Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 23 Mei. 2022, 11:21 Onderwerp: Is 1090 de "ware" en laatste afstammeling van de 9 |
|
|
Hoi,
iemand zei me onlangs dat de 1090 de laatste ware afstammeling is van de 950/990. Want dat LC8-blok heeft als laatste blok nog de korte (?) distributieketting.
Klopt die bewering? En hoe zit het dan met het blok van pakweg de nieuwste 1290?
Paul _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3658
|
Geplaatst: Ma, 23 Mei. 2022, 14:31 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, de latere modellen hebben dit niet meer,
maar weer ouderwets een lange ketting over beide nokkenas tandwielen heen.
betekend meer rek, en weer dat gefrummel om de nokkenassen te monteren en de timing af te stellen
de korte ketting verandert halverwege naar tandwiel aandrijving.
en splitst zich zo op naar beide nokkenassen, in mijn ogen een pracht systeem
immers met kleppen stellen til je de assen incl tandwiel zo uit de lagerschalen zonder de ketting of spanners te beroeren, leg de as op dezelfde manier terug en klaar.
D reden dat hiervan afgestapt is schijnt kosten technisch te zijn,
(duurder om te maken) , stillere loop, en iets gewicht besparing.
maar ik denk vooral dat ze het gedaan hebben vanwege de kosten,
zo leggen vaak mooi technische oplossingen het af tegen het kostenplaatje _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 100 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 23 Mei. 2022, 14:59 Onderwerp: |
|
|
Vast wel.
Ik heb een VFR750 gehad, die had volledig tandwielaangedreven nokkenassen - prachtig ! _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 23 Mei. 2022, 15:46 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Inderdaad, de latere modellen hebben dit niet meer,
maar weer ouderwets een lange ketting over beide nokkenas tandwielen heen.
betekend meer rek, en weer dat gefrummel om de nokkenassen te monteren en de timing af te stellen
de korte ketting verandert halverwege naar tandwiel aandrijving.
en splitst zich zo op naar beide nokkenassen, in mijn ogen een pracht systeem
immers met kleppen stellen til je de assen incl tandwiel zo uit de lagerschalen zonder de ketting of spanners te beroeren, leg de as op dezelfde manier terug en klaar.
D reden dat hiervan afgestapt is schijnt kosten technisch te zijn,
(duurder om te maken) , stillere loop, en iets gewicht besparing.
maar ik denk vooral dat ze het gedaan hebben vanwege de kosten,
zo leggen vaak mooi technische oplossingen het af tegen het kostenplaatje |
Dank voor de mooie uitleg! Ik zie het zo voor me, want ik stel mijn klepjes ook zelf.
Wat de VFR betreft: subliem! Maar na vier jaar was ik het constante gegier wel spuugzat! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3658
|
Geplaatst: Ma, 23 Mei. 2022, 17:59 Onderwerp: |
|
|
Al met al Muug.....
Koester je 950, de eerste de enige en de beste
ik rij er weinig mee, maar als ik de schuur in loop
en hem zie staan dan begint mijn hart sneller te kloppen _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 24 Mei. 2022, 9:49 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Al met al Muug.....
Koester je 950, de eerste de enige en de beste
ik rij er weinig mee, maar als ik de schuur in loop
en hem zie staan dan begint mijn hart sneller te kloppen |
Geen paniek, mijn vriend!
Ik koop al een tiental jaar haast elk jaar een 2de moto naast de 950. Daardoor doet de 950 slechts zo'n 4-5000km per jaar. Die 950 gaat dus niet (meer) weg.
Net heb ik nog een B*W verkocht, misschien krijgt de 950 er wel een jongere broer bij. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2690 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 18 Jun. 2022, 9:31 Onderwerp: |
|
|
Ook de 1090 heeft al weer een volledige ketting aangedreven nokkenas timing hoor. Alles na de 990 mist het tussentandwiel voor de nokkenas. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
|