lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

oud zeer : koelvloeistof verdwijnt
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jun. 2008, 8:23    Onderwerp: oud zeer : koelvloeistof verdwijnt Reageer met quote

bij voorbaat al mijn excuses dat ik de zoveelste gebruiker ben die erover begint freak

Ik heb 'm 950 adventure sinds januari. Hij had toen bijna 13.000km op de teller. Gedurende 3000 km was er geen probleem met het peil van de koelvloeistof. Dan moest de motor binnen voor groot onderhoud van 15.000 km. Sindsdien - en dat is nu toch alweer 7000 km - moet ik het peil nauwgezet in de gaten houden want alle 2-3 tankbeurten moet ik het opnieuw bijvullen omdat het peil bij koude motor op de middenbok tot onder het minimum zakt.

IK heb heel dit forum uitgevlooid en daarom kan ik het volgende meegeven:

- koelvloeistof blijft helder van kleur
- motorolie blijft helder van kleur
- er wordt geen koelvloeistof buiten gespoten langs het overloopkanaal want dat is en blijft droog
- ik vind dus geen vloeistof onder me moto 's morgens
- radiatordop heb ik mooi opgekuisd want daar zat een randje kalk.
- zo op 't eerste zicht (zonder demontage van plastic) zie ik geen lekkages ter hoogte van de waterpomp
- als motorblok warm wordt gaat de temperatuurmeter tot 4 blokjes, heel af en toe bij stadsgebruik tot 5 blokjes. De ventilator slaat vrij snel aan, dus die werkt ook
- is het bakje tot halverwege gevuld, dan loopt dat bij warme motor vol tot aan het max-streepje. Op geen enkel moment zie ik dat bakje tsjokvol lopen. Dat verklaart ook waarom de overloop droog blijft. Na het afkoelen van de motor blijkt het niveau toch weer wat gedaald te zijn.

Ik snap er geen bal van dus.

Zijn er nog fenomenen die zich zouden kunnen voordoen? Vooral het feit dat het verbruik er pas is gekomen nadat hij zijn onderhoud heeft gekregen vind ik bizar. huh2 huh2 huh2

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jun. 2008, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Mogelijk is ie bij het onderhoudt niet helemaal goed ontlucht, en komt er nu lucht uit het systeem: de lucht wordt vervangen door de vleoistof en daarom lijkt de vloeistof te verdwijnen.

Haal iig je radiator dop eens los en kijk of de radiator echt goed gevuld is en geen lucht bevat.
Evt opnieuw systeem ontluchten.

dukerider

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jun. 2008, 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een tijdje hetzelfde probleem gehad.
Bij mij was het lucht in het systeem.
Het is blijkbaar niet zo simpel om het helemaal goed te ontluchten.
De dop heb ik ook vervangen.
Ik heb er één kapot gehad op mijn Duke 2 en op één op mijn LC8, die dingen gaan wel eens stuk dus.
Als ik jou was kocht ik een nieuwe dop en liet ik het systeem door de dealer eens extra ontluchten.

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jun. 2008, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

jamaar,

bij 't kuisen van die radiatordop zat de radiator bomvol hoor

dukerider

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jun. 2008, 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
jamaar,

bij 't kuisen van die radiatordop zat de radiator bomvol hoor

Het was bij mij ook zo en toch regelmatig een beetje moeten bijvullen.
Dan weer te veel in het reservoir en dan weer te weinig.
Sinds het hele spul goed is ontlucht heb ik geen enkel probleem meer gehad rolleyes3

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
MM

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jul. 2008, 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

probeer eerst goed te ontluchten (radiator), door de motor aan de voorzijde minimaal 30 graden omhoog te houden, dan de radiator bij vullen en bewegen naar links en rechts, (luchtbubbels uit het syteem halen)dan de dop er weer op en de motor omlaag brengen.
Ik heb dit regelmatig moeten doen door een lekke cilinderpakking en vloeistofverlies door overlopen van het exp.vat. :;)

Indien het euvel dan nog niet verholpen is, dan moet je de cilinderwanden laten controleren op scheurtjes ivm mogelijk vloeistofverlies in je cilinders tijdens draaien vd motor. Dit kan aardige schade opleveren als je daar te lang mee wacht. Wel een dure grap als je dit niet zelf kunt doen. :-\

Succes,

MM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jul. 2008, 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

MM schreef:
probeer eerst goed te ontluchten (radiator), door de motor aan de voorzijde minimaal 30 graden omhoog te houden, dan de radiator bij vullen en bewegen naar links en rechts, (luchtbubbels uit het syteem halen)dan de dop er weer op en de motor omlaag brengen.
Ik heb dit regelmatig moeten doen door een lekke cilinderpakking en vloeistofverlies door overlopen van het exp.vat. wink3

Indien het euvel dan nog niet verholpen is, dan moet je de cilinderwanden laten controleren op scheurtjes ivm mogelijk vloeistofverlies in je cilinders tijdens draaien vd motor. Dit kan aardige schade opleveren als je daar te lang mee wacht. Wel een dure grap als je dit niet zelf kunt doen. undecided

Succes,

MM

dit lijkt me zeer sterk scheurtjes in de cillinderwanden ????
aangezien ktm als beste uit de test komt en na 50,000km bijna geen
slijtage heeft op de cillinders
ik zou eerst kijken naar slangen, waterpomp en radiateur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jul. 2008, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

ik neem aan idd dat je in de cilinder kop bedoelt. Scheurtjes in de cilinderwand zouden ook onmiddelijk toto hoog olieverbruik leiden.

(en icm NiCaSiL eigenlijk niet mogelijk)

GOMMAARP

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Jul. 2008, 18:22    Onderwerp: koelvloeistof Reageer met quote

Ik heb dit op mijn 950 ook gehad. Het water verdween zonder ergens een lekkage te zien tot er aan de waterpomp een zichtbaar lek ontstond. Was een verduurde dichting. Sinds deze vervangen is blijft het waterniveau korrekt. wink3
Naar boven
Adventure-Joe

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Jul. 2008, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

het lijkt erop dat bij mij het probleem zichzelf (?) heeft opgelost. Tot zo'n 4.000km verdween er ook steeds koelvloeistof. Had wel het idee dat de tijd tussen het verdwijnen steeds langer werd. En nu na een ritje van 4.500km in Noorwegen dus nu met 8.500km op de teller lijkt het niveau constant te blijven.

Dat zegt mij dat het idd met lucht te maken heeft. Maak me alleen zorgen als een keer de vloeistof wordt vernieuwd.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Jul. 2008, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

ja, dan is het dus gewoon kwestie van ontluchten. Goed de ontluchtingsprocedure volgen, daarbij het voorwiel eenflink stuk omhoog zetten. zie ook elders dit forum.
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 22 Jul. 2008, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

morgenvroeg gaat ie binnen. Kunnen ze de tanken eens demonteren en zien of er ergens lekkages zijn en de boel mooi schuin zetten om alles eens grondig te ontluchten.
Raketman

BerichtGeplaatst: Di, 22 Jul. 2008, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren 550km gedaan, voor de eerste keer alle koelvloeistof weg uit het reservoir. Bijgevuld tot net onder minimum (waar het niveau al staat sedert aankoop), kijken wat er gebeurt.

Heb hem helemaal uitgekleed vandaag, geen lekken te vinden (extern tenminste) en de olie ziet er ook perfect normaal uit.

Bizar fenomeen hoor confused .

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Jul. 2008, 3:32    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Gisteren 550km gedaan, voor de eerste keer alle koelvloeistof weg uit het reservoir. Bijgevuld tot net onder minimum (waar het niveau al staat sedert aankoop), kijken wat er gebeurt.

Heb hem helemaal uitgekleed vandaag, geen lekken te vinden (extern tenminste) en de olie ziet er ook perfect normaal uit.

Bizar fenomeen hoor confused .

voor wiel naar boven liefst 45gr en even laten draaien
en doe dit 2 a 3 keer en probleem is opgelost
als het lucht is toch laugh laugh
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Jul. 2008, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag KTM binnengestoken. Ze gaan 't koelcircuit (vermoed ik) onder druk zetten om te zien wat er kapot gaat rolleyes4 Afin, ze denken in de richting van een "joint de culasse" of kapotte dichting van waterpomp.

Tegelijk toch maar nieuwe ketting besteld. De ouwe heeft er iets meer dan 23000 op zitten en 't beste was er echt wel vanaf.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: