Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 557
|
Geplaatst: Di, 31 Aug. 2021, 11:48 Onderwerp: Schakel problemen |
|
|
Tijdens het rijden had ik soms dat het op- of naar beneden schakelen niet lukte, bleef tussen de versnellingen in hangen zeg maar. Pedaal zit overigens goed vast. Met een beetje rommelen met pedaal en koppeling werkte het vaak wel weer, maar het lijkt vaker te gebeuren. Aangezien ik toch wat onderhoud moest doen heb ik de boel maar even losgehaald om even goed te bekijken.
Ik begreep dat de pinnen in die schijf waar de schakelas in grijpt soms er uit lopen wat ditzelfde probleem kan geven, maar dat was het niet. Toevallig had ik wel hetzelfde probleem toen het open lag dus kon ik er een foto van maken.
Zie foto: de roller blijft op een hoge uitsparing staan (rode pijl, terwijl deze verder moet draaien, zodat de roller in het lagere deel valt (blauwe pijl en rode pijl in de andere foto) waardoor er een nieuwe versnelling geselecteerd is.
Iemand dit wel eens gehad en het probleem herkent?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
391.21 KB |
Weergegeven: |
231 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
321.26 KB |
Weergegeven: |
231 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1523 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 31 Aug. 2021, 15:15 Onderwerp: |
|
|
Er moet iets zijn dat de roller tegen houdt van verder te rollen, maar verder dan dat geraak ik niet met mijn eenvoudige logica hoor.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 7:59 Onderwerp: |
|
|
de roller zelfs helpt alleen maar voor duidelijke schakelpunten en zorgt dat ie niet terug wil vallen uit de versnelling. Zeker in stilstand zal dat rollertje nooit de kracht hebben om de schakelwals te draaien en de schakel vorken en tandwielen te verschuiven.
je schakelpoot moet je gewoon naar de volgende versnelling duwen.
check eerst of er echt niks uitwendig is: zit de schakelpook goed vast, komt ie nergens tegenaan?, tik je niet perongeluk tegen iets met je laars etc.
het lagertje van de schakelwals schijnt ooit wel eens stuk te gaan.. dat kan een oorzaak zijn.
of natuurlijk een versleten of kromme schakelvork (die ooit een tik heeft gehad van iets anders of heel lomp schakelgedrag)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 557
|
Geplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 9:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties heren, ik zal straks nog eens goed kijken. Zou oude olie er ook wat mee te kampen kunnen hebben? Ik zit iets over normale interval van een oliewissel, maar dat lijkt me toch stug.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 557
|
Geplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 12:48 Onderwerp: |
|
|
Schakelas en de rest zien er goed uit. Schakelpedaal ietsje minder, spietjes zien er niet heel mooi uit, lijkt wel goed grip te hebben. Ik heb een ander pedaal dus die straks maar even proberen.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
197.58 KB |
Weergegeven: |
232 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
325.78 KB |
Weergegeven: |
221 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1523 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 13 Sep. 2021, 13:27 Onderwerp: Re: Schakel problemen |
|
|
TooBigTooHeavy schreef: | Tijdens het rijden had ik soms dat het op- of naar beneden schakelen niet lukte, bleef tussen de versnellingen in hangen zeg maar. Pedaal zit overigens goed vast. Met een beetje rommelen met pedaal en koppeling werkte het vaak wel weer, maar het lijkt vaker te gebeuren. |
Ik moet zeggen dat ik bij opschakelen wel regelmatig voor heb dat mijn schakelpedaal niet geheel omhoog klikt. Het voelt aan alsof er "iets" in de weg zit. Ik ben het ondertussen zelfs zodanig gewend dat ik mijn voet automatisch omhoog houd als ik dat voel. En bij het (niet te snel) loslaten van de koppeling klikt het schakelpedaal dan toch mooi verder omhoog waardoor de goede versnellings alsnog gevonden wordt. Dit heb ik dus enkel voor het opschakelen, niet bij terugschakelen.
Dus: ik herken het en ik fiets er om heen.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|