Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kappa

|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2007, 20:15 Onderwerp: Trillingen voorwiel |
|
|
Ben zojuist terug van 4 daagjes rijden door D en F. Op de 990 Adv met verse achterband.
Als ik het gas loslaat begint het voorwiel te trillen en schud het stuur steeds harder heen en weer als ik hem loslaat. Ook als ik mijn handen zachtjes op het stuur laat rusten voel je onrust in het voorwiel.
Vering in Sport setting volgens boekje.
Achterband 2.6 bar, voor 2.5
Touratech koffers plus berijder van ruim 90 kg.
Voorheen heb ik in dezelfde configuratie daar geen last van gehad. Als ik op de motor sta zie ik een klein slagje in het voorwiel.
Checklist:
- balans voorwiel
- spelen met vering
- balans achterwiel ?
- balhoofd
- bevestiging vooras
Meer?? _________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2007, 20:23 Onderwerp: |
|
|
even je voorwiel opnieuw laten uitbalanceren het lijkt me sterk dat er een slag in je voorwiel zit en je zelf niet weet hoe dat komt ??? je zou ook eens kunnen voelen of er geen spaken los zitten
en een kromme remschijf zou ook nog kunnen maar dit zou je moeten voelen bij het remmen suc 6 |
|
Naar boven |
|
 |
burgerking
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2007, 21:24 Onderwerp: |
|
|
is de trilling het sterkst zo rond de 80 km/u?.....zo ja dan wat wheely zegt opnieuw laten balanceren. |
|
Naar boven |
|
 |
bemstrong
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2007, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Controleer je voorband op zogenaamde "schubben".
dit is een ongelijke slijtage per nop van profiel van je voorband.
Veeg met je hand over de band en je voelt een ongelijke slijtage.
Dit probleem schijnt te ontstaan door een te lichte belasting aan de voorkant van de motor.De slijtage is natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd van de band. |
|
Naar boven |
|
 |
Michel
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2007, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het ook als ik met volle bagage rij. Alleen en zonder koffers geen last. Te weinig gewicht op de voorkant, lijkt me. Ik hou gewoon de handjes aan het stuur...  _________________ Ciao
Michel |
|
Naar boven |
|
 |
Kappa

|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2007, 12:57 Onderwerp: |
|
|
Vanochtend ff getest zonder koffers. Ook dan gaat het stuur bij gas los en handen los in toenemende mate schudden.
Vanmiddag de brommer schoonmaken en dan zullen we alles checken..... _________________ Erik
---------------
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2007, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Je lijstje lijkt me goed.
bij balhoofd: Als je balhoofd iets speling heeft of gewoon heel erg licht loopt, dan heb je het al snel. Balhoofdmoer iets vaster zetten en dan ben je het waarschijnlijk ook kwijt. Maar de echte oorzaak vinden is natuurlijk beter _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Michel
|
Geplaatst: Wo, 20 Jun. 2007, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Bij mij was het inderdaad ook het balhoofd. Gisteren even bekeken en vaster gezet. Trilling is volledig weg, ook bij volle bepakking.
Hopelijk voor jou ook de oplossing.
Succes! _________________ Ciao
Michel |
|
Naar boven |
|
 |
Kappa

|
Geplaatst: Do, 21 Jun. 2007, 9:03 Onderwerp: |
|
|
Balhoofd vaster zetten is symptoom bestrijding. De oorzaak neem je niet weg. Tenzij na de eerste 9.000 km het balhoofd wat losser is gaan zitten....
Komend weekend even testen. _________________ Erik
---------------
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 21 Jun. 2007, 18:11 Onderwerp: |
|
|
Klopt Erik,
maar hoeft niet verkeerd te zijn hoor. Het balhoofd hoort absoluut 0 speling te hebben: dus zelfs iets te klemmen. Anders zou er o nder last wel speling in komen, en dat is niet gewenst. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jacob
|
Geplaatst: Vr, 22 Jun. 2007, 12:38 Onderwerp: |
|
|
Hee, ik heb dat ook, nu 9000 km ongeveer gereden en sinds aanschaf (op 6800) steeds een op en neer hobbelend voorwiel gehad, veering maakt niks uit, alles los en strak geprobeerd maar geen effect.
Ik keek net even voor het rijden naar het balhoofd maar zie geen getande stelringen tussen kroonplaat en lagers a la Yamaha. Wat is het stelmechanisme van KTM dan? Moer strakker klinkt als meer druk zetten tussen bovenste kroonplaat en beschermblikje op bovenste lagerschaal. Volgende week kan ik wel alles loshalen (nieuw huis met grote werkplaats) maar liever hoor ik een truucje hier. Wie kan me wijzer maken?
Alvast bedankt, groet, Jacob _________________ Leef! doe het voorzichtig maar niet te voorzichtig anders is het niet leuk |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Vr, 22 Jun. 2007, 14:20 Onderwerp: |
|
|
Ha Jacob
Heb jij het wekplaatshandboek niet??
De balhoofd lagering bestaat uit 2 konische lagers en deze kun je idd dus stellen door de grote zeskant op je kroonplaat iets vaster te draaien.
Hiervoor moet je wel even alle boutjes vrijmaken van spanning, 5 stuks voor de kroonplaat.
Succes
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 22 Jun. 2007, 17:47 Onderwerp: |
|
|
hoofdstuk 12-23 in de nieuwe handleiding staat het beschreven.
Het systeem bestaal uit 1 moer en 1 klem (=bovenste kroonplaat). De moer stelt de speling, de klem lockt de positie.
In principe staat er: Spelingsvrij afstellen. In het aandraaimomenten lijstje staat 12nm voor de grote moer.
In de praktijk doe ik het dus idd zo: kroonplaat los (5x) -> Hoofdmoer vastdraaien met die 12 nm en dan de kroonplaat weer vast (5x).
meer of minder 'klem'kan bereikt worden door die 12nm te varieren.
Je hebt wel een 1/4"momentsleutel nodig, of gewoon op het gevoel, want 12nm is te weinig voor die grote sleutels, das nooit nauwkeurig.
Lagerschalen zetten zich altijd een beetje, dus dat er na een paar duizend km iets speling op komt is normaal. Dit moet wel zo snel mogelijk weggehaald worden. (Dealer zou het bij gesteld moeten hebben bij de 1000 beurt). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dennis
|
Geplaatst: Vr, 29 Jun. 2007, 21:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dit ook sinds, ik andere achteband gemonteerd had...Dacht dat het missschien eraan lag dat ik geen nieuwe voorband gemonteerd had....
Maar nieuwe voorband gemonteerd....Probleem van het trillen is er nog steeds...Toen naar sommer, voor advies.... Zit er schijnbaar toch een lichte slag in het voorwiel..
Nu dus binnenkort slag eruit laten halen, of mijn wielen laten omspaken naar Exel velgen.. maar heb nog geen idee wat dit kost...Iemand hier ervaring mee?
P.s Hij trilt zonder bagage ook, en met bagage doet die het nog erger.(originele ktm koffers)Maar dan heeft volgens mij iedere adventure dit. (mijn maat heeft het dan ook) |
|
Naar boven |
|
 |
Monkey
|
Geplaatst: Wo, 13 Okt. 2010, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
ik heb sinds een tijdje ook een slag in m'n voorwiel. Potver, volgens mij komt het nadat ik bij de dealer m'n crossbanden eraf heb laten halen. Vanaf toen voelde ik ook een hele lichte trilling bij lage snelheid die ik daarvoor echt niet voelde. Ik rijd niet heel vaak en pas vorige week kwam ik erachter dat ik een slag had in het voorwiel. Ik ben eigenlijk best over de emmer van die dealer, ik moest een uur en drie kwarier betalen voor twee bandjes verwisselen. Daarna had ik koelproblemen die ik ook nog nooit heb gehad en er bleek zomaar een liter koelvloeistof verdwenen. Daarvoor altijd peil gecheckt in buffervaatje en nu verlies ik ook niks dus dit vind ik echt niet normaal, ze vonden kennelijk dat ik maar 's een kleine beurt moest komen halen en dat zeiden ze dan ook. Jaja, maar niet meer bij hun dus he.
Goed, m'n ongenoegen weer gespuit maare, het gaat me dus om dat slag in m'n voorwiel. Is het niet zo dat dat altijd een zwakke plek blijft en kun je dat er makkelijk uit laten halen??
gr. Mark |
|
Naar boven |
|
 |
|