Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
E'beth
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2007, 23:43 Onderwerp: Middenbok |
|
|
Het lukt ons geen van beiden om onze adventure ABS op de middenbok te krijgen. Samen lukt het wel, maar dat is niet erg handig als ik een keer zelf de ketting van m'n motor moet smeren. Ik heb zo'n handvat gemonteerd, maar dat helpt niet. Hebben anderen er ook zo'n moeite mee? Heeft iemand mischien een tip? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 1:06 Onderwerp: |
|
|
Het is idd geen gemakkelijke knaap om op z'n poot te zetten.
Om te beginnen : poot tegen de grond duwen en motor rechtzetten totdat beide voetjes van de poot tegen de grond staan.
Dan ga je met een rechte rug aan het handvat trekken terwijl je recht bovenop de poot gaat staan.
Lukt het niet van de eerste beweging, dan kan je ook in 2-3 keer gaan pompen (een beetje met de vering werken) : 1ste keer een beetje trekken en loslaten, motor zakt weer maar je houdt de belasting op de steun met je gewicht, 2de keer al iets harder trekken en weer loslaten, derde keer alles geven .
Ik krijg hem alleen maar van de eerste keer op de middenpoot indien ik mijn motorlaarzen aanheb, op sloffen of met schoeisel met dunne zolen doe'k het ook in drie keer zoals hierboven. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 10:28 Onderwerp: Re: Middenbok |
|
|
E'beth schreef: | Het lukt ons geen van beiden om onze adventure ABS op de middenbok te krijgen. Samen lukt het wel, maar dat is niet erg handig als ik een keer zelf de ketting van m'n motor moet smeren. Ik heb zo'n handvat gemonteerd, maar dat helpt niet. Hebben anderen er ook zo'n moeite mee? Heeft iemand mischien een tip? |
TIP?
Koop een BMW R1200GS. Die zet mijn dochter van 13 nog op de middenbok met de hut-koffers erop gemonteerd en volle bepakking! Die Oostenrijkers zijn niet zo handig als het gaat om dergelijke handelingen die je toch met enige regelmaat met een motor wilt kunnen doen. Denk aan richtingaanwijzers van de GS i.t.t. tot dat 'klitoris' pookje op de KTM. Nee, ik heb er zelf ook last van en in plaats van dat handvat van jou heb ik de kofferdragers als handvat, maar mag niet baten. Ben 1,90 meter lang en weeg bijna 100kg dus zeg het maar. De GS had ik met 1 flitsende beweging op de middenbok! Zijn er dan nog TIP's??? Wellicht helpen een paar vuurpijlen onder de middenbok...
Wellicht heeft Berry van Goedhart Motoren een tip...?
http://goedhart.vuurwerkexpert.nl/profiel
Goede jaarwisseling!
 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 11:11 Onderwerp: |
|
|
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=229699&page=4&highlight=centerstand
Het is inderdaad een combinatie van voet-en armkracht, ik zet m'n S zelfs vanaf de NIET hefboomkant op de bok dus voet achter het pootje zetten, en dan keihard aan de duovoetsteunbeugel trekken.
tegelijkertijd stuur tegen de aanslag aan, en ook aan het stuur meetrekken.
Of zoals deze slimme amerikaan het zelfs op z'n sandalen doet (zie linkie onderaan de pagina staan 4 foto's ).
Enne.......misschien en paar keer naar de sportschool, spierballen kweken
Een KTM 950/990 ADV is tenslotte geen "mietjesmotor"  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
akako
|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 13:51 Onderwerp: |
|
|
Het gaat zo moeilijk omdat de handgreep onhandig zit. Het best ga je met je volle gewicht op de middenbok staan en dan til je hem er vrij gemakkelijk op.
Sinds enkele weken heb ik een koffersetje en nu is het een makkie. Dat komt omdat ik nu het kofferrek gebruik om de motor op de bok te trekken. Dat gaat met twee vingers in de neus. Wel een dure oplossing om je motor gemakkelijker op te bokken.. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2007, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Gezien ik het al vaak heb mogen doen met pijn in mijn rug... hier mijn ervaring:
Je moet niet proberen de motor 'op te tillen' aan het handvat, maar op de pook te gaan staan en de motor meer 'naar achter trekken' aan het handvat.
Verlenging van de hefboompook is ook een goede oplossing. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
prvds

|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 17:13 Onderwerp: |
|
|
Hahaha, vandaag mijn KTM 990 opgehaald en met het lezen van deze verhalen op het ergste voorbereid.
Tot mijn vreugde was hij makkelijker op te bokken als mijn oude Suzuki DR 800.
Gewoon je gewicht het werk laten doen. _________________ Tot 23-11-2007 Suzuli DR 800
Van 23-11-2007 tot 02-01-2008 niks
Nu KTM 990 |
|
Naar boven |
|
 |
Kappa

|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 21:18 Onderwerp: |
|
|
Kvon het ook wel meevallen. En kom van een GS..... _________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
 |
E'beth
|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 21:55 Onderwerp: |
|
|
Maar dan moet je het wel hebben, dat gewicht...
De foto's van die Amerikaan met die sandalen geven ons moed, nog geen tijd gehad het uit te proberen. |
|
Naar boven |
|
 |
prvds

|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2008, 23:00 Onderwerp: |
|
|
E'beth schreef: | Maar dan moet je het wel hebben, dat gewicht...
De foto's van die Amerikaan met die sandalen geven ons moed, nog geen tijd gehad het uit te proberen. |
Ik heb toch een andere techniek: linker hand stuur vastpakken, met rechter hand de bijrijders handvat vastpakken, rechter voet op de steun van de bok, motor recht zetten ( dus op beide voetjes van de bok op de grond ) en dan heel langzaam de brommert naar achter trekken met je linker arm, voet op de steun houden en met je rechter arm ietsjes tillen. Zorg dat je je rug zoveel mogelijk recht houd.
Succes!! _________________ Tot 23-11-2007 Suzuli DR 800
Van 23-11-2007 tot 02-01-2008 niks
Nu KTM 990 |
|
Naar boven |
|
 |
|