Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 15:52 Onderwerp: Adventure reinigen |
|
|
ahem,
als ik nen dag in 't slijk heb rond geploeterd is mijnen Adventure zo vies als een blind varken.
Ik veronderstel dat er zo nog onnozelaars zijn die dit moedwillig doen.
De hamvraag is nu : wat is de meest renderende wijze om zo'n modderklomp terug blinkend proper te krijgen? Anders geformuleerd : ik ben op zoek naar de wasmethode met de meest optimale verhouding tussen reinigingstijd en blinkfactor achteraf.
Wat ik nu doe : eerst met hogedruk van ver zoveel mogelijk modder er af spuiten. Het resultaat ervan is niet bevredigend. Teveel modder zit nl. verscholen achter tal van onderdelen en het besef dat mijn lagers dat ook niet zo tof vinden pijnigt mijn geweten. Daarna ga ik aan de slag met een gewone tuinslang en een uitgelezen assortiment van borstels. Ook dit is niet zaligmakend, want als de moto droog is, is 'm nog steeds onaangenaam bevlekt. En opnieuw ontdek ik her en der verstopte modder. En dus ga ik dan maar aan de slag met een emmertje water, opnieuw die borstels om daar geweldig "dedicated" op zoek te gaan naar de minste geringste modderklomp. Die verjaag ik dan met veel geweld en gevloek in de hoop dat alle andere modder tegelijk wegvlucht. En dan natuurlijk liefdevol afdrogen.
Afin, dat duurt al gauw enkele uren...
Is er hier op 't forum iemand dat dit errug handig en snel en proper aanpakt? Met een showroombeest tot gevolg? Zoja, graag uw kaarten op tafel aub
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
Geregistreerd op: 16-7-2008 Berichten: 419 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 16:57 Onderwerp: |
|
|
Hahahahaha!!! Simpel, je zegt het eigenlijk zelf al... de hoge druk reiniger en de tuinslang werken niet (voldoende). Met andere woorden, skip deze 2 stappen en begin gelijk met een emmer een je assortiment borstels. De uiteindelijke bling-factor is hetzelfde maar de inspanning wordt wel minder.
(ik heb makkelijk praten (heb geen hogedrukreiniger en geen tuinslang...).
_________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Daar bestaat geen "perfect op 15min-klaar" manier voor...
Carterplaat eraf, tuinslang tot alle brokken weg zijn, inspuiten met zeep, 2 radiatorborstels en een klein schuursponske, grondig afspoelen, afzemen en droogblazen met de compressor, klaar.
Een dikke 2 uur relaxatie...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 20:46 Onderwerp: |
|
|
Tja, in eerste instantie is het toch een kwestie van spuiten met de hd spuit, wel liefst met een "butt plug" in elk van de uilaatgaten .
Onder zoveel mogelijk hoeken spuiten, want soms denk je dat je alles geraakt hebt, dan zie je ineens weer wat zitten hier en daar.
verbazingwekkend wat je weer aan blubber ziet zitten als je de motor platlegt (wel benzinekranen ff dicht ).
Duss verder spuiten als de motor plat ligt, zowel op de linker als rechter kant, ook de wielen draaien natuurlijk.
na het afspuiten sproei ik de motor in met reiniger, in mijn geval vloerreiniger wat in schrobmachines gebruikt wordt ,
(wel ff oppassen dat het je lak niet aantast).
Er is natuurlijk ook speciaal motorreiniger te koop, maar dat kost geld
FF laten inwerken, en weer afspuiten, dan indien voorhanden, droogblazen met perslucht, vooral goed de stekkerverbindingen/ stuurschakelaars/ remlichtschakelaars en dat soort dingen.
Heb je geen perslucht voorhanden, dan kan je met een sterke bladblazer
de motor ook mooi droogblazen
Het mooiste is het om gelijk daarna een paar km te rijden, motor wordt warm, verdrijft het vocht, ook door de rijwind.
Ook ff de remmen flink aanspreken, zodat de blokken en schijven lekker warm worden.
Terug thuis gelijk de warmgereden ketting inspuiten, en dan met WD40 oid aan de gang, voor de schakelaars en dat soort dingen.
Van WD40 gaat je plastic ook weer mooi glimmen
Bij m'n EXC schroef ik vaak een groot deel van het plastic los, zelfs de tank gaat er dan af, is zo gebeurd, en vergemakkelijkt het schoonspuiten,
maar dat is met een LC8 adv een beetje veel werk, alhoewel even de voortandwielbeschermer losschroeven niet veel moeite is waar wel een hoop troep zich kan ophopen.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk "handwerk" te vermijden, zoals borstelen en dat soort dingen, gewoon inspuiten en afspuiten die handel:-)
Motorreiniger tip:
DASTY , verkrijgbaar bij de Wibra, kost iets van 2 euro de fles, en schijnt prima te werken
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
11.95 KB |
Weergegeven: |
10534 keer |

|
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 21:50 Onderwerp: |
|
|
zo doe ik het als ie erg vies is:
- afspuiten met VEEL water, liefst een brandslang, tuinslang oid
- evt ook de HD reiniger gebruiken
- insprayen met motorreiniger (die heb ik standaard in een 5L spuitpomp zitten)
- 10 minuutjes inweeken, onderwijl beetje soppen en borstelen
- afspuiten met de HD reiniger
- Daarna even warmdraaien (en ook echt warm, liefts kort ritje),
- beetje droogmaken
- alles beetje smeren (hendels etc), maar MINIMAAL effe ketting e.d. insprayen, anders staat er de volgende dag roest op.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook heel veel veelvuldig modder gereden met de LC8.
Mijn motor stond nooit vies in de schuur.
Altijd na een ritje langs de wasserette en afspuiten met veel heel veel water.
Wat ik altijd deed is gelijk na een rit want dan is de modder nog niet echt ingedroogt.
Eerst de motor even overal nat maken dan kan het vast weer modder worden en laat het makkelijker los. Dan echt heel veel spuiten op afstand en van dichterbij. Binnenkant spatbord voor en achter van uit verschillende hoeken, upsd vork ,de remklauwen van alle kanten ook van best dichtbij zo ook de radiator van voren en achtereren gewoon doorgaan tot dat er over al allen maar schoon water uit komt. Met die rally radiator bechermer is wel makkelijkker schoon maken van de radiator (daar blijft maar zand uit komen)
Ik gebruikte altijd alleen maar water bij die was stations anders werd het me te duur.
Dan naar huis rijden/droog rijden.
Thuis aangekomen had ik dan meestal geen zin meer maar de volgende dag ging bij mij alles in de WD 40 even uitkijken met je remschijven eventueel schoon maken met remreiniger, als je ze geraakt hebt.
WD 40 laat kunststof mooi zwart worden en laat overal een vettig laagje achter goed tegen eventuele roest maar zorgt er ook voor dat het vuil minder goed hecht, makkelijker los laat bij de volgende keer afspuiten Dit is een heel verhaal maar al met al eenhalf uur ,1 kwartier afspuiten en 1 kwartier poetsen met wd40.
succes en veel modder plezier
Johan
|
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Wo, 24 Dec. 2008, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Zoals Johan ook al zegt, ik spuit meestal mijn motor vol met sileconenspray of WD40 voor ik ga crossen. Word daarna veel makkelijker schoon. En natuurlijk veel water.
Stucses
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 25 Dec. 2008, 1:19 Onderwerp: |
|
|
TIP van het KTM rally team, als hij schoon is, dus voor het crossen, je motor alle delen inspuiten met teflonspray, met uitzondering van zadel stuur natuurlijk daarna motor afspuiten met het liefst warm water,
let op geen heet water, en je zult zien dat het er erg makkelijk af gaat
kost wel iets natuurlijk maar werkt heel goed ik heb die busjes teflonspray voor een leuk prijsje gelukkig.
oja nooit op de lagers spuiten met de hoge druk maar ik hoop dat iedereen dat al wist
Laatst aangepast door mr wheely op Zo, 28 Dec. 2008, 16:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Do, 25 Dec. 2008, 14:53 Onderwerp: |
|
|
Om vettige troep van je motor te wassen (op ketting, kettingwielen, achterbrug, achterwiel, etc) kan je alles inspuiten met Ajax Professional ultra ontvetter. (tip uit Moto73). Gewoon te koop in de supermarkt bij de schoonmaakspullen voor in de keuken. werkt zeker net zo goed als de speciale bike-reinigers, alleen veel goedkoper.
Maare, moet een adventure niet een beetje vuil eruit zien....staat toch veel stoerder...
Udo
_________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Vr, 26 Dec. 2008, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Maar dan natuurlijk wel alleen op plaatsen waar het geen kwaad kan.
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 26 Dec. 2008, 13:49 Onderwerp: |
|
|
f@zertje schreef: |
Maar dan natuurlijk wel alleen op plaatsen waar het geen kwaad kan. |
Tuurlijk...
De buren vragen zich altijd af waarom hun carport tegels zo vuil en begroeid zijn met mos enzo ,
terwijl de mijne altijd blinkend schoon zijn, vooral op de plek waar ik de brommers was
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 28 Dec. 2008, 0:39 Onderwerp: |
|
|
BikeBrother schreef: | Om vettige troep van je motor te wassen (op ketting, kettingwielen, achterbrug, achterwiel, etc) kan je alles inspuiten met Ajax Professional ultra ontvetter. (tip uit Moto73).
Udo |
Of zoals Daan al zei: Dasty, van de wibra... zelfde spul maar dan nog goedkoper
ik koop zelf overigens de polo motorreiniger voor 1E60 per liter, omdat ik die makkelijk vind in 10 L cans.
en idd.. na poetsen insprayen, ik gebruik siliconenpray, lekker water en vuil afstotend.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 16:19 Onderwerp: |
|
|
Even een oud topic oprakelen:
Vul aan: op deze delen mag je ZEKER NIET spuiten met een hogedrukreiniger:
-Wiellagers
-...
-...
_________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 24 Apr. 2010, 2:51 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Even een oud topic oprakelen:
Vul aan: op deze delen mag je ZEKER NIET spuiten met een hogedrukreiniger:
-Wiellagers
-...
-... |
alle lagers en electronica lijkt me ook niet echt oke
|
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 24 Apr. 2010, 20:29 Onderwerp: |
|
|
in je uitlaat .....
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|