lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Aantrek moment Balhoofd moer boven!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dennis



Geregistreerd op: 11-3-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Limburg

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 14:36    Onderwerp: Aantrek moment Balhoofd moer boven! Reageer met quote

Hoi,

Heb mijn stuur eraf liggen, en nu wou ik het aantrek moment weten van de Allu bout, in het midden van de balhoofdplaat boven...

Ik heb al eens in het boek gekeken, maar is me niet helemaal duidelijk..

Graag iemand die het zo weet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis,

alu moer staat volgens mij geen aanhaalmoment voor, is een gevoelskwestie.
daarmee stel je nl het "opsluiten" van de conische balhoofdlagers mee.

Tijdens dat afstellen moeten wel de 5 m8 bovenste kroonplaatbouten opgelost staan.

Draai je de alu moer te vast aan, dan begint het stuur zwaar te draaien.
(kun je alleen maar voelen als het voorwiel los hangt, of nog mooier voorwiel eruit).

Als je de 5 m8 bouten niet los hebt gehad, dan zou ik zeggen gewoon lekker handvast aandraaien die alu moer, niet te vast, want dan druk je misschien toch de bovenste kroonplaat iets naar beneden, en dan staan je lagers dus te strak afgesteld wink3

Zo heb ik het tenminste altijd begrepen, en al heel wat keren de boel uit elkaar gehaald en in elkaar gezet laugh

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Okt. 2007, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Idd Daan:

Afstellen balhoofd:

- alle klemmen van de bovenste kroomplaat losdraaien (zowel de middenklem als de zijnklemmen)
- Met de centrale alu moer het balhoofd spelingsvrij: Motor op de middenbok en iets zwaars achterop zetten, zodat het voorwiel vrij bewegen kan -> nu moet het stuur heel iets zwaar lopen (net iets negative speling).

In de praktijk komt dat overeen met zo'n 20 - 25 nm, op de centrale moer. Je moet een mooie kleine momentsleutel (1/4") hebben om dat fatsoenlijk te doen (of een veerunster..)

Vervalgens zet je al;le klemmen weer vast, met opgegeven moment (zie handboek.) let op dat je de klemmoertjes regelmatig om en om vastdraait.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dennis



Geregistreerd op: 11-3-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Limburg

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 0:23    Onderwerp: Reageer met quote

Heb de moer eerst vast gezet, tot die zwaar draaide. En daarna terug gaan draaien, tot ik een goed spelingvrij gevoel had...Het moment effe na gemeten...Kwam ik op 35nm uit....

Hij stuurt nu wat mooier....en mijn stuur slaat niet meer, als ik het los laat..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Na de 5 m8 boutjes weer vast te hebben heb ik wel die bout weer iets vaster gedaan om loslopen te voorkomen, ik heb het balhoofd spelingsvrij afgesteld maar zeker geen 35nm op die moer (nouja, het is een grote bout) hoeven zetten hoor.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Okt. 2007, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt Steven, het is een bout...

25 NM von dik zelf net te strak. Maar omdat het een bout is, die door de kroonplaatklem heensteekt, zal veel van het moment afhangen van de smering in de kroonplaat en op de schroefdraad, en van het klemmen van de kroonplaatklem.

Zoals ik al zei: 20-25nm is moeilijk goed te meten, en minder dan de meeste momentsleutels goed kunnen aangeven.

Iets strakker helpt wel goed tegen het instabiele gedrag rond de 180 km/h.
(een stuurdemper helpt ook)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif