Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 25 Mei. 2008, 15:36 Onderwerp: verschil achterwiel 990 / 950 |
|
|
Hallo,
Heb van een forum collega een setje wielen excel gekocht 17" / 19"
Voorwiel past prima en zit mooi in het midden.
Probleem begint bij het achterwiel, het nieuwe excel wiel is qua asbreedte goed, maar zit teveel naar links van achter de motor gezien. En loopt met de band net niet / net wel tegen het ketting spatschempje aan. Terwijl er met de originele Scorpions een centimeter tussen zit. De Dunlop banden zijn even breed, daar ligt het dus niet aan.
Nameten levert op dat vanaf de montageplaat waar de schijf op komt tot aan de buitenkant van de velg er bij de originele wielen 15 mm tussen zit, bij de nieuwe wielen is dit 25 mm. De oude velg is 128 mm breed, de nieuwe 132 mm.
Even snel rekenen levert op dat het 950 excel wiel 12 millimeter meer naar links zit in vergelijk met het 990 wiel.
Mijn 990 heeft standaard ook rechts bij de schijf een dikkere spacer ring, maar die heb ik over gezet. Als je de 950 spacer gebruikt, loopt de remschuif tegen de remklauw aan. Dus de bredere spacer moet erop.
Klopt het dat er een verschil zit in de 990 en 950 wielen ?? weet iemand dat ?? Zowel ik als de verkoper (met zijn achterban met veel KTM kennis) weten niets van verschillen in de wielen.
En dan de hamvraag, kan je 12 mm corrigeren dmv spaken vast/los draaien ? Lijkt me lastig
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 25 Mei. 2008, 17:34 Onderwerp: |
|
|
ik heb ook altijd aangenomen dan 990 en 950 wielen hetzelfde zijn.
wel is de velgbreedte van de oude 950 en de nieuwe 950/990 verschillend (resp. 4" en 4,25" ). (en 1/4" is ongeveer 6 mm )
de spacers zijn niet hetzelfde nummer: ('03 en '06)
60110013000
60010013000
MAAR, ik denk dat dat komt omdat de nieuwe coatings hebben en de alleroudste gewone Alu busjes waren. Prijs is daardoor ook verdubbeld.
Meet gewoon even de afstand bij de naaf! en vergelijk 90/990 (dus naafbreedte etc.
Aan de tandwielzijde hoort geen losse bus, alleen de complete kettingdrager-unit (en die zijn uitwisselbaar 950/990) en aan de remzijde hoort een bus met een kraag die in de keerring valt.
ps.: Remklauw zweeft... dus die moet opzij schuiven: waarschijnlijk bedoel je de remklauwhouder.
12mm uit het midden spaken met dezelfde spaken gaat je niet zomaar lukken. Je kunt wel het wiel iets scheef in de vork zetten zodat iig voor en achter in lijn staan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rolf
Geregistreerd op: 27-5-2007 Berichten: 93 Woonplaats: Randstad
|
Geplaatst: Zo, 25 Mei. 2008, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Bij Sommer in de catalogus worden overduidelijk alleen andere remschijven aangegeven. Opmerkelijk is wel dat er geen bestelnr bij de wielen staat. Betekent dat dat er meerdere versies zijn?? Ik ben ook verbaasd. |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 25 Mei. 2008, 19:40 Onderwerp: wielen |
|
|
Quote: | Meet gewoon even de afstand bij de naaf! |
Hoe bedoel je dat mr Bean ? meten aan de kettingzijde ?
Het verschil in bus is in ieder geval 11mm 990 tegen 4mm voor de 950.
en dat is dan de lengte die de bus toevoegt aan de totale breedte. De inbouwbreedte is dus in ieder geval verschillend, maar de naven zijn exact gelijk volgens mij.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 26 Mei. 2008, 1:02 Onderwerp: |
|
|
je schrijft dat je denkt dat de velg uit het midden zit... bus is dus blijkbaar idd anders, maar als de naaf en velg gelijk zijn, staat ie met de andere bus dus wel op de juisteplek.
Ik bedoel Meet en vergelijk van beide wielen, de afstanden "rand naaf" "Remschijf", "ander rand naaf" etc.
Als dat allemaal gelijk is bij beide wielen, KAN alleen de velg dus anders gespaakt zitten.
=> effe iemand met een 950 erbij halen en vergelijken!
(bij mij effe niet.. want ik ben 3...2...1... naar de OER!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 26 Mei. 2008, 20:39 Onderwerp: foto van 950 as |
|
|
Hallo,
Wil heeeeeel misschien iemand mij een gunst verlenen en een foto maken van een 950 adventure....?
En dan precies van achteren ter hoogte van de as waar die de rechterkant van de achtervork ingaat. In het byzonder ben ik benieuwd naar de breedte van de as-spacer en de remklauwophanging van een 950. Wellicht lost dit de onduidelijkheden op.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Wo, 28 Mei. 2008, 8:02 Onderwerp: achterwiel |
|
|
Ik geloof dat ik het al weet.
Ondanks enorm veel verschillende meningen van allerlei dealers. Van Brouwer tot Sommer en anderen, is mijn conclusie dat het 990 wiel een dikkere spacer heeft vlak voor de remklauwophanging en een dunnere remklauwophanging dan de 950. De breedte van de as is exact gelijk en ook de naaf is gelijk.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
|