Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Do, 3 Mei. 2007, 16:40 Onderwerp: Remprobleem |
|
|
Ik heb vanmorgen mijn remblokken vervangen op mijn '04 Adventure.
Met als gevolg dat als ik remblokken terug tegen de schijven aandrukte deze beleven "plakken" als het ware.
Je voelt dit als je de motor met de hand vooruit duwt.
Het is ook goed voelbaar als je de motor op de middenbok even opheft vooraan en dan met het voorwiel draait.
Het draait zeer stroef.
Als ik de klauwen een beetje open duw gaat alles weer normaal tot ik ze terug aandruk.
Ik heb geprobeerd om er even mee te rijden maar je voelt direkt dat er iets niet klopt, zelfs als je net gereden hebt en de boel dus goed warm staat is het nog erger, je krijgt dan het voorwiel maar met moeite verdraaid.
Wat ik al gedaan heb is:
Een beetje vet aan de pen die door de blokken zit alsook bovenaan de remblokken waar deze in de klauw passen.
De beide klauwen ontlucht en gecontroleerd dat er niet teveel remvloeistiof in het systeem zat.
De zuigers schoongemaakt door deze wat verder uit de klauw te laten komen en dan gepoetst met brakecleaner en een doek.
Er zit ook geen rand aan de zuigers ofzo en de klauwen kunnen vrij bewegen op de pennen die op de "brug" gemonteerd zitten.
Ik heb ondertussen de oude blokken terug gemonteerd en alles is terug perfekt.
Ik begrijp dat de klauwen verder openstaan bij de nieuwe blokken dus het feit dat het nu werkt heeft er niets mee te maken.
Het lijkt wel of de nieuwe blokken te dik zijn alhoewel ik de klauwen nog een beeje verder kan openduwen en dan de blokken er zo uitvallen als ik de pen eruit trek.
Dus speling moet er genoeg zijn.
De remblokken zijn er originele van KTM maar niet de gewone maar die uit de hardparts catalogus.Deze zouden zachter moeten zijn en dus beter remmen, maar ook eerder versleten waarschijnlijk.
Wat gedaan  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Do, 3 Mei. 2007, 19:32 Onderwerp: |
|
|
Probeer eerst de zuigers na schoonmaken helemaal terug ter drukken tot achter in de remklauw, bij voorkeur met een likje remzuigervet (automaterialen handel). Gewoon een paar keer heen en weer. ALs dat niet werkt zul je helaas je klauwen uit elkaar moeten halen en alles goed schoon maken vrees ik.
De rubber ringen tussen klauw en zuiger moet de zuiger voldoende terughalen na het remmen, door verdroogde remvloeistof wil dat na lange tijd wel eens minder goed gaan met slepende remmen als gevolg.
Ook de glijpennen van de klauw moeten goed ingevet zijn.
succes
Wout |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

|
Geplaatst: Do, 3 Mei. 2007, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Ik vrees ook dat het boeltje volledig uit elkaar moet.
Ik vindt dat toch vroeg, de motor heeft nog geen 25OOOkm en is drie jaar oud waarvan hij het eerste jaar bij de dealer in showroom stond
Ook wordt er bij pekel op de baan zo goed als niet mee gereden.
Ik heb de zuigers al gepoetst en ze waren in perfecte staat zonder randen ofzo.
Ik kan ze zonder probleem ver genoeg in de klauw duwen om de remblokken er gewoon te laten uitvallen als de pen eruit is.
Kan ik zuigers eruit halen zonder de afdichtingen te beschadigen of moeten deze vervangen worden ?
Kwestie van de juiste onderdelen bij de hand te hebben op voorhand  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2007, 12:51 Onderwerp: |
|
|
Als de zuigers zo makkelijk gaan denk ik dat de geleiding van de remklauw de boorsdoener is. De klauw moet soepel heen en weer te bewegen zijn.
Voel eens aan de remblokken of ze los hangen? Wanneer de klauw vast zit zal het binnenste remblok vast zitten terwijl de buitenste wat speling heeft.
Duw met enige kracht de remklauwen een poosje (halve minuut of zo) naar elkaar en kijk of ze langzaam naar binnen schuiven
Kijk eens op http://www.ktminfo.com/partscat/Catalog.asp voor de remmen.
Bij de voorremmen zitten houders met een vaste pen, en een bout. Dat zijn de geleiders van de klauwen, die goed vet moeten zijn. Zijn de rubbers nog intact?
Te dikke remblokken kan iig niet. Dan zou je de klauw niet meer over de schijf kunnen krijgen.
succes |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

|
Geplaatst: Za, 5 Mei. 2007, 10:27 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Als de zuigers zo makkelijk gaan denk ik dat de geleiding van de remklauw de boorsdoener is. De klauw moet soepel heen en weer te bewegen zijn.
Voel eens aan de remblokken of ze los hangen? Wanneer de klauw vast zit zal het binnenste remblok vast zitten terwijl de buitenste wat speling heeft.
Duw met enige kracht de remklauwen een poosje (halve minuut of zo) naar elkaar en kijk of ze langzaam naar binnen schuiven
Kijk eens op http://www.ktminfo.com/partscat/Catalog.asp voor de remmen.
Bij de voorremmen zitten houders met een vaste pen, en een bout. Dat zijn de geleiders van de klauwen, die goed vet moeten zijn. Zijn de rubbers nog intact?
Te dikke remblokken kan iig niet. Dan zou je de klauw niet meer over de schijf kunnen krijgen.
succes |
Alles beweegt soepel en is voldoende gesmeerd.
Ik ben er effe mee langs de dealer gegaan en die raadde mij aan om er de zuigers uit te halen en te controleren of er geen corrosie aan één van de dichtingen zit.
De nieuwe dichtingen zijn besteld om deze dan maar meteen te vervangen.
Een tweede mogelijkheid zou zijn dat de rempomp niet genoeg meer zuigt om de zuigers terug van de schijf te "zuigen" als je de rem lost.
Maar dat kan je maar eerst echt bevestigen als je zeker weet of dat de zuigers voldoende soepel bewegen.
Zonder corrosie of uitgezette dichtingen dus.
Ook heeft hij effe gecheckt via KTM of er misschien niet een recal was ofzo i.v.m. de rempomp vooraan.
Die was er niet, maar wel voor de achterrem, daar komt een volledige nieuwe rempomp op
Wordt vervolgd. _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Za, 5 Mei. 2007, 16:18 Onderwerp: |
|
|
Als ik het zo hoor doe je alles het enige wat ik zelf ook altijd nog doe is de achterkant van de remblokken en de haak en de stift waar je ze mee vast zet in het kopervet zetten, daardoor kunnen de blokken zich iets makkelijker op hun plekje nestelen.
Succes
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Ma, 7 Mei. 2007, 23:51 Onderwerp: |
|
|
Tja, boeltje uit elkaar danmaar. Kan wel hoor na 25000. Remvloeistof is meer een tijd-verhaal. Na 2 jaar zit er al zo veel water in dat het vervangen moet worden zelfs al rij je geen meter. Dat water verlaagt het kookpunt en dat kan gasbellen veroorzaken.. gevolg geen rem .
Maar als dat zelfde water in de winter in je remleiding als water zou bevriezen... worden wij ook niet gelukkig van . Dus maar om de 2 jaar vervangen.
Ik heb een EML-zijspancombinatie gehad daar moest ik 2 keer per winter de remklauw uit elkaar halen omdat de pekel in samenwerking met aluminium de zuigers vast klemde.
Maarre.. terughalen van de rem door de hoofdcilinder? Dat doen echt de rubbertjes in de klauw. Als de hoofdcilinder dat zou doen kan hij niet automatisch de slijtage van de blokken opvangen en zou je regelmatig iets bij moeten stellen.
De klauw haalt de zuigers zover terug als nodig is door de vervorming van de rubbers. Die worden tijdens het remmen iets uitgedrukt en halen de zuiger weer terug als je de rem loslaat.
De vorm van de rubbers bij het handel (kupvorm) laten bij terughalen vloeistof langs om slijtage bij te vullen. Als je dan druk opbouwt drukken de randen van de kup tegen de cilinder om af te dichten.
Om zeker te zijn dat er geen restdruk optreed zit er nog een gaatje naar het reservoir, zodat in ruststand er een open verbinding is met het remsysteem.
Als je gaat remmen sluit eerst het gaatje en dan wordt de druk opgebouwd.
Tot zover deze cursus .
sleutel ze
wout |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

|
Geplaatst: Di, 8 Mei. 2007, 0:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor deze technische uiteenzetting
Ik vond het ook een beetje een vage uitleg van de dealer, maar zover rijkt mijn sleutelervaring nu ook weer niet  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
|
Geplaatst: Di, 8 Mei. 2007, 22:04 Onderwerp: |
|
|
Als we dan toch aan het leren zijn,
De slijtage bijvulling gaat niet langs de cups, maar door het compensatie gaatje.
Jos  _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Wo, 9 Mei. 2007, 12:59 Onderwerp: |
|
|
NIETES.
Bij een supermotowedstrijd kwam een rijder naar mijn zoon met de vraag of de hij rempomp van zijn CR500 mocht gebruiken want de zijne was kappot door een val. Bij de motor van mijn zoon had de ontstking het (weer) begeven .
Dus pomp overgezet. Verschil: bij de donor CR500 zat geen aanslagschroef boven het rempedaal, bij de ontvangende CR500 (ouder model) wel.
Na enkele ronden kwam hij binnen met een oververhitte remklauw (het plastik kapje was zelfs verbrand) en volledig vastgelopen achterwiel.
De aanslagschroef stond zodanig dat het compensatie gaatje nooit vrij kwam. Gevolg: door de remvloeistof die langs de kup lekte werd het systeem bij elke slag van het rempedaal verder opgepompt tot het hele spul vast stond.
Compensatie gaatje is dus echt alleen maar voor het compenseren van de remvloeistof die teveel langs de kup is gestroomd.
sorry
Wout |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

|
Geplaatst: Di, 15 Mei. 2007, 15:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb daarstraks mijn motor teruggehaald bij de dealer.
De update van de rempomp achter moest toch gedaan worden daarom heeft hij ook geprobeerd om de remblokken te monteren vooraan.
Hij kon het niet verklaren wat er eigenlijk mis gaat, hij heeft alles geprobeerd maar de remblokken blijven "slepen"
Nu heeft hij nieuwe standaard remblokken erin gezet en alles werkt perfect
Nu weet ik het ook niet meer hoor  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 15 Mei. 2007, 18:02 Onderwerp: |
|
|
Misschien zijn de voeringen van je after market blokken wel net iets dikker dan die van de standaard blokken dan. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

|
Geplaatst: Di, 15 Mei. 2007, 18:39 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Misschien zijn de voeringen van je after market blokken wel net iets dikker dan die van de standaard blokken dan. |
Nope, even dik.
We hebben het meermaals gecheckt.
Het zijn ook geen aftermarket blokken, maar de zachtere blokken uit de Hardparts catalogus  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|