lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wielmaat en invloed op rijgedrag

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 21:24    Onderwerp: wielmaat en invloed op rijgedrag Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een algemene vraag, een paar eigenlijk, ik zie dat er nogal wat mensen zijn die excel wielen hebben met wegbanden. Vaak is er dan een kleiner voorwiel toegepast. Wat voor voordeel heeft dit eigenlijk tov de 21" die er normaal op de adventure zit. Of zijn er geen normale wegbanden te krijgen voor een 21" voorwiel ?

Ikzelf moet ook te zijner tijd de beslissing nemen of ik de allroad band hou of dat er wegbanden op komen. Heel toevallig heb ik ook meegemaakt dat de scorpions me bij nat weer zeer onverwacht onderuit deden glijden.

Maar goed, eerst maar eens een stukkie off road proberen om te bepalen of dat naar meer smaakt of niet, iemand nog tips voor iemand met een 990 zonder off road ervaring (op de motor dan, wel heel veel off road ervaring op de fiets)..? Ik zie dat je op de maasvlakte kan rijden... is dit wel aan te bevelen voor een beginner ? of moet ik maar eerst een paar weggetjes proberen op de veluwe...

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 22:04    Onderwerp: Re: wielmaat en invloed op rijgedrag Reageer met quote

Onno schreef:
Hallo,

Ik heb een algemene vraag, een paar eigenlijk, ik zie dat er nogal wat mensen zijn die excel wielen hebben met wegbanden. Vaak is er dan een kleiner voorwiel toegepast. Wat voor voordeel heeft dit eigenlijk tov de 21" die er normaal op de adventure zit. Of zijn er geen normale wegbanden te krijgen voor een 21" voorwiel ?

Ikzelf moet ook te zijner tijd de beslissing nemen of ik de allroad band hou of dat er wegbanden op komen. Heel toevallig heb ik ook meegemaakt dat de scorpions me bij nat weer zeer onverwacht onderuit deden glijden.

Maar goed, eerst maar eens een stukkie off road proberen om te bepalen of dat naar meer smaakt of niet, iemand nog tips voor iemand met een 990 zonder off road ervaring (op de motor dan, wel heel veel off road ervaring op de fiets)..? Ik zie dat je op de maasvlakte kan rijden... is dit wel aan te bevelen voor een beginner ? of moet ik maar eerst een paar weggetjes proberen op de veluwe...

Onno


allereerst kun je wel merken aan je vragen dat je GEEN off-road ervaring hebt rolleyes2 er zijn geen wegbanden in 21inch daarom steken die mensen die willen gummen en zich willen meten met buikschuivers een 19inch voor wiel en een 17inch achterwiel dit kun je allemaal terug vinden op deze site
en als je geen ervaring hebt met off-road en dit wil leren zou ik je een lichtere motor willen aanbevelen
220 kilo door los zand is geen makkie
dus pak maar eerst eens een polder wegje laugh laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 22:41    Onderwerp: banden Reageer met quote

OK,

Duidelijke antwoorden. Ik zie inderdaad dat er al een uitgebreid topic over geweest is.

Micheling Anakee is dus ook nog een goede optie, wel in 21" te verkrijgen toch...?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon eens off road rijden om eraan te proeven, ik verwacht echt niet rondjes te gaan rijden op een baan of in een helve meter diep mul zand. Ik heb de adventure voor woon werk en weekend fun op de weg, net als meer dan 75% van de mensen schat ik zo in. Meespelende factor is mijn lengte van 2 meter.... na 3000 km bevalt het nog opperbest.

groeten,
Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 23:03    Onderwerp: Re: banden Reageer met quote

Onno schreef:
OK,

Duidelijke antwoorden. Ik zie inderdaad dat er al een uitgebreid topic over geweest is.

Micheling Anakee is dus ook nog een goede optie, wel in 21" te verkrijgen toch...?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon eens off road rijden om eraan te proeven, ik verwacht echt niet rondjes te gaan rijden op een baan of in een helve meter diep mul zand. Ik heb de adventure voor woon werk en weekend fun op de weg, net als meer dan 75% van de mensen schat ik zo in. Meespelende factor is mijn lengte van 2 meter.... na 3000 km bevalt het nog opperbest.

groeten,
Onno


met 2 meter kun je wel met je voeten aan de grond das wel een voordeel als je off-road wil gaan
ik zou zeggen gewoon doen en kijken of het goed gaat
maar als je geen krassen wil blijf dan op de weg suc 6
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 15 Mei. 2008, 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij inmiddels ruim een jaar op een 950 en veel offroad. Het is een prachtige machine om offroad mee te rijden (ik zou niet anders willen), maar door zijn gewicht (en vermogen) ook niet de gemakkelijkste. Ik ben over de 2 meter en eigenlijk vind ik dit de enigste motor die goed bij mijn lengte past (naast de SE uiteraard).
Ik heb vlak voordat ik de Adv. kreeg eerst een dag offroadles gevolgd (op een drz 400) waardoor ik een aantal basics direct goed heb aangeleerd. Scheelt een hoop vallen en oprapen van 200+ kg in het begin en je ego raakt dan ook niet zo snel beschadigd. Het kost niet zoveel ten opzichte van de investering in je motor en geeft een stuk sneller plezier en pret.

Verder net als Mr Wheely zegt: je moet niet bang zijn voor een krasje. Echte schade heb je overigens niet snel.

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Do, 15 Mei. 2008, 15:47    Onderwerp: off road Reageer met quote

Ha Peter,

Ben benieuwd naar de lokatie en kosten van de cursus. Lijkt me wel wat.
Ik vraag me ook af of jij gemakkelijk op de steps kan staan met de standaard stuur en step hoogte. Voor mijn gevoel staat het stuur erg laag als ik ga staan. Op de weg daarentegen denk ik dat een verhoogd stuur niet fijn rijdt.

m vr gr
Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 15 Mei. 2008, 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Stuurverhogers zijn een standaard accessoire bij een Adventure. Ik zou niet weten wie ze er niet op heeft. Zelf heb ik stuurverhoging door mijn Scotts stuurdemper, maar het stuur gaat binnekort nog verder omhoog (wat lastig is vanwege beperkingen in kabellengtes). Verder heb ik er wat lagere steps op (verstelbaar). Verder heb ik er sinds (zeer) kort een 7 cm verhoogd zadel op eneen 7 cm verlaagde ruit (afgezaagd). Bevalt allemaal prima.
De offroad dag heb ik gedaan bij rijschool Selling in Amsterdam. Deze les werd toen nog gegeven in Almere, nu gaan ze naar Brabant. Maar er zijn ongetwijfeld meer adressen.

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 15 Mei. 2008, 22:56    Onderwerp: Re: wielmaat en invloed op rijgedrag Reageer met quote

Onno schreef:
Maar goed, eerst maar eens een stukkie off road proberen om te bepalen of dat naar meer smaakt of niet, iemand nog tips voor iemand met een 990 zonder off road ervaring (op de motor dan, wel heel veel off road ervaring op de fiets)..?
Onno


Belgen kunnen daarvoor hier terecht (nederlanders natuurlijk ook als ze de trip zien zitten tongue ) :

http://www.goedmotorrijden.be/opleidingen_adventureopleiding.html

De lesgevers rijden beiden met een Adventure (950 & 990) wink3 .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 17 Mei. 2008, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

Peter schreef:
Stuurverhogers zijn een standaard accessoire bij een Adventure. Ik zou niet weten wie ze er niet op heeft. Zelf heb ik stuurverhoging door mijn Scotts stuurdemper, maar het stuur gaat binnekort nog verder omhoog (wat lastig is vanwege beperkingen in kabellengtes). Verder heb ik er wat lagere steps op (verstelbaar). .


Hoi Peter,

ik ben aan het overwegen om de sta-hoogte ook beter te maken. Zet die 18 (of 30) mm zode aan de dijk. Mijn kabels lijken al erg kort (2004S met 2005 of 2005S vering, is dit te checken? Zie niks op de achterveer staan). En wat is je wind/weg gedrag nu?

Tenslotte wat is de winst van je voetsteunen (die van Sommer, zie foto?)

Ander tips ook welkom om mijn eerst schreden in het terrein te versoepelen,

vast bedankt & Groeten,

Koen



A990_fussr_verstellb.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  6.82 KB
 Weergegeven:  16452 keer

A990_fussr_verstellb.jpg



_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Joker



Geregistreerd op: 7-10-2007
Berichten: 94
Woonplaats: Westmalle

BerichtGeplaatst: Za, 17 Mei. 2008, 20:24    Onderwerp: Re: wielmaat en invloed op rijgedrag Reageer met quote

Raketman schreef:
Onno schreef:
Maar goed, eerst maar eens een stukkie off road proberen om te bepalen of dat naar meer smaakt of niet, iemand nog tips voor iemand met een 990 zonder off road ervaring (op de motor dan, wel heel veel off road ervaring op de fiets)..?
Onno


Belgen kunnen daarvoor hier terecht (nederlanders natuurlijk ook als ze de trip zien zitten tongue ) :

http://www.goedmotorrijden.be/opleidingen_adventureopleiding.html

De lesgevers rijden beiden met een Adventure (950 & 990) wink3 .


Heb me dan maar direkt ingeschreven voor 11/7 wacko

_________________
Doe het of doe het niet! Proberen bestaat niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 17 Mei. 2008, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:

ik ben aan het overwegen om de sta-hoogte ook beter te maken. Zet die 18 (of 30) mm zode aan de dijk. Mijn kabels lijken al erg kort (2004S met 2005 of 2005S vering, is dit te checken? Zie niks op de achterveer staan). En wat is je wind/weg gedrag nu?

Tenslotte wat is de winst van je voetsteunen (die van Sommer, zie foto?)

Ander tips ook welkom om mijn eerst schreden in het terrein te versoepelen,

Volgens mij is elke verhoging van je stuur een merkbare verbetering (als je lang bent). Vanwege mijn lengte (2,05 m) moet ik verder de hoogte in (dringend advies van Arjan Brouwer), wat dus morgen gaat gebeuren, mede vanwege de Oost Europa Rally over 2 weken.
Ik heb ook een verhoogde 2005 (geen S), maar hoe het zit met de getallen op de achterveer is mij ook niet duidelijk.
Ik heb idd de steunen van Sommer gemonteerd. Dit is echter al gebeurt toen ik hem pas had en ik kan daardoor geen goede vergelijking maken.

Ik heb de ruit ook al vrij snel afgezaagd na aankoop van de motor. Belangrijkste reden voor mij was het offroad rijden (een lagere ruit raak je minder snel als je er een keer voorover vanaf gaat). Ik heb er nu ook een hoog zadel opzitten (+ 7 cm) en afgelopen weekeinde met genoegen in de Eiffel rondgestuurd. Ik zit nu meer in de wind en dat bevalt goed.
Een ruitje is relatief goedkoop, dus je kunt het proberen met inkorten. Het kost je hoogstens een euro of 50 als het niet bevalt.

Verder m.b.t. offroad rijden: veel doen. Af en toe een training volgen is altijd nuttig. Via allroadmaniacs worden trainingen aangeboden. Je kunt bijvoorbeeld bij Henk Seppenwoolde een training met je eigen motor volgen, bij rijschool Hendriks, bij rijschool Wilshaus of bij Arjan Brouwer.
De trainingen bij Seppenwoolde en Brouwer zijn voor offroadstarters, de anderen geven training op meerdere niveau's (van beginner tot gevorderd).

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 17 Mei. 2008, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Peter voor al je nuttige tips,

rij je off road met de standard scorpions? Ik zie me niet eenvoudig banden wisselen of een tweede set wielen kopen. Ook het gewicht vind ik wel spannend, ben die groeve (of een ander in Landgraaf misschien) eens ingereden het weekend maar ben dan toch wel flink soms stapvoets aan het worstelen met die 220 kg.

Maar heb er wel veel zin in om stap je voor stap je ervaring op te doen,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Mei. 2008, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben begonnen met de MT21 die het redelijk goed off road doet, ook redelijk doet op asfalt (rijeigenschappen en redelijk slijtvast) en ook nog een prettig geprijst is.

Nu heb ik twee sets wielen waarbij 1 op de originele scorpions (on road) en 1 met excel velgen en Michelin Baja's (die helaas niet meer worden gemaakt).
Banden wisselen bij een (bevriende dealer) kost ca € 15 per band.

Het rijden met zo'n zware motor is vooral een kwestie van techniek en moed. Je primaire reactie is altijd de verkeerde. Dus bij problemen: niet de koppeling pakken, maar gas even los om balans te herstellen (evt pootje bij) en dan direct weer gas er op zodat hij je weer uit de situatie gaat trekken.
Koppeling intrekken betekend dat de tractie weg is en dat de ongewenste beweging gegarandeerd lijdt tot vallen.
De utidrukking gas is alles (of gang is alles) is echt waar. Sterker: hoe harder je gaat, hoe gemakkelijker het wordt. Het gaat dan wel of HEEL goed of HEEL fout....
Meer gang is meer Gyro werking van de wielen en met het gas er op wil de motor zich oprichten.
Je opmerking over stapvoets worstelen klopt hier dus helemaal mee.

Ik ben van mening dat off road rijden ook sport is en dat je net als met andere sporten moet trainen. Zeker in het begin is begeleiding van een trainer dus erg handig en waardevol.

Naast een van de rijscholen (in een andere posting genoemd) kun je ook overwegen om aan de BDM Rallyschool mee te doen. Deze is ook geschikt voor beginners.

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif