Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 10:33 Onderwerp: |
|
|
Normaal gesproken rij ik bijna dagelijks. Met deze koud merk ik dat de accu sneller leeg loopt dan normaal. Hij begint oud te worden (4 jaar).
Gister was hij dusdanig leeg (nadat ik de laatste 2 weken weinig heb gereden), dat ik heb moeten overstarten.
Ik heb meteen de gelegenheid aan genomen om de aansluiting voor de druppellader te maken. -->2 uur laden accu vol en volgens de indicatie van de laaiert een gezonde accu!!!
Damn , laat ik nou net een nieuwe accu besteld hebben!
Vraag 1: Wanneer overlijd mijn accu, iets zinnigs over te vertellen?
Vraag 2: Hoe lang kan ik een nieuwe accu, bij kamertemperatuur, in de doos bewaren?
De beste wensen;
Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 15:04 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet hoe dat met die originele KTM accu zit maar een normale accu moet afgevuld worden voor gebruik. Als de accu nog niet is afgevuld blijft ie volgens mij heeeel lang goed, als die wel is afgevuld dan is ie inwerking. Een accu die het doet ontlaad uit zichzelf en moet je dus onderhouden/gebruiken. Onderhouden doe je door hem regelmatig op te laden of door hem aan een druppellader aan te sluiten.
Als jou accu nu nog goed is zou ik proberen om de bestelling te annuleren
succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 18:06 Onderwerp: |
|
|
Of hem door te verkopen aan iemand die wel echt een kapotte accu heeft? kost dat?? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Koen, geloof die indicatie van de laaiert maar niet...
Het kan natuurlijk zijn dat een van de accuklemmen slecht contact maakte en je daardoor niet/moeilijk kon starten, maaar...
4 jaar is wel zo'n beetje einde levensduur voor een AGM accu (zoals die van de LC8).
Waarom geeft die lader dan ok aan? =>
- een slechte accu heeft een hoge interne weerstand... 'lijkt'daardoor snel vol, maar heeft slechts beperkte capaciteit
- een slechte accu kan wel vol zijn, maar geeft bij starten te weinig stroom af (ook te hoge interne weerstand): Een acculader kan dat niet meten, dan zou je er 200 Ampere uit moeten trekken en kijken hoe snel en hoe ver de spanning inzakt. Er zijn accutesters die dat doen; maar dan moet je nog steeds weten wat goed of slecht is... een AGM accu levert namelijk een zeer hoge startstroom als ie goed is (>200 Ampere, voor de lc8 accu). Een 'gewone' loodaccu zal het dus nooit goed doen in de lc8!
-> Een AGM accu komt kant en klaar en kan je niet vullen ofzo. Het is niet zo erg om deze accu lang ongebruikt te laten staan ZOLANG de accuspanning hoog genoeg is (de accu mag dus vooral niet leeg raken!).
Dat laatste gebeurt meestal wel in de motor: Door lekstroompjes (mA), loopt de accu over langere tijd toch leeg (<12V ofzo, afh van de temperatuur!!!) en gaat dan echt stuk.
Het is nu natuurlijk koud... en dan is de capaciteit van een accu zowieso lager (tot minder dan 50% van de warm toestand!)... dus merk je het eerst een zwakke accu.
Verder is de laad accuspanning juist heel hoog bij lage temperatuur (daarom vind je acculader de accu waarschijnlijk vol, omdat dat ding niet goed temperatuur geconpenseerd is... probeer het nog maar eens met de acculader en de accu warm binnen!). (acculaadspanning -18mV/C)
Als het warm wordt kan je accu dus waarschijlijk nog wel een jaartje mee, maar dan sta je komende winter... maar het wordt nog een paar dagen goed koud... dus houdt die nieuwe accu maar paraat! Of vervang het ding gewoon meteen en geniet er van!! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3677
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 19:24 Onderwerp: |
|
|
Koen, je zegt hij begint oud te worden, na 4 jaar???
Ik zou gelijk die nieuwe er in zetten  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 21:08 Onderwerp: accu |
|
|
Klopt, lader zegt weinig volgens mij inderdaad
Mijn accu is echt ook overleden. Afgelopen maandag had ik een rit gepland. Ik heb speciaal zaterdags ervoor de lader eraan gehangen, na een half uurtje was ie vol en "volledig OK" volgens de lader. De teleurstelling was groot om 8:00 's ochtends. Geen kik, de motor ging niet eens een halve slag rond. _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 21:34 Onderwerp: |
|
|
Wat Gerben en Daan ook al zeggen is mijn vermoeden. Motor word regelmatig gebruikt en ik heb andere winters nooit problemen gehad. Van daar de nieuwe accu.
Als ik ergens een hekel aan heb is dat je weet dat er een moment komt dat je moet bedellen voor stoom of erger nog, moet duwen.
Even wachten tot de accu binnen is.
www.mototravel.nl --> even kijken bij "onderhoud"
ACCU YTZ14S, 115euro incl. verzenden
Koen _________________ mooi spul...hè!?
Laatst aangepast door koen warnar op Ma, 5 Jan. 2009, 8:09, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
MrHornet
Geregistreerd op: 14-1-2008 Berichten: 107
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2009, 1:21 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: |
Als ik ergens een hekel aan hen is dat je weet dat er een moment komt dat je moet bedelen voor stoom of erger nog, moet duwen.
www.mototravel.nl --> even kijken bij "onderhoud"
ACCU YTZ14S, 115euro incl. verzenden
Koen |
Dat duwen heb ik ook 1x gemoeten.. ik zweet en nu nog van
ps: mooi adresje voor de accu, ik moest bij de dealer 140 lappen voor dezelfde accu |
|
Naar boven |
|
 |
africadero
Geregistreerd op: 3-1-2009 Berichten: 9 Woonplaats: Genk
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2009, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Komt mij alles zo bekend voor. Bijna dagelijks gebruik, 4 jaar oud (jong), volgens tester OK en toch geen kik geven...
Trouwens die 140 €, was da bij ne KTM dealer. Dan valt da nog 'n beetje mee. Moest vorige week 174 € dokken !!! _________________ Groetjes AD. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 6 Jan. 2009, 22:14 Onderwerp: |
|
|
http://www.boksmotyre.nl/
Bij Wim Boks, in Duiven (bij Arnhem) kost een nieuwe accu ook 115 euro. Kwam net het bonnetje tegen.
Goeie zaak waar je zelf mag/kan sleutelen. Al het gereedschap, brug, lucht etc is voor handen en kost niets extra. Wim rijdt zelf ook geregeld offroad.
Guus _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 6 Jan. 2009, 23:38 Onderwerp: |
|
|
Jep,
doe Wim de groeten... ik kom er te weinig, ik woon tegenwoordig net iets te ver om er zomaar lang te gaan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 7 Jan. 2009, 5:00 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Jep,
doe Wim de groeten... ik kom er te weinig, ik woon tegenwoordig net iets te ver om er zomaar lang te gaan. |
duiven nijmegen valt toch wel mee
oja laat de lc8 site even bij zijn links plaatsen  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3677
|
Geplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 20:41 Onderwerp: |
|
|
ik begrijp er geen bal van,
volgens mijn boekjes heeft de 950-2003 adv een 14 ah accu,
en heeft de 990 adv 2007 een 11 ah accu
Als ik op deze site bij oem-parts vergelijk, http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts_schematic.asp
dan hebben ze allebei een 11 ah
Weet iemand hoe het nou zit??
Ik zal morgen eens de klep losschroeven, kijken wat er bij mij nou echt in zit. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 21:07 Onderwerp: |
|
|
klopt:
't is gewoon een fout in het boek: de accu is een YTZ14 ... en daarom heeft iemand gedacht dat het een 14 Ah is waarschijnlij. Niet dus.
het is een 11Ah, sommige merken geven ook 11,6 of zelf 12 op.. maarja, wat maakt het uit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3677
|
Geplaatst: Za, 10 Jan. 2009, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, ik heb er liever een 14ah in zitten dan een 11
Ik verwacht dat er met de volgende grote beurt wel een nieuwe in de 990 moet, want ik vertrouw de huidige accu niet, hou hem in het weekend kunstmatig aan de gang met de druppellader
Als er dan toch een verse in moet, dan indien mogelijk 1 met een beetje meer capaciteit ,als die bestaat tenminste
Heb ik met de exc ook gedaan, (4 ah standaard, maar nu 6 ah, bevalt prima ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|