lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

benzinepomp
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jun. 2005, 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,

mja, om het uit te proberen heb ik enige tijd terug voor 25 euro een mikune (voor ktm) vacuum pomp op e-bay op de kop getikt.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het is geen garantie voor succes: Het is nog niet zo zeker dat het vacuum van 1 clinder a 475 cc voldoende is om bij hoge vermogens voldoende benzine te pompen en tegelijkertijd de carburateur niet te veel te verstoren.

kortom: Ik moet het nog uitproberen.
Een ander argument voor vaccum pomp zou overigens nog zijn: het scheelt weel een een 1/2 kg ofzo.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Wouter



Geregistreerd op: 17-1-2005
Berichten: 10
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jun. 2005, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Als het vacuum van 1 cilinder van een Africa Twin (375 cc) genoeg is, zal dat van een LC8 (475 cc) toch zeker genoeg zijn?! Anyway, voor 25 euro is het altijd te proberen.

Heb je trouwens ook een plaatje van je pomp-met-lichtsluis? Heb ik indertijd wel aan gedacht, maar ben niet zo'n fijn-mechanieker.

Een andere optie is misschien om een vaste, electronische puls te gebruiken, op te wekken met een good-old NE555. Die kan dan mooi aangestuurd blijven worden door de ECU. De "klapperfrequentie" is immers constant van de pomp, als ie aan staat. Die frequentie is proefondervindelijk wel te bepalen. Ik schat dat de pomp ongeveer 2 a 3 keer per seconde aantrekt en afvalt, dus zo'n 150 Hz. Misschien ga ik dat een van mijn oude pompen eens proberen.

Groet, Wouter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jun. 2005, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Nee Wouter, de pompfrequentie is absoluut niet constant. De pomp moet ook niet doorlopen! Het is zlefs zo dat de pomp uitgeschakeld wordt als de motor niet loopt. (ook veiligeheidskwestie denk ik).

De pomp is een membraanpomp die alvolgt werkt:

de pomp heeft een spoel, die het membraan de ene kant op trekt en daarbij benzine aanzuigt, en een ingebouwde veer die de pomp terugduwt en daarbij de benzine oppompt.

aanzuigslag:
Zodra het contact aan gaat gaat de pomp aan (het pompcontact is dan dus gesloten, de veer ontspannen). De pomp zuigt snel benzine aan en aan het einde van die slag klikt het pompcontact om en verbreekt dus het contact naar de spoel.
drukslag:
De veer drukt nu de benzine uit de pomp omhoog. Als de pomp weer bijna aan het einde van deze slag is, klikt het pompcontact weer aan komt er weer de aanzuigfase.

Echter: Wanneer de pomp nu in de drukslag zijn benzine niet kwijt kan, omdat de vlotterkamer van de carburateur vol zit, loopt simpelweg de pomp niet terug: De veer blijft de benzine opdrukken, maar deze kan niet weg. Het pompcontact gaat dus niet opnieuw aan en de pomp. Pas als er weer benzine weg kan (verbruikt is) komt de pomp weer aan het einde van de drukslag komt gaat het contact weer aan.

Precies dit kan je horen als de motor even stilgestaan heeft en je de het contact aan zet: De pomp loopt een aantal tikken, totdat de vlotterbak gevult is: Dan stopt de pomp vanzelf door zijn eigen mechanisme!
(Duurt dit te lang, dan zet de boordcomputer hem alsnog uit).

Met het lichtsluisje doe ik hetzelfde: Ik detecteer of de pomp aan het einde van zijn pompslag is (dus met de veer uitgeveerd/in ruststand), dan schakel ik de pomp aan, en met enige vertraging weer uit.



benzpomplichtsluis.jpg
 Beschrijving:
foto van de lichtsluis met daartussen de as van de pomp. Het sluisje bestaat uit 2 losse componenten. Het geheel is later wel met epoxy gefixeerd, anders zou het stukrammelen.
 Bestandsgrootte:  48.55 KB
 Weergegeven:  7025 keer

benzpomplichtsluis.jpg



_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Wouter



Geregistreerd op: 17-1-2005
Berichten: 10
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jun. 2005, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk: als de pomp zijn benzine niet kwijt kan, dan blijft ie in zijn ruststand staan. Wat ik bedoel met vaste frequentie is dat als er permanent gepompt wordt omdat er veel benzine verstookt wordt (bij jouw rijstijl dus grin2 ) dan is de frequentie van de pomp constant.

Maar goed, een simpele aansturing zonder detectie van de positie van de as van de pomp gaat niet werken. Dat wordt dus t.z.t. toch een vacuumpomp of jouw fraaie optie met lichtsluis. Je foto is heel verhelderend!

Groet, Wouter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2007, 20:17    Onderwerp: Nog trek in de brandstofpomp ? Reageer met quote

Hoi Gerben,

Ben inmiddels de tevreden bezitter van een mooie nieuwe Mitsubitsi brandstofpomp. Een contactpuntje was gebroken...

Wil je mijn stukke ?

Hij overleed bij 58000 km.

Toch OK, de eerste serieuze storing bij zo'n km-stand. Het ding liet me niet eens echt staan; toen ' ie uiteindelijk afsloeg kon ik uitrollen tot de voordeur !
Na de reparatie was het minder, door haast had ik het brandstofstekkertje achter de tank vergeten aan te sluiten; dat was wel 2,5km wandelen...

groetn, AlexB.

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Gerben zit geloof ik nog steeds in marokko,

die van mij ging ook zo'n beetje bij die kmst kapot.

heb toen nog een paar dagen rondgereden zonder pomp,
kun je toch nog de tanks half leeg rijden wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

'k zat idd nog even in de Zandduinen Smile en de LC8.


ik wil de oude pomp wel hebben, dan fix ik hem, maar heeft geen haast, ik heb er hier al eentje liggen ter proef.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
misah



Geregistreerd op: 20-1-2008
Berichten: 2
Woonplaats: tilburg

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jan. 2008, 23:24    Onderwerp: ook zelf een met lichtsluis bouwen Reageer met quote

hoi,
hoi,
ik ben een AT en varadero gebruiker en heb binnenkort een kapotte reservepomp. Die wil ik ter reserve ombouwen. niemand wil tijdens zijn ritten langs de weg komen te staan.
ik ben van vroeger nog electronica knutselaar en wil een lichtsluis schakeling maken.
DR_bean, heb jij van jouw schakeling een tekeningetje?

ik nl een oude PCmuis bekeken en daar zitten 3 lichtsluisjes in waarvan 1 fucntioneert met 1 cm tussenruimte

ben nu helemaal enthousisast en mijn oude filmnetdecoders/ apple computers bouwdriften komen helemaal boven. Smile

voor de lichtsluis schakeling kijk ik naar
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/16. dit in combinatie met jouw FET schakeling wil ik het e.e.a. combineren.
moet ik weer eens een avondje voor gaan zitten, zeg ik met mijn grote mond.

Wat me nog niet duidelijk is is het Cut off relais. dit is volgens mij toch niet nodig. (KTM zonder meer niet, ingebouwd) maar de AT/Varadero heeft die computerschakeling volgens mij niet ingebouwd.

hoop dat jullie me nog kunnen volgen..
stars
ik hoor graag jullie reactie.

_________________
ooit een cx500 nu een varadero
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jan. 2008, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Zie pb. schakeling moet ik effe opzoeken/scannen. Ik hoop dat ik er van de week aan toe kom.


Die schakeling die je daar aangeeft is leuk, maar veeeel te complex (zie het maar in de pomp te krijgen) en kan niet even de 2 tot 5 ampere (piek) van de pomp aanschakelen: Daarvoor heb je echt een mosfet nodig.


Origineel zet de boardcomputer via een pomp-relais de pomp (2 draads) aan, en evt na 5 seconden weer uit, als de motor niet loopt. Als veiligheid.

De schakeling in mijn motor gebruikt het boardcomputer signaal direkt om de pompschakeling aan/uit te zetten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
misah



Geregistreerd op: 20-1-2008
Berichten: 2
Woonplaats: tilburg

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jan. 2008, 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

top, rustig aan, ben benieuwd.
_________________
ooit een cx500 nu een varadero
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif