Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
joscha
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2008, 16:32 Onderwerp: Koelvloeistof verdwijnt. |
|
|
Vorig jaar had ik het ook al eens.
Er was na een grote beurt koelvloeistof verdwenen uit de radiateur.
Gevolg: Koelwatertemperatuur meter geeft maximaal aantal van 7 balkjes aan en begint te knipperen. Ook een rood lampje van de temperatuur begint te knipperen. Na enige minuten afkoelen kon ik weer verder rijden. Zolang je kunt blijven rijden wordt het water nog enigszins gekoelt.
Bij Brouwer Nijkerk dachten ze dat er misschien niet goed ontlucht tijdens de beurt. Na het navullen zijn we nu circa 5000 km verder.
Sindsdien er voor gezorgd dat het overdruk reservoir voldoende vol bleef
Gisteren in de eiffel weer hetzelfde geintje.
En dat terwijl het overdruk reservoir nog altijd 3 cm boven max stond.
Overigens moet ik melden dat de fan ook nog niet gedraait heeft.
Het geheel vanochtend vanuit het reservoir overgebracht naar de radiateur. Deze was echter door deze actie nog niet geheel gevuld. Tijdens de gehele rit heb ik de temperatuur nu niet verder als 4 balkjes gezien.
Nu 400km verder zit het overdruk reservoir weer net zo vol als gisteren.
Iemand enig idee  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2008, 16:55 Onderwerp: |
|
|
mm ja.. vele ideeen...
Wat effe niet duidelijk is in je verhaal: Is de missende vloeisto fnu weer terug in het vaatje, OF bedoel je, dat er nu weer geen vloeistof verdwijnt?
mogelijkheden:
- Je fan doet het niet, en hij kookt gewoon over, dan gaat het er via de overloop uit, en bij afkoelen zuigt ie het expensievat leeg.
-> Test: trek de stekker van de temperatuurschakelaar recht aan de radiator (naast het vaatje, door het gat waar ook de oliestokl zit), en sluit de 2 contacten can de stekker kort: de fan MOET nu altijd lopen, met contact aan dan wel...
- koelvloeistof lekt via waterpomp keering in de olie: Dit zie (en ruik) je meestal aan de olie, wordt zwart en troebel/viezig. -> revisiesetje waterpomp. PS: der schijnt een verbeterde 2008 versie te zijn!!
- lucht komt IN het koelsysteem::
* doordat de overdrukklep van de radiator niet goed werkt: Trek de dop er eens af en maak alles goed schoon (rubbertjes etc, gaat goed met remmemreiniger en perslucht)
* of doordat die vanuit de cilinder lucht in het koelsysteem blaast: Lekke koppakking (2003 modellen moesten hiervoor een modificatie hebben... ). Tja, das een vervelende als het waar is, maar dat denk ik niet te snel, want dat loopt vaak snel uit de hand en dan heb je ook water in de cilinder.
dus ja... een beetje meer diagnose gewenst! Begin eens met de radiatordop zou ik zeggen
ps.: in noodgevallen natuurlijk ALTIJD radiator afvullen met gewoon water van de pomp, als ze geen koelvloeistof hebben. in geen geval met te weinig vloeistof rijden! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2008, 20:21 Onderwerp: |
|
|
koppakking lijkt me sterk ja dan zouden je uitlaten constant blijven roken (condens) is die fan appart gezekerd ????
lijk me een probleem met de koeling
dus zoals Dr Bean zegt even kortsluiten en kijken of die dan wel werkt
zou de themp sensor kunnen zijn suc 6 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2008, 21:22 Onderwerp: |
|
|
jep, fan heeft eigen zekering.
Maar de beste manier van testen is zoals ik hierboven zei: dan test je het hele systeem in 1 keer. Draait ie niet, dan zoeken waarom.. beginnen bij zekering natuurlijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2008, 23:08 Onderwerp: |
|
|
kan toch handig zijn zo'n forum
en veel weten meer dan 1  |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
|
Geplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 21:08 Onderwerp: |
|
|
Zojuist maar eens de motor verder bekeken.
Ter verduidelijking: Tijdens de laatste rit was het voorheen lege reservoir weer gevuld tot hetzelfde niveau als aan het begin van de rit (ca 3cm boven max)
Eerst maar eens de radiateur geheel gevuld. Bij het losdraaien van de dop kon ik de onderdruk horen vereffenen. Totaal bleek ik 400cc te moeten bijvullen. Wat opviel is dat er op de binnenste rubberen ring van de radiateurdop een soort van kalkaanslag zat. Dit maar eens schoongemaakt en teruggeplaatst.
Toen maar eens de fan getest door de steker aan de rechterzijde door te verbinden. De fan begon toen te draaien.
Na een opwarmtest van de motor begon de fan ergens tussen temperatuur stand 4 en 5 ook weer te draaien.
Nu lijkt dus alles weer normaal.
Kan het zijn dat de fanswitch niet werkt door teveel lucht in het systeem?
Of de radiateurdop de werkelijke schuldige was zal na een volgende flinke rit moeten blijken.
In elke geval bedankt zover. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 22:39 Onderwerp: |
|
|
De radiator hoort NOOIT onderdruk te hebben!
Das nu juist de tuck van het expasievaatje: Als de vloeistof uitzet en te veel druk opbouwt komt het in het vaatje, als het weer afkoelt hoort het daar weer weggezogen te worden.
Als je dus lucht en onderdruk in de radiator hebt is OFWEL het slangetje van de radiator naar het expansievaatje verstopt (blaas en spoel die eens lekker door!) OFWEL de radiatordop werkt niet.
daar zit dus je probleem denk ik! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|