Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frederik
Geregistreerd op: 30-11-2007 Berichten: 220
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 18:20 Onderwerp: verbruik met of zonder akra met of zonder nieuwe mapping |
|
|
Dus even samenvatten. Met een 990 heb je dus een warmteprobleem door de cat die de uitlaatgassen niet direct naar buiten helpt en dus gaat werken als een zadelverwarmer.
Je wilt bovendien wat meer sound en dus ga je andere einddempersplaatsen, zoals akrapo.. of wings, maar je laat wel de gewone mapping zitten. Je hebt immers dan niet te maken met een zuipende motorblok, dus geen extra verbruik, je verbruik gaat echter iets zakken, je sound zit goed en je zadelverwarmer is ook weg. Bovendien in combinatie met een 16 tandwiel is het schokken in 1e rn 2de versnelling weg.
Enkel de waarborg bij gebrek aan de mapping niet aan de neus van de dealer hangen !
Heb ik alles door of ben ik verkeerd ?
Frederik |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 18:43 Onderwerp: |
|
|
De voordelen van akra's oid tov standaard is inderdaad gewicht/hitteafvoer/geluid (alhoewel dat laatste me niet zo interesseerd).
Officieeel heb je met Akra's en standaardmapping GEEN garantie,
maar mijn dealer doet daar niet moeilijk over.
echter een dealer die onder een garantieclaim uit wil komen heeft dus wel een mooie "stok om de hond te slaan", want je hebt je niet aan de regels gehouden.
Zo ook als je bv wings hebt met sportmapping, want wings zijn GEEN originele vervangingsuitlaten, Akra"s wel.
Kortom, garantie is ook erg dealerafhankelijk, en als je een dealer hebt die wel eens moeilijk doet, moet je een andere gaan zoeken  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Frederik
Geregistreerd op: 30-11-2007 Berichten: 220
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 19:31 Onderwerp: |
|
|
andere uitlaten met bestaande mapping, hoeveel minderverbruik ?
Frederik |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 20:01 Onderwerp: |
|
|
Frederik schreef: | andere uitlaten met bestaande mapping, hoeveel minderverbruik ?
Frederik |
Ik begrijp de vraag niet helemaal, denk je dat het plaatsen van vervangingsuitlaten het verbruik omlaag brengt??
Dat is niet zo hoor, als je de originele vervangt door bv Akra,
dan blijft het verbruik ongeveer hetzelfde, wordt misschien wel iets meer zelfs, omdat het geluid een aggessievere rijstijl uitlokt is mijn ervaring.
Als je omschakeld van standaard naar sportmapping, (met dezelfde uitlaten), dan gaat het reservelampje pakweg 20 km eerder branden.
(= bij mij 245km ipv 265km). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Frederik
Geregistreerd op: 30-11-2007 Berichten: 220
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Aan hoeveel ? Mijn lamp gaat al branden aan 200 km.
Frederik |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Frederik schreef: | Aan hoeveel ? Mijn lamp gaat al branden aan 200 km.
Frederik |
met standaard mapping?
Dan zal met sportmapping je lampje pakweg bij 180? km gaan branden.
Die enorme verbruiksverschillen hier op het forum worden mijnsinziens vooral veroorzaakt door het "rechterpolsje"
Ik heb schijnbaar een rustige rijstijl. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Jasja

Geregistreerd op: 7-10-2007 Berichten: 58 Woonplaats: Vlissingen
|
Geplaatst: Ma, 22 Sep. 2008, 21:36 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is dat door de sportmapping met Akra´s het verbruik van de 990 niet omhoog gaat. Ik ben sinds de dempers zijn vervangen (iets) sportiever gaan rijden, terwijl mijn gemiddelde verbruik niet merkbaar is gestegen. Volgens mijn dealer klopt dat: bij gelijkblijvende rijstijl rij je met sportmapping en Akra's zuiniger dan met de standaard dempers en standaard demping. Dat sommigen een verhoogd verbruik noteren, heeft dus uitsluitend met een veranderde rijstijl te maken. _________________ Gr,
Jasja |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Di, 23 Sep. 2008, 9:31 Onderwerp: |
|
|
Jasja schreef: | Mijn ervaring is dat door de sportmapping met Akra´s het verbruik van de 990 niet omhoog gaat. . |
Als je al Akra's hebt, en je schakelt om van standaard naar sportmapping,
dan merk ik een hoger verbruik (20 km eerder lampje branden).
Eigenlijk is dat het enige wat mij aan de sportmapping doet herinneren,
want met mijn rijstijl merk ik verder geen voordeel
Dus met de volgende beurt gaat er weer standaard mapping op, om de axiradius van de motor weer op m'n oude niveau te krijgen  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Frederik
Geregistreerd op: 30-11-2007 Berichten: 220
|
Geplaatst: Di, 23 Sep. 2008, 14:03 Onderwerp: |
|
|
@daan : als je weer met je gewonen mapping rondtuft, weet dan eens te vertellen wat uw verbruik dan doet.
Frederik |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Di, 23 Sep. 2008, 15:59 Onderwerp: |
|
|
Frederik schreef: | @daan : als je weer met je gewonen mapping rondtuft, weet dan eens te vertellen wat uw verbruik dan doet.
Frederik |
Dat weet ik nu al, want hiervoor had ik al standaard mapping en Akra's,
het lampje zal dan 20 km later gaan branden (met mijn rijstijl ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
LeBlanc

Geregistreerd op: 15-8-2008 Berichten: 46 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
|
Geplaatst: Di, 23 Sep. 2008, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Wat mij betreft mag het verbruik ook wel omlaag. Er wordt echter doorgaans wel afgeraden om de standaard mapping te gebruiken icm akra's. Zijn er hier mensen die schade of andere problemen hebben gehad door de standaard mapping? Ik ben namelijk behalve de waarschuwingen, nog geen slechte ervaringen tegengekomen...
Grtz,
Wilfred |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Di, 23 Sep. 2008, 16:29 Onderwerp: |
|
|
LeBlanc schreef: | Wat mij betreft mag het verbruik ook wel omlaag. Er wordt echter doorgaans wel afgeraden om de standaard mapping te gebruiken icm akra's. Zijn er hier mensen die schade of andere problemen hebben gehad door de standaard mapping? Ik ben namelijk behalve de waarschuwingen, nog geen slechte ervaringen tegengekomen...
Grtz,
Wilfred |
Voordat de sportmapping er bij mij opging heb ik dus eerst 15000km met standaard rondgereden (en Akra's).
Zonder problemen.
Maarja, dat is wel bij een normale rijstijl, ik weet niet of er problemen op kunnen treden bij extreem gebruik van de motor,
(dus circuit/woestijn gebruik). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Vr, 3 Okt. 2008, 19:47 Onderwerp: dB killers eruit en gaan... |
|
|
Verbruik gaat iets omhoog... Als je boven de 5050 RPM komt zal de KAT worden uitgeschakeld mits je de mapping juist hebt laten aanpassen. Maar bij normaal gebruik rij ik 250 km op een tank, maar mocht je je druk maken over het verbruik van de KTM kun je beter de bus of trein nemen OF een Suzuki GSF 650 SA gaan rijden. Met de Jap rij ik 600 km op een tank EURO 95.
http://nl.youtube.com/watch?v=dZvtJWzfRPw
http://nl.youtube.com/watch?v=YnAZGsXEA9A&feature=related
 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 4 Okt. 2008, 9:07 Onderwerp: Re: dB killers eruit en gaan... |
|
|
Hydrazine schreef: | Verbruik gaat iets omhoog... Als je boven de 5050 RPM komt zal de KAT worden uitgeschakeld mits je de mapping juist hebt laten aanpassen |
Als je met Akra's rijdt dan heb je toch helemaal geen KAT meer?
Die zitten nl in de originele uitlaten. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Za, 4 Okt. 2008, 9:36 Onderwerp: Re: dB killers eruit en gaan... |
|
|
Daan schreef: | Hydrazine schreef: | Verbruik gaat iets omhoog... Als je boven de 5050 RPM komt zal de KAT worden uitgeschakeld mits je de mapping juist hebt laten aanpassen |
Als je met Akra's rijdt dan heb je toch helemaal geen KAT meer?
Die zitten nl in de originele uitlaten. |
Foutje.
Moet zijn: Sensor die in de uitlaat zit t.h.v. motorblok, zgn, lambda sensor overbrugt.
 |
|
Naar boven |
|
 |
|