lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

gloeiend heet achterremreservoir bij 950 en niet bij 990 ???
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 9:08    Onderwerp: gloeiend heet achterremreservoir bij 950 en niet bij 990 ??? Reageer met quote

gisteren ben ik een toerke gaan doen met Raketman. Hij op zijn 990 met standaarddempers, ik op de 950 met BOS-dempers met db-killers. Na tig aantal kms kreeg ik weer maar eens last van een enorme warme rechterhiel. Bij een stop voelde ik even aan het achterremreservoir waar mijn voet meestal tegenaan ligt. Dat stond dus heel erg heet, je kon er bijna je hand niet op leggen. Even gevoeld bij de 990: lauwkes. Om één of andere reden wordt de uitlaatbuis ter hoogte van dat reservoir bij mijn 950 dus véél heter dan die van de 990. Je ziet dat ten andere ook aan de kleur: mijn uitlaatbuizen zijn vele malen blauwer dan die van Raketman zijn kar.

Kan iemand dit onaangenaam hete fenomeen verklaren? Ook een oplossing suggereren mag best.

Mijn idee : bij het couperen van de gas doen de backfires zich bij mijn 950 veel dieper in de uitlaatbuis voor dan bji de standaarddempers van Raket zijn ding. Een beetje het gevolg van een "open uitlaatsysteem" denk ik dan. Wellicht gebeurt bij Raket al dat gedonder in de dempers zelf, hetgeen meteen verklaart waarom zijn dempers wél gloeiend heet worden en de mijne niet.

Of sla ik de bal compleet mis?

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd, absorbtiedempers (wat alle vervangingsuitlaten zijn) zouden juist koeler moeten lopen, omdat er geen catalisators in zitten.

Muug, verbruikt jouw motor veel meer brandstof als die van raketman?
dat zou duiden op een te rijke afstelling zou ik zeggen.

Lekt het systeem nergens? bv op de flensaansluitingen pijp/demper?

Branden je uitlaten grijs/bruin, of zwart? zwart duidt ook op een te rijke afstelling lijkt mij.

Of trek er eens een bougie uit (achterste gaat makkelijk) als die roetzwart is, dan kun je er ook wel van een te rijke afstelling uitgaan.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wat verbruik betreft : tijdens ons laatste Ardennenuitstapje een paar weken geleden verbruikten ze exact evenveel. We moesten op hetzelfde moment tanken en er ging precies evenveel brandstof in.

Reservelampje ging ergens rond de 260-270km aan bij beiden.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:

Reservelampje ging ergens rond de 260-270km aan bij beiden.

Is bij mijn 990 ook zo. pleased

Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Vreemd, absorbtiedempers (wat alle vervangingsuitlaten zijn) zouden juist koeler moeten lopen, omdat er geen catalisators in zitten.

Muug, verbruikt jouw motor veel meer brandstof als die van raketman?
dat zou duiden op een te rijke afstelling zou ik zeggen.

Lekt het systeem nergens? bv op de flensaansluitingen pijp/demper?

Branden je uitlaten grijs/bruin, of zwart? zwart duidt ook op een te rijke afstelling lijkt mij.

Of trek er eens een bougie uit (achterste gaat makkelijk) als die roetzwart is, dan kun je er ook wel van een te rijke afstelling uitgaan.

Jamaar, Daan, mijn dempers zijn wel degelijk veel koeler dan die van Raketman! De hitte situeert zich ter hoogte van het achterste remoliereservoir !

De afstalling zou perfect moeten zijn, het is nog geen 500km geleden dat hij zijn grote beurt van 15.000km gehad heeft.

Daan, hoe kan ik controleren of het systeem luchtdicht is?

Johan

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het zal mij niet verbazen als je wat betreft de oorzaak in de verkeerde richting aan het zoeken bent.
Je rempotje wordt denk ik niet heet door de uitlaat maar door het remmen.
Wat je zou kunnen doen is de remvloeistof verversen uit voorzorg.
Officieel moet remvloeistof 1 keer in de 2 jaar worden vervangen, ik deed het altijd elk jaar.(dot5.1)
Waar je ook naar zou kunnen kijken is hoe je rem pedaal staat afgesteld.
Als je een bocht nadert of een situatie waar je denkt voor te moeten gaan remmen leg je misschien alvast je voet op het rempedaal, waardoor je de rem misschien onbedoeld iets laat slepen. van veel remmen wordt het zakie nou eenmaal heet.
Misschien moet je er ook gewoon niet zo zwaar aan tillen en rem jij gewoon meer met voor en achter en je maatje meer alleen voor.
Zelf heb ik mijn remmen wel eens aan de kook geremt en dan doet ie het in eens niet meer. Toen dus pedaal lager gezet en vloeistof ververst, klaar

Succes
Groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jasja

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2008, 21:18    Onderwerp: Re: gloeiend heet achterremreservoir bij 950 en niet bij 990 Reageer met quote

Muug schreef:
gisteren ben ik een toerke gaan doen met Raketman. Hij op zijn 990 met standaarddempers, ik op de 950 met BOS-dempers met db-killers. Na tig aantal kms kreeg ik weer maar eens last van een enorme warme rechterhiel. Bij een stop voelde ik even aan het achterremreservoir waar mijn voet meestal tegenaan ligt. Dat stond dus heel erg heet, je kon er bijna je hand niet op leggen. Even gevoeld bij de 990: lauwkes. Om één of andere reden wordt de uitlaatbuis ter hoogte van dat reservoir bij mijn 950 dus véél heter dan die van de 990. Je ziet dat ten andere ook aan de kleur: mijn uitlaatbuizen zijn vele malen blauwer dan die van Raketman zijn kar.

Ik rijd een 990 en heb enige tijd terug - onder garantie - het achterremreservoir laten vervangen ivm een telkens disfunctionerende achterrem. Toen de monteur het ding wilde demonteren kon hij het nauwelijks aanraken zo heet was het reservoir, terwijl de motor toch zeker al enige minuten stil had gestaan. Toch zag de dealer daar op zich geen probleem in. Het reservoir zit nu eenmaal vlak bij de uitlaat, die bij mij ook behoorlijk blauw gekleurd is trouwens. Ik heb niet zo snel een verklaring waarom het reservoir bij Raketman kennelijk niet heet wordt.

Jasja
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2008, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

kortom, zelfs Daan weet er geen antwoord op. Spijtig....

Waar het alleszins niks mee te maken heeft is met verkeerd remmen.

Ik ga eens horen wat ze op advrider zeggen...

Daan

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2008, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
kortom, zelfs Daan weet er geen antwoord op. Spijtig....

.

Ik ben ook niet zo'n techneut hoor Muug wink3

Heb alleen het voordeel dat ik al sinds 2003 veel LC8-kilometers heb gemaakt (totaal nu al zo,n 80.000).

En dan hoor/lees je wel eens wat hier en daar wink3

Ik heb wel ooit eens ergens gelezen dat iemand de achterrempomp vervangen heeft door 1 met een extern reservoir.
(betekend slangetje vanaf de pomp, en reservoir op een koelere plek
gemonteerd).

Slepen de blokken niet tegen de schijf aan, ook al bedien je het rempedaal niet?
Dan kan de tang en dus ook de vloeistof ook erg heet van worden lijkt mij.

Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2008, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:

Slepen de blokken niet tegen de schijf aan, ook al bedien je het rempedaal niet?
Dan kan de tang en dus ook de vloeistof ook erg heet van worden lijkt mij.

bwaaaa, bij 't smeren van de ketting heb ik toch niet het gevoel dat mijn achterwiel stroeft verdraait hoor.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2008, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Warmte van je achterrempopt komt waarschijnlijk (zoals al gezegd) niet van je uitlaat, maar van de rem zelf!

Oorzaak: Rem sleept.

mopgelijke Oorzaken:
- je hebt toch stiekem je voet te veel op de rem (stel je pedaal wat lager)
- Lucht in het remsysteem (goed ontluchten)
- oude remvloeistof (gaat snel verdampen/koken, waardoor de szlef druk opbouwt en gaat slepen....)
- Belletjes in de remvloeistof door trillen (hiervoor is nieuw type reservoir rubber gemaakt, zit op modellen 2005 e.v. voor zover ik weet: vraag dealer)

Verder is het zo dat sinterbrons blokken meer warmte aan de klauw doorgeven, en dus ook aan de remvloeistof. Dus verschillende blokken kunnen ook verschillende warmte in het reservoir geven.

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 10 Apr. 2008, 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dr. Bean,

het zijn inderdaad rode EBC remblokken. Die zouden dus meer hitte doorgeven dan standaard?

Ik heb zonet mijn ketting gesmeerd en ik moet zeggen dat mijn achterwiel werkelijk als gesmeerd loopt, in beide richtingen. Geen tekenen van een slepende achterrem. Je hoort de blokken natuurlijk lichtjes glijden tegen de schijf, maar je voelt er geen remming van.

Omdat plaatjes meer zeggen dan praatjes, heb ik hier even een "piccie" gepost.

Wat zegt jouw lodderig oog over de kleur van de uitlaat en de kleur van de remvloeistof ?

Ik moet straks toch met de KTM naar een afspraak, ik zal erop letten dat ik de achterrem niet gebruik en achteraf eens voelen of hij meer sleept en of de hitte enkel van 't reservoir komt of van de uitlaatbuis.

UPDATE:
zo, het ritje is achter de rug. Wat blijkt: heel de regio rond het reservoir wordt heet. Dus ook het zwarte frame, het aluframe, de achterbrug.....

Dat ligt duidelijk niet aan het reservoir maar aan de hittestraling van de uitlaat. sad

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 10 Apr. 2008, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

mmm

Je uitlaat is daar ook wel erg blauw moet ik zeggen.

Bij mij wordt het ook wel heet (zeker na een ritje gassenin de zandduinen), maar niet belachelijk heet...

Remvloeistof kan ver boven de 200 graden worden voordat het fout gaat he. Misschien noem jij gewoon heet wat ik een beetje warm noem.
Kan je je hand er nog tegen houden?? (dan is het onder de 60 graden!)

Remvloeistof kleur kan je niet beoordelen door dat plastic kijkglaasje. Bij twijfel: gewoon even doorspoelen, 200cc ofzo, kost niks.

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 10 Apr. 2008, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mmm

Je uitlaat is daar ook wel erg blauw moet ik zeggen.

Bij mij wordt het ook wel heet (zeker na een ritje gassenin de zandduinen), maar niet belachelijk heet...

Remvloeistof kan ver boven de 200 graden worden voordat het fout gaat he. Misschien noem jij gewoon heet wat ik een beetje warm noem.
Kan je je hand er nog tegen houden?? (dan is het onder de 60 graden!)

Remvloeistof kleur kan je niet beoordelen door dat plastic kijkglaasje. Bij twijfel: gewoon even doorspoelen, 200cc ofzo, kost niks.

Heet reservoir is : je vingers er in een reflex van af trekken omdat je anders met een brandblaar zit stars

Nu ja, het wordt niet heet na een rit van een kwartiertje, maar dan staat het al aardig warm en begint het in mijn laars reeds onaangenaam warm te worden. Na zo'n uurtje staat de boel dan écht heet.

Misschien kan ik binnenkort een ritje versieren met OEM dempers. Ben benieuwd.

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 24 Apr. 2008, 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

en hop,

Lode en ik hebben een demperruil gedaan. We bleken op nog geen tien km van elkaar te wonen. thumbsup Hij heeft mijn BOS-dempers gemonteerd en ik zijn standaarddempers.

Man die dingen worden HEET ! speechless Nen barbeque kan er nog iets van leren....

De hitte rond mijn rechtervoet blijft, dus ik ga de moto ne keer binnensteken waar ze een testbank hebben en dan kunnen ze de afstelling van de carbs ne keer op punt zetten.

greetz,

Paul

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: