Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 12:18 Onderwerp: hard remmen vergt VEEL handkracht |
|
|
hoi,
ik heb het gevoel dat mijn voorrem niet hard genoeg "bijt" in de schijven.
De initiële "bite" als ik het remhendel intrek is heel goed, de motorfiets duikt snel en krachtig in de veren en de vertraging treedt meteen en snel in.
Maar dan bereik ik een punt dat ik zo hard mag knijpen als ik wil zonder dat ik de remkracht evenredig voel toenemen. Het hendel staat dan nog drie cm van het gashendel verwijderd en voelt dan erg hard aan. Een teken dat er dus niks van lucht in't systeem zit. Dus dat is op zich wel OK.
Gisteren heb ik tijdens een sportief ritje een aantal keren behoorlijk tot zeer hard moeten remmen en het was toch wel behoorlijk onaangenaam om te merken dat ik mijn KTM niet maximaal vertraagd kreeg.
Is er nog iemand die dit fenomeen al meegemaakt heeft? Oja, 't zijn de originele remblokken die erin zitten. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 13:30 Onderwerp: Re: hard remmen vergt VEEL handkracht |
|
|
Muug schreef: | hoi,
ik heb het gevoel dat mijn voorrem niet hard genoeg "bijt" in de schijven.
De initiële "bite" als ik het remhendel intrek is heel goed, de motorfiets duikt snel en krachtig in de veren en de vertraging treedt meteen en snel in.
Maar dan bereik ik een punt dat ik zo hard mag knijpen als ik wil zonder dat ik de remkracht evenredig voel toenemen. Het hendel staat dan nog drie cm van het gashendel verwijderd en voelt dan erg hard aan. Een teken dat er dus niks van lucht in't systeem zit. Dus dat is op zich wel OK.
Gisteren heb ik tijdens een sportief ritje een aantal keren behoorlijk tot zeer hard moeten remmen en het was toch wel behoorlijk onaangenaam om te merken dat ik mijn KTM niet maximaal vertraagd kreeg.
Is er nog iemand die dit fenomeen al meegemaakt heeft? Oja, 't zijn de originele remblokken die erin zitten. |
je zou eens kunnen proberen om je hendle eens een nacht vast te zetten met een spanbandje of zoiets dan gaat de lucht als die erin zit er meestal wel uit |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 15:26 Onderwerp: |
|
|
ik versta je reaktie niet. ik zeg toch net dat m'n remhendel beenhard staat als ik rem. Dan moet je toch begrijpen dat er helemaal geen lucht inzit?!  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 18:18 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | ik versta je reaktie niet. ik zeg toch net dat m'n remhendel beenhard staat als ik rem. Dan moet je toch begrijpen dat er helemaal geen lucht inzit?!  |
solly lees foutje maar je zou eens kunnen proberen bij zoeken
ik heb hier al eens iets over gepost en ik geloof dat er ook een verslag van staat bij picture gallery
daar staat ook iets bij ivm het verglazen van de remblokken
en misschien is dit ook jouw probleem
het staat op picture gallery tweede pagina |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 18:46 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet welke remblokken je erop hebt?
Eerst even checken of beide remscjiven goed aangrijpen: Eeen paar keer flink remmen en dan effe voelen of ze flink warm zijn (allebei gelijk): Pas op.. voorzichtig je vingers branden!
Standaard "organische' blokken geven veel gevoel, maar niet de maximale remkracht/ Sinterbrons blokken zou verbetering kunnen brengen.
Verder kan je misschien je remhandle oprimaal afstellen: Te ver van het stuur af heb je weinig kracht: met het rode stelschroefje er wat meer speling in stellen.
Tevens kan je je handel verder naar binnen verplaatsen: Hierdoor grijp je dus verder naar buiten op de handle aan en heb je een langere hefboom en dus meer kracht.
Tot slot: Als je echt vind dat het te weinig is en alles is verder optimaal kan je
- trainen met een handknijpertje
- een rempomp met kleinere diameter monteren (bijv superenduro pomp). Natuurlijk moet je wel oppassen dat je dan genoeg slag houdt.
Met de adventure kan ik makkelijk het voorwiel blokkeren bij het remmen... bij de SM zal je dan waarschijnlijk je achterwiel op gaan tillen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 19:01 Onderwerp: |
|
|
of je gaat natuurlijk experimenteren met zoiets:
e-bay magurapomp _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 20:10 Onderwerp: |
|
|
Het zou ook nog kunnen dat je de blokken hebt "gesinterd".
Ze worden dan te warm met als gevolg dat het oppervlak van je blokken nog harder word en dus minder goed "bijten" op de schijf.
(of als je je remtangen te veel poetst met siliconen spray)
Het duurt dan wel een paar honderd km voor dat ze weer de normale remkracht hebben.
Ben zelf ook niet echt weg van de adv remmen. Maar wat wil je, een allroad die voorspelbaar remt zowel op de weg als in het terrein of een gsxr uitremmen voor een haakse bocht?
Je kunt natuurlijk ook je rijstijl aanpassen. Gewoon wat harder door de bocht bv.
Gaat zeer goed!
Niet zeuren, gewoon gas geven en genieten. Of anders gewoon een fireblade kopen. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 20:47 Onderwerp: |
|
|
Als je remblokken vol olie (niet zo veel poetsen!) zitten of verglaasd zijn is er een hele makkelijke remedie:
gewoon eens meegaan met een offroad ritje en het ding eens goed door de blub halen  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 21:13 Onderwerp: |
|
|
Wel...
aan de rijstijl of het gebrek aan kunde ligt het in dit geval echt wel niet.
Harder door de bochtjes...ik zou wel eens willen zien wie de Heer Muug al gaat volgen als hij zijn "normale" tempo rijdt .
Ook het offroad gedeelte vormt niet echt een probleem, hij geeft immers zelf initiatiecursussen offroad-rijden.
Stomweg spelen met de slag van het hendel kan idd verrassende resultaten geven. Ik had tot voor kort eigenlijk het omgekeerde : een remhendel zonder initiële bijtkracht, maar wel een ABS dat vrij gemakkelijk aan de slag te krijgen was. Het hendel was gemakkelijk tot tegen het handvat te trekken. Zelfs het schakelaartje van het remlicht ging automatisch aan-en uit tijdens het rijden, en de klik van het schakelaartje was er al door gewoon je vingers op het hendel te leggen. Supergevoelig dus.
Ik heb de rode stelschroef 2 slagen verder opgespannen. Het geklik en aan-uitgeklapper van het stoplicht is gedaan, een bevredigende bijtkracht, het hendel gaat niet meer tot tegen het handvat en de doseerbaarheid is er enorm op vooruitgegaan.
Je kan je remmerij dus kennelijk top afstellen of totaal verknoeien door dat ene simpele schroefje niet precies af te stellen.
Desondanks is het idd niet de meest indrukwekkende voorrem op de markt (2 zielige zuigertjes ), maar éénmaal je weet wat je er wel of niet aan hebt moet je je maar aanpassen, of een radiale rempomp monteren. Of vierzuigerklauwen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 21:43 Onderwerp: |
|
|
Een vierzuiger-klauw geeft niet persee meer remkracht, en evenzo geeft 2 remschijven niet persee meer remkracht dan 1 schijf.
Rede: Als je het aantal zuigers vergroot, vergroot ook het benodigde pompvolume. Gevolg is dat je dus weer een grotere pomp moet hebben en al met al net zo hard moet knijpen.
Het is net als met banden en grip: een bredere band geeft niet persee meer grip: Kijk maar eens waar ze mee rallyrijden als ze harde ondergrond, of op zelfs ijs-wegen rijden: Hele smalle bandjes!
De kunst zit hem in het afstemmen van de pomp op de klauwen: De pomp moet zo gedimensioneerd zijn dat je de volle slag van de remhandel kan en moet gebruiken, waarbij je niet niet tot het handvat kan knijpen.
De stijfheid van het systeem (slangen, klauw, blokken) bepalen daarbij hoeveel slag je nodig hebt om druk op te bouwen.
In een goed stijf systeem bouw je snel druk op, daardoor heb je een kleine diameter rempomp nodig en kan je met weinig kracht een grote druk opbouwen en hard remmen. Nadeel kan zijn dat je weinig gevoel over houdt.
Bij de Adv hebben ze duidelijk gekozen om wat meer gevoel erin te brengen... wat idd bij allroad erg fijn is, maar niet de meest harde remkracht geeft zonder hard te moeten knijpen.
Sommigen kiezen zelfs om organische blokken te monteren om meer gevoel te krijgen...
Als het systeem goed ontlucht is trek je niet snel de handel tegen het stuur aan: maw: je gebruikt maar een klein deel van de slag. Dit betekend dat je een kleinere diameter rempomp zou knunnen monteren (zeker als je sinterbrons blokken gebruikt).
Wil je echt de remkracht verhogen, dan moet je de omloopsnelheid van de schijf vergroten. Daar komt ook het 'probleem' vandaan: Een 21"wiel heeft betrekkelijk laag 'toerental' => daarmee is een 300mm schijf eigenlijk maar een klein schijfje.
De echte oplossing is dus een grotere schijf (of een kleiner wiel) monteren: => zie SM !
2 schijven voegt ook niet echt veel toe aan remkracht, alleen de capaciteit wordt vergroot: Dus hoe snel je rem oververhit raakt, als je met bagage en duo de berg af jakkert.
al met al: Als je zo vaak zo hard moet remmen, vraag ik me af of je voro op de weg de juiste rijstijl hebt en niet beter op circuit kan gaan rijden. Met hard remmen win je nauwelijks wat.
Maar das natuurlijk alleen mijn mening  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
burgerking
|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 22:04 Onderwerp: |
|
|
tis heel simpel, de Adventure heeft goede remmen, maar geen hele goede remmen.
Paar Brembo P4 klauwen d'r op, radiale rempomp en een paar strakkere veren want harder remmen is harder duiken.... |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Do, 28 Feb. 2008, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Wel...
aan de rijstijl of het gebrek aan kunde ligt het in dit geval echt wel niet.
... |
Ik 'ken' muug ook al langer dan gisteren, dus bovenstaande klopt wel een beetje...
Bij mij is de remmerij een stuk op voorruit gegaan toen ik EBC blokjes gemonteerd heb (en ze zijn nog goedkoper ook)
Vooraan wilde ze maar niet verslijten, maar spectaculair remmen ook niet...  _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Vr, 29 Feb. 2008, 11:35 Onderwerp: |
|
|
De KTM remt niet zo goed als mijn vorige GS'en. Echter nog steeds goed genoeg.
Heb de veren voor (bijna) op het strafst afgesteld. Momenteel krijg ik de remleiding op het voorspatbord. De bescherming op het spatbord is al helemaal dof. Maximale vertraging voor mij goed genoeg. Krijg wel van die rare vlekken op de schijven voor. Zal dus wel verglazing zijn van de remblokken waardoor die schijven van die vlekken vertonen.
Als het regent heb ik het eerste half uur nauwelijks remmen. Schijven helemaal smerig. Daarna weer normaal. Iemand soortgelijke ervaring?? |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Vr, 29 Feb. 2008, 15:04 Onderwerp: |
|
|
beste mensen,
dank voor de uitgebreide raadgevingen.
@raketman: ge moogt zo neig niet stoeffen. Da's niet gezond.
@ dr_bean: het zijn volgens mij nog steeds de OEM's. De machine heeft immers ocharme 14500 km op 2.5 jaar gereden, waarvan bijna 2000 bij mij op een maand tijd.
Feit is dat ik mezelf eigenlijk wat "bedrogen" heb bij de aankoop van die machine. De veel te korte testrit verliep nl. over slechte betonwegen waar weinig geremd moest worden. Pas tijdens mijn eerste week woonwerkverkeer begon ik te beseffen dat er iets aan de hand was met de remmen: er zat een puls in het remhendel, enkel te voelen op mooie gladde asfaltwegen (=iets uitzonderlijks in ons landje) Bleken beide remschijven een slag te vertonen. Bij testritjes met telkens één remklauw gedemonteerd, voelde ik rechts géén en links een heel flauwe puls in het remhendel. Maar met beide klauwen gemonteerd was de puls toch vrij aanzienlijk. De remkracht was op dat moment belachelijk laag natuurlijk. De twee schijven heb ik dus pas twee weken geleden vervangen en dat was meteen een grote sttap voorwaarts. Maar misschien waren die remblokken toen al verglaasd of zo ja.... Tja, ik had misschien meteen andere remblokken moeten steken... maar mijn gierigheid weerhield me daarvan toen ik de dikte van de remvoering zag.
Nu, ik rijd niet elke dag sportief... integendeel zelfs, eergisteren dinsdagmiddag was zo ongeveer de eerste keer dat ik in een flits- en verkeersvrije omgeving was. En het was zonnig, en het vroor niet, en de pekel was weggespoeld door de regenbuien enkele dagen ervoor. Afin, 't was de eerste keer dat ik ne keer sportief kon proberen te rijden. Ge moet dat eens proberen op wegen die hoofdzakelijk rechtdoor gaan om dan een knik van 90° naar links of rechts te hebben. Niet evident om zulke "bochten" aan een hoge snelheid te nemen. Dat zijn pure stopandgo-sprintjes eh.... en 't is azo dat ik merkte dat die machine vanaf een bepaalde hoeveelheid knijpkracht niet harder meer wou remmen, hoewel het eigenlijk feitelijk wél nogal nodig was...
dr_bean, uw uiteenzetting over de remkracht is zeer interessant, en dan vooral het deel waarin je het hebt over de kleinheid van die 300mm schijven tov het grote 21"-wiel... Ik kan voorlopig alleen niet akkoord gaan met de opmerking dat ze bij de adventure voor meer gevoel gegaan zijn... misschien moet ik die originele remblokken inderdaad maar eens gaan vervangen door andere stoppers.... organische misschien...
verder kan ik nog even meegeven dat ik op mijn remhendel blijkbaar enkel één zwart stelschroefje zie, in de oksel van het remhendel. Als ik dat verdraai komt mijn hendel dichter bij 't stuur zonder dat de speling wijzigt. Ik zal ne keer zien of dat helpt, maar dat gaat efkes tegenvallen peis ik.
'k ga vandaag of morgen ne keer andere blokken steken zie... 'k heb hier nen bandenboer in de buurt die veel motobanden doet. Daar eens horen wat 'm heeft.... _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Vr, 29 Feb. 2008, 15:09 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Het zou ook nog kunnen dat je de blokken hebt "gesinterd".
Ze worden dan te warm met als gevolg dat het oppervlak van je blokken nog harder word en dus minder goed "bijten" op de schijf.
(of als je je remtangen te veel poetst met siliconen spray)
Het duurt dan wel een paar honderd km voor dat ze weer de normale remkracht hebben.
Ben zelf ook niet echt weg van de adv remmen. Maar wat wil je, een allroad die voorspelbaar remt zowel op de weg als in het terrein of een gsxr uitremmen voor een haakse bocht?
Je kunt natuurlijk ook je rijstijl aanpassen. Gewoon wat harder door de bocht bv.
Gaat zeer goed!
Niet zeuren, gewoon gas geven en genieten. Of anders gewoon een fireblade kopen. |
Interessante opmerking : de vorige eigenaar was enorm aan het stoeffen dat 'm zijn machien bomvol siliconen spoot tegen de onweerselementen...
'k heb trouwens geen Fireblade nodig hoor, er staat daar al een dukaatietje  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
|