Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dennis
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 14:36 Onderwerp: Aantrek moment Balhoofd moer boven! |
|
|
Hoi,
Heb mijn stuur eraf liggen, en nu wou ik het aantrek moment weten van de Allu bout, in het midden van de balhoofdplaat boven...
Ik heb al eens in het boek gekeken, maar is me niet helemaal duidelijk..
Graag iemand die het zo weet! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 19:37 Onderwerp: |
|
|
Dennis,
alu moer staat volgens mij geen aanhaalmoment voor, is een gevoelskwestie.
daarmee stel je nl het "opsluiten" van de conische balhoofdlagers mee.
Tijdens dat afstellen moeten wel de 5 m8 bovenste kroonplaatbouten opgelost staan.
Draai je de alu moer te vast aan, dan begint het stuur zwaar te draaien.
(kun je alleen maar voelen als het voorwiel los hangt, of nog mooier voorwiel eruit).
Als je de 5 m8 bouten niet los hebt gehad, dan zou ik zeggen gewoon lekker handvast aandraaien die alu moer, niet te vast, want dan druk je misschien toch de bovenste kroonplaat iets naar beneden, en dan staan je lagers dus te strak afgesteld
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen, en al heel wat keren de boel uit elkaar gehaald en in elkaar gezet  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Idd Daan:
Afstellen balhoofd:
- alle klemmen van de bovenste kroomplaat losdraaien (zowel de middenklem als de zijnklemmen)
- Met de centrale alu moer het balhoofd spelingsvrij: Motor op de middenbok en iets zwaars achterop zetten, zodat het voorwiel vrij bewegen kan -> nu moet het stuur heel iets zwaar lopen (net iets negative speling).
In de praktijk komt dat overeen met zo'n 20 - 25 nm, op de centrale moer. Je moet een mooie kleine momentsleutel (1/4") hebben om dat fatsoenlijk te doen (of een veerunster..)
Vervalgens zet je al;le klemmen weer vast, met opgegeven moment (zie handboek.) let op dat je de klemmoertjes regelmatig om en om vastdraait. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dennis
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 0:23 Onderwerp: |
|
|
Heb de moer eerst vast gezet, tot die zwaar draaide. En daarna terug gaan draaien, tot ik een goed spelingvrij gevoel had...Het moment effe na gemeten...Kwam ik op 35nm uit....
Hij stuurt nu wat mooier....en mijn stuur slaat niet meer, als ik het los laat.. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 9:24 Onderwerp: |
|
|
Na de 5 m8 boutjes weer vast te hebben heb ik wel die bout weer iets vaster gedaan om loslopen te voorkomen, ik heb het balhoofd spelingsvrij afgesteld maar zeker geen 35nm op die moer (nouja, het is een grote bout) hoeven zetten hoor. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 19:15 Onderwerp: |
|
|
Klopt Steven, het is een bout...
25 NM von dik zelf net te strak. Maar omdat het een bout is, die door de kroonplaatklem heensteekt, zal veel van het moment afhangen van de smering in de kroonplaat en op de schroefdraad, en van het klemmen van de kroonplaatklem.
Zoals ik al zei: 20-25nm is moeilijk goed te meten, en minder dan de meeste momentsleutels goed kunnen aangeven.
Iets strakker helpt wel goed tegen het instabiele gedrag rond de 180 km/h.
(een stuurdemper helpt ook) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|