lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Waterpomp: impeller loopt aan ?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 19:21    Onderwerp: Waterpomp: impeller loopt aan ? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het werk aan mijn 990 Adv modeljaar 2010.
Ik heb een kleine lekkage op de pakking van het deksel van de waterpomp.
Ik heb géén problemen met lekken van koelvloeistof naar de motorolie, mijn olie is kraakhelder en het kvs peil is niet gedaald in de kilometers die ik inmiddels met deze motor heb gemaakt.

Op grond van bovenstaande had ik dus besloten om alleen de pakking van het pompdeksel te vervangen.

Toen ik de boel had losgehaald, viel me echter op dat het lijkt alsof de impeller aangelopen heeft in het pompdeksel.

Ik heb de axiale speling zo goed en zo kwaad als dat gaat opgemeten en die is ongeveer 0,3 mm - lijkt mij niet overmatig.
Ik heb het service manual doorgespit maar ik kon geen specificatie voor de toegestane speling vinden.

Ik heb op ADVRider een topic gevonden over de verschillen tussen een impeller van een 950 en een 990 (de impeller van een 950 is dikker) maar als ik die foto's vergelijk met mijn impeller concludeer ik dat mijn impeller de goede (990) impeller is.

Ook lijkt de impeller verder gewoon op de juiste diepte te zitten.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover ?



20220130_133431 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  241.14 KB
 Weergegeven:  87 keer

20220130_133431 (Custom).jpg



20220130_133542 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  226.45 KB
 Weergegeven:  82 keer

20220130_133542 (Custom).jpg



20220130_141456 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  220.54 KB
 Weergegeven:  83 keer

20220130_141456 (Custom).jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

lijkt op idd verkeerde asje gemonteerd..
zoeken op waterpomp en as of asje

o.a. recent nog:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=9901&highlight=waterpomp

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Oh verrek, het verkeerde type asje.
Daar had ik al wel over gelezen maar ik had me nog niet gerealiseerd dat dat het geval zou kunnen zijn.
Zou wel een logische verklaring zijn inderdaad !

Edit: maar wacht even: mijn motor is uit 2010.
Als ik het verhaal van de asjes goed begrijp is het asje van eerdere modellen korter.
Dus als ik een verkeerd asje zou hebben, zou de impeller juist dieper komen te liggen ?

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Garfield schreef:
Oh verrek, het verkeerde type asje.
Daar had ik al wel over gelezen maar ik had me nog niet gerealiseerd dat dat het geval zou kunnen zijn.
Zou wel een logische verklaring zijn inderdaad !

Edit: maar wacht even: mijn motor is uit 2010.
Als ik het verhaal van de asjes goed begrijp is het asje van eerdere modellen korter.
Dus als ik een verkeerd asje zou hebben, zou de impeller juist dieper komen te liggen ?


Ja daar zeg je wat.. maar: Maakt het nu nog uit?

Denk dat je sowieo een nieuw asje, afdichting en impellor wil. misschien even over het deksel denken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ja of ik laat het er voor nu even bij.
Ik zou denken dat wat er eventueel ook geschuurd heeft, het nu wel voldoende is weggesleten.
De motor houdt verder keurig de juiste temperatuur.

Ik ga eea. nog eens heel goed inspecteren maar misschien parkeer ik het wel tot komende winter.

Of denk je dat ik iets over het hoofd zie ?

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Garfield schreef:
Ja of ik laat het er voor nu even bij.
Ik zou denken dat wat er eventueel ook geschuurd heeft, het nu wel voldoende is weggesleten.
De motor houdt verder keurig de juiste temperatuur.

Ik ga eea. nog eens heel goed inspecteren maar misschien parkeer ik het wel tot komende winter.

Of denk je dat ik iets over het hoofd zie ?


ook wel waar denk ik. zolang je in NL rijdt valt het wel mee met die oververhitting, en als je olie schoon is en het oliefilter niet in elkaar kreukelt lekt de afdichting niet.
ingesleten is het nu toch al. , stuk zal het er nu niet meer aan gaan.
capaciteit misschien iets minder dan optimaal.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Van de andere kant: het ligt nu toch open, kleine moeite om nu te repareren (spullen bestellen is 2 dagen meestal, ik meen me te herinneren dat wat je nodig hebt niet zo duur is).
_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige wat hier qua componenten mogelijk is: verkeerde dekseltje gemonteerd, met de vorm van de 950 impeller dus.

2e mogelijkheid is rommel in het koelsysteem, de speling is zeer klein dus een paar zandkorrels zouden deze slijtage sporen ook kunnen hebben veroorzaakt.

Ik zou het systeem goed spoelen (tuinslang er door) en verder niets doen met de sporen, het zal de koeling niet meetbaar beinvloeden.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi allen,

Dank voor al het meedenken.
Ik kom tot ongeveer dezelfde conclusies.

Ik kan het onderdeelnummer van de cover op dit moment niet nazoeken want ik ben de buitenkant opnieuw aan het lakken maar afgaande op de diepe kelkvorm denk ik dat het het juiste deksel is.

Ik bestel de laatste weken om de haverklap onderdelen dus ik weet mijn weg naar de onderdelen goed te vinden.
Ik heb even opgeteld waar ik op uit kom als ik de impeller, as en alle ringetjes, lagers etc. zou vervangen en een nieuwe pakking op het binnenste koppelingsdeksel zou doen. Dat zou nog eens bijna 120 Euro zijn. (De o-ring voor het waterpomp deksel is al onderweg).

Als ik dan bedenk dat de boel nu gewoon goed werkt en dat ik géén lekkage van kvs naar olie heb, denk ik dat ik het maar gewoon even zo laat.

Ik zal de randen van de impeller een beetje fatsoeneren en dan gaat het weer dicht. De kvs die eruit kwam was kraakhelder dus wellicht dat iemand het al goed gespoeld heeft.

Dan ga ik komende winter, als ik weer een grote beurt ga doen en de olie er dus afgaat, wel even verder kijken maar als er dan verder niets aan de hand is laat ik het waarschijnlijk ook nog gewoon zitten.

Overigens komt er deze week een tweede fan binnen en heb ik ook een thermoswitch gemonteerd die bij 85 DegC de fans inschakelt én een schakelaartje waarmee ik de fans ook zelf aan kan zetten.
Ik heb dit gedaan omdat ik met andere motoren merkte dat bij langzaam offroad werk in de zomer de boel meestal aardig warm wordt en dit ook al bij mijn 990 merkte.

Nogmaals dank voor het meedenken !

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Garfield schreef:


Overigens komt er deze week een tweede fan binnen en heb ik ook een thermoswitch gemonteerd die bij 85 DegC de fans inschakelt én een schakelaartje waarmee ik de fans ook zelf aan kan zetten.
Ik heb dit gedaan omdat ik met andere motoren merkte dat bij langzaam offroad werk in de zomer de boel meestal aardig warm wordt en dit ook al bij mijn 990 merkte.

Nogmaals dank voor het meedenken !


mocht je bovenstaand nog verder toe willen lichten (iets meer details/foto's evt) dan ben ik je zeer dankbaar. vind zelf dat mijn 950 ook wel eens wat te warm wordt bij lage snelheden offroad.

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal, als de tweede fan binnen is, wat foto's maken, wat tekst en uitleg schrijven en wat links plaatsen.

Ik zal dit dan wel even in een nieuw topic doen voor de overzichtelijkheid.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Net nog even aan de binnenkant van het deksel het nummer opgezocht en nagekeken: het is het goede deksel (600.35.152.100).
_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

If it ain’t broke, don’t fix it inderdaad thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien ik ook bezig ben met m'n nieuwe 990 R (2012) uit te kleden om aan die kleppen te geraken, dacht ik om ook dat waterpompje eens te bekijken en ik heb net hetzelfde ontdekt. OOk helemaal aangeschuurd tegen het deksel. Ook bij mij axiale speling, maar ik weet niet of dit teveel is? Best wel wat grijze smurrie tegen de wanden en op het deksel van de radiator, dus ik ga de boel ook grondig spoelen en ik denk toch dit probleem grondig aan te pakken. Onderzoek leert me dat er een circlip zou verschoven kunnen zijn?

Ik ga het dekseltje ook opnieuw lakken en vroeg me af welke kleur jij ervoor hebt gebruikt?

Als jij alle onderdeelnummers hebt opgezocht, mag je die gerust doorsturen, dat scheelt me een hoop gezoek. Mijn KTM is ook een late zoals die van jou, dus ik vermoed dat wij net dezelfde spullen nodig hebben. Al moet ik opmerken dat er bij mij een ANDER onderdeelnummer staat op het deksel: er staat bij mij nog een R achter (wss omdat ik een R model heb, maar heb geen idee wat daar dan precies anders aan zou zijn)

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 15 Feb. 2022, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Freebert,

Ik heb al die onderdeelnummers handgeschreven in een notitieboek staan.
Ik kan er wel een foto van maken maar ik denk dat het beter is als je ze zelf opzoekt. Ik gebruik hiervoor altijd de fichefinder van ktm-shop.nl en daar bestel ik mijn onderdelen ook.

Voor het verven heb ik primer, lak en vernis gebruikt uit spuitbussen van de Action. Mijn deksel is nu dus zwart geworden.
Mijn doel van het verven was om verdere corrosie van het deksel te voorkomen, niet om de oorspronkelijke KTM-kleur te matchen.
Het ziet er best aardig uit en trouwens, als de tank er weer op zit zie je er toch nauwelijks wat van.

ik heb ook het kvs-reservoir aangepakt met Dasty en de ultrasoonreiniger met daarin Tickopur. ben zeer tevreden over het resultaat.

De boel zit inmiddels weer in elkaar en heeft alweer 200 km gedraaid, alles lijkt prima in orde.



20220205_103157 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  203.26 KB
 Weergegeven:  59 keer

20220205_103157 (Custom).jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif