Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 22:30 Onderwerp: Verplaatsen startrelais |
|
|
Om toekomstige elektra problemen te voorkomen (1 keer stroomuitval is voor mij genoeg), heb ik (net als Schradt) het startrelais verplaatst: UIT het zoute pekelwater!!
Naar boven, boven de voorste cilinder, daar waar het EPC kastje van de voorste cilinder zat.
Het enige wat echt aangepast moet worden is de rood/witte draad naar de regelaar: Verlengen.
stap voor stap (ik pretendeer niet dat dit 100% volledig is)
ACCU loshalen! (- pool eerst, dan de + pool ook)
tank rechts etc. eraf.
- EPC eraf halen (en alles afstoppen), zie EPC verhaal.
- + kabel aan de startermotor loshalen.
- blokstekker (met 2x rood/wit draad erin) loshalen (gaat naar regelaar)
- Startrelais loshalen, stekker eruit kapje eraf
- Startermotor en Accu+ kabel OMWISSELEN aan het relais (Dus de korte kabel aan de startmotorkant, en de lange aan de accukant)
- Startrelais met 2 flinke tiewraps vastklemmen tegen de ex-EPC houder. (Tiewraps gaan mooi door de 'ogen' in het rubber om het startrelais. Het rubber steunt tegen de steun en het blijft dus gedempt gemonteerd)
- Nu moet nog de rood/witte kabel met blokstekker van de regelaar af verlengd worden, zodat die bovenaan bij het startrelais kan komen.
Het zijn 2 rood-wit gestreepte kabels, maar die zijn volledig gelijk (het is gewoon dubbel uitgevoerd omdat daar ALLE stroom van de dynamo (via gelijkrichter en regelaar) naar de accu doorheen gaat.
* Blokstekker zou ik eraf knippen aan de kant van de regelaar ( bij mij wat ie er al afgerot, ondanks invetten voor de winter! (oorzaak eerste stroomuitval). Het is dat draadje wat onder je blok door hangt.
* Draad verlengen:
Neem 2x een behoorlijk dikke draad (1.5mm2 of meer, 1 meter lang ofzo).
Maak de draden aan de originele 2 rrod-witte draden die onder het blok door komen (liefst vastsolderen/ met soldeermofje oid) doe om alle draden krimpkous, zodat het goed beschermd is en er geen vocht meer in kan komen.
Maak de draad op lengte en monteer 2 AMP stekkertjes aan het eind, die op de originele stekker vanaf het startrelais passen.
- die de beschermhoes weer over de kabels en leg alles netjes langs het frame met wat tiewraps.
- De kabelboom (4? draden) van boven naar het startrelais is nu flink te lang: effe lastig om netjes weg te werken.
- Pas de tank effe en check dat er geen draden klem komen te zitten.
en.. tis gedaan!
of: Ga naar de motorzaak en laat het doen
wat foto's van het eindresultaat:
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
56.48 KB |
Weergegeven: |
8476 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
50.64 KB |
Weergegeven: |
8476 keer |

|
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 23:06 Onderwerp: |
|
|
Dat is wel een heel goei idee, ik gaat morgenavond ook ff lekker prutzen, EPC eraf, en startrelais verplaatsen!!
_________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 23:08 Onderwerp: |
|
|
Prutzer schreef: | Dat is wel een heel goei idee, ik gaat morgenavond ook ff lekker prutzen, EPC eraf, en startrelais verplaatsen!! |
Als je het netjes wil doen, ben je er toch wel effe mee bezig hoor.
Dus als je er smorgens weer mee naar je werk moet....
Misschien verstandig om voor/tijdens een van de komende vrije daagjes te doen?
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2005, 17:11 Onderwerp: d |
|
|
Leuk en leerzaam al die plaatjes DR Bean!
Dat relais verplaatsen ga ik ook doen, (sas en epc heb ik een jaar geleden al geDaan).
Ik heb je beschrijving uitgeprint, om mee de schuur in te nemen.
Bij het relais zit toch ook de hoofdzekering? betekent dit dat bij een doorgeslagen zekering bij jou nu de tankhelft er af moet om de zekering te vervangen?
Niet dat dat een ramp is, want in die twee jaar dat ik rondrij is het bij mij nooit voorgekomen!
Groet Daan
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2005, 18:59 Onderwerp: Re: d |
|
|
Daan schreef: | Bij het relais zit toch ook de hoofdzekering? betekent dit dat bij een doorgeslagen zekering bij jou nu de tankhelft er af moet om de zekering te vervangen?
Niet dat dat een ramp is, want in die twee jaar dat ik rondrij is het bij mij nooit voorgekomen!
Groet Daan |
klopt Daan.
Maar ik denk dat je er met wat gepruts wel bij kunt door de tankopenaing heen (de foto's zijn ook gemaakt met de tank erop!)
Imbus 6 en een tangetje zit wel in mijn boordgereedschap
grts
Gerben
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
|
Naar boven |