lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ervaring Avon roadrider AM26 banden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2008, 19:10    Onderwerp: Ervaring Avon roadrider AM26 banden Reageer met quote

Heb de gok genomen en een setje Avon roadrider AM26 banden gekocht. Setje 177 euro aan huis geleverd. Dit zijn 100% straatbanden en vrijgegeven door Avon voor de KTM 950 / 990.

Na montage bij een plaatselijke motorzaak, een rondje gereden. Wat meteen opviel is de pendel neiging bij hogere snelheden of volgas acceleren. Het stuur begint te slingeren bij het uit acceleren bij snelheden boven de 150 km/uur. Blijkt dat de achterband een diagonaal structuur heeft en geen radiaal. M.a.w. de achterband vervormt te veel bij het optrekken en geeft dit door naar de voorkant.

Van alles geprobeerd. Hogere bandenspanning, veer / demper instelling etc. Niks helpt.

Beneden de 150 km geen probleem. Voorband stuurt super. Je kunt deze band makkelijker en verder in de bocht leggen. Waar de Pirelli begint te glijden over de zijkant nopjes, blijft deze band mooi strak op het asfalt. (het glijden is uiteraard wel een waarschuwing dat de grens bereikt is, waar de Avon band mogelijkerwijs direct weg is???) Stepjes aan de grond, zonder probleem. De gehele fiets blijft mooi strak. Band is wel heel snel warm, aanzienlijk sneller dan de Pirelli. Komt de grip tengoede. Levensduur uiteraard nog niet bekend.

Maar de achterband?????? Flink klote. Profiel smoelt wel leuk, maar ja daar heb je niks aan. Als je je keurig aan de Nederlandse snelheden houdt heb je met deze achterband geen probleem. Echter daar heb je geen KTM voor. Volgende week weer een Pirelli achterband erop. Kijken of het echt de achterband is.

Conclusie:
Leuk setje banden voor een normale prijs. Voorband super als je alleen op het asfalt rijdt. Achterband voor de wat sportievere rijder niet geschikt vanwege de pendel neiging. Mijn volgens setjes zal toch weer de Pirelli's zijn.

Volgende week dus een z.g.a.n. achterband op marktplaats. Voorbandje hou ik eerst nog even.

Iemand interesse????? of soortgelijke ervaring??

Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2008, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd dat er tegenwoordig nog diagonaal banden worden gemaakt voor moderne motorfietsen die boven de 200 lopen rolleyes4
_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
gijssie2



Geregistreerd op: 7-3-2008
Berichten: 293
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2008, 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

rolleyes2 HP met Avon banden?? Jij moet degene zijn die zaterdag jl. bij Ten Kate was in Nieuwleusen? Leuk je ff gesproken te hebben....Bij mij doen die Pirelli's het prima! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2008, 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt gelijk hebben, maar pas wel op met deze snelle conclusie: Er zijn veeel meer mogelijke oorzaken van het pendelen van je stuur (slecht balhoofdlager, slechte uitlijning etc).
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Apr. 2008, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

gijssie2 schreef:
rolleyes2 HP met Avon banden?? Jij moet degene zijn die zaterdag jl. bij Ten Kate was in Nieuwleusen? Leuk je ff gesproken te hebben....Bij mij doen die Pirelli's het prima! thumbsup


Klopt helemaal. Gaaf he, even bij TenKate leuren en een KTM spreken. Nu direct alweer op het forum.

Ben terug uit Duitsland, 1200 km op de KTM. Super!!!! Tot Venlo snelweg en zo snel als het gaat binnendoor via de Eifel naar Saarbrucken. Leuk sturen daar, echter wel veel regen dus nat wegdek.

Spreek je nog.

Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Apr. 2008, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Je kunt gelijk hebben, maar pas wel op met deze snelle conclusie: Er zijn veeel meer mogelijke oorzaken van het pendelen van je stuur (slecht balhoofdlager, slechte uitlijning etc).


Uiteraard zijn er meer oorzaken, echter direct na de montage dat vervelende pendelen. Alleen bij gasgeven en dan boven de 150km.

Opmerkelijk: geen pendelneiging bij lange doordraaiers en dan het gas erop houden, motor laten trekken.

Wat ook opmerkelijk is dat als ik het stuur alleen met mijn rechterhand losjes vast heb. Beetje voorover zit om mijn hoofd uit de wind te hebben en eventueel de linkerhand over de tanktas heen laat rusten. Het pendelen veel later komt. Kwam terug uit Duitsland, laatste stuk snelweg en dan probeer je vanalles uit. Kon op die manier tot 190km (teller) voordat het pendelen begon.

Kan een balhoofdlager bij 20.000 km slecht zijn?? Hoe kan ik dat testen??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Apr. 2008, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

HP schreef:
Kan een balhoofdlager bij 20.000 km slecht zijn?? Hoe kan ik dat testen??


Dat kan best. Mijn balhoofdlagers zijn ook vervangen op 20k, waterinsijpeling door een verkeerd gemonteerde dichtingsring en het onderste lager was stijf verroest...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Apr. 2008, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
HP schreef:
Kan een balhoofdlager bij 20.000 km slecht zijn?? Hoe kan ik dat testen??


Dat kan best. Mijn balhoofdlagers zijn ook vervangen op 20k, waterinsijpeling door een verkeerd gemonteerde dichtingsring en het onderste lager was stijf verroest...


wat een rare vraag ??? kan dit na 20,000d km
dit kan zelfs binnen 1 dag als er een klein beetje speling op zit,
stoep randen en dergelijke opstakels, kunnen er zo voor zorgen dat je lagers kapot kunnen gaan, dit heeft niet echt met de gereden kilometers
te maken, ik denk dat Dr Bean ze sneller moet vervangen dan iemand die hem alleen voor op de weg gebruikt en ook het veelvuldig gebruik van de hd cleaner heeft er zeer veel invloed op
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 12 Apr. 2008, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

laugh laugh

klopt... ik zit nu op 50dkm met de Adv, en moet mijn 4e setje balhoofdlagers steken. En ik kan je verzekeren dat ze bij mij altijd goed gesteld staan. Maar, zo'n klap waarbij je een deuk in een excel velg rijdt en een 4,5mm binnenband lek rijdt, en een Baja van de velg af drukt... daarbij krijgt je balhooofd ook wel een dreun, en dan heb je weer een putje erbij.

LC8 balhoofd is gelijk aan de EXC (en dus niet erg overbemeten)... alleen de pen is langer, dus de krachten daardoor weer iets minder; maarja, gewicht is ook wel iets hoger!
Als je vaak wheelies maakt, en je voorwiel neer laat klappen zal er snel een putje in zitten.

Hoe te voelen: Op de middenbok/bokje, voorwiel vrij, en dan heel zachtjes/gevoelig het stuur door middenpunt draaien. Maar vaak is het heel moeilijk te voelen hoor.


Duidelijk is wel dat die achterband er aan bijdraagt!!


verder zeg je: "Vreemd dat het bijna weg is als ik met 1 hand aan het stuur zit". NEE, dat is begrijpelijk..

Dat zit zo: Het is een punt waarbij het de combinatie van frame, rijwielgedeelte EN rijder een 'eigenfrequentie' heeft: ofwel: makkelijk zwabbert.
Eigenlijk is het zo dat de rijder zelf de schommelijk maakt, maar de motor dit niet dempt.

Daarom helpt een kleine onderbreking van deze 'loop' om het probleem te voorkomen: Als je de terugkoppeling naar je stuur wegneemt, zwabbert ie niet meer. Iedere motor heeft daar last van overigens
Andere oplossing: Stuurdemper! dat zie je bij alle weg(race)motoren....

Ook andere vering/demping afstelling kan het nagenoeg helemaal verhelpen. Draai de achterveer maar eens wat op, en zet de low-speed demping en rebound maar een 5 klikjes hoger (rechtsom)...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif