lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Middenbok

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
E'beth

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Dec. 2007, 23:43    Onderwerp: Middenbok Reageer met quote

Het lukt ons geen van beiden om onze adventure ABS op de middenbok te krijgen. Samen lukt het wel, maar dat is niet erg handig als ik een keer zelf de ketting van m'n motor moet smeren. Ik heb zo'n handvat gemonteerd, maar dat helpt niet. Hebben anderen er ook zo'n moeite mee? Heeft iemand mischien een tip?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 1:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het is idd geen gemakkelijke knaap om op z'n poot te zetten.

Om te beginnen : poot tegen de grond duwen en motor rechtzetten totdat beide voetjes van de poot tegen de grond staan.
Dan ga je met een rechte rug aan het handvat trekken terwijl je recht bovenop de poot gaat staan.

Lukt het niet van de eerste beweging, dan kan je ook in 2-3 keer gaan pompen (een beetje met de vering werken) : 1ste keer een beetje trekken en loslaten, motor zakt weer maar je houdt de belasting op de steun met je gewicht, 2de keer al iets harder trekken en weer loslaten, derde keer alles geven smug .

Ik krijg hem alleen maar van de eerste keer op de middenpoot indien ik mijn motorlaarzen aanheb, op sloffen of met schoeisel met dunne zolen doe'k het ook in drie keer zoals hierboven.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Hydrazine

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 10:28    Onderwerp: Re: Middenbok Reageer met quote

E'beth schreef:
Het lukt ons geen van beiden om onze adventure ABS op de middenbok te krijgen. Samen lukt het wel, maar dat is niet erg handig als ik een keer zelf de ketting van m'n motor moet smeren. Ik heb zo'n handvat gemonteerd, maar dat helpt niet. Hebben anderen er ook zo'n moeite mee? Heeft iemand mischien een tip?

TIP?

Koop een BMW R1200GS. Die zet mijn dochter van 13 nog op de middenbok met de hut-koffers erop gemonteerd en volle bepakking! Die Oostenrijkers zijn niet zo handig als het gaat om dergelijke handelingen die je toch met enige regelmaat met een motor wilt kunnen doen. Denk aan richtingaanwijzers van de GS i.t.t. tot dat 'klitoris' pookje op de KTM. Nee, ik heb er zelf ook last van en in plaats van dat handvat van jou heb ik de kofferdragers als handvat, maar mag niet baten. Ben 1,90 meter lang en weeg bijna 100kg dus zeg het maar. De GS had ik met 1 flitsende beweging op de middenbok! Zijn er dan nog TIP's??? Wellicht helpen een paar vuurpijlen onder de middenbok...

Wellicht heeft Berry van Goedhart Motoren een tip...?

http://goedhart.vuurwerkexpert.nl/profiel

Goede jaarwisseling!

laugh3
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=229699&page=4&highlight=centerstand

Het is inderdaad een combinatie van voet-en armkracht, ik zet m'n S zelfs vanaf de NIET hefboomkant op de bok wink3 dus voet achter het pootje zetten, en dan keihard aan de duovoetsteunbeugel trekken.
tegelijkertijd stuur tegen de aanslag aan, en ook aan het stuur meetrekken.

Of zoals deze slimme amerikaan het zelfs op z'n sandalen doet (zie linkie onderaan de pagina staan 4 foto's wink3 ).

Enne.......misschien en paar keer naar de sportschool, spierballen kweken wink3

Een KTM 950/990 ADV is tenslotte geen "mietjesmotor" grin3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
akako

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat zo moeilijk omdat de handgreep onhandig zit. Het best ga je met je volle gewicht op de middenbok staan en dan til je hem er vrij gemakkelijk op.

Sinds enkele weken heb ik een koffersetje en nu is het een makkie. Dat komt omdat ik nu het kofferrek gebruik om de motor op de bok te trekken. Dat gaat met twee vingers in de neus. Wel een dure oplossing om je motor gemakkelijker op te bokken..
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien ik het al vaak heb mogen doen met pijn in mijn rug... hier mijn ervaring:

Je moet niet proberen de motor 'op te tillen' aan het handvat, maar op de pook te gaan staan en de motor meer 'naar achter trekken' aan het handvat.

Verlenging van de hefboompook is ook een goede oplossing.

prvds

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hahaha, vandaag mijn KTM 990 opgehaald en met het lezen van deze verhalen op het ergste voorbereid.
Tot mijn vreugde was hij makkelijker op te bokken als mijn oude Suzuki DR 800.

Gewoon je gewicht het werk laten doen.

Naar boven
Kappa

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Kvon het ook wel meevallen. En kom van een GS.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
E'beth

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Maar dan moet je het wel hebben, dat gewicht...
De foto's van die Amerikaan met die sandalen geven ons moed, nog geen tijd gehad het uit te proberen.
Naar boven
prvds

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

E'beth schreef:
Maar dan moet je het wel hebben, dat gewicht...
De foto's van die Amerikaan met die sandalen geven ons moed, nog geen tijd gehad het uit te proberen.

Ik heb toch een andere techniek: linker hand stuur vastpakken, met rechter hand de bijrijders handvat vastpakken, rechter voet op de steun van de bok, motor recht zetten ( dus op beide voetjes van de bok op de grond ) en dan heel langzaam de brommert naar achter trekken met je linker arm, voet op de steun houden en met je rechter arm ietsjes tillen. Zorg dat je je rug zoveel mogelijk recht houd.

Succes!!

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: