Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 19 Jun. 2008, 13:35 Onderwerp: ABS schakelaar |
|
|
Zit er al een tijdje op te denken en net ook de vraag gezien op een ander forum.
Kan de schakelaar van de abs (die je dus 3 a 4 seconden moet inhouden) vervangen worden door iets wat altijd aan of uit staat (wipschakelaartje ofzo)?
Niet om het gemakkelijker te maken te wisselen, maar wel om niet vergeten uit te zetten bij offroad na stilvallen, stoppen enzo... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 19 Jun. 2008, 23:42 Onderwerp: |
|
|
De schakelaar op het dashboard zou ik daarvoor niet gebruiken. Het is veel simpeler om een aparte schakelaar te zetten op de stuurspanning van de ABS-unit en die te schakelen op het moment dat je voorziet om offroad te rijden. Een beetje hetzelfde effect dat ik ongewild had toen ze de stuurspanning van het ABS per ongeluk aan massa gelegd hebben.
Dat bleek alvast niet schadelijk voor het ABS, en het bleef wel netjes uitgeschakeld.
De originele schakelaar is een pulsgever die je volgens mij beter niet vervangt door een schakelaar die een permanent stuursignaal geeft naar een plaats die daar naar alle waarschijnlijkheid niet voor geschikt is.
Het lijkt mij in ieder geval een zeker risico in te houden om daar ff mee te gaan experimenteren. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Vr, 20 Jun. 2008, 9:32 Onderwerp: |
|
|
Volgens het andere forum zou het dus gaan door een schakelaar te plaatsen op de kabel van de abssensor van de achterrem.
Gewoon uitzetten (zelfs tijdens rijden) => abs uit.
Terug aan zetten = schakelaar aanzetten en ff opnieuw starten. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 20 Jun. 2008, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Kan idd ook werken...dan simuleer je een kapotte sensor. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
EP

|
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 11:03 Onderwerp: Re: ABS uit |
|
|
I know, die thread bedoelde ik dus in mijn 1ste post met 'een ander forum'  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
FredW
|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 16:36 Onderwerp: |
|
|
En wat als je gewoon de zekering van de ABS eruit trekt? Of daar een schakelaar tussen zet? |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 16:37 Onderwerp: |
|
|
FredW schreef: | En wat als je gewoon de zekering van de ABS eruit trekt? Of daar een schakelaar tussen zet? |
dacht dat de speedometer ook via de voorste ABS sensor werkte, dus dat gaat niet lukken dan _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
africadero
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2009, 0:00 Onderwerp: |
|
|
Hallo jongens. Spik splinternieuw, pas aangelogd enkele minuten geleden.
Toch 10 maanden fantastische ervaring met ne 990 adv.
Heeft er iemand daadwerkelijk ervaring met hetgeen hier word verteld over het uitschakelen van ABS sensor. Want net die vraag legde ik enkele weken geleden aan Sommer voor. Daar beweerde men dat dit absoluut niet mogelijk was. _________________ Groetjes AD. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2009, 17:54 Onderwerp: |
|
|
Ik zou me niet bezighouden met het uitschakelen van één ABS sensor.
Om niet met foutmeldingen rond te rijden zou ik toch opteren op een schakelaar op de voedingslijn van de ABS module (ergens aan de zekering aftakken dus).
Uit ervaring (dealer die de + van de ABS module aan de massa gehangen had) weet ik dat zulks werkt. Ook de snelheidsmeter blijft dan gewoon werken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Di, 24 Feb. 2009, 17:35 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Ik zou me niet bezighouden met het uitschakelen van één ABS sensor.
Om niet met foutmeldingen rond te rijden zou ik toch opteren op een schakelaar op de voedingslijn van de ABS module (ergens aan de zekering aftakken dus).
Uit ervaring (dealer die de + van de ABS module aan de massa gehangen had) weet ik dat zulks werkt. Ook de snelheidsmeter blijft dan gewoon werken. |
dan zou ik alsnog een of andere electronische relais moeten hebben die na een korte impuls schakelt, anders moet ik nog een vervelend tuimel/wip schakelaartje op m'n stuur hebben...
En, die zou dan bij het uitzetten/starten van de motor (killswitch ook) de abs terug moeten aanzetten automatisch.
Gaat een niet zo eenvoudige schakeling worden denk ik... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

|
Geplaatst: Di, 24 Feb. 2009, 20:03 Onderwerp: |
|
|
FF een vraagje over die schakelaar.Ik heb een 990S en wil een paar bermlampen monteren,nu dacht ik eraan om zo'n schakelaar van de abs te gebruiken omdat die waterdicht is en mooi in te bouwen,Ik wil die lampen seperaat van mijn koplamp kunnen schakelen iig.Is dat een oplossing die schakelaar,of gaat dat niet werken??
Gijs. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Di, 24 Feb. 2009, 20:51 Onderwerp: |
|
|
gijssie2 schreef: | FF een vraagje over die schakelaar.Ik heb een 990S en wil een paar bermlampen monteren,nu dacht ik eraan om zo'n schakelaar van de abs te gebruiken omdat die waterdicht is en mooi in te bouwen,Ik wil die lampen seperaat van mijn koplamp kunnen schakelen iig.Is dat een oplossing die schakelaar,of gaat dat niet werken??
Gijs. |
Niet zo een goed idee... die ABS schakelaar geeft signaal naar ECU en die schakelt, bij stilstand en na 3 a 4 seconden impuls pas de abs uit. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

|
Geplaatst: Di, 24 Feb. 2009, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Okee,ik kan hem dus NIET als aan/uit-schakelaar gebruiken???
Iemand nog andere mooie schakelaars in de aanbieding? Vooral waterdicht? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 24 Feb. 2009, 23:31 Onderwerp: |
|
|
Ik gebruik deze :
Wordt waterdicht gemaakt door een bijpassend rubberen hoesje. Verkrijgbaar bij de gewone elektronicahandel.
Dat wordt dan hetvolgende op de cockpit (eentje rechtstreeks voor de LED-achtermistlamp, eentje die het relais bedient voor de voorste mistlampen) :
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|