lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Schrapend wegrijden in 1 bij koude motor
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Mrt. 2008, 0:19    Onderwerp: Reageer met quote

edwin schreef:
Hoi Koen,

Ik weet niet precies wanneer het probleem is ontstaan, toen ik hem vorig jaar heb kocht (35000 KM) had ik/hij er al last van...

Ik heb wel het idee dat het erger is nu het buiten koud is, of het komt omdat ik me er steeds meer aan erger... dozey

Ik heb overigens een "gewone" Adventure en, hoe toevallig, ook in 2004 op kenteken gezet, hij schijnt wel bouwjaar 2003 te hebben.

Ik hoop dat het op te lossen is, wat dit is voor mij echt het enige min puntje aan deze motor!

Groeten,
Edwin.


als het koud is, is ook je olie dikker dus andere olie gebruiken
5w50 of 5w55 je kan het eens proberen kwaad kan het niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen zondag in de zandbak van Landgraaf cursus gehad met veel slippende koppeling.

Nu kan ik amper meer koud wegrijden. De koppeling hapt en schokt zeer hevig. Het duurt nu langer maar na 10 minuten is het weer geheel weg.
Ontkoppelen geen probleem, lijkt wel sneller/korter te pakken.

Wat kan er gebeurd zijn?

- Olie sterk verandert/vervuilt?

- Platen verandert/meer vesleten (zou moeten helpen)?

- Smeerkanalen dicht/vies?

- ........................................


Tips zeer welkom!!

Vast bedankt & Groeten,

Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

vervuilde olie denk ik eerst aan, ook de sproeier die je koppeling van olie voorziet verstopt nog al eens.
Hoe lang zit de olie er al in?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

De olie is ruim een maand oud maar ik rij wel 1000km(snelweg) per week.

Kan de olie zo sterk vervuilen in 1 dag (wel slippend in het zand)? En waarom gaat het wel goed als de olie (of koppeling?) warm is?

Is die sproeier er eenvoudig uit te halen? En moet je dan iets speciaals doen ?


weer vast bedankt,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:


Is die sproeier er eenvoudig uit te halen? En moet je dan iets speciaals doen ?


weer vast bedankt,

Groeten Koen


Koen, die sproeier zit daar ergens bij het voortandwiel diep in een verticaal gat als ik me goed herinner.
losdraaien gaat nog wel,( een goed passend schroevedraaierbit oid past in de sleuf van de sproeier).

Alleen dan er uit krijgen.... met een magneet werkt niet, want de sproeier is van koper bucktooth
Motor op zijn kop houden en dan schudden gaat niet lukken denk ik grin

Ik heb destijds een boutje genomen en de kop daarvan met ciliconekit ingesmeerd, op de sproeier drukken, en ja hoor... hij bleef er mooi aan vast plakken, dus ik kon hem er mooi uit tillen laugh

Maar ik betwijfel of dat de oorzaak is, lees de 4 pagina's van dit topic nog maar eens door bucktooth

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Okt. 2008, 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
edwin schreef:
Hoi Koen,

Ik weet niet precies wanneer het probleem is ontstaan, toen ik hem vorig jaar heb kocht (35000 KM) had ik/hij er al last van...

Ik heb wel het idee dat het erger is nu het buiten koud is, of het komt omdat ik me er steeds meer aan erger... dozey

Ik heb overigens een "gewone" Adventure en, hoe toevallig, ook in 2004 op kenteken gezet, hij schijnt wel bouwjaar 2003 te hebben.

Ik hoop dat het op te lossen is, wat dit is voor mij echt het enige min puntje aan deze motor!

Groeten,
Edwin.


als het koud is, is ook je olie dikker dus andere olie gebruiken
5w50 of 5w55 je kan het eens proberen kwaad kan het niet


thinking2 thinking2 thinking2

gewoon proberen want hoe kouder het is buiten hoe meer last
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Okt. 2008, 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hai Koen,

Geen siliconen-kit gebruiken, maar gewoon wat lagervet of vazeline.

Koppelingsnemer los (daarna niet ff in de koppeling knijpen, hé goofy ), boutjes los van de tandwielbeschermer (voor), dan kun je de kettingbeschermer los halen (dat ding dat boven de ketting zit bij het voorste tandwiel).
De oliesproeier zit verborgen onder een soort van imbusboutje dat nu zichbaar is, deze kun je nu weg halen.
En wat Daan ook al zei, het sproeiertje kun je nu los halen met een schroevendraaier die precies in het gat past (breede schroevendraaier).
Het sproeiertje ff schoonblazen (liefst met perslucht of anders een spuitbus WD40, remreiniger ofzo).

Let goed op dat je hem weer recht terug erin zet!

Half uurtje werk, klaar!

Gr Koen

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 2 Okt. 2008, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor alle tips/instructies.

Heb ik speciale olie/packingen nodig wanneer ik de koppelingsnemer eraf haal? Of moet ik ontluchten?

Wil van het weekend gaan sleutelen maar maandag ochtend niet met een nog defecte motor staan,

alvast weer bedankt,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 2 Okt. 2008, 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:
Dank voor alle tips/instructies.

Heb ik speciale olie/packingen nodig wanneer ik de koppelingsnemer eraf haal? Of moet ik ontluchten?

Wil van het weekend gaan sleutelen maar maandag ochtend niet met een nog defecte motor staan,

alvast weer bedankt,

Groeten Koen


Nee koen, de nemer gewoon aan de slang laten hangen alstie er af is,
Alleen NIET in de handle knijpen alstie er af is!
je hoeft dan niet te ontluchten, en pakkingen zijn ook niet nodig.

Let wel op het kleine pennetje dat dwars door de drukstift van de koppeling zit, want die kan er zomaar ongemerkt uitvallen, en die moet ook weer met monteren in de goede stand terug.
Dit pennetje zit er om verdraaien van de stift te voorkomen.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar het wijst zichzelf wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 9 Okt. 2008, 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nog niet veel verder gekomen. De boel losgehaald en hoop dat ik (via een spiegeltje) in het goede gat heb gekeken. Het zag er meer uit als een gat waarin geboord was. Kan niks van een schroef ontdekken.

De functie van de gele borg verf snap ik ook niet echt, het lijkt een geheel.

Tips weer zeer welkom aangezien de koppeling steeds meer te happen lijkt (ondanks warme weer).

Groeten Koen



IMG_0938 (Large).JPG
 Beschrijving:

Download
 Bestandsnaam:  IMG_0938 (Large).JPG
 Bestandsgrootte:  60.99 KB
 Gedownload:  436 keer


_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 9 Okt. 2008, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Als je die dop er uit draait, dan zit daar onder een sproeiertje met platte kop, philips schroevendraaier van +-7mm er in, en je draai hem los, zit een miiiini gaatje in. misschien beter zelfs met vacuum even uitzuigen? speechless hee, goed idee denk ik.. dat ding er uit pakken is namelijk een ge-etter..
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 9 Okt. 2008, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat niet helpt, (wat ik ook verwacht), zou je de buitenste stalen koppelingsplaat eens om kunnen wisselen met 1 van de binnenste, die grijpt nl aan op de drupplaat van de koppeling. (= die plaat waar die 6 boutjes met veren in zitten), en daar komt dat schokken hoogstwaarschijnlijk vandaan.


wellicht is toch de oppervlakte van de buitenste door het gebruik wat opgeruwd, wat het schokken veroorzaakt.

NIET de stalen platen andersom monteren, want deze zijn gestanst,
en hebben daardoor een soort holle en bolle kant wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 9 Okt. 2008, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de tips, nog een paar vraagjes:

- Zit helaas al weer in elkaar maar hoe draai je die dop eraf? Gewoon met een tang? Krijg er geen dop op of imbus in.

- Heb ik speciale dingen nodig om toegang te krijgen tot de platen? Pakkingen, gereedschap?

Of is eerst olie verversen (dunnere!) misschien een eenvoudigere optie om te proberen?

Weer bedankt & Groeten,

Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Okt. 2008, 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Koen, het is alweer een paar jaar geleden dat ik dat los gehad heb, maar zoals steven al zei, moet hij met een inbussleutel loskomen.
zoniet, dat istie misschien ooit eens dolgedraaid door iemand anders?

Ander soort olie proberen is natuurlijk ook een optie, maar eigenlijk moet de kopp goed zijn werk doen met alle soorten olie die voor de lc8 aanbevolen worden.

Om bij de platen te komen heb je niets speciaals nodig, kopp deksel heeft een ingebouwde O-ring, dus geen pakking die stuk kan gaan.
motor op zijstandaard, olie kan blijven zitten, rempedaal naar beneden(of weg), deksel los, 6 boutjes met veren los, en de drukplaat kan er af.
daaronder zitten de stalen en gevoerde kopp platen.

Bewijs voor jezelf dat de oorzaak van het schokken tussen de buitenste stalen plaat en de drukplaat zit door met terugmonteren hier flink olie tussen te smeren, dichtschroeven, en je koude motor zal hoogstwaarschijnlijk soepel optrekken.

Als je de warme motor wegzet, dan loopt de olie ertussenuit, en na de eerstvolgende koude start zal hij weer schokkend optrekken.
Vandaar dat mijn dealer de drukplaat voor mij bewerkt had, putjes en sleuven in het drukplaat oppervlak moeten ervoor zorgen dat er meer en sneller olie tussen komt na het starten. (zie foto een paar pagina's terug).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Okt. 2008, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Jongens,

weer bedankt voor de goed tips.

Ik heb de boel toch maar weer open gemaakt en met een beetje geklungel de beschadigde veryangry2 sproeier er uit gekregen. Is wel een gaatje van niks zeg. Kon er niks duns doorkrijgen.
Schoon gemaakt en het heeft inderdaad even een week geholpen lijkt. Ik heb nu nog een paar vragen over:

- Zou je de sproeier domweg kunnen opruimen? Of gooi je dan het hele loie/druk syteem overhoop?

- Zou dunnere olie helpen? Beter koud door de sproeier maar bij warm wegzetten loopt het er juist tussen de platen uit?

- Iemand ervaring met 5W40 olie? Eigenlijk voor onder 0 C graden.

- Van motorex 10W50 heb je:

POWER SYNT
Fully synthetic, high-performance engine oil for 4-stroke motorcycles. POWER SYNT 4T stands for optimum protection against engine wear, ferocious power and extreme temperature and shear stability. It is not just by chance that racing teams all around the world swear by POWER SYNT 4T.
Maximum friction-coefficient
Extreme temperature and shear stability
No slipping of the clutch
Genuine racing quality
Specification:
JASO MA, API SG, ACEA A3

Cross Power 4T
Fully synthetic, high-performance engine oil, for the latest generation of off-road 4T motorcycles. Ideal for wet multi-disc clutches. Developed in close cooperation with racing teams and motorcycle manufacturers. Extreme resistance to high temperatures and shearing. Reduces friction effectively.
Extreme temperature and shear stability
No slipping of the clutch
Specially designed for off-road use
Race tested
Specification:
SAE 10W/50: JASO MA, API SG, ACEA A3
SAE 5W/40: JASO MA, API SL / SJ / SH / SG

- Wat is beter, speciaal voor de koppeling? Mijn manual is daar niet duidelijk over.

Ik zit binnen twee maanden (alleen snelweg km) al weer op de 7500km, hoe strikt is het nodig weer een beurt te geven

Tenslotte kwam het dekseltje bij de gele pijl los. Waar is het voor en hoe zit dat normaal vast?

Weer bedankt,

Groeten Koen



koppelings sproeier.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  17.2 KB
 Weergegeven:  10211 keer

koppelings sproeier.jpg



koppelins opnemer.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  38.56 KB
 Weergegeven:  10211 keer

koppelins opnemer.jpg



_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif