lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olieverbruik

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2004, 20:31    Onderwerp: olieverbruik Reageer met quote

Barbasma meldt op het USA forum dat op de 2003-2004 modellen
olieverbruik kan optreden, (vooral bij heftig gebruik).
Dit kan veroorzaakt worden doordat de olie via de carterontluchting
in de luchtfilterbox terechtkomt, en zo verbrand de uitlaten verlaat (blauwe rook).

Op de 2005 modellen schijnt nu een klep in de slang geplaatst te zijn die dit moet voorkomen.
Deze klep kan ook eenvoudig in een 2003-2004 geplaatst worden.

Lijkt me wel de moeite waard, maar als dit zo is, dan moet het in de box toch een smeerboeltje zijn?

Die van mij is hartstikke schoon!

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2004, 21:59    Onderwerp: Re: olieverbruik Reageer met quote

Daan schreef:
Barbasma meldt op het USA forum dat op de 2003-2004 modellen
olieverbruik kan optreden, (vooral bij heftig gebruik).
Dit kan veroorzaakt worden doordat de olie via de carterontluchting
in de luchtfilterbox terechtkomt, en zo verbrand de uitlaten verlaat (blauwe rook).

Op de 2005 modellen schijnt nu een klep in de slang geplaatst te zijn die dit moet voorkomen.
Deze klep kan ook eenvoudig in een 2003-2004 geplaatst worden.

Lijkt me wel de moeite waard, maar als dit zo is, dan moet het in de box toch een smeerboeltje zijn?

Die van mij is hartstikke schoon!

Daan

Ik vind het een wazig verhaal:

Als je echt olieverbuik zou hebben doordat het via de luchtfilterbak door de carbs wordt aangezogen, dan moet je luchtfilter zeiknat van de olie zijn
(neem eens een kopje van 200ml olie.. en kijk eens hoe grote smeerboel
je daarmee kan maken)

Als je Luchtfilter zo nat is van de olie... loopt je motor echt nie meer fatsoenlijk (if at all).

Nee: Het lijkt me eerder dat men omgedraaid de bedoeling heeft gehad om te voorkomen dat het luchtfilter ook maar iets nat wordt van de olie, zodat verhoogd benzineverbruik optreed.

(Ik heb ook wel eens mensen horen zeggen dat hun motor olieverbruikte omdat ergens een pakking niet helemaal dicht was..., zelfde verhaal).

Overigens: Zowel mijn luchtfilter, als die van Schradt (en wij rijden toch behoorlijk pittig on- en offroad, zijn keurig droog. Ik moet zelfs zeggen dat er verassend weinig vuil in komt en dat je het grove vuil er makkelijk kan afkloppen.

Wat wel vrij veel mensen doen is TE veel olie bijvullen; dat levert een nat luchtfilter op.

groet

Theo.nl

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Mei. 2005, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Net terug van 10 dagen heftig sturen en mijn lc8 heeft toch wel wat last van olieverbruik.

Totaal 3640 km gereden in 10 dagen de km-stand van de lc8 staat nu op 7150 !

We maakte iedere dag een flinke rit met diverse bergpassen, na 2 dagen flink gegumt te hebben en veel geremt te hebben op de motor stond het oliepeil op MIN. 0,5 lit bijgevuld met 15W50 vollsynth, dit was het enige wat ik kon krijgen in de buurt.. hij is bij de beurt afgevuld met 10W40 Halfsynth. ...kan dit kwaad ??

Daarna iedere dag het oliepeil goed in de gaten gehouden, en na diverse heftig dagen sturen en motorremmen (nieuw scrabblewoord) moest er toch iedere keer zo'n 20cl bij.

Op de terugweg naar huis, 1000km snelweg met constante snelheden van 170km/h en vlot accelereren (oooh... wat rijdt dat ding lekler smiley2 ) heeft ie ook weer een 20cl gebruikt.

Totaal heeft hij 0,9 lit verbruikt op 3600km flink poken!,....is dit verbuik nornaal ?

Mijn vrouwtje rijdt een Honda Hornett, en die heeft nog nooit 1 druppeltje olie gebruikt !

mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Mei. 2005, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Theo.nl schreef:
Net terug van 10 dagen heftig sturen en mijn lc8 heeft toch wel wat last van olieverbruik.

Totaal 3640 km gereden in 10 dagen de km-stand van de lc8 staat nu op 7150 !

We maakte iedere dag een flinke rit met diverse bergpassen, na 2 dagen flink gegumt te hebben en veel geremt te hebben op de motor stond het oliepeil op MIN. 0,5 lit bijgevuld met 15W50 vollsynth, dit was het enige wat ik kon krijgen in de buurt.. hij is bij de beurt afgevuld met 10W40 Halfsynth. ...kan dit kwaad ??

Daarna iedere dag het oliepeil goed in de gaten gehouden, en na diverse heftig dagen sturen en motorremmen (nieuw scrabblewoord) moest er toch iedere keer zo'n 20cl bij.

Op de terugweg naar huis, 1000km snelweg met constante snelheden van 170km/h en vlot accelereren (oooh... wat rijdt dat ding lekler smiley2 ) heeft ie ook weer een 20cl gebruikt.

Totaal heeft hij 0,9 lit verbruikt op 3600km flink poken!,....is dit verbuik nornaal ?

Mijn vrouwtje rijdt een Honda Hornett, en die heeft nog nooit 1 druppeltje olie gebruikt !

ktm en olie verbruik is wel een beetje normaal, zelfde als een harley
maar laat eens nazien, compressie meten en een gas meting kunnen ze zien of er niets aan je cilinders en zuigers is. en olie mengen ??? beter van niet,krijg je een plakzooi van in je carter en kans op een slippende
kopling of verstopt olie filter groeten mr wheely
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Mei. 2005, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bij flink gassen en constanten hoge toerentallen (bij 170 dus), is verbruik van 1 op 4000 vrij normaal denk ik. Vooral op het gas afremmen vanaf hoge toeren kost wat olie. De olie wordt dan wat langs de zuiger naar boven gezogen, in die richting werkt de zuigerveer gewoon minder goed.

Een Hornet heeft geen 10cm grote schoteltjes als zuiger, dus niet echt te vergelijken.

mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Mei. 2005, 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Bij flink gassen en constanten hoge toerentallen (bij 170 dus), is verbruik van 1 op 4000 vrij normaal denk ik. Vooral op het gas afremmen vanaf hoge toeren kost wat olie. De olie wordt dan wat langs de zuiger naar boven gezogen, in die richting werkt de zuigerveer gewoon minder goed.

Een Hornet heeft geen 10cm grote schoteltjes als zuiger, dus niet echt te vergelijken.

denk dat je wel gelijk hebt, en ik denk dat deze jongens geen XR ervaring hebben, en mijn oude lc4 luste ook wel een slokje oil.
ik heb bij deze hoeveelheden ook geen probleem, maar in die belgische
test was er een zuigerveer gebroken, en die had ook een slokje nodig
dus effe laten nameten, en dan weet je het zeker is nu eenmaal geen
JAP eejjjj groeten mr wheely
Naar boven
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jun. 2005, 22:48    Onderwerp: Oliepeil Reageer met quote

ff een vraagje tussendoor,

Te weinig olie is natuurlijk schadelijk, maar hoe zit het met teveel olie ?

Stel :

Je gooit teveel olie in de LC8, zeg maar een 3 cm boven max, en je peilt verkeerd of wat dan ook, er zit teveel in, en je weet hetzelf niet, en scheurt vrolijk verder van hot naar her !

Is dit nu echt schadelijk, het reservoir waar het in zit heeft ruimte zat. !

Of wordt de druk te hoog dat hij het ergens eruit perst.

Kan zo maar gebeuren dat je op een lange vakantietrip, denk hé te weinig olie, ff wat erbij, verkeerd peilen, en hoppa gas er weer op ! (blijft stom natuurlijk)

Iemand ervaring hiermee,

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jun. 2005, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Och,

echt schadelijk is het volgens mij niet.
Door het drysump systeem komt er niet meer olie in het blok (tenzij je er echt veel te veel in gooit), de tank wordt alleen wat voller.
Echt kans dat er keerringen uit knallen ofzo is er dus niet echt denk ik.

maar: Het schijnt wel zo te zijn dat er dan wat meer olie door de ontluchtingsslang mee komt, die bovenin je filterhuis uitkomt: Recht boven de kelk van de voorste carb: Risico dat de carburateur vervuitl, en het luchtfilter vet slaat.

Ik heb er wel eens wat te veel in gehad: Dat gaf wat schuimende olie, en verder eingenlijk geen problemen.

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 6:09    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dr_Bean"]

maar: Het schijnt wel zo te zijn dat er dan wat meer olie door de ontluchtingsslang mee komt, die bovenin je filterhuis uitkomt: Recht boven de kelk van de voorste carb: Risico dat de carburateur vervuitl, en het luchtfilter vet slaat.

Vandaar dat terugslagklepje/ventiel op de nieuwste modellen,
als het niet te kostbaar is, dan laat ik het met de grote beurt gelijk mee monteren.

Daan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: