gehangen, na een half uurtje was ie vol en "volledig OK" volgens de lader. De teleurstelling was groot om 8:00 's ochtends. Geen kik, de motor ging niet eens een halve slag rond.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Gerben en Daan ook al zeggen is mijn vermoeden. Motor word regelmatig gebruikt en ik heb andere winters nooit problemen gehad. Van daar de nieuwe accu.

Als ik ergens een hekel aan heb is dat je weet dat er een moment komt dat je moet bedellen voor stoom of erger nog, moet duwen.

Even wachten tot de accu binnen is.

www.mototravel.nl --> even kijken bij "onderhoud"
ACCU YTZ14S, 115euro incl. verzenden

Koen

Laatst aangepast door koen warnar op Ma, 5 Jan. 2009, 8:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
MrHornet

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Jan. 2009, 1:21    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:

Als ik ergens een hekel aan hen is dat je weet dat er een moment komt dat je moet bedelen voor stoom of erger nog, moet duwen.

www.mototravel.nl --> even kijken bij "onderhoud"
ACCU YTZ14S, 115euro incl. verzenden

Koen

Dat duwen heb ik ook 1x gemoeten.. ik zweet en nu nog van

ps: mooi adresje voor de accu, ik moest bij de dealer 140 lappen voor dezelfde accu
Naar boven
africadero

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Jan. 2009, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Komt mij alles zo bekend voor. Bijna dagelijks gebruik, 4 jaar oud (jong), volgens tester OK en toch geen kik geven...

Trouwens die 140 €, was da bij ne KTM dealer. Dan valt da nog 'n beetje mee. Moest vorige week 174 € dokken !!!

Guus

BerichtGeplaatst: Di, 6 Jan. 2009, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.boksmotyre.nl/

Bij Wim Boks, in Duiven (bij Arnhem) kost een nieuwe accu ook 115 euro. Kwam net het bonnetje tegen.

Goeie zaak waar je zelf mag/kan sleutelen. Al het gereedschap, brug, lucht etc is voor handen en kost niets extra. Wim rijdt zelf ook geregeld offroad.

Guus

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 6 Jan. 2009, 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Jep,

doe Wim de groeten... ik kom er te weinig, ik woon tegenwoordig net iets te ver om er zomaar lang te gaan.

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jan. 2009, 5:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Jep,

doe Wim de groeten... ik kom er te weinig, ik woon tegenwoordig net iets te ver om er zomaar lang te gaan.

duiven nijmegen valt toch wel mee
oja laat de lc8 site even bij zijn links plaatsen laugh wink3
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

ik begrijp er geen bal van,
volgens mijn boekjes heeft de 950-2003 adv een 14 ah accu,
en heeft de 990 adv 2007 een 11 ah accu huh2

Als ik op deze site bij oem-parts vergelijk, http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts_schematic.asp
dan hebben ze allebei een 11 ah shocked3

Weet iemand hoe het nou zit??
Ik zal morgen eens de klep losschroeven, kijken wat er bij mij nou echt in zit.

Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

klopt:

't is gewoon een fout in het boek: de accu is een YTZ14 ... en daarom heeft iemand gedacht dat het een 14 Ah is waarschijnlij. Niet dus.

het is een 11Ah, sommige merken geven ook 11,6 of zelf 12 op.. maarja, wat maakt het uit.

Daan

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ik heb er liever een 14ah in zitten dan een 11 wink3

Ik verwacht dat er met de volgende grote beurt wel een nieuwe in de 990 moet, want ik vertrouw de huidige accu niet, hou hem in het weekend kunstmatig aan de gang met de druppellader sad3

Als er dan toch een verse in moet, dan indien mogelijk 1 met een beetje meer capaciteit ,als die bestaat tenminste wink3

Heb ik met de exc ook gedaan, (4 ah standaard, maar nu 6 ah, bevalt prima pleased ).

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: