lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

bout afgebroken
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Feb. 2022, 18:53    Onderwerp: bout afgebroken Reageer met quote

Bij het willen verwijderen van de voorste uitlaatbocht, is 1 van de bouten afgebroken aan de cylinder. Altijd vreselijk wanneer zoiets gebeurt, want nu zit er een deel van de draadstang in de cilinder dat er eigenlijk uitmoet en ik heb daar de tools niet voor.
Hulp is meer dan welkom.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Feb. 2022, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

tja das altijd lastig, meestal is de aanpak:

* spray het in met kruip-olie
* maak zo veel mogelijk ruimte
* zorg dat alle spanning van de bout af is
* geef de bout wat tikjes om hem lot te werken
* wat geduld om de kruipolie in te laten werken (een paar dagen scheelt)
* Stalen bout in Alu: verwarm de hele omgeving met de heatgun (of brander, opeigen risico smiley ): Alu zet meer uit dan staal, dus dan werkt ie los en kan de kruipolie er weer beter inkomen. Maar maak geen andere dingen stuk: 100 graden is genoeg.. (kokend)

en dan be bout draaien: dat kan op verschillende manieren:
- linkse tap en boor (werkt meestal niet overigens)
- als je nog genoeg vlees hebt: gewoon een goede waterpomp/griptang er op
- een andere bout er aan vast lassen (wel gevaarlijk.. maak je snel dingen mee stuk)

vaak komt ie wel los omdat de spanning er eenmaal af is als ie gebroken is: zoals een jampotdeksel: als het vacuum van de pot af is zit ie meestal niet meer zo vast

Als niks meer gaat: heel netjes in het midden uitboren tot je de schroefdraad er uit kunt pellen (hierbij helpt een linkse boor vaak wel: Eersy een klein gaatje er in boren helpt ook al: de bout raakt dan ook al veel spanning kwijt vaak.
en als dat fout gaat: groter boren en helicoil.. maar das hier wel lastig want er is weinig vlees en je mag denk ik ook niet te ver doorboren rolleyes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de bout er echt niet meer uit krijgt kan je de flens 90gr draaien en de al voorgeboorde gaten gebruike. Wel even draad in tappen.


_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb verder geen adviezen dan wat door de anderen voor mij al is geschreven maar ik leef enorm met je mee. Ik heb net zelf afgelopen weekend mijn voorste uitlaatbocht met angst en beven losgemaakt, bij mij kwam één tapeind er 'gewoon' uit en bij het andere tapeind ging de moer los. Ik vind dat altijd het meest zenuwslopende werk van alle sleutelklussen.

Ik wens je héél veel succes, ik hoop dat het goed komt.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als er nog een stukje draadeind te raken is: een moer er op lassen, mooi makkelijk om laswerk binnen de moer houden. Meteen goed heet gestookt, meestal zo los.

KTM heeft er inderdaag in 90' verzet al reserve gaten voorzien ook laugh3

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de tips en de support!!! Dat gaat helemaal goedkomen.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Feb. 2022, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

goeie tips allemaal!

om het nu te voorkomen nog eentje: Vet die moeren/geschroefdraad goed in met wat kopervet of nickel-seize in en dan komen ze de volgende keer ook gewoon los. Dat brand de eerste rit een beetje weg maar het koper/nikcel blijft achter in de schroefdraad en dan roest ie niet vast

Het tapeind kun je met gewone loctite (243 of 248) vastzetten, dat voorkomt dat de 'spleet'in de schroefdraad volrot met roest en aluminumoxide en modder: Bij blijft dan goed zitten normaal, maar als het moet draai je die loctide toch gewoon stuk en komt ie alsnog los zonder te breken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Feb. 2022, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Moer erop lassen wil meestal de oplossing bieden inderdaad.

Wat ook een goede tips is in beter voorkomen dan genezen.
Is een koperen moer erop zetten.
Veelal gebruikt op auto's en prima te verkrijgen via de auto materialen zaak.

Deze zijn 1 zacht en 2 hebben meestal een helicoil en rotten dan niet vast.
Mocht die wel vast gaan zitten krijg je ze ook altijd weer los (meestal zonder beschadigen van draad).

Gebruiken ze hier dagelijks! thumbsup

Misschien dat ik zelfs nog wel heb liggen... book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn uitlaat inmiddels weer teruggeplaatst met gebruikmaking van wat nieuwe onderdelen.
Ik had ook nieuw moeren besteld, origineel KTM, en deze zijn inderdaad van koper.

Freebert ben je al verder gekomen ?
Ik hoop dat het enigszins soepel goedkomt !

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet een bekentenis afleggen: wink2
Ik heb de motor hier bij een vakman binnengebracht omdat ik het risico niet wilde nemen om nog meer schade aan te richten. Ik hoop dat ik de motor deze week kan ophalen en dat het hem gelukt is.

Maar nu wil ik ook graag van die koperen moeren! Iemand een idee van het aanhaalmoment van die dingen?

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 8 Feb. 2022, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ja daar heb ik weel een idee van want dat heb ik recent opgezocht in het officiële manual.

Als ik zeg 'geen moment opgegeven' gelooft niemand me natuurlijk daarom hier even een screenshot.

Die dingen hoeven helemaal niet zo muurvast. Rustig vastdraaien tot de bocht 'lekker' vastzit en dan is het gewoon goed.

Ik heb de schroefdraad overigens nog even heel goed schoongemaakt (Dremelborsteltje en draadsnij-ijzer) en vervolgens ingesmeerd met keramisch hoge-temperatuurvet.



KTM exhaust torque settings.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  81.9 KB
 Weergegeven:  92 keer

KTM exhaust torque settings.jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Feb. 2022, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren de motor opgehaald bij de vakman. Hij had er de draadeinden ingezet van een husqvarna 701 mét de koperen bouten. Zowel voor als achter had hij gedaan. Ik zou het zelf niet beter hebben gekund en nu zijn die draadeinden en moeren futureproof! Ideaal en ben er heel blij mee. Bedankt voor de goede info sowieso hier, want met het sleutelen in de toekomst gaan die dtips nog van pas komen!
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi om te lezen dat het goed is opgelost !

Nu vraag ik me wel af wat er zo bijzonder is aan de draadeinden van een Husqvarna 701 ?

En weet je hoe hij het afgebroken draadeind eruit heeft gehaald ?

En gewoon uit belangstelling: wat kost zo'n geintje nou ?

Ik sleutel altijd zelf en dit is een lastige klus dus ik ben heel erg benieuwd ...

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Duurste zal arbeidsloon zijn, ligt er dan meer net aan hoe snel ie is. Moer er op lassen en losdraaien kan in 10min gebeurd zijn grin2.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hij heeft de afgebroken bout eruitgeboord en dan nieuwe tapeinden gemaakt op de posities die handiger zijn. Zowel bij de voorte als achterste cylinder. Dan nieuwe draadeinden en de koperen bouten en dat kostte mij 60€ en ik vond dat zeer schappelijk.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif