| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp | 
	
	
		| Auteur | Bericht | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Zo, 10 Feb. 2008, 13:06    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| [quote="f@zertje"] Truuk met touwtje/elastiek  is al erg oud
  quote] 
 Maar nog steeds veruit de beste. Je kunt er tegenwoordig ook utilijnlasertjes voor kopen!
 
 Overigens doe je dat natuurlijk niet iedere keer.. het is alleen om een keer te checker of die markers een beetje goed staan.
 
 Ik ben wel benieuwd, of die markers idd goed staan.
 Als je met de schuimaat meet, moet je natuurlijk wel oppassen dat je niet op een lasrand oid afsteunt
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| f@zertje 
 
 
 Geregistreerd op: 19-7-2006
 Berichten: 341
 Woonplaats: Oirschot
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 18:04    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Ze staan goed   tov voorwiel (met stiek en tov hart as)
 tov achterbruglagering.
  _________________
 GS 1200LC rally 2018
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Wout 
 
 
 Geregistreerd op: 1-3-2007
 Berichten: 219
 Woonplaats: Lage Zwaluwe
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 18:42    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Je moet er ook niet meer gewicht aan toekennen dan nodig is hoor, uit de racerij zijn verhalen bekend van monteurs die met het schaamrood op de koontjes  kwamen vertellen dat ze de wielen niet in lijn hadden gezet (en soms behoorlijk uit lijn) en dat de rijder  niets had gemerkt in het rijden. En die rijder was toch niet de eerste de beste nieuweling. 
 groet
 Wout
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 19:01    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Jaren geleden op m,n ouwe XL500 honda, (ja ik heb ook armoede gekend  ) zaten van die genummerde exentrische schijven aan weerskanten op de achteras. Iedere dombo kon daarmee zonder problemen kettingstellen,
 Ik vond het dus wel makkelijk
  _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Wout 
 
 
 Geregistreerd op: 1-3-2007
 Berichten: 219
 Woonplaats: Lage Zwaluwe
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 13:38    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Daan, 
 Zeker in "de dagen van jou armoede" zagen de jappen er geen enkel probleem in motoren af te leveren met 10mm verschil tussen links en rechts. Het duitse blad DAS MOTORRAD bracht gloedje nieuwe machines naar een schadehersteller en kregen te horen dat "deze machine een zwaar ongeluk moet hebben gehad,
  zo krom". Handige schijven geven dus ook geen zekerheid. 
 groet,
 wout
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Aleph 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2007
 Berichten: 888
 Woonplaats: Flanders Fields
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 14:10    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Daan schreef: |  	  | Dit is de goeie speling, zie foto. Of er nu een 16 of 17 op zit maakt niets uit.
 Met een maatlatje klooien is dus niet nodig
   
 Je moet dus net onder het beschermertje door kunnen kijken,
 over de ketting heen.
 Alleen met een groter atw zal die speling groter moeten lijkt mij.
 | 
 
 staat de moto hier op de middenbok of op zijn zijpoot?
 _________________
 mijn nieuwe nick is Muug
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 18:47    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Hij moet op de middenbok natuurlijk. 
 tenminste: De meting is alleen constant als de motor helemaal is uitgeveerd. Dat kan theoretisch ook op de zijstandaard, maar handig is dat niet.
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Aleph 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2007
 Berichten: 888
 Woonplaats: Flanders Fields
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 21:58    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Jij zegt "op de middenbok natuurlijk", maar mijn boekje zegt van de spanning te meten als ie op zijn zijpoot staat....  _________________
 mijn nieuwe nick is Muug
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:07    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Muug schreef: |  	  | Jij zegt "op de middenbok natuurlijk", maar mijn boekje zegt van de spanning te meten als ie op zijn zijpoot staat....  | 
 
 De inhoud van dat boekje stamt nog uit de tijd dat een middenbok op de lc8 adv slechts een optie was.
 
 Daarom is de beschrijving zo gemaakt dat je ook zonder midden bok ketting kunt spannen.
 Op de bok is echter handiger en zuiverder.
 _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Koen 
 
  
 Geregistreerd op: 16-8-2006
 Berichten: 489
 Woonplaats: Maastricht
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Za, 23 Feb. 2008, 21:04    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Het lijkt me wel onnauwkeuriger maar anderzijds zal de ketting waarschijnlijk al strakker staan (wiel verder naar binnen) op de zijstandaard. 
 Aangezien de 35-40mm is aangegeven op de zijstandaard maakt het misschien toch iets uit?
 
 Mijn ketting (17-42) kan ruim 40 mm heen en weer (zoals in handboek) en komt dan toch net niet onder die plastic plaat uit zoals in het begin van dit topic aangegeven.
 
 Wat is nu correct/wijs?
 
 Groeten Koen
 
 P.S. ben nog niet in de weer geweest met spanbanden
 _________________
 12 jaar/70.000km 950 S  nu 1090 R
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Zo, 24 Feb. 2008, 11:11    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Koen schreef: |  	  | 
 Wat is nu correct/wijs?
 
 Groeten Koen
 
 P.S. ben nog niet in de weer geweest met spanbanden
 | 
 
 Koen,
 als je het echt voor 300% zeker wilt weten, motor op de bok, en de achterschokbreker er uit halen,(lijkt mij dankzij pds niet eens zo veel werk).
 
 Dan kun je het wiel makkelijk het hele veertraject laten afleggen door het domweg op te tillen.(is handiger als met spanriemen)
 neem dan ook een veiligheidsmarge in acht, ivm evt onzuiver geboord achtertandwiel (maakt dan iets hoogteslag),vooral bij imitatie tandwielen komt dit wel eens voor, en zoals ik eerder aangaf, modder ertussen maakt de spanning ook strakker.
 
 En je zult dan mijninziens merken dat  wat het boekje aangeeft een tikkie aan de strakke kant is.
 Enne...beter iets te slap als iets te strak hoor
  _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| alex1980 
 
  
 Geregistreerd op: 17-7-2008
 Berichten: 52
 Woonplaats: Tervuren
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 13:40    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| 'k heb me een 2de hands 950 adventure gekocht. het is m'n eerste moto, dus sorry voor de rookie vragen.
 
 
 maar toch heb ik het vermoeden dat er iets loos is met de ketting
   
 ze is sowieso versleten, de 12de krijgt hem een onderhoud, maar ik zou nog graag een beetje bollen in tussen tijd.
 
 nu gisteren bleek dat de stelschroefvijzen gewoon los staan, (je kan ze gewoon los, vast draaien) en ze beide zeker niet gelijk staan aan beide kanten.
   
 verder 'rust' de ketting op de bovenaan op de achterbrug, is dit normaal?
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 13:53    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Hallo alex, 
 met stelschroefvijzen??? zul je wel de borgmoeren bedoelen?
 
 Die horen niet los te staan, en als ik je verhaal zo lees moet je de ketting gewoon opnieuw spannen, of in ieder geval je wiel rechtzetten.
 
 Dus...wielmoer oplossen, de boel recht en op spanning zetten (lees tips begin van dit topic), borgmoeren/vijzen vastzetten.
 
 De ketting mag niet op het alu van de brug rusten, maar wel op de plastic slider aan het begin van de brug, rust hij wel op het alu, dan zal hij wel veeeels te slap hangen.
 
 suxes
  _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| alex1980 
 
  
 Geregistreerd op: 17-7-2008
 Berichten: 52
 Woonplaats: Tervuren
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 14:11    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Daan schreef: |  	  | Hallo alex, 
 met stelschroefvijzen??? zul je wel de borgmoeren bedoelen?
 
 Die horen niet los te staan, en als ik je verhaal zo lees moet je de ketting gewoon opnieuw spannen, of in ieder geval je wiel rechtzetten.
 
 Dus...wielmoer oplossen, de boel recht en op spanning zetten (lees tips begin van dit topic), borgmoeren/vijzen vastzetten.
 
 De ketting mag niet op het alu van de brug rusten, maar wel op de plastic slider aan het begin van de brug, rust hij wel op het alu, dan zal hij wel veeeels te slap hangen.
 
 suxes
  | 
 
 
 is het safe om op die manier nog enkele km's te rijden?  'k mag binnen 2 weken op onderhoud?
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 16:09    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Nog 2 weken rondrijden met een veels te slappe misschien wel scheef gespannen ketting zou ik niet doen. 
 Laat er even iemand naar kijken, als je het zelf niet aandurft
 _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		|  |