lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Snelheidsmeterproblemen 990 adventure ABS 2007

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jun. 2021, 20:59    Onderwerp: Snelheidsmeterproblemen 990 adventure ABS 2007 Reageer met quote

Ik heb sinds 2000km een probleem met mijn snelheidsmeter. Het begon met dat hij bij stilstaan wisselende willekeurige cijfers aangaf. Dit trok snel weer weg. Sinsdien blijft hij af en toe op 0 hangen en doet hij het ineens weer wel. Er is geen regelmaat in wanneer het gebeurt. Soms tijdens het rijden, niet specifiek bij bepaalde stuurbewegingen, soms ook werkend stil gezet met daarna hetzelfde probleem en andersom. Het ABS lampje is niks bijzonders aan te zien, achter werkt de ABS prima, voor durf ik niet te testen. Ik heb een gebruikte ABS pickup kabel voor gekocht van een onderdelen site en dit gaf geen verschil (snelheid bleef op 0 staan en deed het opeens weer). Uit de historie van het voertuig maak ik op dat de gelijkrichter 10k geleden vervangen is door een tourmaxmodel. Dit was omdat de snelheidsmeter raar deed bij gasgeven. Gasklephuis zat toen ook niet goed vast.

Hebben jullie nog tips in welke richting ik kan zoeken en of ik nog dingen kan testen en uitsluiten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jun. 2021, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heb hetzelfde gehad, soms reed ik 80, dan ineens 130 en 180 of 200 en dan ineens weer 20.
Nieuwe snelheidssensor erop gezet en het probleem was voor de zon verdwenen thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2021, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Heb hetzelfde gehad, soms reed ik 80, dan ineens 130 en 180 of 200 en dan ineens weer 20.
Nieuwe snelheidssensor erop gezet en het probleem was voor de zon verdwenen thumbsup


En wat bedoel je dan met sensor? Bedoel je dan de kabel met magneetje bij het wiel? Die heb ik al vervangen.

Wat zullen stekkertjes zijn die ik sowieso moet nakijken? Accu heb ik nog helemaal geen problemem mee gehad maar die kan natuurlijk nog steeds problemen geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2021, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad. De sensor maar geen magneetje. De snelheidsensor telt de boutjes. Die had ik vervangen en opgelost. Als jij dat ook hebt gedaan, dan weet ik het niet meer.

Maar welk magneetje? Waar zit die?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2021, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Inderdaad. De sensor maar geen magneetje. De snelheidsensor telt de boutjes. Die had ik vervangen en opgelost. Als jij dat ook hebt gedaan, dan weet ik het niet meer.

Maar welk magneetje? Waar zit die?


Bij de ABS versie is de sensor zelf magnetisch, zo meet hij de sleuven van de ABS ring. Die heb ik inderdaad vervangen. Weliswaar door een tweedehandsmodel van een onderdelen website maar de kans dat die exact hetzelfde euvel geeft (af en toe wel en dan weer niet) acht ik klein.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2021, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik zet de joker in. Want ik had de R versie en daar heb je een snelheidssensor en geen absring, want abs heeft die motor niet.

Zou je helpen, maar mislukt sad3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2021, 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Sorry, ik zet de joker in. Want ik had de R versie en daar heb je een snelheidssensor en geen absring, want abs heeft die motor niet.

Zou je helpen, maar mislukt sad3


Ik had al zo'n vermoeden wink3

Thanks anyway, als er nog meer tips zijn hoor ik het graag. Ik ga van het weekend maar eens toch de hele koplamp en dashboard demonteren, het ziet er naar uit dat ik geen eenvoudige opties meer heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mahnmutt



Geregistreerd op: 9-12-2018
Berichten: 26
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2021, 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds het vervangen van mijn wielen heb ik hetzelfde, ondanks dat ik de abssensor en schijven heb omgezet. Ben erg benieuwd naar of iemand een oplossing heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Za, 26 Jun. 2021, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben verder op inspectie gegaan en ben iets tegengekomen warlt ik niet begrijp. Er zit in mijn ABS ring een stukje metaal wat scheef in de sleuven van de abs ring zit. Ik zie dit niet op de exploded views van het voorwiel, noch op een van de plaatjes op internet van andere ktms. Zou iemand bij zijn eigen Adventure met ABS kunnen kijken of dit hoort?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Za, 26 Jun. 2021, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik een ABS 990 kan herinneren hoort dit er niet in
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jun. 2021, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Voor zover ik een ABS 990 kan herinneren hoort dit er niet in


Ja zo lijkt het ook niet. Het ziet er meer uit als een productiefout of iets dergelijks. De kans echter dat dit mijn probleem veroorzaakt is dan natuurlijk wel klein gezien het dan al vanaf de waarschijnlijk problemen zou moeten geven. Ik ga het er eens tussenuit halen en kijken wat het oplevert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jun. 2021, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

nou.. als ie er al die tijd recht in hing. en nu ineens scheef , zal dat de magneet pulsjes misschien verstoren of gewooon mechanisch de sensor mollen?
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif