Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Do, 3 Feb. 2022, 18:53 Onderwerp: bout afgebroken |
|
|
Bij het willen verwijderen van de voorste uitlaatbocht, is 1 van de bouten afgebroken aan de cylinder. Altijd vreselijk wanneer zoiets gebeurt, want nu zit er een deel van de draadstang in de cilinder dat er eigenlijk uitmoet en ik heb daar de tools niet voor.
Hulp is meer dan welkom.
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 3 Feb. 2022, 19:10 Onderwerp: |
|
|
tja das altijd lastig, meestal is de aanpak:
* spray het in met kruip-olie
* maak zo veel mogelijk ruimte
* zorg dat alle spanning van de bout af is
* geef de bout wat tikjes om hem lot te werken
* wat geduld om de kruipolie in te laten werken (een paar dagen scheelt)
* Stalen bout in Alu: verwarm de hele omgeving met de heatgun (of brander, opeigen risico ): Alu zet meer uit dan staal, dus dan werkt ie los en kan de kruipolie er weer beter inkomen. Maar maak geen andere dingen stuk: 100 graden is genoeg.. (kokend)
en dan be bout draaien: dat kan op verschillende manieren:
- linkse tap en boor (werkt meestal niet overigens)
- als je nog genoeg vlees hebt: gewoon een goede waterpomp/griptang er op
- een andere bout er aan vast lassen (wel gevaarlijk.. maak je snel dingen mee stuk)
vaak komt ie wel los omdat de spanning er eenmaal af is als ie gebroken is: zoals een jampotdeksel: als het vacuum van de pot af is zit ie meestal niet meer zo vast
Als niks meer gaat: heel netjes in het midden uitboren tot je de schroefdraad er uit kunt pellen (hierbij helpt een linkse boor vaak wel: Eersy een klein gaatje er in boren helpt ook al: de bout raakt dan ook al veel spanning kwijt vaak.
en als dat fout gaat: groter boren en helicoil.. maar das hier wel lastig want er is weinig vlees en je mag denk ik ook niet te ver doorboren
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Als je de bout er echt niet meer uit krijgt kan je de flens 90gr draaien en de al voorgeboorde gaten gebruike. Wel even draad in tappen.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 15:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb verder geen adviezen dan wat door de anderen voor mij al is geschreven maar ik leef enorm met je mee. Ik heb net zelf afgelopen weekend mijn voorste uitlaatbocht met angst en beven losgemaakt, bij mij kwam één tapeind er 'gewoon' uit en bij het andere tapeind ging de moer los. Ik vind dat altijd het meest zenuwslopende werk van alle sleutelklussen.
Ik wens je héél veel succes, ik hoop dat het goed komt.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Als er nog een stukje draadeind te raken is: een moer er op lassen, mooi makkelijk om laswerk binnen de moer houden. Meteen goed heet gestookt, meestal zo los.
KTM heeft er inderdaag in 90' verzet al reserve gaten voorzien ook
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:36 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor de tips en de support!!! Dat gaat helemaal goedkomen.
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:44 Onderwerp: |
|
|
goeie tips allemaal!
om het nu te voorkomen nog eentje: Vet die moeren/geschroefdraad goed in met wat kopervet of nickel-seize in en dan komen ze de volgende keer ook gewoon los. Dat brand de eerste rit een beetje weg maar het koper/nikcel blijft achter in de schroefdraad en dan roest ie niet vast
Het tapeind kun je met gewone loctite (243 of 248) vastzetten, dat voorkomt dat de 'spleet'in de schroefdraad volrot met roest en aluminumoxide en modder: Bij blijft dan goed zitten normaal, maar als het moet draai je die loctide toch gewoon stuk en komt ie alsnog los zonder te breken.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2022, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Moer erop lassen wil meestal de oplossing bieden inderdaad.
Wat ook een goede tips is in beter voorkomen dan genezen.
Is een koperen moer erop zetten.
Veelal gebruikt op auto's en prima te verkrijgen via de auto materialen zaak.
Deze zijn 1 zacht en 2 hebben meestal een helicoil en rotten dan niet vast.
Mocht die wel vast gaan zitten krijg je ze ook altijd weer los (meestal zonder beschadigen van draad).
Gebruiken ze hier dagelijks!
Misschien dat ik zelfs nog wel heb liggen...
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 12:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mijn uitlaat inmiddels weer teruggeplaatst met gebruikmaking van wat nieuwe onderdelen.
Ik had ook nieuw moeren besteld, origineel KTM, en deze zijn inderdaad van koper.
Freebert ben je al verder gekomen ?
Ik hoop dat het enigszins soepel goedkomt !
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 16:38 Onderwerp: |
|
|
Ik moet een bekentenis afleggen:
Ik heb de motor hier bij een vakman binnengebracht omdat ik het risico niet wilde nemen om nog meer schade aan te richten. Ik hoop dat ik de motor deze week kan ophalen en dat het hem gelukt is.
Maar nu wil ik ook graag van die koperen moeren! Iemand een idee van het aanhaalmoment van die dingen?
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2022, 13:05 Onderwerp: |
|
|
Gisteren de motor opgehaald bij de vakman. Hij had er de draadeinden ingezet van een husqvarna 701 mét de koperen bouten. Zowel voor als achter had hij gedaan. Ik zou het zelf niet beter hebben gekund en nu zijn die draadeinden en moeren futureproof! Ideaal en ben er heel blij mee. Bedankt voor de goede info sowieso hier, want met het sleutelen in de toekomst gaan die dtips nog van pas komen!
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 15:37 Onderwerp: |
|
|
Mooi om te lezen dat het goed is opgelost !
Nu vraag ik me wel af wat er zo bijzonder is aan de draadeinden van een Husqvarna 701 ?
En weet je hoe hij het afgebroken draadeind eruit heeft gehaald ?
En gewoon uit belangstelling: wat kost zo'n geintje nou ?
Ik sleutel altijd zelf en dit is een lastige klus dus ik ben heel erg benieuwd ...
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 19:35 Onderwerp: |
|
|
Duurste zal arbeidsloon zijn, ligt er dan meer net aan hoe snel ie is. Moer er op lassen en losdraaien kan in 10min gebeurd zijn .
|
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 21:58 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft de afgebroken bout eruitgeboord en dan nieuwe tapeinden gemaakt op de posities die handiger zijn. Zowel bij de voorte als achterste cylinder. Dan nieuwe draadeinden en de koperen bouten en dat kostte mij 60€ en ik vond dat zeer schappelijk.
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
|