lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

ABS op 990 : waardeloos ?
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 1:46    Onderwerp: ABS op 990 : waardeloos ? Reageer met quote

Neem een drankje, nootjes, chips,...

smug

Boeiend dagje geweest vandaag.

Vooraleerst wil ik benadrukken dat ik niks heb tegen het concept van een ABS systeem. Integendeel : het is een enorm belangrijk en dikwijls levensreddend systeem voor de overgrote meerderheid van alle motorrijders.

Maar : niet in zijn huidige vorm op een KTM 990 Adventure. Absoluut niet zelfs.
Het was mij al opgevallen, dat bij het iets stevigere gaswerk het ABS nogal aan de optimistisch snelle kant reageert. Hard aanremmen voor een bocht bvb. Als je daarbij door een put in het wegdek gaat, of over een hobbel dendert, dan krijg je al snel het ABS geklapper met bijhorend zweverig gevoel en geen significante vertraging meer. Geheel tegen het concept van ABS in los ik dan de rem (!!) en herbegin met remmen. Verder geen oneffendheden in het wegdek, verder geen probleem, klaar.
Ff schrikken in het begin, maar je went eraan. Beter nog : het wordt soms ingecalculeerd.
Eenzelfde fenomeen doet zich ook wel eens voor in situaties waarbij de vork nog bijna volledig uitgeveerd zit (dus relatief weinig druk op de band) in combinatie met hard remmen. Maar ook daar schrok ik al niet meer van.

Tot vandaag dus. We doen ff een uitwijkbeweging/conceptoefening van tegensturen voor aan een paar cursisten. Links/rechts - motorfiets terug recht en dan remmen voor het einde van het terrein. Plek zat, al 1000x gedaan deze oefening,...
Remmen dus. Gewoon aanleggen, druk opbouwen...krijg ik ineens dat klapperende geluidje, het ABS dat vol zijn gang gaat shocked2 . Vraag me niet waarom, want ik was HELEMAAL NIET hard aan het remmen.
Ik herinner me nog dat ik dacht van "WTF ABS, waarom nou, helemaal niet nodig hier".
En het volgende moment ga ik, zonder enige vorm van vertraging die naam nog waardig, los door de afsluiting van het terrein. Motor en mannetje lekker verstrengeld in de spandraden. Eén spandraad zit onder het kinstuk van m'n helm. Geluk dat ik hem dichtgeklapt had of niet met een open helm reed, anders was m'n strot gegarandeerd kapot geweest. Nu enkel een zware kneuzing en striem.
Nadat ik zelf uit de draad geklauterd was heb ik m'n toolkit vanonder het zadel gepeuterd en ben ik de hele draadzooi beginnen kapotknippen om de motor eruit te krijgen. Spatbord voor dubbel gevouwen, kopkuip, mja het is maar plastic natuurlijk confused . Dan door de tuin van de achterbuur gegaan, motorfiets helemaal de beek ingetrokken, er terug uit aan de andere kant, gestart en uit de buurman zijn tuin gereden.

Schade aan de KTM valt nog mee, alles welbeschouwd. Spiegels terug vastgezet, voorspatbord min of meer terug rond het wiel gedrapeerd, ff vork checken (OK gelukkig) en dan terug het terrein op.
Daarna verschillende noodstops gedaan om het systeem te testen, alles normaal. Als afsluitertje heb ik dan de identieke oefening gedaan waarbij het fout ging, maar met het ABS uitgeschakeld. Zelfde stuurpunten, zelfde rempunt en rara, met pakken overschot tot stilstand gekomen.
Ik ben er dus 99,99% zeker van dat dit akkefietje niet gebeurd was indien het ABS uitgeschakeld zou geweest zijn.

Gecombineerd met mijn vorige ervaringen zou ik durven stellen dat het ABS systeem zoals het nu op de 990 Adventure zit véél te gevoelig is en zelfs zodanig dat het tot ongelukken kan leiden. De hoofdoorzaak zit hem waarschijnlijk in de relatief grote veerwegen, die het systeem te snel doen besluiten dat er niet voldoende druk op het voorwiel aanwezig is en bij de minste slip vooraan de zaak loszet. Het valt mij bij verder testwerk ook op dat de pulsen waarin het voorwiel losgelaten wordt en weer aangrijpt enorm groot zijn. Veel groter van bvb andere systemen waarmee ik al ervaringen heb. Ook logisch, want bij elke keer dat de remdruk door het systeem verminderd of weggenomen veert die enorme veerweg terug uit waardoor ook de druk op de band aanzienlijk vermindert. Laat veel druk op de band nou net iets zijn wat nogal noodzakelijk is voor een goede rembeweging...
Misschien valt hieraan te sleutelen door de uitgaande demping nog hoger te draaien, maar alleen al het idee dat je de werking van een ABS kan beïnvloeden door aan je demping te draaien komt mij over als pure horror.

Ik weet verder niet goed wat ik met het systeem aanmoet. Beroepsmatig sta ik erop ingesteld dat ABS iets goed moet zijn, dat situaties zoals hetgeen ik vandaag meegemaakt heb eigenlijk zou moeten uitsluiten ! Het liefst van al zou ik de zekering er gewoon uittrekken, maar mijn verstand spartelt vooralsnog hevig tegen...anderzijds kan ik gewoon niet om mijn ervaringen heen.

_blank

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)

Laatst aangepast door Raketman op Ma, 17 Nov. 2008, 22:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het zo lees heb je mazzel gehad raketman, het had ook anders af kunnen lopen.
Je verhaal geeft metteen aan waarom de "S" geen abs heeft (die heeft nl NOG langere veerweg).

Zekeringetje eruittrekken??? demonteren heel die mikmak, dan hou je een mooie gereedschapbak over onder het zadel wink3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Kappa

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd allemaal. Kon vervelender aflopen.

De 990 Adv is mijn 3e fiets met ABS. Naar mijn bescheiden mening het beste systeem dat ik tot nu toe heb gereden. Grijpt later in dan de GS-en (1150 en 1200) die ik heb gehad.

Ik zou zeker met KTM contact opnemen. Ik berijp dat je motor instructeur bent. Dan zullen ze je als professioneel gebruiker toch wel serieus nemen. En vrijwel alle instructeurs en anderen die de motor beroepsmatig rijden die ik ken, kiezen in 90% van de gevallen voor een motor met ABS. Ookal kunnen ze vele malen beter remmen dan ik als amateurtje.

Sterkte.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Zig

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst even voorstellen :

Ik ben 43 jaar en woon in België dichtbij de grens met Sluis

Ik heb vier jaar een 1150 GSA gereden en ben vorige week overgestapt naar een nieuwe KTM 990 adventure.
Ik heb heel veel plezier beleefd aan de BMW maar begon 'm wat te zwaar te vinden en miste wat extra vermogen.

enfin, na héél lang wikken, wegen en testen van ondermeer ook de nieuwe GS 800 leek de LC8 mij uiteindelijk de beste keuze. Eerste onderhoud is ondertussen gedaan en ik begin nu pas de grenzen te gaan verkennen.

Wat het ABS systeem betreft moet ik zeggen dat ik tot dusver géén negatieve ervaringen heb gehad, integendeel, vind het eveneens zelfs later aangrijpen dan bij de BMW maar zoals ik zei , misschien ben ik nog niet voldoende tot het uiterste gegaan. Toch heb ik de indruk dat uw probleem specifiek is aan uw exemplaar en geen algemeen probleem.

ben benieuwd wat uw dealer zal antwoorden/ontdekken

grt, Z
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Zig schreef:
Eerst even voorstellen :

Ik ben 43 jaar en woon in België dichtbij de grens met Sluis

Ik heb vier jaar een 1150 GSA gereden en ben vorige week overgestapt naar een nieuwe KTM 990 adventure.
Ik heb heel veel plezier beleefd aan de BMW maar begon 'm wat te zwaar te vinden en miste wat extra vermogen.

enfin, na héél lang wikken, wegen en testen van ondermeer ook de nieuwe GS 800 leek de LC8 mij uiteindelijk de beste keuze. Eerste onderhoud is ondertussen gedaan en ik begin nu pas de grenzen te gaan verkennen.

Wat het ABS systeem betreft moet ik zeggen dat ik tot dusver géén negatieve ervaringen heb gehad, integendeel, vind het eveneens zelfs later aangrijpen dan bij de BMW maar zoals ik zei , misschien ben ik nog niet voldoende tot het uiterste gegaan. Toch heb ik de indruk dat uw probleem specifiek is aan uw exemplaar en geen algemeen probleem.

grt, Z

welkom Zig (Zag) laugh dicht bij de grens met Sluis eeuuuu westkapele- Knokke hoe dan ook ik zal je wel eens tegen komen dan
en by the way goede keuze die KTM thumbsup thumbsup
Naar boven
Zig

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

thanx "buurman"

is eigenlijk Heist,

btw, ik ga vaak in je omgeving (Retranchement, Zuidzande, Hoofdplaat..) de gravelbaantjes opzoeken, die vind je bij ons niet zo veel meer.
Dus de kans is idd groot dat we mekaar eens tegenkomen

grt,z
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zig schreef:
thanx "buurman"

is eigenlijk Heist,

btw, ik ga vaak in je omgeving (Retranchement, Zuidzande, Hoofdplaat..) de gravelbaantjes opzoeken, die vind je bij ons niet zo veel meer.
Dus de kans is idd groot dat we mekaar eens tegenkomen

grt,z

Heist daar ken ik ook wel wat mensen
maar dan weet ik nog wel wat leuke wegjes voor je, rond sluis oostburg en aardenburg laugh
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

idd vervelend wat er gebeurd is. en geluk gehad dat alles goed gegaan is.

Absoluut de moeite om eens over te praten met KTM, die zijn vaak best happy met dit soort input om hun systeem te verbeteren (overigens zit dit systeem op meerdere merken hoor).
Vraag is dan wel een beetje: is het te reproduceren (doe dan dat wel met wat meer uitloopruimte 2thumbsup ??? zoja, dan heb je natuurlijk echt iets waarmee je naar ktm kunt gaan en hun helpen.

misschien een overbodige opmerking: maar juist KTM heeft besloten dat de ABS ook uit kan, omdat zij weten dat in OPFFroad condities (is gedeeltelijk gelijk aan extreme condities) zo'n ABS niet doet wat ie zou moeten doen. (en dat geldt voorlopig net zo goed voor elk ander ABS)

Joker

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

ok maar zo'n uitwijkoefening met tegensturen is volgens mij niet extreem smug
hou ons op de hoogte, allez ik zie u morgen dan kan ik het vragen thumbsup

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Zig schreef:

grt, Z

Wel Zig, de vervang-990 waarmee ik eveneens een paar duizend kilometer gereden heb had op de weg net hetzelfde. Dwz bij remmen over hobbels en putten het geklapper van het ABS enz enz...
Was er daar een verschil geweest met de mijne dan had ik dat wel redelijk snel doorgehad. Denk ik dan. Mij lijkt het op dit moment dus een conceptueel gegeven.

Let wel : ik ondervind enkel hinder van het ABS bij voorgaande maneuvers. Indien er "gewone", rechtdoor rechtaan noodstops uitgevoerd worden op een vlak wegdek waarbij de gewichtsverdeling normaal is (50/50 ongeveer) en de motor in het midden van zijn veerweg gedrukt zit werkt het ABS zoals je het mag verwachten : niks indien de rem goed gebruikt wordt (aanleggen+opbouwen), en met licht voelbare schokjes als je als een blinde gek het hendel tot tegen het handvat sleurt.

Ondertussen nog een paar experimentjes gedaan, in de vorm van remmen vlak na een uitwijkbeweging (dus op het moment dat de motor nog vrij ver uitgeveerd is). Hetgeen waarmee ik gisteren in problemen ben gekomen dus. Wat ik dacht blijkt ook zo te zijn : het is wel degelijk mogelijk om het aangrijpmoment van het ABS te verleggen door te spelen met de uitgaande demping van de voorvork. Hoe harder de demping gezet wordt (tot bijna volledig dicht), hoe minder het ABS gaat ingrijpen. Ik heb dit getest door een uitwijkoefening uit te zetten met vaste uitwijkpunten, rempunten (kegels) en snelheidsmeting. Eerst een kwartiertje de regelmaat en herkenning van het oprichtingspunt van de motor erin gedrild, en dan de snelheid verhoogd met verschillende demperinstellingen.

In de praktijk zijn die strakke demperinstellingen moeilijk haalbaar, want indien ik verder ga dan ongeveer 5 clicks van mijn huidige instelling gaat het stuurgedrag van strak neutraal naar sterk overstuurd. En dat kan ik ook missen.

Uiteindelijk waren het redelijk harde maneuvers die waarschijnlijk niet door de doorsnee rijder wekelijks uitgevoerd zullen worden, maar ik wil nou eenmaal weten waar ik aan toe ben. Kwestie van herhalingen van het scenario van gisteren te voorkomen.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Apr. 2008, 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jep dat dacht ik ook al:

je bent een ervaren rijder die dit soort maneuvres behoorlijk heftig kan maken, de 990 laat dat ook toe.
door de lange vering komt de motor na zo'n maneuvre erg uit de vering, en daar probeert de abs op te anticiperen! (en das best goed, maar kan natuurlijk fout gaan).
In dergelijke omstandigheden kan een geoefend rijder het zeker beter dan een ABS.

95% (of meer?) van de 'gevaarlijke'situaties op de weg zijn: effe wegdromen en daarna van de schrik de rem vol ankeren als er plots voor je geremd wordt.... en dan is een abs perfect om schuiven (en daarmee doorglijden) te voorkomen.
Een goede rijder laat zijn voorrem zelf wel los als het voorwiel gat glijden.

f@zertje

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Blijft alleen lullig als je op een kruising doorschiet terwijl er een 18 wheeler aankomt rolleyes
Daarom ben ik van ABS afgestapt, systemen werkten niet met mijn alles of niets rijstijl.
Rijdend op de cbf500 van mijn vrouw werkt hetwel weer.

Zig

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman,

tja, wil best ook wel eens een gelijkaardige , extreme test doen en zien wat dat geeft. Heb dat ooit mogen doen tds de offroad cursus van BMW in Hechlingen maar met de gs heb je dat induikeffect niet door de telelever.

Heb nu wel meestal de reflex om er ook m'n achterrem bij te nemen wat naar mijn gevoel ook minder doet induiken - meer balans geeft (?)
aan de vering pruts ik liever niet vermits ik er geen verstand van heb, beperk me tot de veervoorspanningsknop voor bagage of bijrijder.

Over hobbels en putten remmend met de gs had ik ook vlug een klapperend abs, dus op dat gebied kan ik het ktm-systeem in elk niet "waardelozer" vinden dan dat van bmw.

je reed al ettelijke km op een testmotor met dezelfde bevindingen, en toch ervoor gekozen ? en sprak je er reeds over met de dealer ?

grt,z
Naar boven
Zig

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

[/quote]
Heist daar ken ik ook wel wat mensen
maar dan weet ik nog wel wat leuke wegjes voor je, rond sluis oostburg en aardenburg laugh[/quote]

ah, dat interesseert me wel !

grt, z
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 26 Apr. 2008, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Zig schreef:
je reed al ettelijke km op een testmotor met dezelfde bevindingen, en toch ervoor gekozen ? en sprak je er reeds over met de dealer ?

VERVANGmotor, dus na de aankoop. En met een nieuwe fiets waar ik nul kilometer mee gereden heb ga ik niet direct hevig tekeer hoor wacko ...

Volgende week is de dealer terug van Oostenrijk, ga ik eens horen.
Maar ik verwacht eigenlijk geen enkele reaktie vanuit die kant.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: