Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2007, 15:32 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: |
Het is een soort harde Chroom-laag. |
soort... lijkt op, maar is 't niet...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicasil
Nog aanvullingen? Graag invoeren bij Wiki...
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2007, 14:18 Onderwerp: |
|
|
Nee.. ook geen soort chroom....
OK: iets meer van het verhaal: (voor de techneutliefhebbers)
Om een goede smering te krijgen tussen cilinderwand en zuigerveer (want daar gaat het om), moet er een oliefilm zijn. De olie moet OF aan de wand hangen, OF aan de zuigerveren.
Daarom moet OFWEL de wand 'poreus' zijn voor olie, ofwel de zuigerveren 'poreus' zijn.
Vroeger had men gietstalen cilinderwanden, die warm mooi poreus en hielen de olie vast. Hierin kon je zuigerveren monteren die een speciaal hardchrome laagje hadden, wat heel slijtvast is: Daardoor gaan de zuigerveren (die het hardst slijten natuurlijk) lang mee, maar slijt op den duur de cilinder uit en krijg je zuigerspeling.
De gietstalen cilinders werden vervangen door Aluminium met slaten bussen erin... nog steeds hetzelfde principe. (en bijna alle auto's hebben het nog zo.)
Probleem hiervan is echter dat je niet echt kleine zuigerspelingen kan gebruiken, niet echt hoge zuigersnelheden kan halen, en de zuiger vrij lang moet zijn, omdat ie anders kantelt. maar wel veel levensduur krijg!
Als alternatief ging men toen de chroomlaag op de cilinderwand zetten. Dan kan je echter geen verchroomde zuigerveren meer gebruiken, want dan heb je geen smering. Dus moet je dan stalen zuigerveren gebruiken: Die slijten echter snel!
Dit wordt veel voor tweetakten gebruikt, o.a. omdat je dan minder olie nodig hebt om te smeren. Alleen de levensduur is dus een probleem.
NiCaSil lost dit op: Het is een poreuze harde laag, die dus wel olie vasthoudt, maar niet slijt. Omdat ie olie vasthoud kan die dus gebruikt worden icm verchroomde zuigerveren, die dus slijtvast zijn.
Maar omdat de maat van de cilinder zo goed is en niet slijt, kunnen wel hoge zuigersnelheden en kleine spelingen gebruikt worden => hoog getunde motoren.
Porche gebruikt dit al langer dan 10 jaar volgens mij (ook in luchtgekoelde motoren) en BMW heeft het ook al vrij lang.
Inmiddels is het vrij algemeen in diverse motoren.
ok? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rolf
Geregistreerd op: 27-5-2007 Berichten: 93 Woonplaats: Randstad
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2007, 15:45 Onderwerp: |
|
|
Nikasil stamt uit 1968. Ik heb voor het eerst rond 1975 Nikasilcylinders voor mijn Moto Guzzi gekocht (Ja, ik reed al heel jong Moto Guzzi )
Nog meer info op wikipedia |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2007, 16:30 Onderwerp: |
|
|
Ah.. dank Rolf Mijn geheugen was dus redelijk ok  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
sharky_capas
Geregistreerd op: 14-1-2007 Berichten: 139 Woonplaats: Enkhuizen
|
Geplaatst: Vr, 22 Jun. 2007, 23:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag iemand van motor 2000 aan te telefoon gehad.
Ik was opzoek naar putoline olie omdat mijne op is. (weet iemand een verkoper in de buurt Bergen op Zoom van putoline?)
Ik vertelde hem dat mijn motor wat olie verbruikt.
Hij vroeg mij hoeveel km mijn 950 sm heeft gelopen. Ik zei 4300 km.
Hij vertelde mij dat hun tot 7500 km op half synthetische olie rijden, dit omdat de onderdelen beter zouden inlopen.
Hij vertelde tevens dat hij al meer klachten had gehoord van 950 sm eigenaren welke al na 1000 km op vol syntheet reden en dan olie vebruikt zouden hebben. Dit omdat ze gewoon nog niet ingereden zijn.
OOk heeft hij dit ervaren met aprilia's (twee cilinders)
Zijn advies kom langs en gooi nieuwe half syntheet in tot 7500 km.
Ik ben geen techneut, maar het klint wel logisch. Iemand hier ervaring mee?
 _________________ LC8 Rules |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Ma, 25 Jun. 2007, 17:46 Onderwerp: |
|
|
sharky_capas schreef: | Ik heb vandaag iemand van motor 2000 aan te telefoon gehad.
Ik was opzoek naar putoline olie omdat mijne op is. (weet iemand een verkoper in de buurt Bergen op Zoom van putoline?)
Ik vertelde hem dat mijn motor wat olie verbruikt.
Hij vroeg mij hoeveel km mijn 950 sm heeft gelopen. Ik zei 4300 km.
Hij vertelde mij dat hun tot 7500 km op half synthetische olie rijden, dit omdat de onderdelen beter zouden inlopen.
Hij vertelde tevens dat hij al meer klachten had gehoord van 950 sm eigenaren welke al na 1000 km op vol syntheet reden en dan olie vebruikt zouden hebben. Dit omdat ze gewoon nog niet ingereden zijn.
OOk heeft hij dit ervaren met aprilia's (twee cilinders)
Zijn advies kom langs en gooi nieuwe half syntheet in tot 7500 km.
Ik ben geen techneut, maar het klint wel logisch. Iemand hier ervaring mee?
 |
Nou, je moet het helemaal zelf weten. Af fabriek worden de huidige KTM's afgeleverd met vol-synthetische motorolie in het blok.
Als de motor geheel in elkaar is gezet gaat ie 12 minuten op de testbank. Er zit dan merk-? inloop olie in. Na 12 minuten op de testbank gaat de inloop olie eruit en een vol-syntheet erin. Wil je geen gelul en aanspraak maken op bijvoorbeeld garantie zou ik mij lekker aan de fabrieks voorschriften van KTM houden...
Ga eens een keer kijken in de fabriek!!!
Of lees de test eens. Voor EU 18,91 weet je alles...
http://www.bookpark.ne.jp/cm/jsae/select_e.asp?pageno=0&pagenum=10&category=508&table=JSAG
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Benefrux_LTDS_advance_ultra_4_1340nl05.pdf |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|