Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
HP
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 15:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij 7500 ook de 16 tands laten monteren. Topsnelheid is m.i. met tegenwind ca. 5 km hoger. Vooral in de stad / dorpskern is een 16 tands een aanrader. Kan in de 3e versnelling rustig door de stad/dorp. Is ook nodig met open Akra's. Vooral in Duitsland bergaf dorp in gas dicht en rustig toeren. Dorp uit, gas er weer op.
Als de ketting + ATW versleten is ga ik zelfs voor de 45 achter en 16 voor. De 6de versnelling is bij mij nog steeds een overdrive. Kan nu met wind mee + TT ruitverhoger ca. 225 km halen en heb nog 700 rpm over.
Hoger verbruik, nou ja moet maar. De benzineprijs moet naar beneden. Verbruik maakt niet uit. De LC8 is toch niet zuinig i.v.m. bijv. de 1200GSA. In de bergen reed ik 1:13 de GS 1:18. Dit zullen wij toch niet halen. Dan maar veel power en trekkracht.
Harm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 19:01 Onderwerp: |
|
|
LC8 nodigd altijd uit tot spelen.. en dat kost benzine
Ik heb ook snelweg gereden met 16-45, en dan gaat ie nog steeds niet in de toerenbegrenzer bij +/- 230 op de teller, maar het levert ook niks op: de vermogenskurve is daar hardstikke vlak.
Echter, als je lange stukken 180km/h rijdt, dan loopt ie wel een beetje veel toeren. In Nl is het wel fijn, in Dl niet echt vind ik.
Volgens mij is 16-42 daarom voor de weg echt de optimale compromis. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 20:46 Onderwerp: |
|
|
Dr. Bean,
Op zich heb je gelijk. Echter in NL moet ik persoonlijk op mijn snelheid letten. Ben met hemelvaart aangehouden. 173 km waar 80 toegestaan is. M.a.w. in NL rustig aan. Veelal kleine ruilverkaveling wegen of dijkjes. Die heb je hier in Overijssel / Drente genoeg. Wel veel 60km, maar ja die gok neem ik.
Tevens wil ik me meer op off-road gaan richten. Nog geen ervaring mee. 16 - 45 lijkt me daar juist geschikt voor.
De snelweg in Duitsland probeer ik te mijden. Uiteraard is het een paar keer per jaar leuk om vol gas te rijden. Eventjes daarna direct weer van de snelweg af.
HP |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 9:58 Onderwerp: |
|
|
Dan is 16 45 prima voor jouw gebruik.
Bij een nieuwe set zal ik ieder aanraden om voor 17/45 te gaan voor all round ipv 16/42 verhouding is gelijkt maar meer tanden is minder slijtage, als het goed is  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 23:21 Onderwerp: |
|
|
ik heb dus 16-45 juist om die reden:
dan kan ik makkelijk wisselen:
= Achterwiel met 45 tands met noppenband voor offroad
= achterwiel met 42 tands met wegband voor straat
 _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Bennes

|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 19:37 Onderwerp: |
|
|
Dus om over de snelweg te rijden gaat het nog makkelijk met een 16t?
Ik gebruik mijne SM vooral voor woon-werk en moet daarbij toch een 65-70km snelweg per dag doen.
En op snelweg zal het verbruik toch nie spectaculair stijgen waarschijnlijk (rekening houdend da het tussen de file op de brusselse ring te doen is).
Moet nu binnen voor beurt, eventueel ineens mee laten vervangen. |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 19:43 Onderwerp: |
|
|
Bennes schreef: | Dus om over de snelweg te rijden gaat het nog makkelijk met een 16t?
Ik gebruik mijne SM vooral voor woon-werk en moet daarbij toch een 65-70km snelweg per dag doen.
En op snelweg zal het verbruik toch nie spectaculair stijgen waarschijnlijk (rekening houdend da het tussen de file op de brusselse ring te doen is).
Moet nu binnen voor beurt, eventueel ineens mee laten vervangen. |
Gewoon doen, krijg je zeker geen spijt van
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Mr.FreeBike

|
Geplaatst: Ma, 26 Mei. 2008, 17:29 Onderwerp: |
|
|
Na alle berichten hierover gaat er onder mijn Adventure ABS morgen ook een 16 tands tandwiel op. Het rijden over klinkers, kinderkopjes en/of slecht asfalt met een geringe snelheid is geen pretje.
Ik ga eerst het kleinere voortandwiel proberen, de aparte gashendel komt misschien later nog wel. Ik heb bovendien handvatverwarming gemonteerd dus als die los moet........  _________________ Motorgroeten,
Simon |
|
Naar boven |
|
 |
Bennes

|
Geplaatst: Wo, 11 Jun. 2008, 11:53 Onderwerp: |
|
|
het 16t-tandwiel zit er op.
eerste indruk is positief,
maar nog niet veel gereden, dus de komende dagen es zien |
|
Naar boven |
|
 |
XJR

|
Geplaatst: Wo, 11 Jun. 2008, 12:31 Onderwerp: |
|
|
verschil zal je zeker merken. gashandel is misschien niet nodig. krimpkous of tape tussen gashandel en stuur heft al veel speling op en dat rijdt weer een stuk beter.
tip: laat nakijken of je achterwiel mooi rond is. dat was bij mij 1 van de oorzaken van het beroerde rijden.
gashandel kun je van mij wel proberen want ik heb hem er weer af gehaald.
groeten,
john |
|
Naar boven |
|
 |
Zig
|
Geplaatst: Do, 12 Jun. 2008, 12:45 Onderwerp: |
|
|
Ik heb tds het 7500 km onderhoud ook een 16 t laten steken en meteen ook handvatverwarming. (990 adv)
ik twijfelde nog omtrent cam 300 gashendel en vind 't nu eigenlijk niet meer nodig.
door kleiner tandwiel gaat ie idd docieler als je traag over kinderkoppen moet of offroad met diepe putten en bulten.
topsnelheid van 230 haal ik echter niet (?) ,maar daarvoor ook al niet.
door de hv verwarming is het handvat veel dikker dan origineel, waardoor ik ook iets beter kan doseren.  |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Vr, 13 Jun. 2008, 17:26 Onderwerp: 16T |
|
|
Hoi,
Ik heb nu een 17" achterwiel en een 16T voortandwiel. Achtertandwiel gewoon origineel.
Moet zeggen dat dit toch ook weer beter rijdt op langzame snelheden. 30 over het klinkerweggetje bij mij in de buurt gaat beter dan voorheen, eigenlijk gewoon prima..!
Enige nadeel is dat je nog sneller moet schakelen bij fors optrekken. Vind ik nu nog wat storend, maar wend snel denk ik.... 5000 tpm bij 120. Theoretisch dus ook nog 230, maar ben nooit veel verder gekomen dan 170 km/u. Vind er geen kloot aan om zo hard te rijden.....
Bijkomend voordeel is dat ik nu een setje "noppenwielen" heb om het off road gebeuren verder onder de knie te krijgen.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 13:01 Onderwerp: 17-----45 |
|
|
heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 19:03 Onderwerp: Re: 17-----45 |
|
|
john68 schreef: | heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug. |
Met het ombouwen van 17/42 naar 16/42 hoef je geen nieuwe ketting te kopen, en persoonlijk vind ik het een erg krappe bedoening daar vooraan bij het voortandwiel met 17 tands. (lastig monteren/demonteren).
De wrijving op de achterbrug valt wel mee, na 60000km en 2 kettingsets was mijn slider nog steeds niet versleten (straatgebruik met scott oiler). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 20:03 Onderwerp: Re: 17-----45 |
|
|
john68 schreef: | heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug. |
Dit heeft idd het zelfde effect en is in mijn ogen ook beter. Je voortandwiel is het meest aan slijtage onderhevig en deze hou je op deze manier zo groot mogelijk dus minder snel versleten.
Wat Daan aan geeft dat je met de 16 tands geen nieuwe ketting nodig hebt is natuurlijk een goed argument maar als je dan toch een nieuw set nodig hebt doe dan 17/45 zou ik zeggen.
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
|