Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 23:15 Onderwerp: Reden voor vastlopen van het LC8 blok |
|
|
Dag allen
Ik ben hier nieuw op het forum en heb me afgelopen zaterdag een 950 Adventure S Go!!!!!! Van - hoe kan het ook anders - 2004 gekocht.
Komende zaterdag haal ik hem op en dan zal ik me netjes voorstellen met het nodige fotomateriaal erbij
De moto die ik kocht heeft, naar men mij en ook de vorige bezitter vertelde, een ruilmotor met ongeveer 50dkm.
Nu zie en hoor ik vaak het woord ‘vasgelopen’ of ‘vastloper’ bij de LC8 blokken, maar uit mijn ervaring gebeurt dit weinig tot niet bij 4-takt blokken.
Ik vermoed dat dit alleen voorkomt bij gebrek aan koeling of smering of extreme belasting (=extreme hitte)
Weet er iemand de redenen waarom deze blokken (zo makkelijk) vastlopen?
Wat loopt er dan vast? De krukas of de zuigers?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop het motorblok hierdoor op de juiste manier te kunnen servicen of te kunnen verbeteren zodat dit mij ook niet overkomt.
Dank bij voorbaat |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 23:44 Onderwerp: |
|
|
welkom.
je kunt hier zoeken op het forum... maar 'vastgelopen LC8' heb ik nog nooit gezien of gehoord.
bij slecht onderhoud kan de nokkenasketting breken en heb je veel schade.. maar dat is geen vastlopen.
LC8 heeft NiCaSiL cilinderwanden die eigenlijk niet slijten (de zuiger wel) en lopen zeker nooit vast.
bij hele vroege 2003 modellen komt het voor dat de olieschraper breekt.. maar dan zuipt ie olie en loopt ie niet vast
hij heeft een dry-sump oliesysteem met zon 2,5l olie.. maar met 0.5 l loopt ie nog door omdat het dry-sumpis. : let wel, das niet ghoed er voor natuurlijk.
dus geen idee waar je het over hebt: Ik zou graag een bron vermelding zien
ps.: we hebben ook een voorstel topic. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 0:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me ook al voorgesteld in het voorstel-topic hoor
Bronvermelding: in zoekertjes kwam ik afgelopen weken vaak tegen dat er een ruilmotor steekt omdat het oude blok vastliep…. Geen idee of het zo is…2dehands, Marktplaats en Mobile.de
Dank voor de info, zeer nuttig en in lijn met wat ik verwachte van een dergelijke motor.
Je hoort vaak dat de ketting en vooral kettingspanner problemen geven: ik vermoed dat die twee gerelateerd zijn aan elkaar…kettingspanner is een hydraulische? …..kettingspanner komt vast te zitten waardoor de ketting niet meer op spanning blijft en begint te ratelen tot ze uit elkaar knalt? |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 98 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 13:31 Onderwerp: |
|
|
Ik ben redelijk bekend met Transalps en met name de eerste generatie wilde nog wel eens flink meer olie verbruiken dan een niets vermoedende nieuwe eigenaar denkt en dan loopt zo'n blok wel eens vast.
Ik ben nieuw in de KTM / LC8 wereld maar voordat ik mijn KTM kocht heb ik bijna twee maanden elke avond vele uren op allerlei forums en Youtube doorgebracht en daarbij kreeg ik niet het beeld dat het vaak gebeurt dat een blok vastloopt.
Het kan natuurlijk dat iemand de term 'vastlopen' gebruikt voor een blok waarbij de nokkenasketting is gebroken. Maar ook dat komt niet vaak voor geloof ik. _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 14:47 Onderwerp: |
|
|
Markvb749 schreef: | Ik heb me ook al voorgesteld in het voorstel-topic hoor
Bronvermelding: in zoekertjes kwam ik afgelopen weken vaak tegen dat er een ruilmotor steekt omdat het oude blok vastliep…. Geen idee of het zo is…2dehands, Marktplaats en Mobile.de
Dank voor de info, zeer nuttig en in lijn met wat ik verwachte van een dergelijke motor.
Je hoort vaak dat de ketting en vooral kettingspanner problemen geven: ik vermoed dat die twee gerelateerd zijn aan elkaar…kettingspanner is een hydraulische? …..kettingspanner komt vast te zitten waardoor de ketting niet meer op spanning blijft en begint te ratelen tot ze uit elkaar knalt? |
Tja; wat mensen roepen... niemand verkoopt zijn motor en zegt: met ruilblok wegens slecht onderhoud, toch? en 2 internet voorbeelden van mensen die iets roepen waarvan misschien 1 echt waar, wordt idd al snel vertaald naar "álle LC8en hebben dit probleem..."
kettingspanner: Ja hydraulisch (of misschien ebter gezegd: mechanisch, hydraulisch ondersteund). Maar, dat systeem werkt heel goed: Hij zou eigenlijk hydraulisch moeten spannen en mechanisch nooit kunnen teruglopen.
- In de praktijk werkt dat laatste niet goed.
- In de begin jaren zijn er ook gewoon slechte exemplaren geweest.
- De oliedruk heeft er uiteraard veel invloed op: Er zijn een aantal andere issues/factoren die de oliedruk beinvloeden en dus nadelige effecten kunnen hebben als je die niet oplost (zie rest van het forum ). Ook andere issues zoals vervuilde olie door andere oorzaken (t/m vergeten doekjes van de monteur etc..)
- de ketting en geleiders slijten natuurlijk ook gewoon.. dus 2 ton doorrijden omdat ze toch hydraulisch zijn.. werkt niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 15:02 Onderwerp: |
|
|
Sommige mensen krijgen alles kapot.
Zo heb ik eens mijn VFR aan een jongedame verkocht.
Een jaar nadien was die vastgelopen.
Dat rode lampje, tja, da's toch versiering? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 98 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 19:17 Onderwerp: |
|
|
Zonder voldoende olie krijg je elk blok kapot inderdaad. _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 19:27 Onderwerp: |
|
|
Welkom op het forum en gefeliciteerd met de 950 Go!!!
Vastlopen doen die blokjes nie makkelijk. Olie verbruiken kan wel eens voorkomen, of problemen met waterpomp-asjes die uitlopen, of met de koppelingsnemer. Onderhoud is belangrijk en bij deze LC8'jes zeker. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2022, 22:56 Onderwerp: |
|
|
Thx mannen!
Ik heb ondertussen van het web het werkplaatshandboek gedownload en uitgeprint.
Zaterdag haal ik de motor op en ik kan niet wachten om eraan te beginnen.
Eerst eens de schade opmeten:
-compressie meten
-klepspeling checken
Denk dat dat me al een vrij goed idee gaat geven van de gezondheid van het blok |
|
Naar boven |
|
|
|