Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 8:41 Onderwerp: ketting en zand |
|
|
Hoi,
Een vraag en een verhaaltje.
Als je ketting onder het zand zit vanwege vanwege flink zand ploegen, moet je daar dan nog wat mee ? Of gewoon laten zitten, net zoals ik doe met mijn mountainbike. Het is nogal een pokke klus om dat ranzige vet eraf te krijgen vermengd met zand. Hoe doen jullie dat altijd ?
Dit weekend de noppenwielen eronder gehad en zaterdag de buurt onveilig gemaakt rond 't Harde op het legerterrein (illegaal). En gisteren op de Maasvlakte. Conclusie: hardere paden vind ik prettiger, kan ik al redelijk hard door bochten e.d. Moeite heb ik met bochten in los/mul zand. De crossers bijhouden was een tikkie te veel gevraagd. Maar kon mijn rondjes lekker rijden (baby rondjes welteverstaan). Wel een enorm gewicht die 990 en verder dan de tweede versnelling ben ik niet geweest. Twee keer omgevallen in een mulle bocht op snelheid nagenoeg nul. Van die rem-gas-drift bochtjes (in theorie dan), bij mij was het rem-ploeg-smak. Het leek beter te gaan toen ik wat lucht uit de banden liet (zat 2,4 Bar in voor het lange stuk over de weg).
Heb me meesterlijk vermaakt en als er iemand een keer mee wil doen op de Maasvlakte ook zonder al teveel ervaring..... altijd beter dan in je eentje. Laat maar weten.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
dee dee dirk
Geregistreerd op: 26-10-2006 Berichten: 172 Woonplaats: heerhugowaard
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 11:42 Onderwerp: |
|
|
Een keertje offroad met de LC8 vind ik altijd goed! Geef maar een keertje een PB
Wat ik gedaan heb met de ketting, was dat ik vroeger een speciale cross-kettingvet erop spoot. (merk weet ik niet meer, maar was een blauwe bus met gele dop, verkrijgbaar oa bij Brouwer en Verpalen) Of ik gebruikte Profi Dry lube. Het voordeel van dit soort vetten is dat het een minder vettige laag achterlaat waar zand aan vast kan kleven.
Nu heb ik een semi-automatisch ketting smeersysteem van OSCO. Het voordeel hiervan is (t.o van oa scottoiler) dat ik zelf het smeermoment bepaal van mijn ketting. Dit gaat dmv een heveltje dat op de OSCO uitgetrokken moet worden. Je spuit (druppelt) hierdoor wat smeerolie op de ketting. Dus na het raggen in het zand is je ketting vies van het zand. Als je dan wat op de weg gereden hebt, is je ketting weer wat schoon gereden. Dit is dan het moment waarop ik dan de OSCO even aan zet.
Het voordeel hiervan is dat je ketting alleen olie krijgt to van smeervet. Hierbij krijgt zand met vet meer een schurende werking.
_________________ lc 4, lc 8, lc 16?????? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 12:44 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met dirk eens, smeer je ketting met een spuitbus ketting vet,
en het zand plakt er aan vast.
Smeer je hem met osco, dan "lost" het zand makkelijker,
en met de hd spuit krijg je de ketting ook makkelijker schoon.
Ik gebruik de osco op m'n exc, en scottoiler op de 990.
ipv de "speciale" osco-olie gebruik ik overigens kettingzaagolie, ( tip van DR-Bean ).
Is veeel goedkoper, en overal verkrijgbaar.
na wat uittesten en zoeken ben ik op de kettingzaagolie van kroon-oil uitgekomen, de NIET millieuvriendelijke overigens, want die milleuvriendelijke gaat emulgeren als er water bijkomt.( wordt dan een papzooitje).
Hier nog meer kettingsmeerpraat http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=431&postdays=0&postorder=asc&highlight=osco&start=0
Hier de site van osco www.osco.nl
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
90.69 KB |
Weergegeven: |
296 keer |
|
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 19:18 Onderwerp: |
|
|
Ik heb al heeel wat zand, modder nat en droog gezien... wat mijn ervaringen zijn:
Los droog zand -> niet smeren, of beter: weinig smeren met dry-lube
Nat zand en modder:
Smeren heeft niet echt nut, omdat het er heel snel weer af is! Maar achteraf MOET je natuurlijk wel direkt smeren, anders is die ketting verroest en stuk.
- als het allroad is en gemengd met asfalt stukken: probeer aan het begin van de asfalt stukken te smeren: Hier is een Osco ketting oiler geweldig! Tijdens het rijden effe smeren... vuil lost op inde nieuwe olie en slinger er lekker af, en de o-ringen zijn weer gesmeerd.
Smeer iig ALTIJD als je thuis komt na afspuiten/wassen: Motor op de bok, effe de ketting goed laten ronddraaien. Dan stationair in zijn 1 en effe spuiten of een paar keertjes aan de Osco trekken!!
tot slot: Een O-ring ketting is vanbinnen gesmeerd, daar KAN en HOEF je niks aan te doen. Alleen de rollen die over het tandwiel lopen en de O-ringetjes zelf moeten een beetje vetting blijven: zo schuren ze niet stuk en roesten ze niet. ROest is echt doodsfactor nummer-1 voor kettingen!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 19:31 Onderwerp: |
|
|
Ik doe altijd na het afspuiten: ook al heb je er niet zo'n zin meer in:
ff helm op, en een blokje om rijden, ook al is het maar 3 kilometer of zo.
De ketting wordt dan droog/warm, en dan gelijk met osco een paar shots olie geven.
Ook de remmen even goed "aanspreken"zodat de schijven/blokken lekker warm zijn geweest, en al het vocht er uit is.
En voor de rest van de motor is het natuurlijk ook goed, blok/cilinder wordt warm, vocht tussen bedrading/stekkers verdwijnt enz
de rijwind haalt ook een hoop vocht weg
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 21:33 Onderwerp: |
|
|
jep, das natuurlijk helemaal goed.
Maar dat doe ik meestal niet... want dan ben ik moe van de dag en jakker ik weer veel te hard over het industrieterrein ofzo. Te weinig focus, te veel risico.
Dus meestal effe op de middenbok, draaien, achterremmetje in etc.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 0:50 Onderwerp: |
|
|
ketting schoonmaken gewoon smeren spray van valvoline en na een paar x rijden even met een kwastje benzine alle rotzooi eraf en weer invetten nooit geen problemen gehad in de winter bij erg slecht weer deed ik ook wel eens teflon spray op maar daar spoot ik heel het blok mee in
|
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 8:43 Onderwerp: ketting |
|
|
Nou, bedankt voor de tips.
Denk dat ik hem inderdaad even schoonmaak met benzine en op de lange termijn misschien zo'n Osco apparaat erop zet. Spreekt me wel aan.
Maar ja, kost weer geld.... Voor de korte termijn moet ik mijn motor niet laten omvallen exact met de ketting in het zand, scheelt ook al wel denk ik... ach ja, ale begin is moeilijk.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
alex1980
Geregistreerd op: 17-7-2008 Berichten: 52 Woonplaats: Tervuren
|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 15:45 Onderwerp: |
|
|
wat kost zo een Osco apparaat ?
is dit makkelijk te monteren?
hoe bedien je deze?
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 20:34 Onderwerp: |
|
|
alex1980 schreef: | wat kost zo een Osco apparaat ?
is dit makkelijk te monteren?
hoe bedien je deze? |
dat zeg ik .... www.osco.nl
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Schoonmaken met benzine is aardig, maar das alleen de buitenkant en heeft weinig nut, anders dan optisch.
Neem dan overigens wel wasbenzine, en geen auto-benzine, want die tast met zekerheid de o-ringen aan!! en dan is die ketting echt snel stuk.
met een beetje redelijk ketting onderhoud (of een oiler) moet je makkelijk 30'000 to 50'000 km met 1 ketting kunnen doen. evt wel VTW halverwegen verwisselen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 1:10 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Schoonmaken met benzine is aardig, maar das alleen de buitenkant en heeft weinig nut, anders dan optisch.
Neem dan overigens wel wasbenzine, en geen auto-benzine, want die tast met zekerheid de o-ringen aan!! en dan is die ketting echt snel stuk.
met een beetje redelijk ketting onderhoud (of een oiler) moet je makkelijk 30'000 to 50'000 km met 1 ketting kunnen doen. evt wel VTW halverwegen verwisselen. |
ja schoonmaken doe ik met wasbenzine oja 30,000 tot 50,000km
dat ligt eraan natuurlijk veel of weinig off-road
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 19:48 Onderwerp: |
|
|
ja ik rij ze in 15'000 op. Dat is, dan gooi ik ze er voor de zekerheid af, want ik wil niet ergens in de zanduinen met een stukke ketting staan.
Maarja, bij mij was het dan ook 90% offroad en dan ook flink.
Ik ging uit van normaal onroad, met doorrijden bij slecht weer en zo af en toe eens een onverharde weg.
ps1: Ik rij met DID ZVM2 ketting, die is wat zwaarder dan de originele HV, en dus ook sterker en gaat langer mee
ps.: Je kunt zo'n ketting gewoon opmeten:
eraf halen, helemaal uitrekken. Dan 100 (complete) schakels aftellen en nameten (5/8 inch per pen, immers is het een 5xx ketting)
Nog makkelijker is om er dan een nieuwe naast te leggen.. dan zie je snel hoeveel rek je hebt.
DID zelf zegt (je kunt ook een meetlatje van ze kopen/krijgen):
tot 0.5% (dus een halve schakel op de 100) is heel normaal
tot 1% is ok, maar oranje gebied, dus onder redelijk goede omstandigeheden geen probleem
1-2%: onmiddelijk vervangen, risico op breuk
>2%.. dood!
Als ik ze versleten vind, eraf haal en nameet, zijn ze meestal krap aan 0.5%
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|